Permalänk
Medlem

Huawei b525. Låst till tele2?

OBS! Varning för tekniskt mongo, ingen mobbing:)

Har haft abonnemang hos Tele2 med mobilt bredband med tillhörande router, Huawei B525. Abonnemanget upphör 14/3
Har nu flyttat till nytt, med fiber installerat.

Kan jag använda routern på det nya stället med annat företag, eller är min router låst till tele2? Hittar ingen info om det.

//m

Permalänk
Medlem

I min upplevelse så har all 4g utrustning köpt av tele2 varit olåst.
Minns tyvärr inte vilken exakt modell det var jag hade av tele2's mobilroutrar, men har en tele2 usb dongel som är olåst.

Bästa är nog att prova med ett annat sim och hoppas på det bästa, alternativt höra med deras support

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Kan jag ta vilket sim som helst menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fartilo:

Fråga Tele2, de borde veta om de sålt en låst router eller inte. Ring, chatta, maila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fartilo:

Vad jag vet har Tele2 inte låst enheter på minst 5 år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har själv en Huawei b525 köpt från Tele2 som jag kört kort från Tre och Telia i.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att routern inte är låst till Tele2, dock så är den avsedd för mobilt bredband och inte fiber, så får således köpa en ny trots allt.
Tack för era svar och tankar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fartilo:

Det verkar som att routern inte är låst till Tele2, dock så är den avsedd för mobilt bredband och inte fiber, så får således köpa en ny trots allt.

Du kan nog använda den till ditt fiber ifall du vill. den 4:e porten är en delad WAN/LAN, så det borde finnas någon inställning i routern som gör att du kan koppla den till fibermodemet via den porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Du kan nog använda den till ditt fiber ifall du vill. den 4:e porten är en delad WAN/LAN, så det borde finnas någon inställning i routern som gör att du kan koppla den till fibermodemet via den porten.

Brukar saknas i Huaweis programvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Fick svar från Tele2 att den endast fungerar med mobilt bredband, men ska göra ett försök

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Brukar saknas i Huaweis programvara.

Tittar man i manualen så finns det beskrivet att man skall använda port 4 och konfigurera Routern att använda port 4 som WAN via webbinterfacet innan man kopplar upp den mot ett trådbundet internet.
Mer information skall finnas på "help" sektionen på routerns interface.

Skrivet av Fartilo:

Fick svar från Tele2 att den endast fungerar med mobilt bredband, men ska göra ett försök

Jo försöka kan man i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tittar man i manualen så finns det beskrivet att man skall använda port 4 och konfigurera Routern att använda port 4 som WAN via webbinterfacet innan man kopplar upp den mot ett trådbundet internet.
Mer information skall finnas på "help" sektionen på routerns interface.

Jo försöka kan man i alla fall.

Brukar fortfarande saknas i programvaran.