Alienwares QD-OLED-spelskärm kritiseras för färgglada kanter

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av headphoneninja:

Inte bara är det en, men två fläktar i denna skärm. Yippee https://www.youtube.com/watch?v=pqFCg0PZwOk&t=499s

Det skulle förvisso kunna vara en fördel om det innebär att G-Sync-fläkten inte behöver jobba lika hårt. Hade hellre haft ingen alls, men om den nu måste ha en så är det ju bra om den slipper fullt flås.

Undrar om vissa skeppats med defekta fläktar då vissa exemplar inte hörs alls och andra överröstar en gaming-PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Du blandar ihop Black Smearing med blur som all panelteknik som inte är CRT har.

Man måste ha väldigt rosafärgade glasögon gällande CRT för att säga att det inte finns blur, visst vid 50/60Hz PAL/NTSC interlaced hinner fosforn svartna mellan svepen men närmar man sig 100Hz så stämmer det inte längre med ganska tydliga eftersläpningar som följd.

Permalänk
Medlem

Alla subpixelstrukturer är ju olika, digitalkamerors upplösning beskrivs i antal subpixlar och inte totala pixlar eftersom man interpolerar värdena för de andra färgerna på varje subpixel. Känns som ClearType är en lösning men bättre hade ju varit om det fanns i hårdvaran på varje display, dvs interpolera fram subpixlarnas värde till en uniform kvadratisk grid. Sedan tycker jag det är för låg upplösning i alla fall för arbete/text/bild.