Laptopbatteri laddar inte & datorn får ingen ström via kabeln.

Permalänk
Medlem

Laptopbatteri laddar inte & datorn får ingen ström via kabeln.

Hallå i stugan!

Har fått batteriproblem med min några år gamla 15" Lenovo Ideapad 330 laptop.

Datorn används mest som stationär med laddaren ikopplad på dagarna. Drar ur den på nätterna.

På kvällen kändes det lite varmt ovanför F-tangenterna. Nästa dag pluggade jag in strömmen & surfade några timmar då en varning om lågt batteri dök up.

Jag satte i laddaren några gånger & testade med en annan som jag vet funkar, men batteriet laddas inte & datorn slår inte över til strömkabelläge.

Kan värmepåslaget dagen innan ha orsakat nåt fel?

T.ex:
Batteries are susceptible to heat, so if your laptop is overheating, that could cause a problem. As the temperature rises, the battery sensor may misfire, telling the system that the battery is either fully charged or missing completely, causing the charging problems. You may even find that your system shuts down to prevent overheating a battery and causing a fire.

Några förslag?

Man kanske får knalla bort till Inet Ringön & be dom kolla/byta batteri?

Visa signatur

Lenovo ideapad 330-15IKB, i5-8250U, 8GB RAM.

Permalänk

Troligen har du laddat sönder batteriet.

Laptopatterier brukar inte måbra av att konstant laddas under användning utan rekommenderas då ta ur batteriet och bara köra på laddaren istället (endast alternativ omden inte har inbyggt batteri då givetvis.)

Vet inte hur just din dator är men generellt om den inte har externt löstagbart batteri så brukar de inte gå att använda den om batteriet är dött.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hm, datorn verkar nu ha lagat sig själv. Den fick stå ett dygn utan strömkabeln i & nu startar den som vanligt & batteriet har på ett magiskt sätt blivit fulladdat igen. Enligt Lenovo Vantage programmet så är batteristatusen bra.

Jag kan inget om datorhårdvara men kanske triggade värmepåslaget nån sensor att slå av nån funktion ett tag. Temperaturen på CPU var 45 grader men GPUn låg på 75 när jag kollade med HWMonitor. Jag kollade på Twitch & hade även igång en del program när tempen steg onormalt mycket. Det har bara hänt tidigare vid Twitch-tittande. Vet inte om Intels integrerade grafik får kämpa med strömmande video? (Jag hittade också en hel del damm i fläkten, som jag glömt att rensa:-)

Jag hade mejlat Inet & tänkte gå dit idag med datorn men nu får man hålla tummarna att det var nåt tillfälligt fel.

Jag har slagit på Lenovos batterisparfunktion för nätanslutning. Visste inte ens att den fanns. Återkommer problemet får det bli en promenad till Inet.

Visa signatur

Lenovo ideapad 330-15IKB, i5-8250U, 8GB RAM.