Permalänk
Medlem

Aktivera 10bitars färgdjup

Hej

Jag kan inte få till skärmen och i windows inställningarna till att visa 10 bitars färgdjup.
I windows står det följande:

Kikar jag under nvidia settings är möjligheten avaktiverad:

Under skärmspecen på Asus hemsida ska den ha stöd för 10 bit färgdjup

Vad gör jag för fel?

Tack

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Du måste nog gå ner i hz för att få 10bit.
Varför vill du ha 10bit?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Du måste nog gå ner i hz för att få 10bit.
Varför vill du ha 10bit?

Bättre färgåtergivning? Oh, måste man ner i uppdateringsfrekvens? Shit, det sög ju!

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Jag kör 4k i 10bit @ 120hz.
Dock över HDMI 2.1

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver väl även aktivera hdr i win ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman9:

Jag kör 4k i 10bit @ 120hz.
Dock över HDMI 2.1

Med samma skärm som TS?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver väl även aktivera hdr i win ?

Nej det behövs inte/går inte om inte skärmen har stöd för specifikt HDR. Men däremot om skärmen har stöd för 10-bit så går det att aktivera separat.

Jag kör 10 bit med en Philips PHL288E2 + RTX3070 utan HDR eftersom skärmen inte har stöd för det.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Bättre färgåtergivning? Oh, måste man ner i uppdateringsfrekvens? Shit, det sög ju!

Gå ner till 120Hz om du vill köra 10bit.
Så du får göra en avvägning, om färgdjup eller uppdateringsfrekvens är viktigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Med samma skärm som TS?

Troligtvis inte...oavsett så har jag en fråga;
Som gamer, är 10bit intressant?

Har fått för mig att detta är mer intressant vid video/foto arbeten och då med en riktigt bra IPS-panel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Troligtvis inte...oavsett så har jag en fråga;
Som gamer, är 10bit intressant?

Har fått för mig att detta är mer intressant vid video/foto arbeten och då med en riktigt bra IPS-panel?

Vill testa av ren nyfikenhet, kika om jag ser någon skillnad(i spel framför allt). Skärmen har riktigt bra färg i 8-bit ändå.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Gå ner till 120Hz om du vill köra 10bit.
Så du får göra en avvägning, om färgdjup eller uppdateringsfrekvens är viktigast.

Får testa det!

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Vill testa av ren nyfikenhet, kika om jag ser någon skillnad(i spel framför allt). Skärmen har riktigt bra färg i 8-bit ändå.

Jag såg ingen skillnad alls på min skärm när jag provade 10 bit

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Vill testa av ren nyfikenhet, kika om jag ser någon skillnad(i spel framför allt). Skärmen har riktigt bra färg i 8-bit ändå.

Du får inte bättre färger med 10-bit, du får bara mer färgupplösning. Det behövs när man kör HDR för att undvika posterisering, men annars gör det sällan någon skillnad och används mest bara i professionella program som t.ex. Photoshop.

I spel utan HDR kommer du inte se någon skillnad alls eftersom spel normalt inte har stöd för 10-bit utan HDR ändå. Så ska du testa det så måste du först och främst ha ett spel som har stöd för HDR.

Permalänk
Medlem

Kör med Asus 32" VG32VQ, ser ingen som helst skillnad när jag byter från 144 hz 8 bits till 120 hz 10 bits, däremot kör jag med HDR och det ger ett ganska bra swing.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du får inte bättre färger med 10-bit, du får bara mer färgupplösning. Det behövs när man kör HDR för att undvika posterisering, men annars gör det sällan någon skillnad och används mest bara i professionella program som t.ex. Photoshop.

I spel utan HDR kommer du inte se någon skillnad alls eftersom spel normalt inte har stöd för 10-bit utan HDR ändå. Så ska du testa det så måste du först och främst ha ett spel som har stöd för HDR.

Behöver man aktivera 10 bit stöd även i Photoshop/Lightroom?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Behöver man aktivera 10 bit stöd även i Photoshop/Lightroom?

I Photoshop måste du aktivera det i inställningarna. Lightroom har däremot inte stöd för 10-bit vad jag vet.

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns alltså inga konsumentprodukter som är kapabla til att teckna 10 bitars färgdjup utan det är 8 eller 6-bitars adressering av panelen med resterande bitar via olika halvton/dither-metoder, vanligast idag är FRC men även många VA-paneler har statiska halvtoner. Samsungs VA-paneler är väl närmast notoriska på det senare då man ofta kan se en statiskt halvton klart och tydligt.

Som skrivet ovanför: det är främst ett behov av 10-bitar för att täcka in det dynamiska omfånget för HDR. Vilket då är lite sak samma med så pass enkla skärmar som en gaming-IPS eftersom de inte har något större dynamiskt omfång till att börja med. Där kan man välja att köra HDR med 8-bitar och låtar Windows stå för halvton/dither och även det brukar bli lite sak samma med den här typen av enklare skärmar.

Kan bli viktigare för en bättre skärm med större dynamiskt omfång och vettig tonemapping av HDR. Men bortsett från HDR finns det sällan någon större anledning till att köra 10-bitar annat än när man har en riktigt bra skärm och programvara som använder 10 bitar, likt Photoshop.