Port 2525 Connection refused Bahnhof

Permalänk
Medlem

Port 2525 Connection refused Bahnhof

Satt upp en hemma server och kör med bahnhof.
Kör med cPanel och mailgun.

När jag kör "telnet minhemsida.se 2525" så får jag:
telnet: connect to address min.ip.adress: Connection refused
telnet: Unable to connect to remote host

Pratade med Bahnhof och de sa att de inte blockerar 2525

Är direkt kopplad till modemet

Hur ska man felsöka detta?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du publik ip till din router för Bahnhof använder CGN om du inte beställer publik ip?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De sa jag hade publik IP och det var det jag skulle ha.

Han sa att de inte kunde hjälpa mig :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Miztrarx:

De sa jag hade publik IP och det var det jag skulle ha.

Han sa att de inte kunde hjälpa mig :/

Men har du själv kollat att det är så ? Läs av ditt ip på wanporten, börjar det med 100.64 har du inte publik ip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är modemet en sk. router?
Isåfall behöver du öppna porten i modemet/routern.

Vart kör du Telnet ifrån?
Om du är på samma nätverk kan du behöva aktivera Harpin NAT.

Edit: var för långsam igen.
Mrqaffe var på samma spår.

Permalänk
Medlem

Surfa till https://www.ipaddress.com jämnför ip som syns där med ip du fått på din router alt sever.

När du skriver kopplad direkt till modemet, vad menar du? Har du ingen router?

Permalänk
Medlem

Kör direkt in i fiberdosan. Ingen router.

min ip på servern börjar på 176.10

Permalänk
Medlem

Går jag in med min dator som är kopplad till routern så har jag en annan ip adress.

Skrivet av Linus:

Surfa till https://www.ipaddress.com jämnför ip som syns där med ip du fått på din router alt sever.

När du skriver kopplad direkt till modemet, vad menar du? Har du ingen router?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Miztrarx:

När jag kör "telnet minhemsida.se 2525" så får jag:

Skrivet av Miztrarx:

Kör direkt in i fiberdosan. Ingen router.

Då försöker du nå dig själv ? Det funkar inte utan en router som stödjer funktionen, du behöver nog använda localhost adressen för att nå dig själv om du inte har en router.
För du har servern på samma dator som du försöker nå den från ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då försöker du nå dig själv ? Det funkar inte utan en router som stödjer funktionen, du behöver nog använda localhost adressen för att nå dig själv om du inte har en router.
För du har servern på samma dator som du försöker nå den från ?

Nä, servern är en helt egen dator för sig.

Permalänk
Medlem

Allt med servern funkar. Hemsidan allt förutom att jag försöker få mailgun att funka.

Körde med Telia innan förra året när jag körde egen server och då funkade mailgun direkt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Miztrarx:

Nä, servern är en helt egen dator för sig.

Du har alltså tillgång till 2 publika ip, ett till din server och ett till din router och de är kopplade i varsin dataport på din tjänstefördelare eller hur har du kopplat ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat in server i en utgång på fiberdosan och routern i en annan port.
Det blev 2 olika ip

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Miztrarx:

Jag har kopplat in server i en utgång på fiberdosan och routern i en annan port.
Det blev 2 olika ip

Båda vanliga publika ip så du inte fått ett som ligger på ett iptvnät eller liknande ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När du säger så…
Jag hade servern inkopplad på IPtelefoni tror jag

Kan det vara problemet?

Permalänk
Medlem

Hade den inkopplad på @ på fiberdosan

Permalänk
Medlem

Kan ej cpanel men har du öppnat porten 2525 i din server? Varför använder du telnet istället för ssh?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Sen tidigare är port 25 blockad för trafik hos många ISPer så antar det är samma med 2525:

Kan jag använda en egen e-postserver?
Nej, vi spärrar port 25 på grund av riskerna för spam och virus. För att kunna skicka e-post måste du använda vår utgående e-postserver.

https://www.bahnhof.se/support/category/bahnhofmejl/assistanc...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Sen tidigare är port 25 blockad för trafik hos många ISPer så antar det är samma med 2525:

Kan jag använda en egen e-postserver?
Nej, vi spärrar port 25 på grund av riskerna för spam och virus. För att kunna skicka e-post måste du använda vår utgående e-postserver.

https://www.bahnhof.se/support/category/bahnhofmejl/assistanc...

25 är blockerad men 2525 ska vara öppen

Permalänk
Medlem

Sen kan det kanske vara ett värde i att stoppa in servern i routern så den inte är direkt exponerad mot internet oavsett.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen.

Allt funkar.
Det var jag som hade gjort fel i config.
Hade skrivit "smtp.mailgun.org" men det skulle vara "smtp.eu.mailgun.org"

:DDD