Mesh-lösning för lägenhet i garage?

Permalänk
Medlem

Mesh-lösning för lägenhet i garage?

Har sökt men inte hittat, ber om ursäkt om mina specifika krav har behandlats i annan tråd.

Jag har precis flyttat in i garaget till familjens fritidshus, och har förstått att det är en mesh-lösning jag är ute efter. Har då också en del krav som behöver uppfyllas, vilket gör valet svårt i djungeln bland lösningar.

Köpte igår 2 st TP-link Archer AX23, och har nu insett att de bara fungerar som host och inte “AP”. Skyller på säljaren.

Det jag nu då behöver är en huvudenhet för huset och en enhet i garaget, <8m bort.
Jag har i nuläget knappt acceptabel täckning från enheten i huset, slaven kommer dock befinna sig närmre huvudenheten.

Kriterier

  • Trådlös kommunikation mellan enheterna

  • Möjlighet att koppla in en eller fler nätverkskablar i slaven

  • Gästnätverk eller separat nätverk för hyresgäst

  • Ska helst inte flaskhalsa min uppkoppling på 500Mbit (~300Mbit)

  • Så lågt pris som möjligt utan att tumma på ovan, gärna under 2000:-

Funktioner jag också gärna ser

  • Stöd för VPN

  • Acceptabel NAS-funktion

  • Kontroll över gästnätverket (ex.begränsning, övervakning)

Är enormt tacksam för alla tips jag kan få. Gissar att lösningar med två små söta enheter är uteslutet?

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Den överlägset enklaste lösningen är att dra en kabel, du har garanterat kabelstam för el mm från huset redan. Chansen är stor att du får in en extra nätverkskabel där.

Får du in en kabel så sätt upp en billig AP, sedan sätter du en limiter på porten i din egen switch/router så gästen inte tar upp all bandbredd.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Tyvärr är fibret bara draget till husknuten och router hamnar en bra bit från centralen och närmsta port i väggen. (Däremot nära garaget)

Ska undersöka detta lite, men skulle nog få lägga en hel del tid för att få det bra.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Om du inte har möjlighet till kabel, kika på en trådlös länk. Sen en switch i garaget för att utöka portarna.
TP-link har ett par rimligt prissatta, t.ex. CPE210, CPE510. Finns en uppsjö olika med olika hastigheter, de gör sig dock bäst om det är fri sikt mellan enheterna.

Permalänk
Medlem

Jag bor i ett relativt stort hus med insprängd källare. Köpte Google Nest WiFi V2 som funkar väldigt bra i min mening. Är inte speciellt intresserad av nätverk och kan inte så mycket så har fått pikar tidigare om att lösningen är begränsad och överprisad, men det jag vet är att jag inte begränsar min 500Mbits uppkoppling – inte ens i källaren. Lite dyrare än din specade budget, men funkar väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Du kan ställa in en av dina TP-Link Archer AX23 i accesspunktläge. Gästnätverk har den också.

Du letar efter en radiolänk/dedikerad WiFi-brygga om du knappt har täckning mellan husen, förslagsvis körs de sen med kabel till router respektive accesspunkt. Alternativt ställer du den AX23 som står som AP så den har täckning som är acceptabel.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Hektisk dag på jobbet så glömde checka här innan jag stack till NetonNet på lunchen.

Efter diskussion med kunnig säljare blev det två ASUS RT-AX55 AX1800 för strax under 2000 totalt. Resultatet blev >500Mbit på iPhone 1,5m från huvudenheten, ~200Mbit på datorn via kabel till andra enheten, och ~100Mbit på wifi i lägenheten. Med TP-Link Archer AX23 AX1800 fick jag ut ~300Mbit på iPhone 1,5m från huvudenheten, så en klar förbättring.

Dock längre räckvidd på TP-link som ensam enhet. Med enbart Asus huvudenhet försvann signalen nån meter innanför dörren, medan TP-link fortfarande gav 30-40Mbit mitt i rummet. Kan vara värt att känna till för andra som hittar hit.

På sikt blir det nog att dra kabel mellan enheterna, framför allt då jag ska bygga om resten av garaget till vardagsrum.

Hyresgästen får nöja sig med gästnätverk på 2,4GHz-bandet. Bör inte komma i vägen för min användning oavsett, då hon verkar vara mer borta än hemma.

Stort tack för all input!

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz