Permalänk
Medlem

F1 2022

Så idag köpte jag F1 2022 spelet trots de svala betygen som ligger på Steam (Jag har haft alla spel sedan många versioner tillbaka så det är ett givet köp för mig).
Spelet för mig som gammal i F1 genren tycker spelet är mycket mer krispigt i hur bilarna beteer sig och jag har redan kommit på mig själv liggandes och kan nu slicka väggarna i skarpa kurvor likt jag inte har gjort tidigare, det är stor skillnad på bilarna. Grafiken för mig som kan köra det med raytracing och alla övriga inställningar på Ultra ger att det är väldigt trevlig grafik och ligger på snitt runt 100fps. VIssa har pratat om att det skulle vara microstutters som gjoprt spelet ospelbart men det är inget som jag har upplevt ännu. De nya reglerna som är införda i F1 gör det lite mer levande att köra nu tycker jag. Största klagomålet jag har läst om är att det tycks att spelet är en direkt kopia från förra versionen och då förstår jag inte riktigt vad dom menar, det är ju inte så att F1 har förändrats mer än regelmässigt och vissa banor (ja de nya banorna är med i spelet) så den kritiken tycker jag känns onödig. Spelet i sig och banorna känns inte alls så döda och livlösa det lätt kan bli runt racingspel.

Kort och gott så är jag stormförtjust i den nya itterationen av F1 2022.

Vad tycker ni hittils?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har avvaktat just på grund av de hemska recensionerna och hur VR verkar vara. Jag skulle köpa det främst för VR, men jag väntar och ser om det blir bättre framöver. Har inte mycket övers för varken EA eller Codemasters just nu

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag är väldigt sugen på det jag med! Tycker My Team-läget är väldigt roligt när man får designa, styra och fixa uppgraderingar själv till bilen. Däremot hade det varit nice om man kunde ändra fysiska delar på bilen för att få en annan look, t.ex att dom tar nosen från alla 10 team som en modell och så kan man välja vilken man vill ha.

Kritiken att det är samma spel som förra året kan jag förstå när det finns så mycket saker dom kan lägga till eller utöka redan nu. Har för mig att depåstoppen är lite mer manuella nu, men hade hellre kunna välja att ha det HELT manuellt. Försöka träffa sin depåruta, bromsa på rätt ställe och sen ta sig ut utan att riva ner sin pit crew. Det hade varit rätt nice och gjort spelet till lite mer av en sim-racer och inte blandningen mellan casual och sim som jag tycker det är nu.

Permalänk
Medlem

Var väldigt skeptisk i början när det ryktades bli endast en design update mer eller mindre på F1 21, nu har det hänt väldigt mycket mer och jag kommer köpa det, dock kommer jag nog avvakta ett par veckor då tidigare spel ofta haft en hel del rabatt relativt tidigt.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Så idag köpte jag F1 2022 spelet trots de svala betygen som ligger på Steam (Jag har haft alla spel sedan många versioner tillbaka så det är ett givet köp för mig).
Spelet för mig som gammal i F1 genren tycker spelet är mycket mer krispigt i hur bilarna beteer sig och jag har redan kommit på mig själv liggandes och kan nu slicka väggarna i skarpa kurvor likt jag inte har gjort tidigare, det är stor skillnad på bilarna. Grafiken för mig som kan köra det med raytracing och alla övriga inställningar på Ultra ger att det är väldigt trevlig grafik och ligger på snitt runt 100fps. VIssa har pratat om att det skulle vara microstutters som gjoprt spelet ospelbart men det är inget som jag har upplevt ännu. De nya reglerna som är införda i F1 gör det lite mer levande att köra nu tycker jag. Största klagomålet jag har läst om är att det tycks att spelet är en direkt kopia från förra versionen och då förstår jag inte riktigt vad dom menar, det är ju inte så att F1 har förändrats mer än regelmässigt och vissa banor (ja de nya banorna är med i spelet) så den kritiken tycker jag känns onödig. Spelet i sig och banorna känns inte alls så döda och livlösa det lätt kan bli runt racingspel.

Kort och gott så är jag stormförtjust i den nya itterationen av F1 2022.

Vad tycker ni hittils?

Aven jag kopte spelet igar, ville damma av mina gamla G27 som har legat i ett skap i flera ar.

Blev sugen och har inte nagot modernt F1 spel tidigare, har mest kort rally de ganger jag spelat bilspel.

Jag har stangt av alla assists forutom ERS, DRS och pitstop, gar endast att stanga av om man spelar pa standard och ej casual.

Kor aven manuell med koppling.

Forsta racet kom jag fetsist och snurrade i nagra kurvor, det ar utmanande och inte speciellt forlatande, basta varvet jag hade pa forsta banan var ca 5 sekunder langsammare an motstandarna

Men som nykomling i genren ar det mycket svarare att komma in i an exempelvis rally.

Har ni nagra tips och rad om vilka assists man ska ha av/pa samt bilinstallningar sa tar jag tacksamt emot input.

Bemastra kurvtagning och hur mycket man ska gasa kommer ta en stund innan man kommer in i det, bredstall och blyfot ar inte en bra kombo i F1, dock funkat fint i rallyspelen

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Mahkizmo:

Aven jag kopte spelet igar, ville damma av mina gamla G27 som har legat i ett skap i flera ar.

Blev sugen och har inte nagot modernt F1 spel tidigare, har mest kort rally de ganger jag spelat bilspel.

Jag har stangt av alla assists forutom ERS, DRS och pitstop, gar endast att stanga av om man spelar pa standard och ej casual.

Kor aven manuell med koppling.

Forsta racet kom jag fetsist och snurrade i nagra kurvor, det ar utmanande och inte speciellt forlatande, basta varvet jag hade pa forsta banan var ca 5 sekunder langsammare an motstandarna

Men som nykomling i genren ar det mycket svarare att komma in i an exempelvis rally.

Har ni nagra tips och rad om vilka assists man ska ha av/pa samt bilinstallningar sa tar jag tacksamt emot input.

Bemastra kurvtagning och hur mycket man ska gasa kommer ta en stund innan man kommer in i det, bredstall och blyfot ar inte en bra kombo i F1, dock funkat fint i rallyspelen

Jag minns att jag hade på lite traction control och ABS när jag började lira F1 2012 tills jag hade lite mer koll på hur bilen fungerade. Du kan även dra på line assist så du ser vilken linje du ska ta, och när du ska bromsa osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag har avvaktat just på grund av de hemska recensionerna och hur VR verkar vara. Jag skulle köpa det främst för VR, men jag väntar och ser om det blir bättre framöver. Har inte mycket övers för varken EA eller Codemasters just nu

Just VR kan jag inte uttala mig om då jag inte längre äger VR headset

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Aven jag kopte spelet igar, ville damma av mina gamla G27 som har legat i ett skap i flera ar.

Blev sugen och har inte nagot modernt F1 spel tidigare, har mest kort rally de ganger jag spelat bilspel.

Jag har stangt av alla assists forutom ERS, DRS och pitstop, gar endast att stanga av om man spelar pa standard och ej casual.

Kor aven manuell med koppling.

Forsta racet kom jag fetsist och snurrade i nagra kurvor, det ar utmanande och inte speciellt forlatande, basta varvet jag hade pa forsta banan var ca 5 sekunder langsammare an motstandarna

Men som nykomling i genren ar det mycket svarare att komma in i an exempelvis rally.

Har ni nagra tips och rad om vilka assists man ska ha av/pa samt bilinstallningar sa tar jag tacksamt emot input.

Bemastra kurvtagning och hur mycket man ska gasa kommer ta en stund innan man kommer in i det, bredstall och blyfot ar inte en bra kombo i F1, dock funkat fint i rallyspelen

Jag har stängt av alla assist utom abs och traction control är på medium, det för det tillräckligt utmanande och roligt som fan!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

När jag väl fick igång ratt och pedaler (som fungerat till föregångarna (f1 20xx) samt fungerar felfritt till de andra stora racing simmarna så är det lika kul som vanligt. Dom har fått till allt runt omkring på ett race. Dock var ju tillägget f1 life väldigt "meh".

Nackdelen är att jag fick koppla in mina pedaler direkt i rattbasen, koppla ur mina andra joysticks jag har för dcs. för att få det att fungera. Jag har en dedikerad sim rig som nu är helt inställt på ett spel, f1 22. Förhoppningsvis löser dom detta i nån patch så jag slipper koppla om och konfigurera om allt för ett enda spel, om dom inte gör det så lär väl f1 22 blir det mest kortlivade f1 spelet.
Det finns dom som kör mixade setups med rattbaser och andra märken på pedaler som inte fått igång det... så värt att kolla upp det om man som jag är en simracing nerd.

Vidare så är ju också nackdelen att du kan inte köra multiplayer mellan Steam (PC) och Origin (PC) så man får hoppas kompisarna befinner sig på rätt plattform. Skall komma en patch nån gång för detta. Men att det ens är ett problem vid release... hm.

Permalänk
Medlem

Igar provade jag igen och hittade lite nya installningar.

om man valjer casual sa kan man endast valja steering assist on/off. men pa standard sa kan man valja allt.

Sa, jag har nastan alla assist avstangda, men hittade aven i menun nagot some heter simulation. dar stod svarighetsgraden pa 29.

Pa tok for svart for mig. satte den pa 0

Snallare pa gasfoten och borjar fa klam pa hur man ska ta sig genom kurvorna utan att spinna.

Dock ar A.I:n ganska taskig ibland och har prejat ut mig i vissa kurvor sa jag snurrat runt. Oavsett om dem kor in i mig eller tvartom sa far alltid jag varningen. Kan inte svara pa varfor.

Efter 2 banor samt en del highlight/replay eller vad det heter for att ga tillbaka innan man snurrade runt i en kurva eller blivit pakord. Sa lyckades jag vinna mitt forsta lopp. mitt snabbaste varv var 5 sekunder snabbare an det nast snabbaste.

Dock Monaco som startplats 22 var otroligt utmanande, hamnade i mitten da det inte finns manga platser att kora om pa.

Sa tror att jag haller mig kvar pa denna svarighetsgrad da jag oftast kommer sist i kvalen (har inte lart mig banorna annu), kanske darfor det heter F1 "22"

Men det ar kul och utmanande for en amator som mig och forhoppningsvis sa kan jag oka pa svarighetsgraden snart.

For er som kor pa typ 110 i svarighetsgrad, Kudos

Ni som spelar detta, vet ni om svarighetsgraden ar adaptiv, dvs om man borjar pa 0 men sedan efter ett tag sa okar den successivt eller far man gora det manuellt?

Ikvall lar det bli nagra varv till.

PS. Nar ni kor single player career, brukar ni kora short eller valjer nagot annat alternativ for spelupplevelsens skull?

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag har avvaktat just på grund av de hemska recensionerna och hur VR verkar vara. Jag skulle köpa det främst för VR, men jag väntar och ser om det blir bättre framöver. Har inte mycket övers för varken EA eller Codemasters just nu

Jag avvaktar också på grund av VR-stödet. Funkar inte alls för mig. Codemasters är inte heller kända för att vara snabba att fixa problem så jag räknar med att det kommer ta ett tag.

Sen undrar jag även hur de tänker som väljer att endast stödja SteamVR.

Permalänk
Medlem

Bestämde mig redan när spelet annonserades att jag kommer vänta tills jag vet att VR fungerar bra. Slutade köra ligaracing i spelet i vintras så det känns inte så värst bråttom att skaffa spelet som det gjorde tidigare när jag körde ligor.

Lite synd att man inte kan köra en demo för att testa hur det fungerar innan köp. Somliga saker var bättre förr.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Bestämde mig redan när spelet annonserades att jag kommer vänta tills jag vet att VR fungerar bra. Slutade köra ligaracing i spelet i vintras så det känns inte så värst bråttom att skaffa spelet som det gjorde tidigare när jag körde ligor.

Lite synd att man inte kan köra en demo för att testa hur det fungerar innan köp. Somliga saker var bättre förr.

Jag vet inte om det gäller fortfarande men jag tecknade upp mig på Game Pass för 10Kr och får då 10 timmar att testa F1 22.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag vet inte om det gäller fortfarande men jag tecknade upp mig på Game Pass för 10Kr och får då 10 timmar att testa F1 22.

Har inte en aning. Aldrig tittat på det ens, varit Steam only ganska många år för mig nu. Får väl kolla upp det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Igar provade jag igen och hittade lite nya installningar.

om man valjer casual sa kan man endast valja steering assist on/off. men pa standard sa kan man valja allt.

Sa, jag har nastan alla assist avstangda, men hittade aven i menun nagot some heter simulation. dar stod svarighetsgraden pa 29.

Pa tok for svart for mig. satte den pa 0

Snallare pa gasfoten och borjar fa klam pa hur man ska ta sig genom kurvorna utan att spinna.

Dock ar A.I:n ganska taskig ibland och har prejat ut mig i vissa kurvor sa jag snurrat runt. Oavsett om dem kor in i mig eller tvartom sa far alltid jag varningen. Kan inte svara pa varfor.

Efter 2 banor samt en del highlight/replay eller vad det heter for att ga tillbaka innan man snurrade runt i en kurva eller blivit pakord. Sa lyckades jag vinna mitt forsta lopp. mitt snabbaste varv var 5 sekunder snabbare an det nast snabbaste.

Dock Monaco som startplats 22 var otroligt utmanande, hamnade i mitten da det inte finns manga platser att kora om pa.

Sa tror att jag haller mig kvar pa denna svarighetsgrad da jag oftast kommer sist i kvalen (har inte lart mig banorna annu), kanske darfor det heter F1 "22"

Men det ar kul och utmanande for en amator som mig och forhoppningsvis sa kan jag oka pa svarighetsgraden snart.

For er som kor pa typ 110 i svarighetsgrad, Kudos

Ni som spelar detta, vet ni om svarighetsgraden ar adaptiv, dvs om man borjar pa 0 men sedan efter ett tag sa okar den successivt eller far man gora det manuellt?

Ikvall lar det bli nagra varv till.

PS. Nar ni kor single player career, brukar ni kora short eller valjer nagot annat alternativ for spelupplevelsens skull?

Du får ändra svårighetsgrad manuellt.
F1 har överlag en ganska skarp inlärningskurva. Själv vill jag minnas att jag började med ABS, medium traction, Racing Line corners only och automatväxlar. Ganska snabbt gick jag över till manuella, sen plocka bort traction osv.
Men även jag som kört en del F1 får problem med ett nytt spel. Kurvor som va enkla på 21 är mer utmanande nu och andra kurvor jag hade större problem med på 21 är nu lättare. Man får liksom lära om lite grann med nytt spel, vilket är kul!
Sen blir man bättre och bättre. Det kan kännas omöjligt att bli 2-3 sek snabbare på en bana men vips så är man det.

Ett annat tips är ju att kolla lite youtube på olika settingsr bilen på de olika banorna. Jag upplever att det hjälper ganska mycket att ha en setting man trivs med på bilen.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Du får ändra svårighetsgrad manuellt.
F1 har överlag en ganska skarp inlärningskurva. Själv vill jag minnas att jag började med ABS, medium traction, Racing Line corners only och automatväxlar. Ganska snabbt gick jag över till manuella, sen plocka bort traction osv.
Men även jag som kört en del F1 får problem med ett nytt spel. Kurvor som va enkla på 21 är mer utmanande nu och andra kurvor jag hade större problem med på 21 är nu lättare. Man får liksom lära om lite grann med nytt spel, vilket är kul!
Sen blir man bättre och bättre. Det kan kännas omöjligt att bli 2-3 sek snabbare på en bana men vips så är man det.

Ett annat tips är ju att kolla lite youtube på olika settingsr bilen på de olika banorna. Jag upplever att det hjälper ganska mycket att ha en setting man trivs med på bilen.

Startade MyTeam igar, hamnade 3 i kvalet med 0 som svarighetsgrad, under tavling (14 varv, medium length) sa var mitt snabbaste varv 3 sekunder snabbare an det nast snabbaste varvet.

Dock sa vann jag hela racet med 28 sekunder fore 2:an, dock efter 14 varv och ett bra pit stop

Antar att jag kan behova justera svarighetsgraden?

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

Det ska ju vara roligt att spela så svårioghetsgraden får ju reflektera det tycker jag. Jag kommer på mig själv att stirrar blint på skärmen under ett lopp och det känns inte som jag blinkat en enda gång hahaha. Jag kör med svårighetsgraden på 40 nu, känns rätt lagom för nu, kommer öka allt eftersom igen

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Startade MyTeam igar, hamnade 3 i kvalet med 0 som svarighetsgrad, under tavling (14 varv, medium length) sa var mitt snabbaste varv 3 sekunder snabbare an det nast snabbaste varvet.

Dock sa vann jag hela racet med 28 sekunder fore 2:an, dock efter 14 varv och ett bra pit stop

Antar att jag kan behova justera svarighetsgraden?

Ja det tycker jag du kan göra.
Sen beror det lite på hur man vill köra. Oftast när jag och kompisar kör liga så kör vi 25 % race men när jag kör My Team så brukar jag köra 50 % race. Tycker det är roligare med däckstrategier osv med längre race.
Utmaningen i dessa är ju koncentrationen. Kör jag ett kortare race så kan jag ha högre koncentration. Tog mig ett tag att inse att det inte funkar i längden att köra ”kvalvarv” efter ”kvalvarv” i ett 50 % race utan man får hitta ett tempo som känns bra.
Därav har jag inte lika hög svårighetsgrad i längre race. Men det är så jag har, man får komma på vad som funkar bäst

Ett bra riktmärke dock är kvalet. För att ta Pole ska du känna att du satte ett riktigt bra varv utan större misstag. Tar du pole fastän du gjorde ett misstag i en kurva du inte brukar göra så är svårighetsgraden för låg

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Startade MyTeam igar, hamnade 3 i kvalet med 0 som svarighetsgrad, under tavling (14 varv, medium length) sa var mitt snabbaste varv 3 sekunder snabbare an det nast snabbaste varvet.

Dock sa vann jag hela racet med 28 sekunder fore 2:an, dock efter 14 varv och ett bra pit stop

Antar att jag kan behova justera svarighetsgraden?

Kom också ihåg att i My Team så har du den absolut sämsta bilen i början. Titta var din teamkamrat kvalar in, det är ungefär där du också ska hamna för att det ska vara realistiskt. Det är roligare slå ur underläge dessutom, åtminstone tycker jag det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ja det tycker jag du kan göra.
Sen beror det lite på hur man vill köra. Oftast när jag och kompisar kör liga så kör vi 25 % race men när jag kör My Team så brukar jag köra 50 % race. Tycker det är roligare med däckstrategier osv med längre race.
Utmaningen i dessa är ju koncentrationen. Kör jag ett kortare race så kan jag ha högre koncentration. Tog mig ett tag att inse att det inte funkar i längden att köra ”kvalvarv” efter ”kvalvarv” i ett 50 % race utan man får hitta ett tempo som känns bra.
Därav har jag inte lika hög svårighetsgrad i längre race. Men det är så jag har, man får komma på vad som funkar bäst

Ett bra riktmärke dock är kvalet. För att ta Pole ska du känna att du satte ett riktigt bra varv utan större misstag. Tar du pole fastän du gjorde ett misstag i en kurva du inte brukar göra så är svårighetsgraden för låg

Kvalvarvet gick bra och jag fick verkligen kampa for att komma pa 3:e plats.

Dock nar racet startade sa efter ett par varv sa hade jag kommit in mer i hur jag skulle tackla banan och tror att efter ca 4 varv hade jag passerat den som lag pa forsta plats.

Dock sa tappar jag kontrollen emellanat i vissa kurvor for att jag forsoker hitta var gransen gar for mig for att klara av en kurva i sa hog fart som mojligt.

Kanske ska stalla upp svarigheten en bit. easy ska vara mellan 0-19 om jag inte minns fel, sa kan prova att stalla upp till 19.

Da teoretiskt satt sa borde jag kanske ha kommit ikapp efter 10 varv om jag inte gor for manga blunders.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Kom också ihåg att i My Team så har du den absolut sämsta bilen i början. Titta var din teamkamrat kvalar in, det är ungefär där du också ska hamna för att det ska vara realistiskt. Det är roligare slå ur underläge dessutom, åtminstone tycker jag det.

Far kolla upp reprisen som jag sparade, vart han kvalade in, dock sa ar han pa level 6 och jag pa 1

Har redan borjat med lite uppgraderingar pa bilen, men som sagt just nu ligger jag ungefar i mitten prestandamassigt med bilen jamfort mot de andra stallen.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

Provade F1 22 difficulty calculator.

Med tiden jag fick 1:28 i Bahrain, sa ska jag enligt denna spela pa 110 i svarighetsgrad xD

Jag ar mycket skeptisk

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Provade F1 22 difficulty calculator.

Med tiden jag fick 1:28 i Bahrain, sa ska jag enligt denna spela pa 110 i svarighetsgrad xD

Jag ar mycket skeptisk

Om du körde Time Trial med Equal car performance så stämmer det nog rätt bra

Men kör du på 110 nivå tidsmässigt så borde du inte ha funderat på om 0 är rätt svårighetsgrad. Inte om 19 är det heller

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Om du körde Time Trial med Equal car performance så stämmer det nog rätt bra

Men kör du på 110 nivå tidsmässigt så borde du inte ha funderat på om 0 är rätt svårighetsgrad. Inte om 19 är det heller

Detta var i MyTeam laget, forsta racet.

Enda jag har pa ar ERS, DRS, guidelinjerna for banan samt pitstop, resten ar av. svarighetsgraden 0 och lyckades kora pa 1:28 som basta varv.

Vette tusan om jag hade flyt. men fran borjan var svarighetsgraden pa typ 39 och jag hann inte ens ikapp bilarna.

Det ar fortfarande att dem kor om mig latt pa rakorna.

Men far nog fippla lite med svarighetsgraden trots allt

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

Tror inte den där kalkylatorn är så tillförlitlig, inte ännu i alla fall då spelet nyss släppts.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Detta var i MyTeam laget, forsta racet.

Enda jag har pa ar ERS, DRS, guidelinjerna for banan samt pitstop, resten ar av. svarighetsgraden 0 och lyckades kora pa 1:28 som basta varv.

Vette tusan om jag hade flyt. men fran borjan var svarighetsgraden pa typ 39 och jag hann inte ens ikapp bilarna.

Det ar fortfarande att dem kor om mig latt pa rakorna.

Men far nog fippla lite med svarighetsgraden trots allt

Det låter väldigt märkligt. Jag har bara lirat en kväll hittills så lite uppvärmning för mig. Brukar köra på 100 AI men nu har jag 80. Jag kör inte inte 1:28 på Bahrain ännu.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Det låter väldigt märkligt. Jag har bara lirat en kväll hittills så lite uppvärmning för mig. Brukar köra på 100 AI men nu har jag 80. Jag kör inte inte 1:28 på Bahrain ännu.

Jag provade Saudarabien igar, bana nr 2 i MyTeam karriaren.

forsta uppvarmningen sa korde jag pa 0, fick snabbast varvtid etc.
uppvarmning nr 2, okade till 19, lika illa
sen satte jag upp den till 40 till 3:e uppvarmningen och det var mycket jamnare.

Nar jag sedan korde kvalet, sa slutade jag pa 4:e plats, 0.4 sekunder nanting efter 1:an och min stallkompis landade pa en 17:e plats.

Provade racet, och tappade lite i starten, men det ar betydligt jamnare i loppen, hann tyvarr inte kora fardigt, men lag ganska stadigt pa en 6:e plats.

Dem har betydligt battre acceleration an vad jag har, men jag knappar in pa dem men i kurvorna nar det ar dags att trampa ner pedalen sa drar dem ifran.

Antar att jag ska hamna pa ungefar samma plats som min stallkompis, sa jag kan behova oka svarighetsgraden.

PS. laste nanstans att for varje steg mellan 0-100 i svarighetsgrad sa minskar AI:ns tid med 0.1 sekunder och fran 100-100 med -0.2.

Ni far garna ge mig tips, for det ar bra jamnt nu och jag far kampa lite for att hamna bland top 5 men inte supersvart an sa lange.

Har aven satt skador och slitage med mera pa simulation for att oka realismen ytterligare.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Jag provade Saudarabien igar, bana nr 2 i MyTeam karriaren.

forsta uppvarmningen sa korde jag pa 0, fick snabbast varvtid etc.
uppvarmning nr 2, okade till 19, lika illa
sen satte jag upp den till 40 till 3:e uppvarmningen och det var mycket jamnare.

Nar jag sedan korde kvalet, sa slutade jag pa 4:e plats, 0.4 sekunder nanting efter 1:an och min stallkompis landade pa en 17:e plats.

Provade racet, och tappade lite i starten, men det ar betydligt jamnare i loppen, hann tyvarr inte kora fardigt, men lag ganska stadigt pa en 6:e plats.

Dem har betydligt battre acceleration an vad jag har, men jag knappar in pa dem men i kurvorna nar det ar dags att trampa ner pedalen sa drar dem ifran.

Antar att jag ska hamna pa ungefar samma plats som min stallkompis, sa jag kan behova oka svarighetsgraden.

PS. laste nanstans att for varje steg mellan 0-100 i svarighetsgrad sa minskar AI:ns tid med 0.1 sekunder och fran 100-100 med -0.2.

Ni far garna ge mig tips, for det ar bra jamnt nu och jag far kampa lite for att hamna bland top 5 men inte supersvart an sa lange.

Har aven satt skador och slitage med mera pa simulation for att oka realismen ytterligare.

Man gör ju som man vill, men jag tycker det är roligast i My Team att börja från botten. Sätta svårighetsgraden så topp 5 placeringar inte är att tala om. Man får slåss om de lägre positionerna och har man lite tur kanske man kan plocka nån enstaka poäng i nåt race här och där.
Om du kör ifrån AI på raksträckorna har du för låg AI eller för snabb bil
Låter som för låg AI om sin stallkamrat är långt efter.
Allt eftersom så uppgraderar man ju bilen osv så man kan börja fightas om vinster och mästerskap.

Edit: Va lite snabb att läsa det du skrev.
Angående kurvorna så låter det som du bromsar sent.
Är ett av de vanligaste ”misstagen” man gör i början när man kör. Bromsar du sent så tjänar du aningen tid i själva inbromsningen men risken är att du får en sämre utgång ur kurvan och kommer tapp tid hela vägen till nästa kurva.
Ju längre raksträcka du har efter kurvan ju viktigare är utgången.
Så testa bromsa något tidigare så du kan gå på gasen tidigare i utgången

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Man gör ju som man vill, men jag tycker det är roligast i My Team att börja från botten. Sätta svårighetsgraden så topp 5 placeringar inte är att tala om. Man får slåss om de lägre positionerna och har man lite tur kanske man kan plocka nån enstaka poäng i nåt race här och där.
Om du kör ifrån AI på raksträckorna har du för låg AI eller för snabb bil
Låter som för låg AI om sin stallkamrat är långt efter.
Allt eftersom så uppgraderar man ju bilen osv så man kan börja fightas om vinster och mästerskap.

Edit: Va lite snabb att läsa det du skrev.
Angående kurvorna så låter det som du bromsar sent.
Är ett av de vanligaste ”misstagen” man gör i början när man kör. Bromsar du sent så tjänar du aningen tid i själva inbromsningen men risken är att du får en sämre utgång ur kurvan och kommer tapp tid hela vägen till nästa kurva.
Ju längre raksträcka du har efter kurvan ju viktigare är utgången.
Så testa bromsa något tidigare så du kan gå på gasen tidigare i utgången

Antar att jag far dra upp till minst 80 i sana fall, dock sa gillar jag utmaningar, men har nog kvar medium som banlangd, mer an 14 banor sa blir det nog svart att halla koncentrationen da det lar bli intensivt

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på spelet, men hur är de o spela det utan ratt? :/

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |