Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD RDNA 3 kan få Displayport 2.0 i 80 Gbps

Permalänk
Melding Plague

AMD RDNA 3 kan få Displayport 2.0 i 80 Gbps

I en uppdatering till Linux framgår att AMD:s kommande Radeon RX 7000-serie förbereds för Displayport 2.0 enligt UHBR20 med bandbredd på 80 Gbps.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Perfekt, då vet man att man har stöd för de två 8k 120hz skärmarna man kanske skaffar runt 2035 då dom går under 20,000kr styck eller så.

Permalänk

Jag tänker mig en laptop med en enda skärmutgång som är Displayport 2.0 80Gps.
Den utgång kopplar man in en skärm.
Där denna skärm har en usb hubb för tangentbord, mus, (ethernet?) och sedan en kabel till en annan skärm.
Det känns som en grym och billig lösning.

Det enda är att jag hade en lånelaptop med displayport och överallt som jag skulle plugga in den i så ville de ha hdmi, men med hammare, lite vaselin och silvertejp hade jag säkerligen fått displayporten att passa i hdmi ingången på tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Perfekt, då vet man att man har stöd för de två 8k 120hz skärmarna man kanske skaffar runt 2035 då dom går under 20,000kr styck eller så.

Tycker det öppnar väg för 4k 240hz 10bit vilket skulle vara nice. Tror max idag är 4k 144hz med den bandbredden DP 1.3 har.
Äger både 4k and 2k 165hz skärm och klarheten är mycket bättre på 4k skärmen oavsätt i vilken res man spelar med.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att ni igår rapperte om vad tlc skrev så stämmer detta ganska bra juuh

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Perfekt, då vet man att man har stöd för de två 8k 120hz skärmarna man kanske skaffar runt 2035 då dom går under 20,000kr styck eller så.

Behövs mer bandbredd till skärmarna som finns idag redan. Min 4K skärm är begränsad av DP 1.4. Bara bra att nya grafikkort får DP 2.0, och förhoppningsvis att nya skärmar också får DP 2.0 så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem

Kul att dp 2.0 äntligen är på ingång, känns som att det är väl tilltaget och borde stå sig några år.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Synd bara att det är så få tv apparater som har DP port.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Ännu en teknologi som likt PCIe 4.0 skulle kommit ut för 5 år sedan ('early 2017') men någonstans sitter någon och bara "nä men vi kan sälja samma hårdvara en gång till med ett annat protokoll om vi behåller 1.4-standarden i ett halvt decennium ytterligare". Foliehatt PÅ!

Permalänk
Medlem

Varför heter det UHBR10 med 40G och UHBR20 med 80G? Hade det inte varit mer rimligt att kalla dem för UHBR40/UHBR80 istället?

Hur ska någon orka lära sig dessa saker om de envisas med så kassa namn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänker mig en laptop med en enda skärmutgång som är Displayport 2.0 80Gps.
Den utgång kopplar man in en skärm.
Där denna skärm har en usb hubb för tangentbord, mus, (ethernet?) och sedan en kabel till en annan skärm.
Det känns som en grym och billig lösning.

Det enda är att jag hade en lånelaptop med displayport och överallt som jag skulle plugga in den i så ville de ha hdmi, men med hammare, lite vaselin och silvertejp hade jag säkerligen fått displayporten att passa i hdmi ingången på tv.

Vad du menar är troligtvis att du vill ha en laptop med USB4 med fullt stöd för DP 2.0. DP (alla versioner) stödjer endast ljud och bild.

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Vad du menar är troligtvis att du vill ha en laptop med USB4 med fullt stöd för DP 2.0. DP (alla versioner) stödjer endast ljud och bild.

Jag har laptop med Thunderbolt 4 och docka och det suger. Troligvis för att tillverkaren anser att vi kunder ej behöver ha höga krav på 5000kr dockor och accepterar dåliga drivrutiner: https://www.dustinhome.se/product/5011252869/thinkpad-univers...

Men detta som du skrev gör den nya Displayport mindre relevant för mig just idag. Men det är en tidsfråga innan folk skaffar allt större skärmar, där man kan använda skärmarna på fler sätt. Det har ju pratas om i framtiden ersätta fönster med en skärm, så att man kan få havsutsikt etc. Min poäng är att behovet kommer allt en dag finnas.

Permalänk
Medlem

Nice då kan man kanske snart driva 1080p skärmar i 10000Hz!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför heter det UHBR10 med 40G och UHBR20 med 80G? Hade det inte varit mer rimligt att kalla dem för UHBR40/UHBR80 istället?

Hur ska någon orka lära sig dessa saker om de envisas med så kassa namn?

För att det är 10 respektive 20 Gbps per bana och nuvarande DP använder fyra banor per anslutning. Vi får helt enkelt hålla tummarna för att alla grafikkort får UHBR20 så att konsumenterna slipper hålla koll på detta, på samma sätt som vi idag pratar om DP 1.2 vs 1.4 istället för HBR2 vs HBR3.

Permalänk
Medlem

Välbehövligt, eller? Vet inte riktigt vad man ska med 128b/132b till - känns väl tilltaget.

Skrivet av tessa:

Tycker det öppnar väg för 4k 240hz 10bit vilket skulle vara nice. Tror max idag är 4k 144hz med den bandbredden DP 1.3 har.
Äger både 4k and 2k 165hz skärm och klarheten är mycket bättre på 4k skärmen oavsätt i vilken res man spelar med.

Ser ingen info om det, men 2 st 4K ska åtminstone vara möjlig i 8 bpc.

• Two 8K (7680 × 4320) displays @ 120 Hz and 10 bpc (30 bit/px, HDR) RGB/Y′CBCR 4:4:4 color (with DSC)
• Two 4K (3840 × 2160) displays @ 144 Hz and 8 bpc (24 bit/px, SDR) RGB/Y′CBCR 4:4:4 color (uncompressed)

Permalänk
Medlem

Kul! Undrar dock hur många mm lång kabeln tillåts vara med den bandbredden.

Permalänk
Medlem

Så med UHBR20 ska man alltså kunna köra 2st 8K 120Hz eller 1st 8K 240Hz över en ensam kabel?
Låter trevligt!
Då borde UHBR20 standarden kunna hålla sig länge.
Framförallt om man nöjer sig med 'bara' en skärm per kabel.
8K 240Hz borde inte bli utdaterat i första taget...

Permalänk
Medlem

Jag kommer definitivt att invänta AMD 7000-serien innan jag bestämmer mig för vilket grafikkort jag ska ha. Displayport 2.0 uttag med bandbredd på 80gbps låter riktigt bra.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför heter det UHBR10 med 40G och UHBR20 med 80G? Hade det inte varit mer rimligt att kalla dem för UHBR40/UHBR80 istället?

Hur ska någon orka lära sig dessa saker om de envisas med så kassa namn?

Kablar kan vara märkta 40G och 80G för att underlätta. Det finns ingen med för UHBR 13,5 standarden (54G), utan den får använda 80G kablarna. Men de jag hittade på nätet har inte den märkningen.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av GuessWho:

Så med UHBR20 ska man alltså kunna köra 2st 8K 120Hz eller 1st 8K 240Hz över en ensam kabel?
Låter trevligt!
Då borde UHBR20 standarden kunna hålla sig länge.
Framförallt om man nöjer sig med 'bara' en skärm per kabel.
8K 240Hz borde inte bli utdaterat i första taget...

Beror på lite vad man vill köra för chromasubsampling och bitdjup och om man vill använda DSC.

8K 60Hz 10bpp äter upp 71,66 Gbps (av maximala 77,40 Gbps) om man vill köra utan chroma subsampling och DSC.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv

Tänk om vi kunde börja använda USB-C som standard även för bild från grafikkort, konsoler etc. till skärmar och tv apparater

One cable to rule them all

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänker mig en laptop med en enda skärmutgång som är Displayport 2.0 80Gps.
Den utgång kopplar man in en skärm.
Där denna skärm har en usb hubb för tangentbord, mus, (ethernet?) och sedan en kabel till en annan skärm.
Det känns som en grym och billig lösning.

DisplayPort 2.0 är baserat på Thunderbolt 3, fast istället för 40 Gbit duplex så är det 80Gbit i en riktning - från dator till skärm. Din lösning innebär ju att man skickar data i bägge riktningar, så det blir 40 Gbit duplex igen, eller helt enkelt Thunderbolt 3. Det finns ju, det är bara inte gratis.

Skrivet av Kwirek:

Kul! Undrar dock hur många mm lång kabeln tillåts vara med den bandbredden.

Passiva kablar upp till 1m. Aktiva kopparkablar upp till 3m (fast jag har aldrig sett mer än 2m). Optiska kablar kan vara upp 60m enligt standard, och jag har sett 50m till salu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Den var väl typ lanserat 2019 om jag inte missminner mig?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Beror på lite vad man vill köra för chromasubsampling och bitdjup och om man vill använda DSC.

8K 60Hz 10bpp äter upp 71,66 Gbps (av maximala 77,40 Gbps) om man vill köra utan chroma subsampling och DSC.

Inte lika bra som det lät från början då.
Men visst 8K 60Hz eller 4K 240Hz över en kabel är ändå ganska bra.
Eller 1080p 960Hz

Skrivet av mpat:

Passiva kablar upp till 1m. Aktiva kopparkablar upp till 3m (fast jag har aldrig sett mer än 2m). Optiska kablar kan vara upp 60m enligt standard, och jag har sett 50m till salu.

Lite synd att det inte går att ha passiva kablar upp till 2m eller 1.8m eller så.
Beroende på hur man har möblerat så är det inte allt 1m kabel räcker.
Men sällan man behöver mer än 2m.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det som kan komma framöver för att klara av UHBR20 är skärmar med i skärmen fastbyggd DP-kabel – "tethered". Kommer ta några år för ingenjörer och tillverkning att finna teknik som gör att det fungerar smärtfritt. 80 Gbps kräver rätt mycket.

Jämfört med HDMI 48 Gbps där det tog närmare fyra år från spec (2017) till masstillverkning av certifierade Ultra High Speed-kablar. Snart fem år senare får man fortfarande leta lite extra för att finna dessa kablar, även om det sakta nu börjar trillar ned till vanliga elektronikbutiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det som kan komma framöver för att klara av UHBR20 är skärmar med i skärmen fastbyggd DP-kabel – "tethered". Kommer ta några år för ingenjörer och tillverkning att finna teknik som gör att det fungerar smärtfritt. 80 Gbps kräver rätt mycket.

Jämfört med HDMI 48 Gbps där det tog närmare fyra år från spec (2017) till masstillverkning av certifierade Ultra High Speed-kablar. Snart fem år senare får man fortfarande leta lite extra för att finna dessa kablar, även om det sakta nu börjar trillar ned till vanliga elektronikbutiker.

För majoriteten av skärmar i närtid räcker det med ~54Gbit som DP 2.0 UHBR 13,5 har. Enda "målet" man missar är väl 8K@60Hz HDR utan komprimering.