VARNING för vissa Displayport-kablar - Kan skada GPU!
Hej skärmfantaster!
Jag vill gå ut med en allmän varning här - Många DP-kablar är felkopplade och kan ge uppstartsproblem, eller i värsta fall skada din GPU.
Backstory:
Jag har länge haft problem med min dator i att om skärmen är inkopplad så startar inte datorn från vänteläge. Jag måste dra ur strömmen till skärmen innan jag "väcker" datorn, annars dör datorn efter någon sekund, sen försöker den starta ett par gånger till innan den ger upp och gör en kallstart. Det var inget problem när jag använde HDMI, så jag anade att det skulle vara något med DP. (att bara använda HDMI istället var förresten ingen lösning då skärmen inte klarar 4k60 över HDMI).
Problemet:
Efter en del googlande läste jag att vissa DP-kablar har pinne 20 kopplade. Pin 20 ska enligt DP-standarden aldrig vara ansluten i en vanlig anslutningskabel; den är bara till för att strömförsörja donglar. Om den kopplas ihop mellan skärm och grafikkort kan i värsta fall skärmen och/eller grafikkortet gå sönder när båda enheterna försöker slåss om att skicka ut "rätt" spänning.
Mer info från Hardforum
Pin 20 är den pinne som är närmast "vinkeln" på DP-kontakten. Den är ganska lätt att mäta med multimeter, mät resistansen från pin20 i ena änden till pin20 i andra (var försiktig, pinnarna är ganska känsliga). Jag mätte upp min kabel och mycket riktigt var den felkopplad. Kabeln jag har är denna mDP-DP från Kjell&Co. Problemet gäller alltså även Mini Displayport-kablar.
Eftersom min kabel är över ett år gammal och jag inte har kvar något kvitto kunde jag inte gå tillbaka med den, så jag gav mig på en McGyver-lösning. Jag lyckades bryta loss pinnen från DP-kontakten med en liten radiomejsel och en riktigt smal pincett genom att böja pinnen tills metallen var utmattad. Jag skulle dock INTE rekommendera den metoden - Dels tog det väldigt lång tid, dels är det väldigt trångt i kontakten - väldigt lätt att slinta med verktyget och böja eller kortsluta andra pinnar när man gräver runt där.
Resultat:
Nu fungerar allting som det ska, det var precis detta som var problemet. Så, om du har uppstartproblem eller andra skumma grafik- eller skärmrelaterade problem, kolla kabeln!