Permalänk
Medlem

Tips på bil

Hej.
Väntar barn som kommer i juli och behöver då köpa en bättre begagnad bil (en bil som gått Max 5500mil)
Budgeten är runt 280 tusen.
Jag kör runt 2700mil per år så jag tänker mig en diesel.
Kraven som frugan ställer är säker bil, automat och elektrisk baklucka.

Har kollat in Volvo v60 2019-2020. (D3 motor, Moment paket, advance edition) (pris 280 tusen)

Har även kollat in en Kia optima gt-line (kombi) 2018
Kian kostar runt 230 tusen.

Är det någon som har erfarenhet av dessa bilar, bra som dåliga?

Mina tankar:
Är det värt att betala 50 tusen mer för en Volvo?
Kia erbjuder 7 års nybilsgaranti, hur värt är det?

Kom gärna med andra stabila tips.
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Volvo V60 (även den förra modellen om du vill ned i pris lite)
Ford Mondeo
Skoda Superb
WV Passat

Jag tror du kommer gilla V60 mest faktiskt.
Men viktigast är PROVKÖR.

Finns många fina V60 enligt dina krav, tex https://www.blocket.se/annons/uppsala/volvo_v60_d3_awd_geartr...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Åkt en hel del i Optima GT som var fullsmetad med utrustning. Jag gillade den väldigt mycket, men kan inte uttala mig hur pass bra kvaliten är på Kia

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men viktigast är PROVKÖR.

+1

Oavsett hur "bra" bilköp du gör på papper så är det din personliga upplevelse som är det viktigaste.

Sen är det omöjligt att räkna på vad ett bilköp kommer kosta dig eftersom att den största kostnaden (om vi räknar bort bränslet) är värdeminskningen, som är omöjlig att förutspå.

En bra garanti från fabrik är däremot viktigt. Du vill inte betala sexsiffrigt för att byta ut en motor bara för att du haft lite otur. Och du vill heller inte sitta utan bil för att en värdelös garanti (Svensk Bilgaranti (Verkar ha bytt namn till Fragus?) t.ex.) sitter och tjurar för att de typ får provision av att neka garantireparation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Volvo V60 (även den förra modellen om du vill ned i pris lite)
Ford Mondeo
Skoda Superb
WV Passat

Jag tror du kommer gilla V60 mest faktiskt.
Men viktigast är PROVKÖR.

Finns många fina V60 enligt dina krav, tex https://www.blocket.se/annons/uppsala/volvo_v60_d3_awd_geartr...

Fina tips! Jag ska kolla in dessa!

Skrivet av Adnerhill:

Åkt en hel del i Optima GT som var fullsmetad med utrustning. Jag gillade den väldigt mycket, men kan inte uttala mig hur pass bra kvaliten är på Kia

Också min uppfattning är att man får mycket utrustning för pengarna!

Skrivet av Full:

+1

Oavsett hur "bra" bilköp du gör på papper så är det din personliga upplevelse som är det viktigaste.

Sen är det omöjligt att räkna på vad ett bilköp kommer kosta dig eftersom att den största kostnaden (om vi räknar bort bränslet) är värdeminskningen, som är omöjlig att förutspå.

En bra garanti från fabrik är däremot viktigt. Du vill inte betala sexsiffrigt för att byta ut en motor bara för att du haft lite otur. Och du vill heller inte sitta utan bil för att en värdelös garanti (Svensk Bilgaranti (Verkar ha bytt namn till Fragus?) t.ex.) sitter och tjurar för att de typ får provision av att neka garantireparation.

Ja hur ska man tänka kring nybilsgaranti, hur bra är kias jämfört med Volvo?

Tacksam för alla svar ! 🙏

Permalänk
Medlem

En ny fullutrustad Kia Ceed. 7 års garanti är skönt o ha imo.
Annars en begagnad VW passat.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

En ny fullutrustad Kia Ceed. 7 års garanti är skönt o ha imo.
Annars en begagnad VW passat.

Upplever att Kia ceed är bra mindre än optiman.
Har jag fel? Men kändes som att man satt rätt skönt bak i en optima.

Permalänk

Jag kan rekommendera opel Astra st/insignia vet dock inte om de kommer med diesel.... Har själv en 2018 Astra ST. Rymlig, okej förbrukning men framför allt riktigt sköna säten (190cm 112kg)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Volvo V60 (även den förra modellen om du vill ned i pris lite)

Jag kan ha fel, men tror inte gamla V60 (MY11-MY18) gick att få med elektrisk baklucka. Dock har den något bredare bagageutrymme än nya, och TS ska klart kolla på en MY16-18 och jämföra. Frugan kanske går med på att skippa elluckan om det sparar 80 papp

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Ja det är viktigt att provköra. Men det är inte det viktigaste. Innan man provkör så bör man läsa på och filtrera ut skräp.
På tok för många lågkvalitetsbilmärken som lever på att människor tycker de är trevliga att köra. Men sedan sitter man där med problem på bilar som bara är några år gamla. Bättre att läsa på före istället för efter provkörning, allra helst om man har en fruga eller flickvän med på provkörningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja det är viktigt att provköra. Men det är inte det viktigaste. Innan man provkör så bör man läsa på och filtrera ut skräp.
På tok för många lågkvalitetsbilmärken som lever på att människor tycker de är trevliga att köra. Men sedan sitter man där med problem på bilar som bara är några år gamla. Bättre att läsa på före istället för efter provkörning, allra helst om man har en fruga eller flickvän med på provkörningen.

Jag håller med dig för det mesta, men här diskuteras ju bra bilar (framförallt med garanti). Inte 10 år gamla Land Rovers, Maseratis, Alfa Romeos och liknande smuts.

Permalänk
Medlem

Har en Ford Mondeo 2017 som jag är supernöjd med och kan bara rekommendera. Sen kanske du ska kika på deras nyare hybridmodeller (bensinmotor) så du får ner soppaförbrukningen, snittar själv 0.75-0.8 L/mil och då är det en ren bensinmotor.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Jag håller med dig för det mesta, men här diskuteras ju bra bilar (framförallt med garanti). Inte 10 år gamla Land Rovers, Maseratis, Alfa Romeos och liknande smuts.

Gäller nya bilar med. Fel märke ökar risken för trubbel direkt från fabrik. Och sedan ska man ju oftast ha bilen några år också. Men extra viktigt när man tittar på bilar som är 5+ år såklart.
Idag är det ju en äldre bil, men minns när min jobbarkompis som köpt en då fabriksny Citroën mer än en gång fick komma med lånebil till jobbet de efterföljande åren. Men den var trevlig att köra. Vet liknande fall med bland annat Mondeo också.

Garanti skyddar ju en delvis från kostnaden från dålig kvalitet ibland, men det skyddar en inte från osäkerheten eller sänkingen i livskvalitet med en skräpbil. Sedan kan man sitta där i en tvist om en skuren motor ska gå på garantin eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag kan rekommendera opel Astra st/insignia vet dock inte om de kommer med diesel.... Har själv en 2018 Astra ST. Rymlig, okej förbrukning men framför allt riktigt sköna säten (190cm 112kg)

Intressant med Opel, ett märke jag inte gillar. Roligt att du är nöjd! Själv har man hört annat. Du får gärna berätta mer !

Skrivet av klirre:

Jag kan ha fel, men tror inte gamla V60 (MY11-MY18) gick att få med elektrisk baklucka. Dock har den något bredare bagageutrymme än nya, och TS ska klart kolla på en MY16-18 och jämföra. Frugan kanske går med på att skippa elluckan om det sparar 80 papp

Ja du… ellucka är viktigt för henne. Men 80 papp i skillnad är ju inte försvarbart.

Skrivet av FireFox:

Har en Ford Mondeo 2017 som jag är supernöjd med och kan bara rekommendera. Sen kanske du ska kika på deras nyare hybridmodeller (bensinmotor) så du får ner soppaförbrukningen, snittar själv 0.75-0.8 L/mil och då är det en ren bensinmotor.

Har kollat på forden. Känns ju rätt tråkig på insidan . Måste kanske ta och provköra den samt ge den bilen en ärlig chans.
Just nu står valet mellan en Kia optima och en Volvo v60.

Skrivet av Aleshi:

Gäller nya bilar med. Fel märke ökar risken för trubbel direkt från fabrik. Och sedan ska man ju oftast ha bilen några år också. Men extra viktigt när man tittar på bilar som är 5+ år såklart.
Idag är det ju en äldre bil, men minns när min jobbarkompis som köpt en då fabriksny Citroën mer än en gång fick komma med lånebil till jobbet de efterföljande åren. Men den var trevlig att köra. Vet liknande fall med bland annat Mondeo också.

Garanti skyddar ju en delvis från kostnaden från dålig kvalitet ibland, men det skyddar en inte från osäkerheten eller sänkingen i livskvalitet med en skräpbil. Sedan kan man sitta där i en tvist om en skuren motor ska gå på garantin eller inte.

Intressant !

Permalänk

Ska inte kapa tråden, men uppriktigt, om du har möjlighet att ladda elbil vid din bostad och inte kör alltför mycket resor som är 40+ mil i ett sträck eller är beredd att ladda någon gång per 40 mil skulle jag rekommendera dig en elbil. Du skulle nog spara minst ca 20-25.000kr/år i bränslekostnad. Tycker du att det är dyrt i inköp och inte vill ta billån så finns t.ex MG MG5 att leasa för 2700kr/mån och du behöver bara halvförsäkring på en ny bil och 360kr/år i skatt, så där sparar man lite ytterligare. Du slipper då också binda upp en massa pengar i en bil. Svårt att slå ekonomin i elbil om man kör över 2000 mil per år enligt mig. Köper man bilen lär den dessutom hålla värdet betydligt bättre än en bensin eller diesel...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Quiki:

Intressant med Opel, ett märke jag inte gillar. Roligt att du är nöjd! Själv har man hört annat. Du får gärna berätta mer !

Vet att opel har haft dåligt rykte, vi köpte loss en 1 års leasad 2018, vi har nu kört 5500mil snitt är 0.62.
Vi har dock bensin.
Vet när jag körde Stockholm - skavsta med rullande kö (50-80km/h, normalt 100-120) så fick jag ner den till 0.53.
Med mycket start/stop eller korta sträckor så snittar man 0.7-0.75

Lastutrymmet är gediget, vi lastar allt bagage utan att fälla säten till flygplatsen (barnvagn, 4-5 väskor och resesäng).

Vi har manuell låda, fungerar fint. Önskar dock automat då jag har det i firmabilen. Att växla är överskattat.

Vet att Astra vann årets bil 2017/2018 och man får mycket bil för pengarna.
Open växlar insignia och astra vart 4e år tror jag 😊

Dock som ovanstående nämner så är elbil mer lönsamt om du kan ladda hemma.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Ja du… ellucka är viktigt för henne. Men 80 papp i skillnad är ju inte försvarbart.

Där är så klart andra skillnader, det märks att gamla karossen är 10 år äldre komfortmässigt. Har själv den gamla modellen och provkört de nya, de är klart modernare. Men mitt val föll ändå på den äldre och billigare, dock köpte jag för tre år sen när nya V60 knappt fanns på begagnatmarknaden så prisskillnaden var ännu större.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tips från coachen:
Köp en bra begagnad bil för MAX 50.000:-
Lägg resten av pengarna up ungen.

Nästa steg är att prova så bilbarnstolarna passa bra. I vissa bilar hamnar de kant i kant mot dörren och man får plats med stolen och 2 passagerare i baksätet. Andra bilar hamnar stolen mer i mitten och endast en passagerare får plats (i praktiken).

Kolla om ni har möjlighet att stänga av airbag fram själva. Mycket smidigt. Kolla även om man får plats i framsätet när detta är framskjutet en bra bit fram. Det är nämligen så det kommer vara positionerat under nått decennium framöver.

Kolla hur det blir när ni lagt in en barnvagn i bagaget också.
Det som var en stor och "rymlig" bil innan man fick barn känns nu som en hundkoja.

När barnen är 4år så kommer värdet på bilen OAVSETT inköpspris vara värt nästan exakt 12.146:-
Inte för att barnen på något sätt gör fel! De mår illa å kräks. Har skorna på sätena, klappar på bilen med grusiga händer, hjälper till att tvätta bilen med allt som är hårdare än lacken. Det är precis som det ska vara och det måste man förstå som förälder.

Bilar är roligt men barn är bäst. Men ur en ekonomisk synvinkel så är mitt tips att satsa på en billigare bil. Sen får man alltid parkera nära ingångarna och det är där är alla "dörruppslags-dyrkare" står.

Just ja gällande automatisk öppning av baklucka...
Man kör alltid fram vagnen (eller bär fram barnet) till bilen och sätter in barnet i bilbarnstolen det första man gör. Om ni oroar er över momentet att öppna bakluckan "för hand" så kommer ni få uppleva att det är det minsta bekymret
Ni ska få se hur intressant det kan vara att titta på en sten, en bil, ett moln och framförallt hur mycket roligare det är än att bli satt i bilbarnstolen

Permalänk
Medlem

Titta på Seat Alhambra / VW Sharan. (samma bil)
Älskad av många barnfamiljer, mycket bil för pengarna. Och skjutdörrar är fantastiskt när man har småbarn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Har kollat på forden. Känns ju rätt tråkig på insidan . Måste kanske ta och provköra den samt ge den bilen en ärlig chans.
Just nu står valet mellan en Kia optima och en Volvo v60.

Kanske lite tråkig på insidan om man jämför med nyare modeller från andra tillverkare men för mig är det guld värt med fysiska knappar istället för touchknappar eller att enbart ha en stor skärm som man ska behöva pilla på under färd.

Till en början kan ratten kännas lite plottrig med alla knappar men man vänjer sig fort och allt är väldigt logiskt placerat.

I övrigt väldigt komfortabel att åka i och mycket välisolerad så att man kan föra ett samtal utan att skrika sig hes även i motorvägsfart.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Tips från coachen:
Köp en bra begagnad bil för MAX 50.000:-
Lägg resten av pengarna up ungen.

Nästa steg är att prova så bilbarnstolarna passa bra. I vissa bilar hamnar de kant i kant mot dörren och man får plats med stolen och 2 passagerare i baksätet. Andra bilar hamnar stolen mer i mitten och endast en passagerare får plats (i praktiken).

Kolla om ni har möjlighet att stänga av airbag fram själva. Mycket smidigt. Kolla även om man får plats i framsätet när detta är framskjutet en bra bit fram. Det är nämligen så det kommer vara positionerat under nått decennium framöver.

Kolla hur det blir när ni lagt in en barnvagn i bagaget också.
Det som var en stor och "rymlig" bil innan man fick barn känns nu som en hundkoja.

När barnen är 4år så kommer värdet på bilen OAVSETT inköpspris vara värt nästan exakt 12.146:-
Inte för att barnen på något sätt gör fel! De mår illa å kräks. Har skorna på sätena, klappar på bilen med grusiga händer, hjälper till att tvätta bilen med allt som är hårdare än lacken. Det är precis som det ska vara och det måste man förstå som förälder.

Bilar är roligt men barn är bäst. Men ur en ekonomisk synvinkel så är mitt tips att satsa på en billigare bil. Sen får man alltid parkera nära ingångarna och det är där är alla "dörruppslags-dyrkare" står.

Just ja gällande automatisk öppning av baklucka...
Man kör alltid fram vagnen (eller bär fram barnet) till bilen och sätter in barnet i bilbarnstolen det första man gör. Om ni oroar er över momentet att öppna bakluckan "för hand" så kommer ni få uppleva att det är det minsta bekymret
Ni ska få se hur intressant det kan vara att titta på en sten, en bil, ett moln och framförallt hur mycket roligare det är än att bli satt i bilbarnstolen

Jag både Älskar ditt svar och uppskattar att du tog din tid! Du fick mig att tänka igenom mitt beslut och Du har nog rätt i det du säger!
Blev dock en volvo v60 2020. Jag åker runt 3000 mil per år och behöver ha den säkerheten och pålitligheten bilen ger mig. Den är dyrare än kian men just nu har vi det gott ställt så det fick vara.
Bilar är roligt men givetvis så är barn bäst !!

Skrivet av tBiorrith:

Titta på Seat Alhambra / VW Sharan. (samma bil)
Älskad av många barnfamiljer, mycket bil för pengarna. Och skjutdörrar är fantastiskt när man har småbarn!

Skjutdörrar måste vara guld men jag gillar verkligen inte dessa bilar!

Skrivet av FireFox:

Kanske lite tråkig på insidan om man jämför med nyare modeller från andra tillverkare men för mig är det guld värt med fysiska knappar istället för touchknappar eller att enbart ha en stor skärm som man ska behöva pilla på under färd.

Till en början kan ratten kännas lite plottrig med alla knappar men man vänjer sig fort och allt är väldigt logiskt placerat.

I övrigt väldigt komfortabel att åka i och mycket välisolerad så att man kan föra ett samtal utan att skrika sig hes även i motorvägsfart.

Ah! Tack för din input!🙏
Det är bra för mig att se vad folk gillar med dina bilar!
Jag tror bara inte den bilen hade varit för mig. Fysiska knappar är härligt dock!

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp gott folk!
Blev en Volvo v60 2020. Den ska levereras på onsdag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quiki:

Tack för all hjälp gott folk!
Blev en Volvo v60 2020. Den ska levereras på onsdag.

Det kommer säkert bli bra.

Personligen tycker jag dock att Volvo är dyrare än andra bilar som är ungefär likadana. Jag skulle säga att man får mer för pengarna om man köper en bil som inte är Volvo. Men det är givetvis min högst personliga åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Det kommer säkert bli bra.

Personligen tycker jag dock att Volvo är dyrare än andra bilar som är ungefär likadana. Jag skulle säga att man får mer för pengarna om man köper en bil som inte är Volvo. Men det är givetvis min högst personliga åsikt.

Håller med dig faktiskt. Volvo är dyrare än andra bilar som är ungefär likadana. Men jag upplever att Volvo även håller värdet bättre?
Det bli intressant och se om ett år. Men är nöjd med köpet!

Permalänk
Medlem

Volvo har verkligen lyckats med designen på V60. Trevlig att köra är den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Skjutdörrar måste vara guld men jag gillar verkligen inte dessa bilar!

Jag hade samma inställning, jag ville ha en sportig kombi, ingen "soccer mom" bil.
Jag ändrade mig dock rätt fort efter ha haft den en vecka. Fan vad skönt det är att sitta högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Volvo har verkligen lyckats med designen på V60. Trevlig att köra är den också.

Ja! Designen är väldigt tilltalande, men som du själv nämner så är den väldigt trevlig att köra! Jag provkörde v90 och V60. V60n var otroligt följsam i kurvorna och kändes mer ”rapp”.

Skrivet av tBiorrith:

Jag hade samma inställning, jag ville ha en sportig kombi, ingen "soccer mom" bil.
Jag ändrade mig dock rätt fort efter ha haft den en vecka. Fan vad skönt det är att sitta högt.

Exakt så, ingen soccer mom.
Men nu när du berättar så ska jag ge dessa bilar en chans nästa gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Hej.
Väntar barn som kommer i juli och behöver då köpa en bättre begagnad bil (en bil som gått Max 5500mil)
Budgeten är runt 280 tusen.
Jag kör runt 2700mil per år så jag tänker mig en diesel.
Kraven som frugan ställer är säker bil, automat och elektrisk baklucka.

Har kollat in Volvo v60 2019-2020. (D3 motor, Moment paket, advance edition) (pris 280 tusen)

Har även kollat in en Kia optima gt-line (kombi) 2018
Kian kostar runt 230 tusen.

Är det någon som har erfarenhet av dessa bilar, bra som dåliga?

Mina tankar:
Är det värt att betala 50 tusen mer för en Volvo?
Kia erbjuder 7 års nybilsgaranti, hur värt är det?

Kom gärna med andra stabila tips.
Tack på förhand

Prisvärd och stor kombi är Skoda Superb, du får lätt en väldigt fin begagnad med valfri motor för runt 200. Dessutom brukar ju en förälder sitta i baksätet när ungarna är små och då är det tacksamt att den har längre benutrymme där bak än en S-klass lång version. Kolla på en Skoda Superb och jämför med en V90 och förbered dig för en chock av hur Volvo alltid lyckas göra så trånga bilar.

Om du vill ha prisvärd suv rekommenderar jag en begagnad CX-5 som alternativ till en Volvo. Kommer garanterat ha minst om inte bättre driftsäkerhet och framförallt billigare i drift än en Volvo. Hade en polares farsa som hämtade ut en ny CX-5 var 3:e år och han är väl inne på sin 4:e nu, han älskar dem och vill inte ha något annat.

Edit : Hoppsan, såg du klippte till på en V60. Du blir säkert skitnöjd med en sådan, men det är inte försent att ändra sig annars Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Prisvärd och stor kombi är Skoda Superb, du får lätt en väldigt fin begagnad med valfri motor för runt 200. Dessutom brukar ju en förälder sitta i baksätet när ungarna är små och då är det tacksamt att den har längre benutrymme där bak än en S-klass lång version. Kolla på en Skoda Superb och jämför med en V90 och förbered dig för en chock av hur Volvo alltid lyckas göra så trånga bilar.

Om du vill ha prisvärd suv rekommenderar jag en begagnad CX-5 som alternativ till en Volvo. Kommer garanterat ha minst om inte bättre driftsäkerhet och framförallt billigare i drift än en Volvo. Hade en polares farsa som hämtade ut en ny CX-5 var 3:e år och han är väl inne på sin 4:e nu, han älskar dem och vill inte ha något annat.

Edit : Hoppsan, såg du klippte till på en V60. Du blir säkert skitnöjd med en sådan, men det är inte försent att ändra sig annars Lycka till!

Intressant! Faktum är att jag tittade
På både passat och Oktavia men efter allt skit som VW group har gjort så har jag aktivt valt bort bilar från de.
Men en kompis till mig har en oktavia, den är super fin och rymlig.

Angående Mazda så har jag totalt glömt bort att de finns. Men men….

Permalänk
Skrivet av Quiki:

Hej.
Väntar barn som kommer i juli och behöver då köpa en bättre begagnad bil (en bil som gått Max 5500mil)
Budgeten är runt 280 tusen.
Jag kör runt 2700mil per år så jag tänker mig en diesel.
Kraven som frugan ställer är säker bil, automat och elektrisk baklucka.

Har kollat in Volvo v60 2019-2020. (D3 motor, Moment paket, advance edition) (pris 280 tusen)

Har även kollat in en Kia optima gt-line (kombi) 2018
Kian kostar runt 230 tusen.

Är det någon som har erfarenhet av dessa bilar, bra som dåliga?

Mina tankar:
Är det värt att betala 50 tusen mer för en Volvo?
Kia erbjuder 7 års nybilsgaranti, hur värt är det?

Kom gärna med andra stabila tips.
Tack på förhand

Volvo om du älskar din familj, Kia om du vill spara pengar, älskar lull-lull och inte tänker krocka.

Visa signatur

iNTEL i9-9900K@5,1GHz - RTX 3070 - 32Gb 3Ghz DDR4