Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Rysk processor för serverbruk totalsågas

Permalänk
Melding Plague

Rysk processor för serverbruk totalsågas

Med 84 procent av funktionstesterna underkända konstaterar Rysslands största bank att Elbrus inte är ett alternativ, men att det är positivt att processorerna ändå fungerar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ansvariga har skickats till Sibirien.

Permalänk
Medlem

Nu vill vi se ett sweclockers test av denna CPU!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

El-brus brusar på ,ej lätt att konkurrera med intel ,amd.

Har EU ens någon egen server processor ?

Visa signatur

12600k , MSI RTX 4080 Gaming Trio , 24 DDR4 .

Permalänk
Medlem

Alla är vi barn i början. Hoppas dom kommer ikapp de 2 jättarna som mer eller mindre har monopol på x86.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

+ fungerande processor?
- dock inte användbar till nästan någonting alls.

Får utmärkelsen utmärkt.. Då den är bäst i sin klass.
Diktaturer med stora mängder västliga sanktioner kan finna processorn mer användbar än potatisen som tyvärr blivit vanligare och vanligare i auktoritära serverhallar världen över.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Alla är vi barn i början. Hoppas dom kommer ikapp de 2 jättarna som mer eller mindre har monopol på x86.

Om de hållt på sedan 1992 känns det inte så hoppfullt att de kommer ikapp. Det skulle väl vara om de gjort någon rejäl nysatsning nyligen då isåfall.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Låter helt enkelt som att den är bäst på att vara sämst?
Typ, den går att använda. Och det är förvånande. Men vi kommer inte att göra det för att den är kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om de hållt på sedan 1992 känns det inte så hoppfullt att de kommer ikapp. Det skulle väl vara om de gjort någon rejäl nysatsning nyligen då isåfall.

Dom kanske lyckas göra nått underverk, ibland händer det. Eller dom som nu är i sibirien fått bättre ersättare 😁

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att veta vilken node den är tillverkad på samt nm.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av FL85:

Vore intressant att veta vilken node den är tillverkad på samt nm.

Det verkar vara 28 nanometer, men lite oklart vem som står för tillverkningen. Specifikationsmässigt bjuder Elbrus-8C på klockfrekvensen 1,3 GHz, 16 MB L3-cacheminne och DDR3-1600 i fyra kanaler.

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite över det här att det står "Insufficient memory [256MB]" i ett (påstått) citat...

Jag tycker att det låter väldigt oklart vad det skulle kunna vara för minne som är begränsat till 256 MB.
Kan det vara så att det är 256 GB som avses i själva verket? Det vore ju osedvanligt lite för en serverplattform, så det låter mer rimligt.

Artikeln från Servernews som länkas verkar inte innehålla någon sådan uppgift (iaf inte om går att tyda genom Google Translate), presentationen i Youtube-videon kanske är källan för detta men min ryska är för obefintlig för att ha någon nytta av den.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Varför slår dom inte sina påsar ihop med China. Dom lär ju kunna få fram en duglig CPU i alla fall, inte någon Intel och super processor men jag antar att dom mest är ute efter en egen CPU att använda i kritiska system. Alltså militära saker etc.

Permalänk
Medlem

Gör de egna waffers eller använder plattor som alla andra köpare ratat? Om det är det senare är det faktiskt häftigt att det överhuvudtaget funkar. Kanske kan få ta del av kinesernas "egna" kodning.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Varför slår dom inte sina påsar ihop med China. Dom lär ju kunna få fram en duglig CPU i alla fall, inte någon Intel och super processor men jag antar att dom mest är ute efter en egen CPU att använda i kritiska system. Alltså militära saker etc.

Att vi ser Kina och Ryssland i ett liknande ljus betyder inte att de har något gemensamt med varandra. Skulle inte förvåna mig om Ryssland är räddare för Kina än för västvärlden i dagsläget.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av Wittwang:

Det verkar vara 28 nanometer, men lite oklart vem som står för tillverkningen. Specifikationsmässigt bjuder Elbrus-8C på klockfrekvensen 1,3 GHz, 16 MB L3-cacheminne och DDR3-1600 i fyra kanaler.

Tillverkas i Taiwan enligt denna sida:
https://tech-en.netlify.app/articles/en566478/index.html

Lite allmänbildning i geografi:

"Elbrus är ett berg i ryska Kaukasus, delrepubliken Kabardinien-Balkarien. Det är Europas högsta berg. Berget har två toppar, varav den västra är högst med sina 5 642 meter över havet, medan den östra toppen mäter 5 621 meter över havet. Namnet kommer från persiskan och betyder ungefär två toppar."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Elbrus

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Hur gick det med den där svenska sweclockers-CPUn vi skulle göra på ca 28 centimeters tillverkningsteknik?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Datanisse:

Nu vill vi se ett sweclockers test av denna CPU!

Glöm inte att testa mot Absolut Vodka, Fireball och Caprice!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Haha, "Elbrus", det perfekta namnet på en svensk bedragar-e-handelssida som säljer Wish-elektronik!

Elbrus - Elprodukter som endast får effekt med brun el till chockerande bra priser. Höj spänningen i din vardag nu!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Att vi ser Kina och Ryssland i ett liknande ljus betyder inte att de har något gemensamt med varandra. Skulle inte förvåna mig om Ryssland är räddare för Kina än för västvärlden i dagsläget.

Lägg till att Ryssland är flera generationer efter Kina inom halvledare.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd

Minns att jag läste en artikel om elbrus för länge sedan, typ nittiotalet, och de lovade flera gånger bättre prestanda än Intel redan då. Jag har sökt på den då och då sedan dess, men väldigt lite info har framkommit. Kul att de fortsätter men inte direkt imponerande.

Permalänk
Medlem

Ge Ryssarna denna länken: Risc V Org.
Så kanske de har något bra om 5 år.

Permalänk
Medlem

kanske lite väl höga ambitioner att börja mäta sig mot Xeon CPUer

men kan dom göra CPUer för vanliga konsumenter som presterar som en 2600k och stabila så skulle det säkert finnas en marknad då sandy bridge står sig än väldigt bra för enklar bruk

Permalänk
Medlem

Bra att dom försöker Kina håller på med sina egna modeller och nu Ryssland kan kanske blir något i framtiden....

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Ge Ryssarna denna länken: Risc V Org.
Så kanske de har något bra om 5 år.

Vad får dig att tro det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Minns att jag läste en artikel om elbrus för länge sedan, typ nittiotalet, och de lovade flera gånger bättre prestanda än Intel redan då. Jag har sökt på den då och då sedan dess, men väldigt lite info har framkommit. Kul att de fortsätter men inte direkt imponerande.

Kommer ihåg den! Tror det var Maxidata, antagligen 1998 eller 1999. Antingen den eller pcgamer, det var tidningarna jag hade på den tiden iaf...

Permalänk
Medlem

In Soviet Russia....CPU will overclock You !!

Permalänk

Nu tycker jag Sweclockers ska införskaffa denna och testa denna gentemot Intel och AMD vid samma frekvenser.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

kanske lite väl höga ambitioner att börja mäta sig mot Xeon CPUer

men kan dom göra CPUer för vanliga konsumenter som presterar som en 2600k och stabila så skulle det säkert finnas en marknad då sandy bridge står sig än väldigt bra för enklar bruk

Man ser i deras jämförelse att de är fantasilösa. Varför plagiera gammal teknik när nästa steg i utvecklingen redan finns? x86? Lägg ner direkt och börja om från början med RISC-V