Svensk Diesel efter Januari 2022 är urvattnad

Permalänk
Medlem

Töm era partikelfilter, tar ner eran förbrukning med runt 10%.
Sverige står för under 2 promille av världens utsläppt, vi gör ingen skillnad ändå.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Töm era partikelfilter, tar ner eran förbrukning med runt 10%.
Sverige står för under 2 promille av världens utsläppt, vi gör ingen skillnad ändå.

Och om alla tänker så...så händer verkligen ingenting.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Intressant tråd och det finns nog många parametrar att väga in när det gäller förbrukning.

När det gäller FAME och HVO så funderar jag på hur dom påverkas av ett kallt klimat, det t.ex. påverka förbrukningen?
Sen finns det ju andra aspekter där biltillverkare kanske bör justera bilens programvara för att fungera optimalt med olika bränslen.

En intressant rapport på Gröna Bilisters hemsida, finns längst ner i länken
http://www.gronabilister.se/arkiv/pressmeddelanden/pressmedde...

Kör 100% HVO på jobbet sedan många år nu.
Maskinerna drar mindre bränsle (men inte så mycket mindre att det kompenserar det högre priset).
Och har inte haft några som helst problem i kyla.
Det sitter relativt moderna motorer i alla maskiner numera, utsläppskraven i industrin är mycket hårdare än för "civilt" bruk.
Och du menar jag inte den ofarliga CO2'n utan dom andra farliga sakerna som förbränningsmotorer släpper ur sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Och om alla tänker så...så händer verkligen ingenting.

Precis. Men det förespråkas inte heller att "alla" ska tänka så.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Ursprungsinlägget på den här tråden?! Finns det ngn. bäring i eländet eller är det som vanligt en Facebookskröna för antivaxxare och Trump-tomtar?

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Ursprungsinlägget på den här tråden?! Finns det ngn. bäring i eländet eller är det som vanligt en Facebookskröna för antivaxxare och Trump-tomtar?

Verkar vara rena trollinlägget som borde modereras bort. Förövrigt är det väl beslutat om sänkt bensinskatt från 1 maj, vilket såklart borde varit en större sänkning kanske. Men får hoppas att priset på råolja sjunker så blir priset lite mer hanterligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Ursprungsinlägget på den här tråden?! Finns det ngn. bäring i eländet eller är det som vanligt en Facebookskröna för antivaxxare och Trump-tomtar?

Närmaste OKQ8 ligger 10,4 Mil från Karesuando https://www.okq8.se/pa-stationen/bensinstationer/

TS Skriver;
"från Karesuando till Helsingfors"
"Jag tankade bilen full med diesel i Sverige på OKQ8"
"Sedan gick resan via Karesuando"
"Väl tillbaka i Sverige passerade jag nu Karesuando i Sverige för att nu ta mig ytterligare dryga milen till samma OKQ8 mack"

Så who knows

(har tråkigt på jobbet)

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har inte läst tråden än, men för några år sen körde jag i Norge och tankade fullt på en mack som jag tror hette bunkerolja.

Den dieseln luktade som gammal diesel gjorde, bilen gick bättre än någonsin och drog mindre bränsle.

Så det är helt klart skillnad på diesel och diesel.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heronymous:

I januari 2022 körde jag från Karesuando till Helsingfors, en bilkörning på drygt 13 timmar nonstop med en sträcka på ca. 110 mil. Jag tankade bilen full med diesel i Sverige på OKQ8 och fick i 68,22 liter i tanken. Tanken rymmer ca 70 liter.

Sedan gick resan via Karesuando och över gränsen och in i Finland. Enligt färddatorn skulle jag komma 138 mil på full tank. Hastigheten var varierande mellan 60-110 km/t. Alltså inga höga hastigheter och temperaturen ute var några få minusgrader. Ingen nederbörd och ingen blåst. Resan gick ned genom Finland på väg E8 och slutligen E75 mot Helsingfors.

Men när jag hade 13 mil kvar till Helsingfors gick bilen på dieselångor. Lampan för låg bränslenivå tändes och innan jag nådde en bensinstation visade färddatorn bara "streck" (inga siffror) att jag inom kort skulle få bränslestopp. Jag hade alltså bara kommit 97.6 mil på full tank med diesel som tankades i Sverige. Jag kom fram till bensinstation och fyllde upp tanken tillräckligt för att komma fram till Helsingfors.

Efter två dagar var det dags att göra resan tillbaka till Sverige från Helsingfors, ca 110 mil. Det var liknande väder som vid nedresan, några minusgrader och ingen nederbörd eller blåst. Jag fyllde upp hela tanken med diesel i Helsingfors, Finland. Denna gången gick 68.97 liter i tanken. Enligt färddatorn skulle jag komma 138 mil. Resan gick exakt samma väg tillbaka, E75 och sedan vidare upp mot Karesuando på E8. Hastighet precis som nedresan, runt 60-110 km/t.

-----

Väl tillbaka i Sverige passerade jag nu Karesuando i Sverige för att nu ta mig ytterligare dryga milen till samma OKQ8 mack, där jag tankade före avresan mot Helsingfors. Väl framme vid macken visade min färddator att jag kommer ytterligare 23 mil och att jag har kvarts tank kvar.

Den svenska dieseln är urvattnad i och med reduktionsplikten med upp till så mycket som 20% men fler och fler drivmedelskedjor har ända upp till 50%. Detta medför att ursprungsdieseln helt tappar sin verkningsgrad. Du kommer kommer alltså betydligt kortare sträckor eftersom motorn behöver mer drivmedel att förbränna.

I Finland finns inte denna reduktionsplikt vilket gör att dieseln är betydligt mer effektiv för motorn att förbränna vilket gör att mindre bränsle går åt.

Ja, HVO har lägre energiinnehåll, vilket man kan påstå gör "gammel diesel" urvattnad. Dock kommer du inte märka av denna urvattning ens med 100% HVO i tanken. Har du en Gasbil blir det värre, men även det kan inom en snar framtid ändras med de nya bidragen som biogödselpremie som i sin tur påverkar gasproducenterna och antalet tankstationer. Att beskatta och reducerplikten är styrmedel för att få bort den skit som är gammel bensin och diesel, och göra gröna alternativ riktiga alternativ då dessa just nu är dyra att ta fram i jämförelse. Om nu inte några tomtar i EU får igenom att naturgas är grön energi... Men det är en diskussion för en annan gång.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

Har inte läst tråden än, men för några år sen körde jag i Norge och tankade fullt på en mack som jag tror hette bunkerolja.

Den dieseln luktade som gammal diesel gjorde, bilen gick bättre än någonsin och drog mindre bränsle.

Så det är helt klart skillnad på diesel och diesel.

Har du en kultändare i bilen och fick tag i rysk tjockolja med 5% svavel?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det ens tillåtet att posta den här typen av copypasta och låtsas att det är ens egen erfarenhet?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

Har inte läst tråden än, men för några år sen körde jag i Norge och tankade fullt på en mack som jag tror hette bunkerolja.

Den dieseln luktade som gammal diesel gjorde, bilen gick bättre än någonsin och drog mindre bränsle.

Så det är helt klart skillnad på diesel och diesel.

Dock kan man omöjligen avgöra om bilen drar mer eller mindre på en tank. Det är för mycket variabler inblandat.

Skrivet av hakd:

Töm era partikelfilter, tar ner eran förbrukning med runt 10%.
Sverige står för under 2 promille av världens utsläppt, vi gör ingen skillnad ändå.

Sveriges andel av de globala utsläppen är 0,2 procent. Sveriges befolkningsandel är 0,15%. Hade alla levt som i Sverige hade vi behövt 4,2 jordklot. Det är sämre än Kina. Givetvis ska vi göra vår del i klimatkampen. Man ska se till att ha städat framför sin egen dörr innan man klagar på alla andra länder.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kör 100% HVO på jobbet sedan många år nu.
Maskinerna drar mindre bränsle (men inte så mycket mindre att det kompenserar det högre priset).
Och har inte haft några som helst problem i kyla.
Det sitter relativt moderna motorer i alla maskiner numera, utsläppskraven i industrin är mycket hårdare än för "civilt" bruk.
Och du menar jag inte den ofarliga CO2'n utan dom andra farliga sakerna som förbränningsmotorer släpper ur sig.

Jag menar inte att det finns ett problem i kyla men att olika motorer med olika motorstyrning plus att man blandar olika bränslen kanske kan påverka förbrukning.
Låter ju även positivt att HVO gör så att partikelfilter håller längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Och om alla tänker så...så händer verkligen ingenting.

Om alla svenskar skulle sluta köra bil så skulle världen ändå inte ändras till det bättre. Det höga bränslepriset gör ingen nytta för någon, förutom staten som får lite mer att spendera på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Problemet är kanske att väldigt många inte kan ladda hemma för det ena, och att nya elbilar är relativt dyra för det andra, och att de flesta begagnade säljs utomlands för vem vill köpa ett sju år gammalt batteri etc. Man kan privatleasa bil ja, man måste fortfarande ladda hemma eller ta en promenad varje gång man måste frakta nåt eller sig själv eller ta sig en längre strecka. Sedan kan man fråga sig hur miljövinst det är med nya bilar generellt och batterier i synnerhet, Teknikens Värld etc har gjort lite beräkningar på det.

Dessutom är det inget som säger att vi inte kommer att leda bland de där staplarna snart heller. Smiley

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Problemet är kanske att väldigt många inte kan ladda hemma för det ena, och att nya elbilar är relativt dyra för det andra, och att de flesta begagnade säljs utomlands för vem vill köpa ett sju år gammalt batteri etc. Man kan privatleasa bil ja, man måste fortfarande ladda hemma eller ta en promenad varje gång man måste frakta nåt eller sig själv eller ta sig en längre strecka. Sedan kan man fråga sig hur miljövinst det är med nya bilar generellt och batterier i synnerhet, Teknikens Värld etc har gjort lite beräkningar på det.

Dessutom är det inget som säger att vi inte kommer att leda bland de där staplarna snart heller. Smiley

Idag finns ju lösningar för alla om man väljer att se dom. Tror vi aldrig haft så här många "bränslen" och lösningar att välja på.
Själv kör jag gas och även bensin, men tror det kommer bli en PHEV när jag väl får möjlighet att ladda där jag bor.

När det gäller rena elbilar så finns det rätt mkt begagnat och klarar man sig t.ex. utan dragkrok (som det fanns få äldre elbilar som har) så finns det rätt mkt att välja på.

Hade varit bra om VW fick tummen ur och godkände HVO någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Om alla svenskar skulle sluta köra bil så skulle världen ändå inte ändras till det bättre. Det höga bränslepriset gör ingen nytta för någon, förutom staten som får lite mer att spendera på annat.

Världen kanske inte, men nog fan skulle du märka skillnad här hemma.
Sedan skulle sannolikt "Friskluft" turister komma hit och generera intäkter, och sprida samma budskap hemma hos sig

Det höga bränslepriset gör att du kan sänka dina utsläpp gradvis, istället för att inte göra något alls fram till ett brytdatum á la dagen H, och med den panik som följer att man inte längre kan köpa varken ICE-bil, eller tanka sitt bränsle.

Det är en stegvis förändring som inte handlar om att det är dyrt eller trist att inte längre kunna köra sin dieselbil 120 mil utan får nöja sig med 110, utan kort och gott om du inte går igenom den förändringen så kostar det så astronomiskt mycket mer, att det är löjligt att ens jämföra.

När jag gjorde lumpen 2013 så "gav" krigsmakten runt 8 kr litern vid pumpen, idag är det uppe i 14kr så det är inte bara skatten som är dyrare, utan även bränslet (Priset är helt sonika det du betalar, minus skatten).

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Finns ju många parametrar att väga in.
Det kanske borde vara bättre att mäta hur mycket genomsnittsbilen kostar att framföra 10 mil framför literpriset på bränsle.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan ju välja elbil för att det numera är billigare än en fosilbil, åtminstone om man ser till nya bilar, dde äldre dinosaurierna kan man ju slita ut men när det är dags att byta finns det väl möjligen bara en anleding att inte välja el och det är räckvidd men den lär ju bli bättre den också.
Elbil billigare att äga än bensin- och dieselbil
Små och medelstora elbilar har nu lägre totalkostnad än bensin- och dieseldrivna bilar i de flesta länder i Europa.

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/konsument/elbil-billiga...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Finns ju många parametrar att väga in.
Det kanske borde vara bättre att mäta hur mycket genomsnittsbilen kostar att framföra 10 mil framför literpriset på bränsle.

hehe. Sant.
Detsamma när folk klagar på vad det kostar att tanka full tank. En FBpolare gjorde det nyligen(tankade ca 60 liter). Jag lyckades hålla mig ifrån att tipsa om bilar med mindre bensintank. O:-)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Om alla svenskar skulle sluta köra bil så skulle världen ändå inte ändras till det bättre. Det höga bränslepriset gör ingen nytta för någon, förutom staten som får lite mer att spendera på annat.

Då ska du nog kolla på hur många dödsfall föroreningar från bilar orsakar i Sverige varje år. Jo det skulle bli bättre. Mycket Co2 utsläpp skulle sparas. Nu är det dock inte realistiskt oavsett.

Permalänk
Medlem

Kanske inte lika extremt som TS men som person som pendlar till Danmark för jobb ibland så kan jag intyga att jag också märker rätt stor skillnad.

Med svensk diesel nu efter nyår säger bilen att jag landar på en snittförbrukning runt 6.2 liter/100km och då är det i princip 40mil ren motorväg i 110-120km/h för en resa, har jag tanken full med Dansk diesel säger färddatorn 5.3 liter/100km.
Som bonus kostade den ~16.45kr litern där nu förra veckan och en bit över 21kr litern här hemma.

Kan tillägga att jag brukar fylla på reservdunkar när jag åker ner där för att tanka frugans bil och att ha upp till 150 liter "billig" diesel hemma. Hennes bil uppvisar motsvarande skillnad i bränsleförbrukning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Halogen:

Är det ens tillåtet att posta den här typen av copypasta och låtsas att det är ens egen erfarenhet?

Ja skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

Kanske inte lika extremt som TS men som person som pendlar till Danmark för jobb ibland så kan jag intyga att jag också märker rätt stor skillnad.

Med svensk diesel nu efter nyår säger bilen att jag landar på en snittförbrukning runt 6.2 liter/100km och då är det i princip 40mil ren motorväg i 110-120km/h för en resa, har jag tanken full med Dansk diesel säger färddatorn 5.3 liter/100km.
Som bonus kostade den ~16.45kr litern där nu förra veckan och en bit över 21kr litern här hemma.

Kan tillägga att jag brukar fylla på reservdunkar när jag åker ner där för att tanka frugans bil och att ha upp till 150 liter "billig" diesel hemma. Hennes bil uppvisar motsvarande skillnad i bränsleförbrukning.

Så det är 21% ökning i förbrukning med en diesel som har princip samma energiinnehåll?

Tvek. Ytterst stort tvek på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Och om alla tänker så...så händer verkligen ingenting.

Nja, HELA svenska folket blir ekonomiskt gladare är väl snarare någonting än ingenting?

Permalänk
Medlem

Skönt att hitta en tråd där alla har rätt, händer inte ofta

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Tråd låst. Politisk copy pasta kan få stanna på instagram och facebook osv. tack
/Anton

Visa signatur

240p är livet