Directstorage är tillgängligt för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Xbox Series isåfall, DirectStorage finns inte till PS5 överhuvudtaget. Däremot så har de väl liknande tekniker för att bättra på laddningstider.

PS5 har i princip direct storage fast dedikerat på hårdavarunivå och troligtvis bättre än till PC, då de har ett I/O chip som dekomprimerar och talar direkt mellan Nvme och grafikkort. Exempel PC som inte har ett dedikerat I/O chip får ju dekomprimera med GPU'n istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 27poke:

PS5 har i princip direct storage fast dedikerat på hårdavarunivå och troligtvis bättre än till PC, då de har ett I/O chip som dekomprimerar och talar direkt mellan Nvme och grafikkort. Exempel PC som inte har ett dedikerat I/O chip får ju dekomprimera med GPU'n istället.

Jo, men det är väl ändå "liknande tekniker" till DirectStorage?
Visst, det har sina fördelar mot vad vi får på PC, men idén är ju densamma, även om namnet skiljer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Coolt!

DirectStorage ger ju spelutvecklare möjligheten att skapa spelvärldar utan lika mycket nedsölning inbakad för att resurser ska hinna laddas med de begränsningar i I/O-prestanda som finns nu.

Ett bra exempel jag känt på senaste tiden är det plågsamt långsamma tåget i Red Dead Redemption 2.

Tvivlar dock starkt på att DirectStorage är något som enkelt kan patchas in i dagens titlar när de inte är förberedda för det, men det ger i alla fall hopp för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tvivlar dock starkt på att DirectStorage är något som enkelt kan patchas in i dagens titlar när de inte är förberedda för det, men det ger i alla fall hopp för framtiden.

Vad då? Det är ju bara att skriva följande högst upp i källkoden för spelet:
Include DirectStorage;
DirectStorage.PatchCurrentGame();
DirectStorage.Enable();

Vips så är det klart och alla spel blir mycket snabbare att ladda!

(ovanstående är såklart bara skrivet på skoj om det inte skulle vara uppenbart )

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Med tanke på att alla series och ps5 spel har stöd för det så tror jag det kommer gå snabbare än man tror

Jag vill tro dig, men samtidigt så verkar det konstigt om det endast är ett bekräftat nytt spel som stödjer det

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2