Rösta fram t-shirt till communityt!

Hjälp mig rädda min gaminghörna!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig rädda min gaminghörna!

God kväll, Sweclockers! Jag kommer att nedan måla upp en liten historia om mitt senaste tech-äventyr. Om ni tycker att jag är för fjantig i mina skriverier så kan ni hoppa till punktlistan i botten där jag kortfattat förklarar och listar de problem jag har just nu.

Sagodags:

När min far bestämde sig för att 50" inte längre räcker, utan man måste ha en större TV som är på tok för stor, fick jag ett förtidsarv på en gammal Samsung plasma-TV. Detta passade mig väldigt väl. Den TV jag haft sedan tidigare har jag aldrig gillat, (1080i, endast en HDMI, bläig fjärrkontroll, dåligt ljud....), så det blev aldrig att jag var i, eller fixade vardagsrummet och TV-bänken.

Så det blir ett ryck med att skaffa ny TV-bänk och ljudanläggning (detta är en historia i sig) till min "nya", bra TV. Planen blev följande: Fixa så att alla saker får plats i en ny TV-bänk, plugga in alla barndomens konsoler, samt allt nytt som "ska" sitta i en TV (Chromecast, etc.), och skapa en perfekt nörd-media-hörna!

Det gick jättebra i början. Kopplade alla modena(ish) grejer till de HDMI-portar som fanns (det behövdes en extra HDMI-switch. Så många prylar jag har....). Koppla de gamla retro-spelen via SCART-switch till TV. Koppla TVn till den nyinskaffade soundbaren via toslink. Ställ in att ljud ska gå ur TV till soundbar. Ahhh... Allt verkar fungera!

Men.... Det är bara 2-kanals PCM-ljud! Det går inte an när man lagt pengar på vettig(ish) surround! Man måste tydligen koppla via HDMI-in på soundbaren för att det ska fungera? Aja, gör väl det på det som är aktuellt (Blu-ray och annat modernt).

Yes! Nu har jag surround när jag spelar film och moderna spelkonsoler! Utmärkt! Men nu känner jag för att lira lite PS1, för det har man inte gjort på år och dar. Men nu har jag inget ljud??? Det fungerade ju alldeles innan???

Efter mycket felsök, svordommar och hårbottenskliande hittar jag boven i manualen till min nya soundbar. "Om du har HDMI-out kopplat stänger vi av optiskt in, oavsett om din TV faktiskt har HDMI-ARC eller ej! Haha! Skaffa en modern TV, tönt!". Med andra ord: Inget som är kopplat direkt till TVn kan jag få ljud från längre. Detta inkluderar allt som går på SCART.

Äeh, men så kan vi inte ha det! Jag skaffar en... annan...? VA!? De är så allihopa?! Det var då...!

Beslutsam för att TVn minsann inte ska ersättas fick jag finna en ny lösning, och lösningen är relativt enkel: Allt kopplas till soundbarens HDMI-in!

Då jag redan kopplat allt och dragit kablarna (relativt) snyggt vill jag inte montera isär allt igen. Jag gör istället så att jag köper en SCART -> HDMI-konverterare och ännu en HDMI-switch.

Väl på plats verkar det fungera igen, men ve och fasa: Gamecubens bild ser ut som att den sett spöken! Allt är på tok för vitt!

Bilden var ju inte bra innan, men detta är nog det värsta jag sett? Det är väl den där SCART->HDMI-konverteraren som är kass. Den var ju trots allt väldigt billig.... Aja, kanske dedikerade lösningar för en GC är bättre?

Skaffar en GC->HDMI adapter, samt en PS -> HDMI adapter (bara för att jag håller på). PS1 lirar bra här med, men GC tycker att världen inte längre förtjänar färger.

Vi är nu i nutid. Tv-hörnan fungerar nästan som jag vill, men inte riktigt. Lite glitchande bild upptäcktes idag, så jag kopplade om så att jag inte har serie-koppling på HDMI-switchar längre. En dålig HDMI-kabel ersattes också. Efter detta har jag inte hunnit experimentera mer.

Så till sist kommer vi till listan.

1. Gamecube ger en extremt vit bild. Färger finns knappt. Detta var illa redan innan, med SCART rakt in i TVn, men blev värre med två dedikerade metoder för att konvertera en analoga signalen till HDMI. Vad kan vara problemet här? Är det min stackars Gamecube som inte längre vill vara med och se analoga färger i världen?

2. Jag har haft lite problem med glitchande bild, och ljud som "försvinner". Jag tror att det kan ha varit en dålig kabel som jag numera avlägsnat ur systemet, samt överbelastning på HDMI-strömmen då jag haft seriekopplade HDMI-switchar. Låter detta som trovärdiga orsaker till bild/ljud-glitchar?

3. Jag har fortfarande inte hunnit spela någon PS1! Hur får man allt att bara fungera så att jag slipper spendera all min tid på att försöka fixa problemen!?

Tack och god natt!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är svårt att hänga med på vad du verkligen menar men de flesta gamla spelkonsoler har stereoljud och inte surround så om du inte med säkerhet vet att det är surround och vilket format det levereras i så är det troligen stereo eller kanske även monoljud från konsolen i sig.

En äldre (stor) hembioreceiver skulle nog passa dig för att omvandla alla signaler, de brukar ha gott om ingångar, både analoga och digitala och de större halvgamla receivrarna har också ofta formatomvandlare och uppskalare och de brukar vara mycket billigare än att skaffa de funktionerna som separata apparater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att det blir lite svårt att hänga med förstår jag, då jag i princip gjort ett sammandrag av tre veckor här.

Nej, självfallet kan jag inte få surround från de gamla SCART-enheterna. Att det blev ljudproblem är en del i förklaringen varför allt numera måste vara HDMI.

Problemet är idag, som sagt i punkt 1. Min Gamecube ger en extremt vit bild. Med tanke på att det är samma resultat från både
GC analogport -> SCART -> [SCART->HDMI] -> TV
som
GC analogport -> HDMI-konverterare -> TV
gissar jag på att problemet ligger vid Gamecuben, snarare än senare i kedjan.

Vad kan vara orsaken till att en analog signal blir fruktansvärt vit? Går det att fixa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Att det blir lite svårt att hänga med förstår jag, då jag i princip gjort ett sammandrag av tre veckor här.

Nej, självfallet kan jag inte få surround från de gamla SCART-enheterna. Att det blev ljudproblem är en del i förklaringen varför allt numera måste vara HDMI.

Problemet är idag, som sagt i punkt 1. Min Gamecube ger en extremt vit bild. Med tanke på att det är samma resultat från både
som

Vad kan vara orsaken till att en analog signal blir fruktansvärt vit? Går det att fixa?

Inget direkt svar till ovanstående men

- Gamecuben har en digital AV OUT och en officiel DVI dongle tror jag / bör ju finnas 3-parts HDMI
- Gamla modellen av WII kan köra gamecube spel

Permalänk
Medlem

Tyvärr de hdmi adaptrarna du köpt är nog i samma klass som den scart till hdmi skräp, en ossc är nog billigaste och bästa lösningen

Skrivet av Chmat76:

som

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chmat76:

som

Det är ganska "normalt" att bilden inte är optimal när det handlar om analoga konsumentvideoformat, jag vet inte heller vilka format du egentligen syftar på för scart är en kontakt som kan användas till flera, Gamecube kan som bäst mata ut RGB eller komponentvideo beroende på modell och scart har stöd för rgb men det kan ju lika gärna vara komposit eller kanske en felkopplad s-videoanslutning för den kan bli svartvit om du bara har luminanssignalen, du måste alltså sätta dig in i och se till att använda bästa möjliga utformat och se till att nivåerna är korrekta och att du har bra kablage och liknade saker, sånt var viktigt på analogtiden och det är viktigt även idag om du ska få bra bild och även digitaliseringsutrustningen spelar som sagt roll och det finns både kit för att bygga om och bättre fristående omvandlare/uppskalare.

Det är helt enkelt mycket mer jobb med retroprylar om det ska bli bra, många gånger är det kanske enklare att emulera om det bara är spelen du är ute efter och om du verkligen gillar hårdvaran bör du sätta dig in i hur den fungerar och skaffa bra utrustning för att hantera signalerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

sånt var viktigt på analogtiden och det är viktigt även idag

Det är betydligt viktigare idag då minsta lilla fel syns direkt på dagens skärmar och det även fast dom kanske inte är direkt stora, med 50" så blir problemet ännu värre.
Och lägger man till saker som skalar upp bra så är det ännu viktigare igen!
Dvs ju bättre bild man får ut desto större risk att man ser felaktigheter som tex dåliga analoga kablar kan ge.

Utöver bild/ljudkvalite så finns det även inputlagg o tänka på då saker som är gjort för video oftas inte har tänkt ett dugg på inputlagg.
Och inputlagg kan handla om att det är en jämn lagg som tex 3 bilders lagg hela tiden det går att vänja sig vid men ju högre desto svårare är det att vänja sig.
Vad som är totalt omöjligt att vänja sig vid är ojämn lagg som att det kan hoppa mellan 0 och 5 bilders lagg lite hur som helst.

Dom flesta tänker inte på detta utan dom provar och tänker eeeehh! det var inte lika kul som jag minns måste ha växt ifrån det heller nåt sånt.
Och sen skippar hela retro spels idén.
Men en del har kommit tillbaks efter att dom provat en vettig lösning som har jämn låg lagg heller ingen lagg alls och säger att det är natt o dag.

Läste du reviews innan köp särskilt på den till gamecube?
Som inte är direkt bra.
Jag gissar på att det är den som är problemet inte cuben!

Så vad ska du använda?
Finns en del olika lösningar, som till viss del beror på vilken gamecube du har.
Dvs har du en med heller utan digitala ut porten?
Du kan se vid denna tidpunkt i denna video en med båda och det är den vänstra jag talar om då den högra finns på alla.

Och är det en NTSC heller PAL gamecube?
Gissar på PAL då det var vad som såldes här.

Men är det en PAL utan digital så är denna väldigt bra och billigast, är helt ok även om du har digitala porten med.
https://retrogamingcables.co.uk/SUPER-NINTENDO-PAL-GAMECUBE-N...
Dvs Rad2x cable till gamecube/n64/snes.
Finns även en PS1 rad2x kabel https://www.retrogamingcables.co.uk/RAD2X-CABLES/PlayStation-...
Slut i lager båda två dock och dessa säljs INTE på många ställen och NEJ dom finns INTE på amazon trots att 1263732176 olika annonser säger att det är en Rad2x, det ÄR INTE EN RAD2X!

Efter det kommer CARBY och retrobit prism lite dyrare och kräver digitala porten på gamecuben, men är bland det bästa du kan få till på en gamecube.
https://gamesconnection.co.uk/collections/carby/products/carb...
https://www.amazon.se/Retro-Bit-Prism-Adapter-GameCube-Electr...

Man kan även gå Retrothink heller OSSC vägen men blir dyrare igen 300$ för retrothink 5x pro tex.
https://videogameperfection.com/products/open-source-scan-con...
https://www.retrotink.com/
Detta är dock mer en väg för flera olika konsoler och man bör även använda sig av BRA kablar hela vägen så går man denna väg så tillkommer kabel kostnader till varje konsol vilket gör det ännu dyrare, lägg sen till en scart/RGB/Component switch så man ej behöver plugga i/ur hela tiden.
O samma sak med switch det ska vara en BRA annars kommer man se fel i bilden.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag tog och skaffade en sådan här istället, och nu blev bilden "rätt". Enda problemet nu är att bilden försvinner efter ett tag (15-20 sec).

Detta tror jag beror på de HDMI-switchar jag använt. Jag har sett detta beteende innan, och det är nog så enkelt att det inte gillas att jag har flera kopplade i serie.

Jag skaffar en annan lösning, och hör av mig igen.

Tack för allt ni sagt hittills! Det hjälper min förståelse för det jag gett mig in på!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chmat76:

Jag tog och skaffade en sådan här istället, och nu blev bilden "rätt". Enda problemet nu är att bilden försvinner efter ett tag (15-20 sec).

Detta tror jag beror på de HDMI-switchar jag använt. Jag har sett detta beteende innan, och det är nog så enkelt att det inte gillas att jag har flera kopplade i serie.

Jag skaffar en annan lösning, och hör av mig igen.

Tack för allt ni sagt hittills! Det hjälper min förståelse för det jag gett mig in på!

Det är väl ganska lätt att koppla direkt för att testa det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl ganska lätt att koppla direkt för att testa det.

Jo, visserligen, men det är ju helhetslösningen som är det viktiga i slutändan. Då jag märkt exakt samma beteende innan med helt andra saker kopplat så är det säkert det som är problemet.

Men du har rätt i att jag bör testa så att adaptern fungerar. Gör det i närtid också.