Permalänk
Medlem

Problem att skärmarna slocknar

Datorn fungerar i övrigt (vet den har sina problem, men aldrig haft problemet förut att signalen till skärmarna försvinner). Så datorn fungerar men skärmarna slocknar och får köra reset av datorn.

Kör windows 10 och misstänker uppdatering https://support.microsoft.com/sv-se/topic/14-juni-2022-kb5014.... har avinstallerat denna och frusit uppdateringar så den inte försöker igen på ett tag.

Är helt random när skärmarna slocknar (kan gå timmar eller minuter). idag gjorde den det 3gånger under bara 2 timmar (verkar blivit bättre efter jag tog bort uppdateringen, men vet inte om det fix problemet än).

Några idéer vad man ska felsöka (kör 980 grafikkort och focus nätaggregat (tror v1 eller v2) resten står i sign)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Broken-arrow:

Datorn fungerar i övrigt (vet den har sina problem, men aldrig haft problemet förut att signalen till skärmarna försvinner). Så datorn fungerar men skärmarna slocknar och får köra reset av datorn.

Kör windows 10 och misstänker uppdatering https://support.microsoft.com/sv-se/topic/14-juni-2022-kb5014.... har avinstallerat denna och frusit uppdateringar så den inte försöker igen på ett tag.

Är helt random när skärmarna slocknar (kan gå timmar eller minuter). idag gjorde den det 3gånger under bara 2 timmar (verkar blivit bättre efter jag tog bort uppdateringen, men vet inte om det fix problemet än).

Några idéer vad man ska felsöka (kör 980 grafikkort och focus nätaggregat (tror v1 eller v2) resten står i sign)?

Långsökt men det låter lite som problemet som kan uppstå när ens DP-kabel har pin 20 aktiv

Kan vara värt att kolla upp

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Långsökt men det låter lite som problemet som kan uppstå när ens DP-kabel har pin 20 aktiv

Kan vara värt att kolla upp

kör hdmi (på grund av bristen av kontakter på grafikkortet) och dvi. Inte varit detta problem förut, startade väldigt nyligen (samma tidsspann som datorn uppdaterade nyaste uppdateringen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Broken-arrow:

kör hdmi (på grund av bristen av kontakter på grafikkortet) och dvi. Inte varit detta problem förut, startade väldigt nyligen (samma tidsspann som datorn uppdaterade nyaste uppdateringen).

Då låter det onekligen som att det är uppdateringen som gjort något.
Det påminner ju om tiden då de lyckats förstöra något med energisparläget för skärmarna. Skillnaden för mig var att jag fick blåskärmar när funktionen var igång (ej aktiv) och dessa slutade när man ställde om energischemat.

Tråkigt om man gjort något liknande nu

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag har också installerat uppdateringen väldigt nyligen och det hände för mig idag när jag skulle starta datorn. Fick inte bild på varken min TV eller monitor så var tvungen att stänga av datorn via strömknappen. Andra gången funkade det. Kör via HDMI till teven och DisplayPort till monitorn kan tilläggas.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Då låter det onekligen som att det är uppdateringen som gjort något.
Det påminner ju om tiden då de lyckats förstöra något med energisparläget för skärmarna. Skillnaden för mig var att jag fick blåskärmar när funktionen var igång (ej aktiv) och dessa slutade när man ställde om energischemat.

Tråkigt om man gjort något liknande nu

Ja något är ändrat, för datorn har inte strulat på flera timmar nu (varit igång 5 timmar). Försöker se till så alla uppdateringar hamnar minst par månader på framtiden just för detta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar