Bra att du belyser detta!
Saknas rapport med TV:ns serienummer, mätningar samt de individuella justeringar som behövs på just det exemplaret, då är blir man blåst. För det El-giganten då tar betalt för är inte bättre än att själv hämta inställningar från valfritt test eller kalibreringsdiskussion på nätet.
Det med att de är oroliga för att "sälja till andra" är ett solkart tecken på hur fel de är ute. Vid en kalibrering gjord enligt konstens regler är det ju sak samma vilka inställningar man kommer fram till, dessa gäller ju endast för det aktuella exemplaret. Finns inget säljbart med rapporten i sig.
Tyvärr drar El-giganten in miljoner på det här. Så länge de fifflar om "optimering" är det en sak. Hävdar det kalibrering är det falsk marknadsföring. Som att hävda att kläderna är skräddarsydda, bara att de är sydda efter någon annans mått.
Hjälpte min dotter att köpa en LG oled 55" cx förra året. De hade bara optimerade inne som kostade ca, 1000kr extra så jag sa att det kan jag göra själv, bara att söka inställningar på nätet. Fick ner optimeringen till 500 så slapp vi extrajobbet. Tidigare detta året så pajade bildkortet och vi lämnade in den. När vi skulle hämta ut den så var den inte optimerad, då får ni göra det sa jag. Då visade det sig att de bytt från optimering till kalibrering, och mycket riktigt var det en riktig kalibrering. Fick med rapport på alla kurvor och inställningar som var gjorda med tv´ns serienummer. Bilden är riktigt bra.