Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Bra att du belyser detta!

Saknas rapport med TV:ns serienummer, mätningar samt de individuella justeringar som behövs på just det exemplaret, då är blir man blåst. För det El-giganten då tar betalt för är inte bättre än att själv hämta inställningar från valfritt test eller kalibreringsdiskussion på nätet.

Det med att de är oroliga för att "sälja till andra" är ett solkart tecken på hur fel de är ute. Vid en kalibrering gjord enligt konstens regler är det ju sak samma vilka inställningar man kommer fram till, dessa gäller ju endast för det aktuella exemplaret. Finns inget säljbart med rapporten i sig.

Tyvärr drar El-giganten in miljoner på det här. Så länge de fifflar om "optimering" är det en sak. Hävdar det kalibrering är det falsk marknadsföring. Som att hävda att kläderna är skräddarsydda, bara att de är sydda efter någon annans mått.

Hjälpte min dotter att köpa en LG oled 55" cx förra året. De hade bara optimerade inne som kostade ca, 1000kr extra så jag sa att det kan jag göra själv, bara att söka inställningar på nätet. Fick ner optimeringen till 500 så slapp vi extrajobbet. Tidigare detta året så pajade bildkortet och vi lämnade in den. När vi skulle hämta ut den så var den inte optimerad, då får ni göra det sa jag. Då visade det sig att de bytt från optimering till kalibrering, och mycket riktigt var det en riktig kalibrering. Fick med rapport på alla kurvor och inställningar som var gjorda med tv´ns serienummer. Bilden är riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fbkforever:

Hjälpte min dotter att köpa en LG oled 55" cx förra året. De hade bara optimerade inne som kostade ca, 1000kr extra så jag sa att det kan jag göra själv, bara att söka inställningar på nätet. Fick ner optimeringen till 500 så slapp vi extrajobbet. Tidigare detta året så pajade bildkortet och vi lämnade in den. När vi skulle hämta ut den så var den inte optimerad, då får ni göra det sa jag. Då visade det sig att de bytt från optimering till kalibrering, och mycket riktigt var det en riktig kalibrering. Fick med rapport på alla kurvor och inställningar som var gjorda med tv´ns serienummer. Bilden är riktigt bra.https://i.imgur.com/iyxCpve.jpghttps://i.imgur.com/9252mM3.jpghttps://i.imgur.com/wUTw5tN.jpg

Tyvärr ser inställningarna helt bortåt väggarna fel ut. Kontrast ska aldrig behöva sänkas så lågt som 70 i normala fall.
Sharpness på 16 är inte heller att rekommendera.

Sätter en femma på att resultatet med fler mätpunkter inte skulle vara så smickrande. Ta en titt på denna post t ex där 1000 mätpunkter använts för att verifiera: #19499896

Men det går i linje med vad som tidigare har berättats om Elgigantens "kalibrering".

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺

@Fbkforever - stämmer att El-G har börjat sälja "Calman-kalibrering" på vissa modeller via webben och var lite nyfiken på vad det exakt var. Verkar inte vara helt lätt att köpa en modell med det alternativet. Med tanke på rapportens utformning gissar att jag El-G har rekryterat personer som tidigare arbetat med kalibreringen på Media Markt och att det därför endast finns en begränsad mängd butiker som kan erbjuda tjänsten.

Erbjudanet om "Calman kaibrering" kunde också ha varit Calmans auto-kalibrering ("Calibration as a service") som är programbaserad. Tryck på en knapp. Vänta en timme. Få ett papper med fina grafer. Den som trycker på knappen har fortfarande ingen aning om ifall bilden är den rätta. Men då är det vanligtvis annan form på rapporten.

För "optimeringen" har jag nu träffat så pass många personer från El-G som bekräftar precis vad det är: de har en "hemlig" inställning som de manuellt kopierar in i TV:n utan att ge information till kunden om vad som har gjorts. Ofta är det helt felaktiga ändringar till att börja med samt då hål-i-huvudet med uppgifter från ett annat exemplar.

Den info som saknas i rapporten är inställningen för "Högsta ljusstyrka" (Peak brightness) för utan den informationen finns det ingen relevans för vad reglaget OLED-ljus på 85 innebär. Vid en första anblick ser det som de med 154 nits med OLED-ljus på 85 har kalibrerat OLED:en med fel sorts testmönster (100% field istället för 10% window) och att den i praktiken är väldigt ljusstark, mer mot 320–350 nits. Ett rätt vanligt misstag även MM:s personal gör.

Det är å andra sidan rätt enkelt att korrigera om man skulle tycka TV:n är för ljusstark för kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

MediaMarkt kör med C6-mätare och Murideo Six-G-signalgenerator. De är i övergångsfas från Calman till Light Illusion ColourSpace som mjukvara samt har merparten av personalen som ISF-certifierade. Detta vet jag med säkerhet eftersom det är jag och kollega som håller i utbildningar och ISF-certifieringar samt utbildat för Light Illusions mjukvara under övergångsfasen. MM ska följa regelboken, lämnar officiell ISF-rapport per exemplar, knutet till serienummer och så vidare. Det finns personal där som har ackumulerat erfarenhet från flera tusen kalibreringar. Samt de som förstås är nya och gröna.

El-Giganten har ingen kalibrering men de kan i butik falskt sälja in sin "optimering" som kalibrering. Vad de gör är höljt i dunkel, men det senaste jag fått höra är att de sitter en person på ett varuhus med en vanlig Spyder-mätare och dess medföljande steg-för-stegprogram. Denna tittar på ett exemplar, säg en Samsung Q70A och tar det som programmet guidar till och dokumenterar. Detta används sedan som en lapp med inställningar för alla Q70A som de säljer en "optimering" till.

Power-kedjan har i framför allt norge utbildat sig och ISF-certifierat. Men det är inte jag som har utbildat. Har ingen aning om exakt hur och när, men det ska vara enligt regelboken där med.

Utöver det finns det mindre butiker som har utbildad personal sedan tidigare och även rekryterat personal från MM.

Utbildning på de tillfällen jag är lärare består av fyra dagar av mix mellan färgteori och praktisk kunskap. Det är teoretiskt prov enligt ISF och till skillnad från den internationella ISF-utbildningen har MM-personalen även fått lämna ett praktiskt prov.

Vad man åstadkommer är egentligen samma som jag har haft i recensionerna och det tar jag upp i den här videoartikeln:
https://www.sweclockers.com/artikel/29893-teknikstund-sa-fung...

Skillnaden är att man med en kalibrering är lite mer övergripande och mer detaljerad runt inställningar. Min tester är lite mer att leta efter fel vilket inte riktigt är poängen med att kalibrera kundens TV.

Så det Elgiganten egentligen erbjuder är anpassade bildinställningar medans MediaMarkt erbjuder en komplett kalibrering av 1D och 3D-luts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Fbkforever - stämmer att El-G har börjat sälja "Calman-kalibrering" på vissa modeller via webben och var lite nyfiken på vad det exakt var. Verkar inte vara helt lätt att köpa en modell med det alternativet. Med tanke på rapportens utformning gissar att jag El-G har rekryterat personer som tidigare arbetat med kalibreringen på Media Markt och att det därför endast finns en begränsad mängd butiker som kan erbjuda tjänsten.

Erbjudanet om "Calman kaibrering" kunde också ha varit Calmans auto-kalibrering ("Calibration as a service") som är programbaserad. Tryck på en knapp. Vänta en timme. Få ett papper med fina grafer. Den som trycker på knappen har fortfarande ingen aning om ifall bilden är den rätta. Men då är det vanligtvis annan form på rapporten.

För "optimeringen" har jag nu träffat så pass många personer från El-G som bekräftar precis vad det är: de har en "hemlig" inställning som de manuellt kopierar in i TV:n utan att ge information till kunden om vad som har gjorts. Ofta är det helt felaktiga ändringar till att börja med samt då hål-i-huvudet med uppgifter från ett annat exemplar.

Den info som saknas i rapporten är inställningen för "Högsta ljusstyrka" (Peak brightness) för utan den informationen finns det ingen relevans för vad reglaget OLED-ljus på 85 innebär. Vid en första anblick ser det som de med 154 nits med OLED-ljus på 85 har kalibrerat OLED:en med fel sorts testmönster (100% field istället för 10% window) och att den i praktiken är väldigt ljusstark, mer mot 320–350 nits. Ett rätt vanligt misstag även MM:s personal gör.

Det är å andra sidan rätt enkelt att korrigera om man skulle tycka TV:n är för ljusstark för kvällen.

Jag misstänker att dom kört en autocal för att sedan göra en manuell 2p vitbalans, vilket är märkligt om dom gör en 2p kalibrering på en redan kalibrerad lut.

Vad jag skulle vilja ingick i rapporten är vilken mätare som använts samt om den profilerats mot en spectro på aktuell TV. Jag skulle aldrig betala för en oprofilerad kalibrering.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Fbkforever - stämmer att El-G har börjat sälja "Calman-kalibrering" på vissa modeller via webben och var lite nyfiken på vad det exakt var. Verkar inte vara helt lätt att köpa en modell med det alternativet. Med tanke på rapportens utformning gissar att jag El-G har rekryterat personer som tidigare arbetat med kalibreringen på Media Markt och att det därför endast finns en begränsad mängd butiker som kan erbjuda tjänsten.

Erbjudanet om "Calman kaibrering" kunde också ha varit Calmans auto-kalibrering ("Calibration as a service") som är programbaserad. Tryck på en knapp. Vänta en timme. Få ett papper med fina grafer. Den som trycker på knappen har fortfarande ingen aning om ifall bilden är den rätta. Men då är det vanligtvis annan form på rapporten.

För "optimeringen" har jag nu träffat så pass många personer från El-G som bekräftar precis vad det är: de har en "hemlig" inställning som de manuellt kopierar in i TV:n utan att ge information till kunden om vad som har gjorts. Ofta är det helt felaktiga ändringar till att börja med samt då hål-i-huvudet med uppgifter från ett annat exemplar.

Den info som saknas i rapporten är inställningen för "Högsta ljusstyrka" (Peak brightness) för utan den informationen finns det ingen relevans för vad reglaget OLED-ljus på 85 innebär. Vid en första anblick ser det som de med 154 nits med OLED-ljus på 85 har kalibrerat OLED:en med fel sorts testmönster (100% field istället för 10% window) och att den i praktiken är väldigt ljusstark, mer mot 320–350 nits. Ett rätt vanligt misstag även MM:s personal gör.

Det är å andra sidan rätt enkelt att korrigera om man skulle tycka TV:n är för ljusstark för kvällen.

Optimeringen är antagligen som du säger ett färdigt program som är samma till alla. Det hade jag i åtanke när hon köpte den. Men jag slapp leta efter inställningar själv på nätet. Men det var ganska hyfsat bra bild ändå. Efter reparationen och kalibreringen vi fick så tycker jag bilden blev riktigt jäkla bra. Den är inte så ljus att man behöver ställa ner den när det är mörkt. Kan ju meddela att de gjorde en kalibrering av hdr i filmmaker mode också. Den är betydligt ljustarkare. Jag själv är ganska noga med att ha hyfsat bra bild, man ser ganska tydligt olika nyanser av svart och färgerna känns väldigt bra. Vet dock inte vad en kalibrering kostar hos Elgiganten då det inte går att hitta på deras hemsida, men hon fick den ju på köpet efter reparationen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av weenan:

Så det Elgiganten egentligen erbjuder är anpassade bildinställningar medans MediaMarkt erbjuder en komplett kalibrering av 1D och 3D-luts?

Skrivet av weenan:

Jag misstänker att dom kört en autocal för att sedan göra en manuell 2p vitbalans, vilket är märkligt om dom gör en 2p kalibrering på en redan kalibrerad lut.

Vad jag skulle vilja ingick i rapporten är vilken mätare som använts samt om den profilerats mot en spectro på aktuell TV. Jag skulle aldrig betala för en oprofilerad kalibrering.

Tror inte någon på MM tagit sig an att gå på LUT:ar hos exempelvis LG OLED:s. Finns flera för- och nackdelar med en LUT-approach. Skulle själv vilja testa men har ingen möjlighet – äger ingen LG OLED jag kan experimentera med och har förmodligen inte tiden för resten av året heller.

El-G-rapporten ser inte ut som någon autokalibrering då Calmans Autocal-rapport är annorlunda och har inte med inställningar eftersom det är LUT:en som ändras internt. Vore orimligt att först göra det ena och sedan ta tiden att ändra på det manuellt.

Profilerad med en spectro eller inte – är ju en kostnadsfråga. Jag tar ju beroende på användning 4000 eller 5000 kronor för en kalibrering, använder alltid spectro samt brukar hålla en halv föreläsning i ämnet om kunden vill. MM och El-G tar 1500 kr och kör med C6:n/ID3 med lite annan ekonomi bakom.

Permalänk
Inaktiv

Hir funkar det med kalibrering när paneler åldras? Ändras färgerna och ljusstyrkan nämnvärt?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon138754:

Hir funkar det med kalibrering när paneler åldras? Ändras färgerna och ljusstyrkan nämnvärt?

Finns bara ett sätt att få svar på den frågan: mät och jämför

Men generellt ja. Allting förändras med tiden. Sedan är det en definitionsfråga.

Ifall kalibreringen tar bilden från massiva färgfel med hudtoner som rödbetor och färger som en Disney-film på syra så kommer den förändringen vara så mycket större än hur panelerna driver med tiden. Då kan det för en helt vanlig filmtittare vara bortom behovet att kalibrera om TV:n regelbundet varje år.

Ifall man däremot behöver ha koll på exakta färger – kanske för att man arbetar med att färgsätta syra-fri film åt just Disney – kan den lilla förändringen vara så pass stor så att man får göra om allt jobb eftersom färgerna avviker för mycket. Då är det väldigt viktigt att hålla koll på driften eftersom karriär och pengar står på spel. Då kanske man måste kolla på driften här varje månad. Eller varje dag till och med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tror inte någon på MM tagit sig an att gå på LUT:ar hos exempelvis LG OLED:s. Finns flera för- och nackdelar med en LUT-approach. Skulle själv vilja testa men har ingen möjlighet – äger ingen LG OLED jag kan experimentera med och har förmodligen inte tiden för resten av året heller.

El-G-rapporten ser inte ut som någon autokalibrering då Calmans Autocal-rapport är annorlunda och har inte med inställningar eftersom det är LUT:en som ändras internt. Vore orimligt att först göra det ena och sedan ta tiden att ändra på det manuellt.

Profilerad med en spectro eller inte – är ju en kostnadsfråga. Jag tar ju beroende på användning 4000 eller 5000 kronor för en kalibrering, använder alltid spectro samt brukar hålla en halv föreläsning i ämnet om kunden vill. MM och El-G tar 1500 kr och kör med C6:n/ID3 med lite annan ekonomi bakom.

Så om dom inte gjort lutar verkar det ju som om dom endast gjort bildinställningar och en 2-punkts justering (inte ens en 22p), utifrån dokumenteringen.

Personligen anser jag att om man ska sälja en "kalibrering" så är det lurendrejeri att inte använda en spectro. Det är en sak att som hobbyist kalibrera utan, men att professionellt sälja en kalibrering utan att använda en spectro känns inte ok. Utan en spectro säger ju deras delta-e inte speciellt mycket mer än hur det matchar deras mätare, men deras mätare kan ju vara helt off för just den displayen dom kalibrerar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av weenan:

Så om dom inte gjort lutar verkar det ju som om dom endast gjort bildinställningar och en 2-punkts justering (inte ens en 22p), utifrån dokumenteringen.

Personligen anser jag att om man ska sälja en "kalibrering" så är det lurendrejeri att inte använda en spectro. Det är en sak att som hobbyist kalibrera utan, men att professionellt sälja en kalibrering utan att använda en spectro känns inte ok. Utan en spectro säger ju deras delta-e inte speciellt mycket mer än hur det matchar deras mätare, men deras mätare kan ju vara helt off för just den displayen dom kalibrerar.

Ifall du kräver att den som kalibrerar använder specifik mäturustning behöver du gå till någon som använder den typen av verktyg. Det är kanske en handfull personer i Sverige som erbjuder kalibreringar vilka använder en spektro. De flesta som har den utrustningen arbetar då främst mot yrkeskunder. Ingen av dem jobbar på MM och El-G och tar 1500 kronor för en kalibrering.

Poängen med en ID3-baserad mätare och under delta-E 3 som mål är att ta något som från början ger stora fel i färgerna till något som är tillräckligt bra. Högre precision lönar sig sällan därför att en konsument-TV driver så pass mycket minut för minut och dessutom är ojämn över ytan. ID3 är en utmärkt mätare som svarar mot vad man kan förvänta sig av en konsument-TV. TV:n blir ju inte bättre bara för av att mätaren är dyrare och mer precis

Kalibrerar du själv så är sådant enkelt att testa. Mät på olika ställen över ytan. Mät två timmar senare. Det kan ge ett välbehövligt perspektivt till de där timmarna så många ägnar sig åt att få raka linjer i en graf och dE <1.

---

Det där med 22-stegsreglagen har jag hört i många år. Men har ju också suttit med sedan de först kom och lärt mig hur dåliga de ofta är.

Vad man åstadkommer med 22-stegsreglage är att ägna 1-2 timmar och gör bilden sämre. Dock är det väldigt många självlärda kalibrerare som gladeligen använder dessa reglage och inbillar sig att det blir bättre eftersom mätgraferna blir rakare och snyggare. För mig som arbetar med bild är det bilden och insikten om bild som är det viktiga. Mätgrafen är ett verktyg och en bekräftelse. Mätningen är inte bilden. Alla kan få en skitsnygg mätning bara de putsar på. Och ändå ha en alldeles usel bild.

När jag utbildar brukar jag låta folk dra i 22-stegsreglagen om de vill. Hellre att de slösar två timmar under utbildningen än att slösa två timmar ute hos en kund. Resultaten är ofta just finare mätgrafer och lägre dE-siffror. Fast bilden blir sämre och ibland väldigt mycket sämre. I bästa fall har man ägnat två timmar åt att maskera en ojämnhet hos TV:n.

Fast har man en TV som är så pass tydligt icke-linjär och så pass avvikande att man måste kliva in i ett 22-stegsreglage för att åtgärda fel, då har man köpt fel produkt från början. Det blir aldrig bättre om man försöker åtgärda en icke-linjäritet genom att tillföra ytterligare en icke-linjäritet ovanpå det.

Och det är på den nivån man börjar märka kvalitetsskillnader mellan LG:s, Sonys och Panasonics OLED till exempel. Panasonics OLED har 20-stegsreglage som faktiskt fungerar och inte förstör bilden. Men är också de TV som minst av alla behöver reglagen till att börja med eftersom Panasonic bygger en linjär respons från början.

Det omvända gäller LG och särskilt Samsung och Philips. 20-stegsreglagen finns och man vill gärna dra i dem eftersom apparaterna ofta saknar linjäritet från början. Resultatet av de reglagen blir då också därefter eftersom det är ett trasigt utformat reglage som försöker laga en från början trasig färghantering.

Långt svar, men kort och gott: Jag vet att ingen har någonsin gjort bilden bättre med ett 22-stegsreglage. Utan vad de lyckas är att maskera en dålig produkt (eller dåligt exemplar) genom att få rakare mätgrafer. Tycker man det är värt tiden för en snyggare graf så bör man också ta betalt för den tiden. Då är min rekommendation att köpa en bättre TV istället.

Permalänk

Hittade en kalibrering på Youtube som funkade bra till användarläget (färre korrigeringspunkter). Dock märkte jag på kvällen att bilden blir för stark (det är ju bra klipp i grejerna nu för tiden) så jag fick helt enkelt göra ett kvällsläge som matchar lampbelysning i rummet.

Ljussensorn funka helt enkelt inte bra utan den dimmade ner för hårt (en Sony) och kontrastreglaget påverkade bilden negativt så den saknade 'pop'. Jag fick istället hålla på en hel del med andra dynamiska kontroller men måste säga att detta är nåt jag rekommenderar att ha på intilliggande preset.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på en av de nämde företagen och är en av personerna som utför Calman-kalibrering.
Har ni några frågor... så går det bra att ställa dem!

Permalänk

Kalibreringen ligger bara på film läget om ingen nämt det

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cableguy_21:

Hittade en kalibrering på Youtube som funkade bra till användarläget (färre korrigeringspunkter). Dock märkte jag på kvällen att bilden blir för stark (det är ju bra klipp i grejerna nu för tiden) så jag fick helt enkelt göra ett kvällsläge som matchar lampbelysning i rummet.

Ljussensorn funka helt enkelt inte bra utan den dimmade ner för hårt (en Sony) och kontrastreglaget påverkade bilden negativt så den saknade 'pop'. Jag fick istället hålla på en hel del med andra dynamiska kontroller men måste säga att detta är nåt jag rekommenderar att ha på intilliggande preset.

Tycker din beskrivning är rätt bra på varför man inte bör plocka en "...kalibrering från nätet..."

Bättre i sådana fall att förklara vad varje enskilt reglage gör och vad det bidrar med (eller oftare: förstör) hos bilden. Sony:s TV är i alla fall ganska oproblematiska. Ta kontrast-reglaget som exempel. Ett reglage som gör en sak och gör den enkelt. Men så lätt att missförstå och använda på fel sätt.