När drar netonnet pengar från kortet?

Permalänk
Medlem

När drar netonnet pengar från kortet?

Hejsan!

Jag fick nyligen hem ett 3080 som jag beställde sent 2020 och har haft den hemma ett par dagar nu, saken är att netonnet fortfarande inte har dragit ett enda öre från mitt kort även om pengarna har varit på kortet ända sedan jag fick mail om att de hade skickat 3080:t.

Tar det någon vecka innan 8k ryker eller ska jag svepa denna under mattan och njuta av ett gratis kort )

- Parvonse

(för förtydligande)
Netonnet drog 8k när jag beställde 3080:t i 2020 men skickade tillbaka pengarna när de insåg att det skulle ta ett tag innan de fick in den. De ändrade på min order så att jag skulle få en lite uppdaterad modell av 3080:t till ursprungspriset. Inga pengar har dragits sedan dess, även om jag spelar med kortet just nu.

Permalänk
Medlem

Ojdu, bra fråga.

När man handlar online så brukar handlare lägga en reservation mot kortet som sedan bekräftas när leverans sker, denna reservation är giltig i x antal dagar, tror det är 2 veckor eller något.

I vissa fall kan sedan reservationen förlängas men tror inte att det är något man kan göra så länge.

Nu eftersom non redan har dragit pengar från kortet och sedan betalat tillbaka så kan dom inte dra pengar igen då ditt godkännande har förbrukats första gången, dom har ju liksom ingen rätt att i en oändlighet kunna dra pengar från ditt kort.

Så jag tror att non har klantat sig här och inte hanterat det på rätt sätt(om nu någon har ett sätt för att hantera en kortbetalning som sker över ett år senare).

Detta betyder ju dock inte att du har rätt till ett kort gratis utan antingen får du höra av dig till dom och fråga, eller så får du vänta och se om dom hör av sig.

(Kan säkert vara något jag har fel i men detta är min uppfattning i hur det brukar fungera)

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk

Sist jag kollade så är du som kund skylldig att medela felleveranser eller om betalning ej skett.

Så tror de bästa du kan göra är att fråga netonnet.

Inte coolt att få en faktura om nått halvår eller så med ev förseningsavgift...

Behålla varan och hålla käften är likgiltigt med stöld sen hur exakt regeln fungerar praktiskt vet jag ej eller om det kan bli en rättprocess av det hela låter jag vara osagt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Vore jag du skulle jag "gå under jorden" 😂.

Har dom klantat sig är det väl deras problem. Jag hade inte lagt någon energi alls på att jaga dom. Men skulle dom höra av sig hade jag betalat.

Du lär inte behöva vara rädd för någon rättsprocess ifall du bara betalar om dom hör av sig. NoN kommer ju inte driva något till rättegång om du betalar ifall dom ber dig. Och skulle dom ändå göra det (risk=0,1%?) .
Vad ska dom säga? -Hej Domstolen, kunden har betalat nu när vi bad honom, men vi är arga för att han inte hörde av sig!, så är det ju bara hävda att du trodde det var betalt (vilket det en gång var), risk för böter ändå =0,1%?

Annat om liknande hänt ifall jag hade köpt något från en lokal liten butik jag bryr mig om. Men sedan du kanske vill göra rätt för dig ändå

Permalänk
Medlem

Dom har upp till 2-3 år på sig att begära in betalningen. Det kan också vara att det blir en faktura när det har tagit sådan tid.

Det är också din skyldighet att betala så det bästa är att kolla med Netonnet så att ärendet inte hamnar hos inkasso/kronofogden ifall en möjlig faktura har försvunnit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BengaBang:

Dom har upp till 2-3 år på sig att begära in betalningen. Det kan också vara att det blir en faktura när det har tagit sådan tid.

Det är också din skyldighet att betala så det bästa är att kolla med Netonnet så att ärendet inte hamnar hos inkasso/kronofogden ifall en möjlig faktura har försvunnit.

Som ovan skriver men förtydligande på tre år.

Tveksam moral på TS, världens enklaste problem att lösa.

1. Lyft luren
2. Meddela att du inte betalat
3. Betala

Permalänk
Medlem

Det brukar dras när köpet görs, i detta fall så är det ju lite speciellt eftersom de har dragit pengar och sedan betalat tillbaka dem. Så finns nog en chans/risk att de tror att du har betalat.

Dock så har de 3 år på sig att debitera dig.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Gissar att de skickar en faktura.

Permalänk
Avstängd

Hände något liknande för mig hos Pixmania för typ 10-15 år sedan, beställde ett PS3 och dom drog typ 200kr hörde aldrig något mer efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parvonse:

Tar det någon vecka innan 8k ryker eller ska jag svepa denna under mattan och njuta av ett gratis kort )

Eller så postar du en fråga om det på ett internetforum och höjer "risken" att det uppdagas - upp till dig.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Tbh, betala om dom ber om sina pengar, om inte, skit i det.

När en privatperson gjort fel så får denne alltid skit av företaget eller myndigheten i fråga och på något sätt bestraffas för det
Däremot när ett företag eller myndighet gjort fel så är det i princip alltid privatpersonen som får lida utav det
Dvs oavsett vad så är det alltid privatpersonen som får skit vem som än har gjort fel, så varför ska man vara snäll å deras vägar?

Om det var dom som var skyldig dig pengar så skulle du säkert få bråka över det fram och tillbaks i flera veckor eller månader med väldigt långsamma svarstider och gehör för att KANSKE få dina pengar tillbaks tillslut, medan allt dom behöver göra är att säga till en gång så har du säkert betalt senast dagen efter. Så nä, jag säger låt det vara, dom behöver inte göra mer än att fråga för att få tillbaks sina pengar

Permalänk
Medlem

Eftersom du vet om det så räknas det nog som stöld, och bevisen finns nu online.

Vad du kan göra är att starta en chatt med NoN och fråga om de fått betalningen.. säger de ja så kanske du kan nöja dig där.

Jag hade själv betalat.

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP