Permalänk
Medlem

Öppna portar PS4

Tja
Min son har problem ibland när han spelar PS4 med sin kusin. De har en partychat så att de kan prata med varandra. Men väldigt ofta så kan inte kusinen höra min son. Det kommer och går, jag drar ur headsetet och sätter i det igen, 50% gångerna så fungerar det, men så slutar det fungera efter ett tag igen. Extremt frustrerande, spelar ingen roll om vi byter headset eller handkontroll. Det är likadant på mitt PS4 så byte av konsol verkar inte heller hjälpa.
Googlade lite och hittade att man kanske behövde öppna lite portar i routern, men skulle ju behöva öppna portarna till två olika PS4:or (två olika IP-adresser) hur gör jag det? Har en telia router.
Eller finns det någon annan lösning på detta problem?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk

En vacker dag kanske våra ISP:er får tummen ur och ger oss IPv6, vilket skulle innebära att vilken enhet som helst på ens nätverk skulle kunna presenteras utåt vid behov. Just sayin’…

Permalänk
Medlem

Kan man inte göra två port forwading regler i routern, en för resp. IP men med samma port?

Visa signatur

A computer once beat me...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

En vacker dag kanske våra ISP:er får tummen ur och ger oss IPv6, vilket skulle innebära att vilken enhet som helst på ens nätverk skulle kunna presenteras utåt vid behov. Just sayin’…

Har man någon bra operatör så finns det

#17955537

On topic:

Besök telias guide för att öppna portarna 3478-3480. Du behöver även sätta fast IP på PS4n så jag skulle gissa att du tar sonens:

https://www.telia.se/privat/support/info/oppna-portar

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bytelab:

Kan man inte göra två port forwading regler i routern, en för resp. IP men med samma port?

Nope, kan bara öppna den åt ett ip och hoppas allt är bra med er

Skrivet av joeldeluxe:

Har man någon bra operatör så finns det

#17955537

On topic:

Besök telias guide för att öppna portarna 3478-3480. Du behöver även sätta fast IP på PS4n så jag skulle gissa att du tar sonens:

https://www.telia.se/privat/support/info/oppna-portar

Jag har öppnat portarna, men skulle ju behöva öppna åt bägge då han gärna använder mitt också.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Nope, kan bara öppna den åt ett ip och hoppas allt är bra med er

Jag har öppnat portarna, men skulle ju behöva öppna åt bägge då han gärna använder mitt också.

Det var ju B. Kanske kan du koppla PS4:orna i en switch före routern så att de får publika IP båda två? En del operatörer medger ju tilldelning av fler än en IP-adress.

Läget är bara fint här annars Själv?

Visa signatur

A computer once beat me...