Valve har certifierat 622 spel till Steam Deck

Permalänk
Melding Plague

Valve har certifierat 622 spel till Steam Deck

Valves egen verifieringsprocess av Steam-biblioteket når över 600 titlar, varav endast 60 markeras som inkompatibla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"620 titlar av bibliotekets totalt 62 241 stycken spel."

Dvs. endast 1% är verifierade vid lansering! Detta är alldeles på tok för dåligt!

Detta är precis orsaken till att jag hade föredragit att Valve använde Windows på Steam Deck som standard, eller minimum som ett alternativ att beställa.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

"620 titlar av bibliotekets totalt 62 241 stycken spel."

Dvs. endast 1% är verifierade vid lansering! Detta är alldeles på tok för dåligt!

Detta är precis orsaken till att jag hade föredragit att Valve använde Windows på Steam Deck som standard, eller minimum som ett alternativ att beställa.

Det är en PC, bara ladda ett USB-minne med Windows och installera. Om den kom med det förinstallerat hade den antagligen kostat en tusenlapp till.

Sedan är det många fler spel som fungerar än de 600 st Valve har verifierat hittils, bara kolla protondb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

"620 titlar av bibliotekets totalt 62 241 stycken spel."

Dvs. endast 1% är verifierade vid lansering! Detta är alldeles på tok för dåligt!

Detta är precis orsaken till att jag hade föredragit att Valve använde Windows på Steam Deck som standard, eller minimum som ett alternativ att beställa.

Som påpekat ovan är ju detta bara antalet spel som man hunnit prova, många fler kommer fungera.
Sen kan man ju vända på det. Vilken konsol har lanserats med ett så stort bibliotek?

Permalänk
DingDongerMcDongface

Vilken tur att kvalitetstitlarna Hentai Bad Girls och Hentai Girl Hime finns redo och certifierade lagom till lansering. Var riktigt orolig där ett tag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Vilken tur att kvalitetstitlarna Hentai Bad Girls Hentai Girl Hime finns redo och certifierade lagom till lansering. Var riktigt orolig där ett tag!

Valve vet hur man prioriterar.

Permalänk
Bildexpert

Det är ju en rätt stor process att klargöra att ett spel eller annan programvara är fullt kompatibelt med en enhet, så att de ändå har kommit så långt är rätt imponerande. Sedan kan man förvänta sig att många av de spel som är körbara i själva verket går att spela utan direkta problem, men att det inte har verifierats än bara.

Andra gånger kan man förvänta sig att vissa spel fungerar även om de inte ens har testats. Metal Gear Solid V: Ground Zeroes lär ju gå helt felfritt om nu Phantom Pain gör det exempelvis.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av landmarks:

Vilken tur att kvalitetstitlarna Hentai Bad Girls Hentai Girl Hime finns redo och certifierade lagom till lansering. Var riktigt orolig där ett tag!

Undrar om de behövde någon manuell handpåläggning från Valves sida?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

"620 titlar av bibliotekets totalt 62 241 stycken spel."

Dvs. endast 1% är verifierade vid lansering! Detta är alldeles på tok för dåligt!

Detta är precis orsaken till att jag hade föredragit att Valve använde Windows på Steam Deck som standard, eller minimum som ett alternativ att beställa.

Det är väl mer än att spelen startar och flyter som krävs. Textstorlek för en liten skärm och sådant spelar också in. Handkontroll som automatiskt väljs som input and stuff. Där hjälper inte windows riktigt utan det måste lösas i respektive spel.

Sedan lär väl rätt mycket fungera ändå så det är knappast så att det är så få titlar som går att köra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Vilken tur att kvalitetstitlarna Hentai Bad Girls Hentai Girl Hime finns redo och certifierade lagom till lansering. Var riktigt orolig där ett tag!

Nu har jag inte kollat listan själv, men förutsätter att även Gachi Heroes är certifierat vid lansering.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Nissling:

Det är ju en rätt stor process att klargöra att ett spel eller annan programvara är fullt kompatibelt med en enhet, så att de ändå har kommit så långt är rätt imponerande. Sedan kan man förvänta sig att många av de spel som är körbara i själva verket går att spela utan direkta problem, men att det inte har verifierats än bara.

Andra gånger kan man förvänta sig att vissa spel fungerar även om de inte ens har testats. Metal Gear Solid V: Ground Zeroes lär ju gå helt felfritt om nu Phantom Pain gör det exempelvis.

Som jag förstår det kan det vara en så liten detalj som att spelet inte per automatik detekterar "handkontroll", utan att man själv måste ställa in detta i menyn innan man startar spelet. Så det finns nog ett antal titlar som faller på sådana detaljer, som egentligen är fullt spelbara

Permalänk
Medlem

Nu ska vi vara helt ärliga, huvudsaken är att Cemu och Yuzu fungerar :P.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Vilken tur att kvalitetstitlarna Hentai Bad Girls Hentai Girl Hime finns redo och certifierade lagom till lansering. Var riktigt orolig där ett tag!

Dom vet vad spelarna vill ha.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

"620 titlar av bibliotekets totalt 62 241 stycken spel."

Dvs. endast 1% är verifierade vid lansering! Detta är alldeles på tok för dåligt!

Detta är precis orsaken till att jag hade föredragit att Valve använde Windows på Steam Deck som standard, eller minimum som ett alternativ att beställa.

Det är inte endast Linux-kompatibilitet som krävs för att spel ska bli verfierade för Steam Deck. Sedan är det många fler spel som fungerar, men processen för verifiering tar tid och det är okej. Du kan starta spel som är overifierade också, inget som hindrar dig. Även om Valve själva inte hunnit verifiera ett av de 62000+ spelen så har säkert någon annan gjort det på YouTube eller liknande. Dessutom finns protondb.com som är en bra källa.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Undrar om de behövde någon manuell handpåläggning från Valves sida?

Jag skulle tro att någon utvecklare allt fick ratta lite på reglagen för att få till det

Permalänk
Medlem

Kanske missade det i listan, men tyckte jag bara såg Portal 2 som fungerande. Vilket är lite lustigt att ettan inte är med?
Tänker att dom borde testat sina egna spel först och främst

Hur som helst så ser ja fram emot Deck
Får ta och börja samla ihop emulatorer då det lär bli största användningsområdet för mig.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Inaktiv

Haha skön bild 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Kanske missade det i listan, men tyckte jag bara såg Portal 2 som fungerande. Vilket är lite lustigt att ettan inte är med?
Tänker att dom borde testat sina egna spel först och främst

Valve uppdaterade nyligen UI:t för Portal 2, sannolikt för att anpassa det bättre för Deck. Så det kan helt enkelt vara så att Portal 1 inte når upp till deras egna krav ännu.

Båda spelen har haft Linux-versioner sen nästan 10 år tillbaka, så rent tekniskt lär det inte vara något problem utan det handlar nog mer om saker som t.ex. UI-navigering och textstorlek i det fallet. Men med tanke på att de kommer släppa båda Portal-spelen till Switch senare i år så lär det bara vara en tidsfråga innan de även anpassar Portal 1.

Permalänk
Medlem

Lego Star Wars: Complete Saga

Behövs det mer egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Kanske missade det i listan, men tyckte jag bara såg Portal 2 som fungerande. Vilket är lite lustigt att ettan inte är med?
Tänker att dom borde testat sina egna spel först och främst

Hur som helst så ser ja fram emot Deck
Får ta och börja samla ihop emulatorer då det lär bli största användningsområdet för mig.

Både Portal 1 och 2 kör native på Linux. Så förvänta dig att det funkar.

Permalänk

Half Life 3 confirmed!

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

"620 titlar av bibliotekets totalt 62 241 stycken spel."

Dvs. endast 1% är verifierade vid lansering! Detta är alldeles på tok för dåligt!

Detta är precis orsaken till att jag hade föredragit att Valve använde Windows på Steam Deck som standard, eller minimum som ett alternativ att beställa.

Man vill INTE ha Windows.
Du tänker lite fel, det är ingen automatisk process och sen finns det kategori både Verified och playable.
För att nått endast blir "playable" ist för Verified så kan det vara så enkelt att man måste göra nån form av input med touch tangentbordet, dvs oftast ingen big deal.
mycket kommer lösas med community configurations också.
----

Här kan man kolla mot sitt bibliotek.
http://checkmydeck.herokuapp.com/

Jag fick en hel del spel som unknown som garanterat kommer fungera fin fint med Steam Deck.
Alla spel som jag fick som not supportet är VR-spel.,

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Dom vet vad spelarna vill ha.

Precis Powerwash simulator är ju verified, vilka andra guldkorn såg ja på listan.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

"620 titlar av bibliotekets totalt 62 241 stycken spel."

Dvs. endast 1% är verifierade vid lansering! Detta är alldeles på tok för dåligt!

Detta är precis orsaken till att jag hade föredragit att Valve använde Windows på Steam Deck som standard, eller minimum som ett alternativ att beställa.

Om Microsoft skulle göra en apple och helt låsa in operativsystemet (tänk på barnen, virusrisken, och dina personliga uppgifter, men tänk inte på våra 30%...) och då kräva, eller göra det omständigare, att installera saker utanför Microsoft Store då skulle Valve och Steam få ordentliga problem. Vilket gör det helt förklarligt att de väljer Linux istället för Windows. De vill göra sig oberoende av Windows inte knyta sig ännu hårdare till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Både Portal 1 och 2 kör native på Linux. Så förvänta dig att det funkar.

Tror problemet har varit att dom har haft dåligt/inget stöd för handkontroller. Försökt spela dom på GPDn utan att lyckas

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Tror problemet har varit att dom har haft dåligt/inget stöd för handkontroller. Försökt spela dom på GPDn utan att lyckas

Hoppas fler och fler spel fungerar utan krav på fysiskt tangentbord och mus.

Just dessa kraven ställde till det en hel del när jag försökte spela på en Windows-platta med enbart touchskärm och handkontroll. Spel som kunnat fungera perfekt på pekskärm eller med enbart handkontroll har ofta tvingat fram användandet av fysiskt tangentbord för att exempelvis skriva in namnet på spelarprofilen (Burnout Paradise).

Ser väldigt positivt på Steam Deck och hoppas att det gör att fler spel går att spela med handkontroll Att det sedan förhoppningsvis även gör att fler får upp ögonen för GNU/Linux som spelplattform är inte heller fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Här kan man kolla mot sitt bibliotek.
http://checkmydeck.herokuapp.com/

Jag fick en hel del spel som unknown som garanterat kommer fungera fin fint med Steam Deck.
Alla spel som jag fick som not supportet är VR-spel.,

Tja för min del så listar den en hel del som inte är VR som unsupported, ca hälften av min lista här, hade varit trevligt att kunna filtrera bort vr titlar åt andra sidan då de vet man ju garanterat inte kommer fungera.. dvs ingen vr.

3% PLAYABLE+
VERIFIED: 170 games (1.78%)
PLAYABLE: 112 games (1.17%)
UNSUPPORTED: 57 games (0.6%)
UNKNOWN: 9194 games (96.44%)

Samt sidan listar inte allt man äger, saknar ca 2000.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Undrar om de behövde någon manuell handpåläggning från Valves sida?

Beror väl på hur långt Valves certifiering sträcker sig och vad de faktiskt kollar efter. Inkluderar det gameplay-kvalitet så kan jag tänka mig att det var en hel del...... handpåläggningar.......

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normgivaren:

Som påpekat ovan är ju detta bara antalet spel som man hunnit prova, många fler kommer fungera.
Sen kan man ju vända på det. Vilken konsol har lanserats med ett så stort bibliotek?

PS5, Xbox Series. Men jag klagar inte, använder redan Linux på alla mina datorer och har Steam Deck bokad.

Edit: Även PS2, tidiga PS3, med flera bakåtkompatibla konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hoppas fler och fler spel fungerar utan krav på fysiskt tangentbord och mus.

Just dessa kraven ställde till det en hel del när jag försökte spela på en Windows-platta med enbart touchskärm och handkontroll. Spel som kunnat fungera perfekt på pekskärm eller med enbart handkontroll har ofta tvingat fram användandet av fysiskt tangentbord för att exempelvis skriva in namnet på spelarprofilen (Burnout Paradise).

Ser väldigt positivt på Steam Deck och hoppas att det gör att fler spel går att spela med handkontroll Att det sedan förhoppningsvis även gör att fler får upp ögonen för GNU/Linux som spelplattform är inte heller fel.

Behöver man göra en inmatning på tangentbordet så finns det ett skärmtangentbord att trycka fram.
Vissa spel som inte är verified beror just på att ineldningsvis när man startar spelet så är det mus+tangentbord och inte kontroll som inmatning.
Men man kan så klart sen ändra till kontroll, och skulle der behövas som sagt en tangentbordsinmatning innan man kan aktivera kontroll, ja då är der bara trycka fram den på skärmen
Behöver inte plugga in ett fysiskt

Skrivet av Tenerezza:

Tja för min del så listar den en hel del som inte är VR som unsupported, ca hälften av min lista här, hade varit trevligt att kunna filtrera bort vr titlar åt andra sidan då de vet man ju garanterat inte kommer fungera.. dvs ingen vr.

3% PLAYABLE+
VERIFIED: 170 games (1.78%)
PLAYABLE: 112 games (1.17%)
UNSUPPORTED: 57 games (0.6%)
UNKNOWN: 9194 games (96.44%)

Samt sidan listar inte allt man äger, saknar ca 2000.

Det var en jääävla massa spel
Men som du ser har du många som spel du kan spela och bland alla unknown lär det vara en hel del också.

Om du är intresserad av Deck så är du typ-exemplet vilken bra maskin det kan vara

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc