Förslag till lagrings konfiguration för Proxmox server

Permalänk
Medlem

Förslag till lagrings konfiguration för Proxmox server

Hej

Jag har just nu en Esxi server men tänkte testa Proxmox istället, jag kommer att ominstallera allt. Finns inget behov av att konvertera eller spara något från den gamla servern.

Jag har lite funderingar hur jag bäst konfigurerar lagringen för den nya server. Jag vill ha redundans på så mycket som möjligt, offsitebackup har jag redan.

Diskar som jag har just nu:
3 x 6 TB HDD
1 x 12 TB HDD
2 x 1 TB SSD
1 x 1 TB NVME SSD
1 x 256 GB SSD
1 x 128 GB SSD

Jag hade tänkt sätta upp det såhär:
Snabb lagring: 2 x 1 TB SSD - Raid 1
Normal lagring: köp en till 6 TB HDD och sätt alla fyra i Raid 10, om möjligt sätt Nvme disken som cache.
Låt 12 TB disken var ensam så länge och skaffa en till senare för Raid 1.

De små SSD:erna vet jag inte riktigt vad jag skall göra med.
De är rätt gamla så litar inte riktigt på de.
En tanke var att installera Proxmox själv på en av de men tvekar pga ovanstående anledning.

Förlag?

Mvh Spixel

Permalänk
Medlem

Lite udda uppsättning att köra på, men jag hade nog gjort följande

OS: zfs mirror på 2x1TB
Datapool: 2xmirror med 4x6TB, 1Tb nvme som cache och de två små SSD som mirror för ZIL/skrivcache
När du sen skaffar en till 12TB så stoppar du bara in den i datapool som mirror med den andra.

Du får då nästan 1TB att lagra VMs på, det är inga problem att köra OS och VMs på samma. Samt 12TB effektiv yta att spara VMs eller filer på, när du köper nästa 12TB så blir det ju ytterligare 12TB i samma pool för totalt 24.

Du skriver inte vad du ska ha för typ av tjänster körandes, så detta är ganska generellt. Om du skriver lite mer vad du ska göra så kanske det finns en annan uppsättning som är bättre.

Permalänk
Medlem

Jag skall främst använda den till en Plexserver och kringliggande tjänster men vill även ha möjlighet att labba mer eller mindre vad som helst i framtiden. Men merparten av den stora lagringen kommer dock att gå till plex. Så egentligen är det inte jättestort behov av någon större prestandan men om det går är det ju alltid trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

OS: zfs mirror på 2x1TB
Datapool: 2xmirror med 4x6TB, 1Tb nvme som cache och de två små SSD som mirror för ZIL/skrivcache
När du sen skaffar en till 12TB så stoppar du bara in den i datapool som mirror med den andra.

Du får då nästan 1TB att lagra VMs på, det är inga problem att köra OS och VMs på samma. Samt 12TB effektiv yta att spara VMs eller filer på, när du köper nästa 12TB så blir det ju ytterligare 12TB i samma pool för totalt 24.

Jag har redan offsite backup så redundansen är mest för att spara mig från extra jobb och huvudvärk ifall någon av diskarna går sönder, men egentligen är mirror lite överflödigt då när jag tänker efter.

Vad jag lutar mot att göra just nu är följande:
2 x små SSD raid1 för proxmox och loggar. Känns bättre att köra det på egna diskar så att jag kan ändra om det övriga hur jag vill utan att behöva tänka på det.

3 x 1 TB SSD raidz1. Att använda nvme disken till detta känns lite slösaktigt så funderar på att skaffa en till vanlig SSD istället.

3 x 6 TB HDD raidz1.

Jag låter nog 12 TB disken vara lös så länge. Man skulle kunna använda den i ovanstående raid men vet inte.

Permalänk
Medlem

Unraid kan väl vara ett alternativ, speciellt som du har udda diskstorlekar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Unraid kan väl vara ett alternativ, speciellt som du har udda diskstorlekar?

Då hade jag hellre gått för BTRFS i proxmox, vilket jag själv kör för lagring. Alla VMs ligger däremot på ZFS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Då hade jag hellre gått för BTRFS i proxmox, vilket jag själv kör för lagring. Alla VMs ligger däremot på ZFS.

Det är ju inte nödvändigt att köra Proxmox öht. eftersom Unraid också är VM-host, även om det är smidigt med containers under proxmox och alla färdiga templates som finns.