Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Warcraft till mobilen?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Warcraft till mobilen?

Blizzard verkar vilja bredda tillgången till Warcraft-serien och har i diverse investerarsamtal hintat om att speljätten jobbar på en mobil version av spelet. Vi har fortfarande inte fått någon närmare på den mobila versionen, men det verkar som att vi inte kommer behöva vänta allt för lång tid till debuten. 3 maj klockan 19:00 kommer spelet visas upp i all sin prakt (nåja) i en livestream på spelets hemsida.

Mobilspel och Blizzard går ju inte precis hand i hand. Fadäsen med Diablo Immortal svider fortfarande såhär fyra år senare, trots att utvecklarna bestämt sig för att släppa en version av spelet till PC. Men å andra sidan finns det en och annan i bygget som vet hur man gör spel. Troligtvis kommer det inte bli ett fullvärdigt RTS med fokus på att kunna spamma makron på kortast tid för att dunka ut units som spöar skiten ur motståndarna, men förhoppningsvis blir det inte en allt för nerdummad upplevelse.

Hur känner du kring mobila Warcraft? Får kombinationen ditt blod att koka, eller ser du fram emot en lättsammare Warcraft-upplevelse som du kan spela på muggen, tunnelbanan eller bussen? Känner du suget att dunka in tusentals pesos på det oundvikliga mikrotransaktionerna?

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna velat se någon form av Idle Warcraft spel eller liknande.

Permalänk
Medlem

Blir väl nåt IDLE-rpg skräp skulle jag tro. Har svårt att se att RTS skulle fungera på mobilt. ARPG som Diablo "funkar" ju ändå hyfsat på mobil jämfört med andra genrer.

Diablo Immortal sved ju egentligen endast för att de gjort intrycket av att de skulle annonsera Diablo 4. Att det tar utvecklingstid från Diablo 4 däremot är ju surt. Och nu när Immortal skall släppas till PC också så hamnar ju D4 i en jättekonstig sits.

Själv var jag ganska ointresserad av Diablo Immortal förut men nu när det skall släppas till PC också så kommer jag nog testa det. Kan man spela på datorn på kvällarna och sen logga på och göra div sysslor på mobilen på muggen så känns det rätt najs. Kan de designa det så att man kan hinna göra en dungeon på ett toabesök så låter det inte helt fel.

Själv är jag mer intresserad av Warcraft-världen än Diablo så nåt liknande för Warcraft hade väl vart rätt najs. Ett Warcraft ARPG lär vi dock aldrig få se.

Har ingen aning om vilken genre som skulle fungera för Warcraft på mobilen dock. Jag är dock ingen stor mobilspelare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Enligt läckor så har Blizzard åtminstone två mobilspel i Warcraft-universumet under utveckling. Det ena rör sig om ett Pokemon Go-liknande och det andra är mer likt Clash of Clans. Båda skulle enligt läckor ha fått väldigt gott mottagande i tidiga speltester.

Sanningshalten i dessa läckor vet jag ingenting om, det kommer ursprungligen från en redditpost på någon gameleaks-subreddit men jag hittar inte den nu.

Personligen hoppas jag på något som kan revolutionera mobilspelandet, dvs som inte är pay-or-wait eller gatchas. Hoppas även de gör något med Pet Battles till mobiler framöver men det tror jag är ett senare steg.

Permalänk
Medlem

Det känns som att ifall de annonserar och visar upp nya mobilspel utan att ha något ordinarie på gång också, t.ex WC4, så kommer det bli Diablo Immortal-situationen upphöjt till 10.

Jag har inget emot ifall dessa spelen existerar men vet inte riktigt vad jag känner ifall de struntar i de "riktiga" spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Det känns som att ifall de annonserar och visar upp nya mobilspel utan att ha något ordinarie på gång också, t.ex WC4, så kommer det bli Diablo Immortal-situationen upphöjt till 10.

Jag har inget emot ifall dessa spelen existerar men vet inte riktigt vad jag känner ifall de struntar i de "riktiga" spelen.

Dom har nog lärt sig sin läxa från det blizzconet, i och med att nya WoW-expansionen annonserades för någon vecka sedan. Ett WC4 vet jag inte om vi någonsin kommer vi få se. Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Tror inte det blir något "stort" spel som Diablo Immortal igen. Snarare något pusselspel eller idle. Ser gärna det som @Skyclaw nämnde.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Är pepp! Ser fram emot det precis som med Diablo Immortal!

Skrivet av Trebsor:

Det känns som att ifall de annonserar och visar upp nya mobilspel utan att ha något ordinarie på gång också, t.ex WC4, så kommer det bli Diablo Immortal-situationen upphöjt till 10.

Jag har inget emot ifall dessa spelen existerar men vet inte riktigt vad jag känner ifall de struntar i de "riktiga" spelen.

Jag förstår hur du tänker o jag hade tänkt likadant för 10 år sen.
Dock idag är mobilspel nog lika eller mer vinstgivande än dator/konsolvarianter så Blizzard o övriga spelföretag ser nog mobilspel som riktiga 🙂

Folk som skriker över t.ex Diablo Immortal på nätet spelar en väldigt liten roll för dess framgång.

Tänk betatestarna för World of Warcraft.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Blizzard visar upp Warcraft Arclight Rumble

Blizzard ska ändå ha cred. Förväntningarna var avgrundslåga inför detta, men Blizzard lyckades ändå göra en besviken. Warcraft Arclight Rumble är en klon av Tower Defence-spelet Clash Royale, fast med Warcraft-figurer. Spelet kommer vara free-to-play, men lär innehålla en och annan mikrotransaktion.

I Warcraft Arclight Rumble får spelare ta kontroll över en av fem olika ledare urplockade från Warcraft-världen och målet är att skicka trupper på motståndarnas byggnader och ha sönder dessa, samtidigt som dina egna byggnader måste skyddas.

Spelet kommer både till iOS och Android. Android-releasen verkar dock vara först och användare kan förhandsregistrera sig via Play Store nu.

Permalänk
Medlem

Ser väldigt mycket ut som en tower defence variant av mercenary delen i hearthstone.

Alla karaktärer rör sig som om de gick i sömnen och släpar sig fram över banan.

Men någon har ju räknat på detta så rent ekonimiskt är detta säkert en vinst för Blizzard.