Överklockare "deliddar" Ryzen 7 5800X3D för lägre temperatur och högre klockfrekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas verkligen inte att någon någonsin baserar sina köpbeslut på min bitterhets vara eller icke vara

Och självklart så hade samma policy gällt om man hade kunnat överklocka den, att garantin upphör. Problemet är att nu kan man inte det. Spänning och multipel är låsta.

Men det är klart att jag inte kämpar för att den här processorn ska få någon slags särstatus bland processorer, bara att den ska vara likvärdig andra. DVS: Lek gärna, men kom inte och gnäll om den går sönder.

Med din billiknelse så är det lite som att köpa en bil med 300 härtkrafter... Och du kan inte få ut 600 hästkrafter ur den, även om du är införstådd med att tillverkaren inte skulle godkänna ett RMA-ärende. Det är kärnan till min bitterhet :).

Väl mött

Men om du såg länken i ett av mina tidigare inlägg
(klipper in den här)

'Locked' AMD Ryzen 7 5800X3D overclocked to 5.14GHz

Det finns de som lyckats överklocka de ändå.
Så att inte överklocka 5800X3D kan väl mer ses som en rekommendation.

För mig så är det en avvägning mellan prestanda, pris, strömförbrukning, ljudnivå, övrigt.

När man pressar kretsarna närmare gränsen så brukar strömförbrukning/värme sticka iväg också. Alltså att strömförbrukning/värme ökar mer än prestanda.
Framförallt denna årstid kan värmen vara besvärande nog ändå.
Även vid rimligare rumstemperaturer så innebär ofta mindre värmeutveckling = tystare.
Så för min del känns inte överklockning riktigt värt det ändå.
Möjligtvis kalla vinterdagar

Om man ändå bara tänkt köra stock eller kanske stockhastighet med liten undervoltning så känns det inte som någon katastrof om de överklockar sämre.

Permalänk
Medlem

Känns onödigt att överklocka när den ändå är snabbare vid 4.5GHz än vad 12900KS är vid 5.5GHz, i spel, vilket är vad den är gjord för. Redan stock blir den väldigt varm så det känns hyggligt onödigt att överklocka, men prestandan är redan där så bara att njuta.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Väl mött

Men om du såg länken i ett av mina tidigare inlägg
(klipper in den här)

'Locked' AMD Ryzen 7 5800X3D overclocked to 5.14GHz

Det finns de som lyckats överklocka de ändå.
Så att inte överklocka 5800X3D kan väl mer ses som en rekommendation.

För mig så är det en avvägning mellan prestanda, pris, strömförbrukning, ljudnivå, övrigt.

När man pressar kretsarna närmare gränsen så brukar strömförbrukning/värme sticka iväg också. Alltså att strömförbrukning/värme ökar mer än prestanda.
Framförallt denna årstid kan värmen vara besvärande nog ändå.
Även vid rimligare rumstemperaturer så innebär ofta mindre värmeutveckling = tystare.
Så för min del känns inte överklockning riktigt värt det ändå.
Möjligtvis kalla vinterdagar

Om man ändå bara tänkt köra stock eller kanske stockhastighet med liten undervoltning så känns det inte som någon katastrof om de överklockar sämre.

BCLK överklockning är inte det som man vanligen menar med överklockning dock. Är väldigt "farligt" jämfört med multipel

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueDevil:

BCLK överklockning är inte det som man vanligen menar med överklockning dock. Är väldigt "farligt" jämfört med multipel

Det är bara för att folk idag har börjat slira med begreppen. FSB- eller BCLK-överklockning har alltid varit precis lika mycket överklockning som att ändra multipel, om än en sämre metod att överklocka på. Nu när upplåst multipel blivit såpass vanligt pratas det dock om att en processor med låst multipel inte har stöd för överklockning. Det korrekta vore helt enkelt att säga att multipeln är låst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueDevil:

BCLK överklockning är inte det som man vanligen menar med överklockning dock. Är väldigt "farligt" jämfört med multipel

Om inte annat är det vanligt med korrput Windows vid BCLK OC, vilket inte är så kul

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Om inte annat är det vanligt med korrput Windows vid BCLK OC, vilket inte är så kul

Det är ju hyfsat vanligt överlag. Pressar man grejerna tills systemet börjar krascha kan Windows bli kinkigt. Det är inte så dumt att installera om Windows efter man hittat en bra överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Lite kaxit att deliddar en lödd cpu
Men härligt med 10 grader lägre cpi temp

delödda

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen att läsa om extrem överklockning, det gör jag!

Ungefär som jag gillar att någon har satt in en 700HK-motor i sin gamla Amazon/Volvo 240.
Jättekul att titta på! Kul för stunden!

Men förutom det jag just beskrev, vad har man som "vanlig" datoranvändare /"vettig överklockare" för nytta av sådant?
""Der9er" har lyckats att hälla på flytande kväveglycerin från sin katt på Cyrix nya MIII-cpu så den går i 100GHz!""

Har alltid sett sådant överklockeri som en form av fjanteri. Det som de flesta av oss vill ha är att överklocka CPU/burken så den kan användas som en daily driver. Stabilt.

Varför i hela fridens namn markeras Cyrix som "felstavat"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Så du menar att du har bättre koll än ingenjörerna på AMD som inte vill att man överklockar deras 5800X3D. Använd produkten som tillverkaren önskar. Geforce är för gamers och 5800x3D är också för gamers, utan överklock. Köp en vanlig 5800X om du vill överklocka. Men det är väl min rättighet att använda mitt Geforce som jag vill. Eller gäller det bara grafikkort?

Nej, om du missade det så skrev jag i ett tidigare inlägg ungefär att även om jag tycker det är bra med segmenteringen som en grundprincip så skall det självklart vara fritt att försöka knäcka LHR-spärren om man vill. Det är ditt kort och du som äger det. Då skall man få göra vad man vill med det. Men LHR-korten skapades ju med det uttalade målet att göra Geforce mer tillgängligt för Gamers. 5800X3D har inte skapats med det uttalade målet att göra processorn "Mer tillgänglig för de som inte vill överklocka". Så det är en viss skillnad,

Sen vet både du och jag och de flesta andra att det inte alls behöver vara så att "ingengörerna" får ssta ordet även om de vet bäst. Det kan vara så att AMD kännde sig stressade att få ut produkten snabbt och inte hann testa färdigt hur högre spänning och frekvenser påverkade livslängden och därför valde att stänga av funktionerna för att de prioriterade att snabbt få ut produkten för att kunna ligga högst i graferna och skjuta ner intel från speltoppen den här generationen. Men det betyder ju inte att det är det bästa beslutet långsiktigt.

Minns att 5000-serien från början var tänkt att endast funka med 500-seriens styrkretsar, även om det nu funkar på både 400 och 300-serien, så det hade inget med "ingengörerna" att göra utan var ett rent marknadstekniskt beslut som tack och lov fick så mycket kritik att de ändrade sig.

Skrivet av GuessWho:

Väl mött

Men om du såg länken i ett av mina tidigare inlägg
(klipper in den här)

'Locked' AMD Ryzen 7 5800X3D overclocked to 5.14GHz

Det finns de som lyckats överklocka de ändå.
Så att inte överklocka 5800X3D kan väl mer ses som en rekommendation.

För mig så är det en avvägning mellan prestanda, pris, strömförbrukning, ljudnivå, övrigt.

När man pressar kretsarna närmare gränsen så brukar strömförbrukning/värme sticka iväg också. Alltså att strömförbrukning/värme ökar mer än prestanda.
Framförallt denna årstid kan värmen vara besvärande nog ändå.
Även vid rimligare rumstemperaturer så innebär ofta mindre värmeutveckling = tystare.
Så för min del känns inte överklockning riktigt värt det ändå.
Möjligtvis kalla vinterdagar

Om man ändå bara tänkt köra stock eller kanske stockhastighet med liten undervoltning så känns det inte som någon katastrof om de överklockar sämre.

Ja absolut. i stock så ligger nästan alltid prestanda/watt bättre än om man klockar, men det känns inte som en bra anledning att försvåra för folk som prioriterar högre absolut prestanda framför en optimal V/F-kurva.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ditt kort och du som äger det. Då skall man få göra vad man vill med det.

Tänk om det här höll även när det gäller grafikkort och bitcoins.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Tänk om det här höll även när det gäller grafikkort och bitcoins.

Det gör det väl? Det du citerar handlar ju om att jag inte ser något fel i att försöka knäcks LHR-spärren på ett grafikkort man själv äger. Sen är det väl knappt någon som bryter bitcoin på grafikkort längre men principiellt är det ju detsamma. Så vad menar du inte gäller?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Så du menar att du har bättre koll än ingenjörerna på AMD som inte vill att man överklockar deras 5800X3D. Använd produkten som tillverkaren önskar. Geforce är för gamers och 5800x3D är också för gamers, utan överklock. Köp en vanlig 5800X om du vill överklocka. Men det är väl min rättighet att använda mitt Geforce som jag vill. Eller gäller det bara grafikkort?

För mig är det ett garanterat köp efter sommaren om inte am5 är skjukt mycket snabbare i de spel jag spelar.
Men något jag hade velat se är curve optimizer med negativ offset, så anvöndare iaf kan sänka spänning kurvan för att få upp frekvensen och gärna frequency offset.
Amd har pratat om spänning inte får gå över något men låt oss sänka den något så kanske man kan få lite av det.
Sett folk på nätet sänka curve offset inne i Windows och få lägre temp och något högre frekvens utan att höja spänningen.
Hade velat ha de två i bios också

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Jag deliddade 9900k (den är lödd) och det var hur enkelt som helst med rätt verktyg. Derbauer tror jag gjorde verktyget..