AMD, Intel och Nvidia håller presskonferenser på CES 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Känner likadant. Skulle va kul att uppdatera ifrån 3600x detta år.

Kanske till en Ryzen 7 5800X3D

https://videocardz.com/newz/amd-announces-ryzen-6000-mobile-c...

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Jag var jävligt nära på att köpa intels alder lake, men pga ddr5 bristen som jag visste skulle uppstå så avbröt jag min beställning dagen innan release, förhoppningen är väll att AMDs nya cpuer kan prestera bra, i värsta fall får jag vänta tills nästa generation, jag är sugen på att få lite mer single thread performance men vill inte gärna ha lägre multithread, och inte heller ett inferno till processor som man behöver custom loops för att kyla om man faktiskt kör arbetslaster som utnyttjar 100% av cpun. Just nu sitter jag på en 5950x som funkar prima men man vill ju alltid ha bättre grejer.

Då ska du definitivt vänta till nästa generation. Jag sitter själ på en 12700K (som inte har de problem du listar vid full load) samt DDR5 minnen, men ingen vettig person byter ut en fungerande 5950X idag.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis får man höra lite om en icke nedbantad hedt från båda lagen , i nuläget är det väl bara sapphire rapids som är intressant! men vem vet nån kanske överraskar. (amd var först intressant med wrx80 men den dök upp för sent)
(+ intels gk e ju intressant, man kan man ju hålla tummarna för att så är fallet vore bra med mer konkuranns på gk marknaden)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Verkar vara mest "refresh" och utökning av befintliga serier snarare än någon större nyhet. De större nyheterna kommer väl i slutet av året istället.

Mer tveksamt att det blir att se någon av dem, brukar inte kolla sådana. Är det något mer intressant eller revolutionerande så lär man ju få reda på det ändå. Läser istället Swecs sammanställning av infon då det går snabbare och presenteras utan allt för mycket omsvep. Sen om man inte har infon exakt samtidigt som den presenteras gör detsamma.

Permalänk
Medlem

Intel har tagit till Twitter för att visa upp en kommande 12: e generationens Alder Lake-processor som når 5,5 GHz boostklocka. Även om vi inte vet den exakta modellen av chipet, överensstämmer siffrorna med de ryktade specifikationerna för Core i9-12900KS.
(12900K kan nå 5,2GHz KS ska vara samma som modell som K men då med högre prestanda.)

Troligen får vi redan idag ett motdrag från Intel på dagens CPU släpp från AMD.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

AMD refresh, ska bli intressant att höra om!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Sorry, jag tog fel på tiden för AMD:s sändning som drar igång klockan 16:00 och inte 17:00.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Extremt hyped på zen3D och hoppas vi får en hint av zen4 men troligen inte.
nVidia tror jag inte kommer säga nått om 40xx serien förens Q3.
Intel? gpu gpu gpu, show us!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Sorry, jag tog fel på tiden för AMD:s sändning som drar igång klockan 16:00 och inte 17:00.

Inte rödgrön krock då alltså? Bra det ju!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ens minnas när jag mest intresserad över Intel. Det gäller ARC nu då. Spännande.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Sorry, jag tog fel på tiden för AMD:s sändning som drar igång klockan 16:00 och inte 17:00.

Nyhet på framsidan? edit: nvm...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Packad eftermiddag helt klart! Snart kör vi!

Glömde den viktigaste:

Permalänk
Medlem

Hoppas på billigare moderkort. Intel, främst, har en del att jobba med där. Eller så är de nöjda.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

Nyhet på framsidan? edit: nvm...

Det är planerat sedan tidigare att denna artikel ska ligga upp över hela kvällen och uppdateras löpande

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det är planerat sedan tidigare att denna artikel ska ligga upp över hela kvällen och uppdateras löpande

Jo jag menade mest en rubrik med nya tiden, många har nog planerat för 17 vid det här laget, men du hade redan fixat det

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

Jo jag menade mest en rubrik med nya tiden, många har nog planerat för 17 vid det här laget, men du hade redan fixat det

Ja, jo, jag kan faktiskt mitt jobb.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Ska bli intressant att se om den är snabbare än intels nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Ja, jo, jag kan faktiskt mitt jobb.

Nej men lätt att glömma, och när jag kollade precis innan så var den inte där. Menade inget illa

Permalänk
Medlem

Hade inte nvidia 3070ti med 16 gig på gång i nästa vecka?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

Nej men lätt att glömma, och när jag kollade precis innan så var den inte där. Menade inget illa

Tänker inte munhuggas i en ännu oändlig loop med dig. Rubriken och artikelns innehåll var ändrat innan jag skrev mitt inlägg i alla fall, du är välkommen att skicka ett PM om det är något mer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Frågan är om de kommer med något nytt som inte redan sipprat ut?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Inte ens 4K stream av AMD.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag tog en skärmdump på texten i början av AMDs stream där det stod vad de skulle prata om.

https://imgur.com/a/NZHQS1t

Permalänk
Medlem

Ryzen 6000 series mobile:

  • TSCM 6nm node

  • Zen3+ architecture

  • Up to 8 Cores

  • Low-power DDR4

  • USB4

  • Built-in Microsoft Pluton processor

  • New deep sleep states

  • Up to 24h video playback on battery

  • "AMD the only one who can deliver a performance core and efficiency core, in the same core"

  • RDNA 2 graphics; up to 12 compute units

  • Industry-first APU with Hardware Raytracing

  • FidelityFX SuperResolution

  • "Significantly faster than the integrated Xe-graphics in a Tiger Lake notebook"

  • WiFi 6E

  • HDMI 2.1

  • DisplayPort 2.0 Ready

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

"AMD is the only team that can deliver a performance core and an efficient core, in the SAME core"
shots fired

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ryzen 6000 series mobile:

  • TSCM 6nm node

  • Zen3+ architecture

  • Up to 8 Cores

  • Low-power DDR4

  • USB 4

  • Built-in Microsoft Pluton processor

  • New deep sleep states

  • Up to 24h video playback on battery

  • "AMD the only one who can deliver a performance core and efficiency core, in the same core"

  • RDNA 2 graphics; up to 12 compute units

  • Industry-first APU with Hardware Raytracing

  • "Significantly faster than the integrated Xe-graphics in a Tiger Lake notebook"

Och 59 frames per sec avg gaming performance !! ))

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Och 59 frames per sec avg gaming performance !! ))

I kommande ultrathin laptops! Helt otroligt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, kommer AMD presentera Desktop Ryzen 3 med 3D-cache, eller vad det nu heter, idag?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Vad tror ni, kommer AMD presentera Desktop Ryzen 3 med 3D-cache, eller vad det nu heter, idag?

De kommer att prata om Ryzen 5800X3D