Jordade vägguttag utan jord - dolt fel?

Permalänk
Medlem

Som många varit inne på,undersökningsplikten är långtgående. Vi köpte hus häromåret och lärde oss den hårda vägen att inte bara lita på besiktningen av huset, vi skulle tagit dit en elbesiktning också. Byter vi hus kommer det absolut vara ett krav innan köpet slutförs.
Tidigare ägare hade dragit el själv och använt för klena kablar här och var och kopplat rätt så kreativt, i vissa fall direkt farligt. Inget vi kunde se i väggar osv men eftersom det var tydligt att vissa uttag var hobbymonterade så ska man då utgå från att elarbetena behöver rättas till lärde vi oss, det fanns inget att juridiskt gå vidare på. Det var vårt ansvar.
Vi hade dock en dialog med säljaren både via mäklare men också direkt med säljaren så vi fick tillbaka halva kostnaden för att säkra upp elen i huset. Säljaren hade absolut inget ansvar för att ge oss pengar men jag tror de ville avsluta snyggt.

Permalänk
Medlem

Detta handlar nog om A och B människor,
det är väldigt vanligt att folk driver igenom ersättningar och nedsättning av köpeskilling för att rätta till klantigheter och felaktigheter som tidigare ägaren gjort, men det är så klart enklare om man upptäcker det direkt och kan förhandla om köpeskillingen.

De flesta i den här tråden måste nog hålla med om att den här installationen är ett uppenbart lagbrott
och även om det är 'lätt' att rätta till så handlar nog kostnaden om att få någon elektriker att ta sig an installationen då i princip allt måste kontrolleras från grunden och göras rätt och inget är rätt dokumenterat.
Att sätta in ojordade uttag är kanske inte ens möjligt, kan man få något att göra en billigare elinstallation om man följer 1980 års regelverk istället för 2020?

Sedan är ju frågan om man kan dokumentera eller bevisa vad förre ägaren hittat på och få honom ansvarig, för badrumsrenoveringar brukar man ju vilja ha kvitton av certifierade installatörer så att man slipper stå för grannens vattenskador och elarbeten är ju lite samma sak om huset råkar brinna ner.
Så vad säger prejudikaten om inga renoveringskvitton presenterats och ägaren själv bytt utrustning för att 'det ska se snyggt ut'

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Som många varit inne på,undersökningsplikten är långtgående. Vi köpte hus häromåret och lärde oss den hårda vägen att inte bara lita på besiktningen av huset, vi skulle tagit dit en elbesiktning också. Byter vi hus kommer det absolut vara ett krav innan köpet slutförs.
Tidigare ägare hade dragit el själv och använt för klena kablar här och var och kopplat rätt så kreativt, i vissa fall direkt farligt. Inget vi kunde se i väggar osv men eftersom det var tydligt att vissa uttag var hobbymonterade så ska man då utgå från att elarbetena behöver rättas till lärde vi oss, det fanns inget att juridiskt gå vidare på. Det var vårt ansvar.
Vi hade dock en dialog med säljaren både via mäklare men också direkt med säljaren så vi fick tillbaka halva kostnaden för att säkra upp elen i huset. Säljaren hade absolut inget ansvar för att ge oss pengar men jag tror de ville avsluta snyggt.

Värt att veta är att besiktningsmän inte besiktar el m.m. i gamla hus.
Var i tidningen häromåret där Anticimex hade besiktat ett hus som hade kassa elledningar som ledde till skadade lösören.
Anticimex hävdade att eftersom huset var så gammalt förväntas det att elen kan vara lite draget hursomhelst och de är inga elektriker som åtgärdar typiska problem (isch, taget ur mitt minne).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Byt inte din fina elcentral, den håller längre än vad du och jag kommer göra
Sätt i en JF på sidan bara, det är max 30 minuters arbete utöver att dra lite dragtråd.
Har du tur finns redan jord uppe i alla dosor i tak etc och ni behöver bara dra sista tåten till uttag.

Öppna en takdosa och titta

För min egen del så är det snart slut på säkringar och det var en av anledningarna till att byta. Det finns helt enkelt inte flera hål för porslinssäkringar och jag vill försöka sprida ut lasten och inte använda en säkring till för mycket. JF finns det redan, så det är inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Detta handlar nog om A och B människor,
det är väldigt vanligt att folk driver igenom ersättningar och nedsättning av köpeskilling för att rätta till klantigheter och felaktigheter som tidigare ägaren gjort, men det är så klart enklare om man upptäcker det direkt och kan förhandla om köpeskillingen.

De flesta i den här tråden måste nog hålla med om att den här installationen är ett uppenbart lagbrott
och även om det är 'lätt' att rätta till så handlar nog kostnaden om att få någon elektriker att ta sig an installationen då i princip allt måste kontrolleras från grunden och göras rätt och inget är rätt dokumenterat.
Att sätta in ojordade uttag är kanske inte ens möjligt, kan man få något att göra en billigare elinstallation om man följer 1980 års regelverk istället för 2020?

Sedan är ju frågan om man kan dokumentera eller bevisa vad förre ägaren hittat på och få honom ansvarig, för badrumsrenoveringar brukar man ju vilja ha kvitton av certifierade installatörer så att man slipper stå för grannens vattenskador och elarbeten är ju lite samma sak om huset råkar brinna ner.
Så vad säger prejudikaten om inga renoveringskvitton presenterats och ägaren själv bytt utrustning för att 'det ska se snyggt ut'

Problemet med att förhandla köpeskillingen är ju att det bara är vi som känner till det. Varför skulle de sänka priset för osss när en annan köpare kanske erbjuder likvärdigt och ej känner till dessa brister?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Att få en elektriker att byta uttag mot samma typ, eller i detta fallet typen som skulle suttit där är inga problem. Dock ev. svårt att få en elektriker att ta på sig ett jobb som tar så extremt lite tid.

Enklaste för TS är att ta in en bekant med rätt kunskap och köpa uttagen för 100kr/st.
Lär inte handla om mer än max 20 uttag till en total kostnad av 2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Ok, i teori finns dolt fel i bostadsrätt, men då du endast ansvarar för ytskickt så faller iprincip alla fel som skulle räknas som ett dolt fel på föreningen och inte på den som äger bostadsrätten iom att du inte äger den delen av bostaden.

Skulle väl vara avsaknad av tätskickt i badrum som skulle vara aktuellt och linknande.

Edit: För saken skull kan vi också tillägga att ersättning endast ges för fel om dessa anses ha en påverkan på slutpriset.
I detta fallet är det nog ytterst tveksamt om priset skulle vara nämnvart lägre av ojordade uttag.

Nämen precis, man hade ju kunnat försöka hävda avdrag på 15000 eller nåt, men då kanske säljaren skiter i dig och säljer till någon annan istället. Men efter köpet gått igenom, är det bara att betala själv

Permalänk
Medlem

Elbesiktningar av köp av hus/lgh utreds just nu att bli krav.
Angående jordat uttag utan jord, tyvärr ej dolt felt som många skriver.
Beroende på när objektet byggdes kan de vara dags för omdragning av allt kablage ändå.
Nu vet jag inte storleken på ditt objekt, men halv dag - heldag för 2 man kan man räkna med för omdragning beroende på hur snäll man vill vara mot tapeter/väggar (gammalt kablage kan vara väldigt smutsigt och kladda ordentligt) +mtrl

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte så mycket mer du kan göra än att bita i det sura äpplet. Dels gäller inte jordabalken utan köplagen då det är en BRF så dolda fel regleras lite annorlunda.

Utöver detta så kan det bli svårt att hitta en ombud dom är intresserad av att driva ett så pass litet ärende.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte hur juridiken ser på problemet men gissar att det är "ditt fel" för är installationen så pass ny att de satt jordade uttag i bostadsrum borde du fått med dokumentationen på det för det finns krav på att man ska genomföra "Kontroll före idriftagning" och resultatet av den dokumenteras och protokollet ska rimligen följa med bostaden, du kanske även borde ha "Våtrumsintyg".

Däremot är det inte tillåtet att ha elen på det sätt den är nu. Har du jordfelsbrytare installerad? Om inte borde du kanske installera det och dra in jord där det saknas och inte byta till ojordade uttag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det dumma är att du nu är ansvarig för elsäkerheten. Du är ansvarig för att det blir rätt.

Om du inte vill betala för att dra fram jordkabel så är det som andra redan skrivit, enklast att montera dit ojordade uttag. Det kan du göra själv om och endast om du känner dig säker på vad du gör. Man får alltså byta uttag själv (dock inte byta mellan jordat/ojordat). Men i detta fallet kan man ju argumentera att du har ojordat och sätter dit nya ojordade uttag för att de befintlig är felaktiga.

Dra fram jord kan göras senare om du har ett behov av det. Skjuta på kostnaden om du inte vill ta den nu.
De jordade uttagen kan du ju spara.

Hade det varit jag hade jag nog bitit i det sura äpplet och dragit fram jordkabel.

Permalänk
Medlem

Det där går inte som dolt fel oavsett villa eller lägenhet, hittade samma problem i vårt hus, undersökninsgsplikten stärcker sig väldigt långt på elanläggningen, dessutom är den alltid undantagen av besiktningar, lite underligt egentligen men så är det,

Sen är det inte jättedyrt åtgärda, kostade mig ca 7500 kr att få anläggningen rätt, men man blir sur på sånt här som bara är fusk och farligt dessutom , men även om det täckts som dolt fel hade de varit för lite pengar för göra något av med det, dels svårt visa man inte skulle köpt / betalat mindre än om felet vore känt och dessutom har säljaren rätt att då själv besiktiga och även åtgärda vi hävdande av dolt fel,

Permalänk
Medlem

Du kommer inte kunna få detta som dolt fel. Säljaren kommer bara hävda att de inte kände till detta och i kombination med att man anser att gemene man inte har så djupa kunskaper kring el så finns det inget att gå på. Har själv varit med om ännu större saker men även där var det tvärstopp.

Tänk också på att om ett uttag i ett rum är jordat måste ALLA uttag i samma rum (inkl lamputtag i tak) vara jordade.

Ang priset du fått så är det HELT galet! Ja vet att vissa tar ur helt galna summor men dessa är det bara att ignorera. Att dra jord till uttag i en lägenhet är väldigt snabbt gjort. Du behöver inte heller en ny central om du nu inte har något ”superspeciellt” idag. Komplettera med jordfelsbrytare är ingen konst.

Kablarna kostar ett par kronor per meter för elektrikern och det tar inte många timmar. Sen har du rotavdrag också.

Säg max 5000:- för en normalstor lägenhet.

Och ja, jag har dragit in jord i flera lägenheter och priset har varit däromkring.
Men det är klart vill du byta till en helt ny avancerad central, nya säkringar, flera jordfelsbrytare/apparatskydd, dra om vissa uttag till 16a osv osv så kommer det kosta mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Om du inte vill betala för att dra fram jordkabel så är det som andra redan skrivit, enklast att montera dit ojordade uttag. Det kan du göra själv om och endast om du känner dig säker på vad du gör.

Skaffar TS en spänningsmätare och kan läsa en manual för uttaget så kan hen knappt göra fel.
Det handlar ju nu om ojordat och då kan du inte direkt felkoppla på ett sätt som är farligt.

* Mät uttaget så att du vet att du ha en fas och en nolla.
* Slå av säkringen eller huvudströmbrytaren.
* Mät uttaget igen för att kontrollera att det är spänningslöst.
* Montera bort det gamla uttaget.
* Kontrollera att kardelerna inte har jack eller brott.
* Montera nya uttaget.
* Slå till säkringen.
* Kontrollmät uttaget så allt verkar korrekt.

Permalänk
Medlem

Jag hade helt klart fixat till jorden men hjälp av en elektriker. Är en del i att äga sitt boende, saker kommer upp som antingen varit fel sedan innan man köpte eller så har något gått sönder och så får man fixa det.

Jag upptäckte själv att någon tidigare ägare (eller deras elektriker) hade dragit elen för två infravärmare via en lampknapp som blev så varm att man brände sig på den, så det var bara att kalla in en elektriker som fick dra om lite saker, i samma veva bad jag elektrikern kolla så allt annat såg bra ut och han hittade lite annat som fixades men i det stora hela var allt bra. Hade lite annat som de kunde fixat samtidigt som inte vad någon säkerhetssak som att byta ut lampknappar och vägguttag och göra lampknapparna "smarta" så det var inte bara tråkiga saker som blev gjorda.

Permalänk
Medlem

Tack för all input hörni, väldigt tacksamt. Ni bekräftar det jag redan misstänkte, men å andra sidan verkar det ju som att det inte behöver kosta riktigt så mycket som elektrikern föreslog. Kan nämna att lägenheten är ca 85kvm på två plan. Just den sista biten kanske gör att det är något mer jobb, men jag vet inte.

Många som föreslår att jag sätter ojordade uttag, har skyldighet att göra en åtgärd nu när jag känner till problemet? Om jag skulle sälja lägenheten idag skulle jag ju vilja upplysa en eventuell köpare om läget, men då kanske jag gör mig skyldig till något om jag inte åtgärdat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Tack för all input hörni, väldigt tacksamt. Ni bekräftar det jag redan misstänkte, men å andra sidan verkar det ju som att det inte behöver kosta riktigt så mycket som elektrikern föreslog. Kan nämna att lägenheten är ca 85kvm på två plan. Just den sista biten kanske gör att det är något mer jobb, men jag vet inte.

Många som föreslår att jag sätter ojordade uttag, har skyldighet att göra en åtgärd nu när jag känner till problemet? Om jag skulle sälja lägenheten idag skulle jag ju vilja upplysa en eventuell köpare om läget, men då kanske jag gör mig skyldig till något om jag inte åtgärdat?

Well, om något av uttagen i samma rum faktiskt är jordat så utsätter du dig för fara.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jH0Ni:

Elinstallationen är inte tillåten att ha spänningssatt som den ser ut idag, det är alltså inte bara vid en försäljning det kan bli problem utan det är ett problem just nu, egentligen ska strömmen stängas av tills det är åtgärdat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man kan undra varför man har gjort ett sådant byte? Man kan ju alltid koppla in jordade grejer i ojordade uttag. Är det bara okunskap, att alla de gamla uttagen var gamla och fula och så bytte man till "moderna" och fattade inte att man tog fel?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Man kan undra varför man har gjort ett sådant byte? Man kan ju alltid koppla in jordade grejer i ojordade uttag. Är det bara okunskap, att alla de gamla uttagen var gamla och fula och så bytte man till "moderna" och fattade inte att man tog fel?

Klassikern är väl att man renoverar och köper nya. Då tänker man jag köper jordade när jag ändå köper och så jordar jag dom sen, för att slippa köpa två gånger.

Permalänk
Medlem

En del tokpannor kopplar ihop nollan och jord förresten, då får man "jordat" men med bara två kablar framdraget. Nej, så ska man såklart inte göra, men jag har förstått att det går till så ibland (men är komplett koko vid vägguttag, så personen kanske ändrade sig efter att ha tagit reda på mer). Det kan ju vara något sådant som en tidigare boende tänkt sig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Du är har en skyldighet att se till att din anläggning är säker.

"Innehavaren är den som äger eller har nyttjanderätten för en fastighet eller lokal. Det är du som innehavare av en elanläggning som enligt lag ansvarar för att dina fasta elinstallationer är säkra och inte utgör risk för olyckor eller skador. Med fasta elinstallationer menas sådan utrustning som används permanent på en och samma plats, till exempel elledningar och vägguttag."

https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/aga-en-elanlag...
https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/arbeta-med-eli...

Det är också lite knepigt att man själv inte får säkerställa att det blir rätt gjort genom att göra det själv. Man måste lita på att andra vet vad de gör och i slutändan bära ansvaret för att de gjort rätt. Men säljer du så går ansvaret över till nästa person. Så det är väl egentligen bäst att göra en besiktning innan man tar över ansvaret och bara anlita personer med behörighet som man har förtroende för.

Permalänk
Medlem

Har precis jordat hela kåken själv.
Köpt den av svärmor så vet att hon inte fipplat själv men hittade en del fel på vägen ändå.
Vad sägs om att dra ut "jordad" kabel till stickkontakter utomhus och utomhusbelysning, men inte koppla in jord-änden inomhus för vid kopplingspunkten saknas det jord..

Som tur var är det draget jord till huvudpunkterna i varje rum så det var bara att köpa en stakfjäder, 300m med jordledare och nya vägguttag och köra igång. Tog ett par dagar men det gick ganska smärtfritt.

Så om du vill kan du göra det själv, men om du inte har nån koll sen innan så rekommenderar jag att spara dig tiden, svetten och bekymret och anlita en elektriker!

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Har precis jordat hela kåken själv.
Köpt den av svärmor så vet att hon inte fipplat själv men hittade en del fel på vägen ändå.
Vad sägs om att dra ut "jordad" kabel till stickkontakter utomhus och utomhusbelysning, men inte koppla in jord-änden inomhus för vid kopplingspunkten saknas det jord..

Som tur var är det draget jord till huvudpunkterna i varje rum så det var bara att köpa en stakfjäder, 300m med jordledare och nya vägguttag och köra igång. Tog ett par dagar men det gick ganska smärtfritt.

Så om du vill kan du göra det själv, men om du inte har nån koll sen innan så rekommenderar jag att spara dig tiden, svetten och bekymret och anlita en elektriker!

Har du testat så att det fungerar hela vägen, eller antar du bara att det är ihopkopplat överallt?

Permalänk
Rekordmedlem

Att ändra från ojordat till jordat är nått man inte får göra som lekman.

Reglerat yrke
Det finns yrken som är reglerade genom att det i svensk lag finns definierat vad som krävs för att få arbeta inom yrket, till exempel en viss examen eller en auktorisation, legitimation eller annat formellt erkännande. Elinstallatör är ett reglerat yrke.

https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/ansok-om-aukto...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Har du testat så att det fungerar hela vägen, eller antar du bara att det är ihopkopplat överallt?

Det är klart jag bara gissar och antar. Har använt blå ledare också, det är väl inga problem?
Sen satte jag fast kappan med tuggummi och använde en gammal Philadelphia-box som apparatdosa på de nya kontakterna jag satte upp, pallade inte dra till grossisten och köpa nya när de tog slut.

Nej självklart kollade jag alla uttag. Jag bor i Norge där vi har IT-nät så det är enkelt att testa efter installation, ska ca 120-130V mellan fas och jord. Optimalt sett så skulle man väl meggat också, men nån måtta får det vara.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Det är klart jag bara gissar och antar. Har använt blå ledare också, det är väl inga problem?
Sen satte jag fast kappan med tuggummi och använde en gammal Philadelphia-box som apparatdosa på de nya kontakterna jag satte upp, pallade inte dra till grossisten och köpa nya när de tog slut.

Nej självklart kollade jag alla uttag. Jag bor i Norge där vi har IT-nät så det är enkelt att testa efter installation, ska ca 120-130V mellan fas och jord. Optimalt sett så skulle man väl meggat också, men nån måtta får det vara.

Du kan aldrig bekräfta jord genom att mäta volten mellan fas och jord.
Har sett flertalet anläggningar där personer fuskar genom att inte drag jord hela vägen till central och bara bygla mot nollan i första dosan.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Gällande ditt el-problem, så spelar det ingen roll om säljaren visste eller inte visste, för felet var upptäckbart i ditt fall.

Det är litet tveksamt om det kan klassas som "upptäckbart" eftersom det kräver viss teknisk kunskap och de flesta här på forumet har nog tillräcklig kunskap, men det finns de som är helt bortkomna när det gäller förståelse för el och teknik och kan nätt och jämt hantera ett dörrlås.

Händer det något allvarligt är det den som gjorde installationen som får ta smällen, inte den som köpte lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kan aldrig bekräfta jord genom att mäta volten mellan fas och jord.
Har sett flertalet anläggningar där personer fuskar genom att inte drag jord hela vägen till central och bara bygla mot nollan i första dosan.

Eller ta jord från metallrören som ledningarna går i. Något som kan förekomma i äldre installationer. För många år sedan var det t.o.m. tips att man kan göra så i någon tidning från USA.

Jag har också sett att jordledning gått separat från spisen till ett vattenledningsrör och ditklämd med en slangklämma. Och med en 3-ledare med endast 3 faser som matar spisen. Inget man kunde upptäcka direkt utan att verkligen gräva runt både bakom spisen och i källaren. I samma hus så var det 230V via telekabel och via tygkabel som höll upp kökslampan från vinden hängande i en sockerbit.

Och så har jag sett ledningar som bara finns med spänning på men som det inte går att utröna varifrån den kommer. Enda man vet är att bryter man huvudbrytaren så blir det strömlöst. Riktigt gamla hus kan vara nog så spännande.

Jag har sett tygklädd ledning på porslinsknopp också som var i drift, men det var på 70-talet. Det var litet "pucker factor" på det när jag såg det.

På jobbet har vi flytande fasledningar med 230V eller 500V mellan faserna. Så går en ledare mot jord så händer inget, men går två olika mot jord samtidigt så får man se på gnistor. Ofta finns det detektering när en fas går i jord, men inte alltid. Kan vara intressant om någon byggt om ett gammalt industrikontor och sparat pengar på att behålla den konstruktionen.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog pratat med jurist gällande din fråga som inriktar sig mot fastigheter och entreprenader. De har gratis rådgivning så det skadar inte att fråga.

Sen är det även intressant om du fick någon information från mäklaren. Har säljaren tex gjort arbetet då är det ett lagbrott som skrivet tidigare. Säljaren har även skyldighet att meddela mäklaren om fel på bostaden även om man som köpare har undersökningsplikt.

Jag har ett par vänner som har köpt bostadsrätter och det visat sig vara olika fel. Där har i vissa fall mäklarens bolag/bank själva valt att förmedla och rekommendera säljaren att återbetala. I andra fall har en annan vän tagit en jurist inriktad på entreprenader och stämt säljaren. För att underlåtit att tala om att dolda fel fanns. Säljaren vägrade men förlorade i domstol. Hade i det fallet dolt äldre vattenskada med att lägga nytt golv över det gamla när diskmaskinen gick sönder innan man la ut den på försäljning. Sluta med att hela köket i fastigheten på bottenplan fick grävas upp och gjutas om. Var en rejäl vattenskada som läckt i dagar.