Varför behövs CMOS-batteriet fortfarande år 2022?

Permalänk
Medlem

Varför behövs CMOS-batteriet fortfarande år 2022?

Tanken slog mig idag:
Varför behöver "vi" fortfarande ha ett CMOS-batteri i nutiden?
Är det av gammal slentrian moderkortstillverkarna fortfarande konstruerar in CMOS-batterier?

Inställningarna i BIOS skulle man kunna ha på ett flash-minne i stället för på ett minne som måste ha strömförsörjning.
Realtidsklockan behöver förvisso strömförsörjning för att "ticka", men det skulle man kunna lösa med att datorn kopplar upp sig till en timeserver när den väl har bootat. Alternativt ha en superkondensator som håller klockan vid liv.

Fick tankarna nu på eftermiddagen när jag kollade på retro-kanaler på YT där Adrian Black, RMC och några till ondgjorde sig på läckande CMOS-batterier som ätit upp moderkorten.

Permalänk
Medlem

Laddas inte CMOS batteriet upp automatiskt på nya moderkort?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Laddas inte CMOS batteriet upp automatiskt på nya moderkort?

Det hoppas jag verkligen inte, då det vanligtvis är ett CR2032 som inte är laddbart.
Laddar man engångsbatterier så kan de explodera. Datorer förr hade ibland nickel-kadmiumbatterier som laddades, men dessa började att läcka efter något år.

Permalänk
Medlem

CMOS-batteri cr2032 finns kvar för det är enkelt, simpelt och billigt. En klocka på moderkortet kräver det. Att vara beroende av en NTP server vid uppstart är jäkligt värdelöst. Har träffat på många switchar osv som inte har batteribackup och når dom inte internet, eller en annan NTP server, så blir loggarna värdelösa.

Kollar man på Apple så har inte deras enheter ett knappcellsbatteri. Inte telefoner heller. Dom har dock andra energikällor.

Alla kanske inte minns ipaq, som tappade ALLT minne när batteriet dog. Men då jobbade dom mer som en synk av en dator, inte en fristående enhet.

Permalänk
Medlem

Här finns en video från Techquickie i ämnet: https://youtu.be/8tjnP0GrYag

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

CMOS-batteri cr2032 finns kvar för det är enkelt, simpelt och billigt. En klocka på moderkortet kräver det. Att vara beroende av en NTP server vid uppstart är jäkligt värdelöst. Har träffat på många switchar osv som inte har batteribackup och når dom inte internet, eller en annan NTP server, så blir loggarna värdelösa.

Kollar man på Apple så har inte deras enheter ett knappcellsbatteri. Inte telefoner heller. Dom har dock andra energikällor.

Alla kanske inte minns ipaq, som tappade ALLT minne när batteriet dog. Men då jobbade dom mer som en synk av en dator, inte en fristående enhet.

Tror att Apple med sina "oöppningsbara" datorer löst det med någon form av en superkondensator istället.
Klockan kräver alltså inte batteri, utan bara strömförsörjning. Dock är det skönt att vi slipper "DALLAS RTC" numera, där hela kretsen fick bytas när det inbyggda batteriet i kretsen dog. Alternativt gå lös med Dremmel på den.

Skrivet av shugge:

Här finns en video från Techquickie i ämnet: https://youtu.be/8tjnP0GrYag

Jo, har sett den förut. Speciellt det här är intressant.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Här finns en video från Techquickie i ämnet: https://youtu.be/8tjnP0GrYag

Bra video. Folk har lärt sig att man kan rensa cmosinställningarna genom att ta ut cmosbatteriet. Och folk är helt oförmögna att lära sig trycka på en knapp för att nollställa inställningarna istället.

Jag använder mycket hårdvara och vill där har batteriet en att hålla processorns non-volatile memory i samma status vid strömförlust, så när strömmen kommer tillbaka kommer datorhårdvaran tillbaka i samma läge.
-Jag minns inte om pc fungerar på samma sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det hoppas jag verkligen inte, då det vanligtvis är ett CR2032 som inte är laddbart.
Laddar man engångsbatterier så kan de explodera. Datorer förr hade ibland nickel-kadmiumbatterier som laddades, men dessa började att läcka efter något år.

Men CR2032 börjar inte läcka särskilt lätt, så vilket problem försöker du egentligen lösa? Vill man så finns det laddningsbara knappceller. Det är så Citizen EcoDrive fungerar. Jag vet inte om det förekommer olika batterier i dem, men en variant är i alla fall ett sånt här:

https://industrial.panasonic.com/ww/products/pt/coin_recharge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Men CR2032 börjar inte läcka särskilt lätt, så vilket problem försöker du egentligen lösa? Vill man så finns det laddningsbara knappceller. Det är så Citizen EcoDrive fungerar. Jag vet inte om det förekommer olika batterier i dem, men en variant är i alla fall ett sånt här:

https://industrial.panasonic.com/ww/products/pt/coin_recharge...

Moderna lithium-celler som är i datorer är EXTREMT stabila. Tänk dig, miljoner.. miljarder av dom i stort sett allt vi använder dagligen som är större än en brödrost. och du ser sällan, eller aldrig, något gå sönder.

Ja, sönder går saker men man får också komma ihåg att grejer har en praktisk och teoretisk livslängd. Gamla datorer från 80, 90 talet har också en del former av batteri-typer som är mer vanliga att ha problem, men hela marknaden har ju gått till just 2032 batterier pga dom är så pass säkra över lång tid.

Kondensatorer är ett större problem om vi pratar lång tid (20 år+)..

Kondingar har jag fått byta pga dom gått sönder, men aldrig ett CR2032 batteri. Ja, pga låg spänning.. men inte pga läckage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Moderna lithium-celler som är i datorer är EXTREMT stabila. Tänk dig, miljoner.. miljarder av dom i stort sett allt vi använder dagligen som är större än en brödrost. och du ser sällan, eller aldrig, något gå sönder.

Ja, sönder går saker men man får också komma ihåg att grejer har en praktisk och teoretisk livslängd. Gamla datorer från 80, 90 talet har också en del former av batteri-typer som är mer vanliga att ha problem, men hela marknaden har ju gått till just 2032 batterier pga dom är så pass säkra över lång tid.

Kondensatorer är ett större problem om vi pratar lång tid (20 år+)..

Kondingar har jag fått byta pga dom gått sönder, men aldrig ett CR2032 batteri. Ja, pga låg spänning.. men inte pga läckage.

Det är kanske inte främst mig du borde svara.

Nej, jag har inte heller haft något läckande CR-batteri, som det finns rätt många storlekar av och inte bara 2032. Otroligt irriterande när man tänker att det är nog 2032 och så öppnar man upp pryler och upptäcker att det var någon annan storlek...

SR-batterier (dvs silveroxid) som är vanliga i klockor kan däremot börja läcka ganska lätt om de ligger urladdade, vilket har hänt mig en gång i en nu 20-25 år gammal Certina DS som är reservklocka och därmed låg i en låda. Lyckades i och för sig rädda den, men fick ersätta en sönderfrätt isolerande folie med en tillskuren bit antistatpåse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är kanske inte främst mig du borde svara.

Nej, jag har inte heller haft något läckande CR-batteri, som det finns rätt många storlekar av och inte bara 2032. Otroligt irriterande när man tänker att det är nog 2032 och så öppnar man upp pryler och upptäcker att det var någon annan storlek...

SR-batterier (dvs silveroxid) som är vanliga i klockor kan däremot börja läcka ganska lätt om de ligger urladdade, vilket har hänt mig en gång i en nu 20-25 år gammal Certina DS som är reservklocka och därmed låg i en låda. Lyckades i och för sig rädda den, men fick ersätta en sönderfrätt isolerande folie med en tillskuren bit antistatpåse.

Antistatpåsar leder ström...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar ts att ta sig en titt på Microsofts första Xbox från 2001.
(Men det kanske inte är så intressant år 2022.)

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Antistatpåsar leder ström...

Vi pratar om 1,5 V och den typ av påse jag pratar om kan jag inte ens få utslag på en multimeter med, även om jag trycker proberna rätt hårt mot varandra på in- respektive utsida. Men du kan vara lugn, jag tänker inte försöka isolera trefaskabeln till spisen med överblivna påsar från grafikkort...

Permalänk
Medlem

En motfråga är kanske -Varför inte ha CMOS batteri? Ser inga nackdelar med det. Om det var en stor kostnad för datortillverkarna kan man vara ganska säker på att de själva hade valt att plocka bort det för att spara pengar.

En fördel är ju att man lätt kan återställa inställningarna om datorn vägrar boota - Ja, man kan ofta hålla ner en knapp eller flytta en jumper istället, men det är just tack vare att minnet är volatile som det funkar. Minnet raderas fortfarande genom att batteriet fysiskt kopplas ifrån. Hade inställningarna lagrats i flash istället hade det behövts någon mjukvarubaserad metod för att radera minnet utan att skada cellerna, och då finns alltid risken att det inte fungerar om datorn har totalt ballat ur (vilken kan hända om man t.ex. experimenterar med RAM timings).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg första datorn farsan tog hem i mitten av 80-talet, en NCR med 8088 CPU och Dos 3.0. Den fick man köra time.com efter varje start om man ville att tidstämplarna skulle bli korrekta på ändrade filer - alltså tiden innan RTC. Bökigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Kommer ihåg första datorn farsan tog hem i mitten av 80-talet, en NCR med 8088 CPU och Dos 3.0. Den fick man köra time.com efter varje start om man ville att tidstämplarna skulle bli korrekta på ändrade filer - alltså tiden innan RTC. Bökigt.

Så den hade Internet?

Permalänk
Medlem

Med en batteribackup har man ofta möjligheten att "nolla" minnet. Något som är en fördel om man micklar runt mycket i inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Så den hade Internet?

Fick tänka till där, var ju riktigt kul.

Permalänk
Medlem

Något som är uppfu%kat idag är ju UEFI, man måste ju pilla med bcdedit för att plocka bort saker OSet lagt in, det nollas ju inte, vart lagras det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tanken slog mig idag:
Varför behöver "vi" fortfarande ha ett CMOS-batteri i nutiden?
Är det av gammal slentrian moderkortstillverkarna fortfarande konstruerar in CMOS-batterier?

Inställningarna i BIOS skulle man kunna ha på ett flash-minne i stället för på ett minne som måste ha strömförsörjning.
Realtidsklockan behöver förvisso strömförsörjning för att "ticka", men det skulle man kunna lösa med att datorn kopplar upp sig till en timeserver när den väl har bootat. Alternativt ha en superkondensator som håller klockan vid liv.

Fick tankarna nu på eftermiddagen när jag kollade på retro-kanaler på YT där Adrian Black, RMC och några till ondgjorde sig på läckande CMOS-batterier som ätit upp moderkorten.

Som flera varit inne på så är väl just det avslutande konstaterandet om läckande batterier främst aktuell för batterityper som användes förr i tiden, inte de som brukar sitta i någorlunda moderna datorer (typiskt CR2032).

Sedan så handlar det nog mycket om att det är en beprövad och kostnadseffektiv lösning.

Vad gäller att inte hålla tiden så finns det ju absolut apparater som har den begränsningen, men det är väl inte direkt aktuellt att införa detta som en "breaking change" på PC-hårdvara.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Något som är uppfu%kat idag är ju UEFI, man måste ju pilla med bcdedit för att plocka bort saker OSet lagt in, det nollas ju inte, vart lagras det?

Vad är det för saker OS lägger in i UEFI?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad är det för saker OS lägger in i UEFI?

Boot configuration data, hittade själv - i nvram enligt dokumentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vi pratar om 1,5 V och den typ av påse jag pratar om kan jag inte ens få utslag på en multimeter med, även om jag trycker proberna rätt hårt mot varandra på in- respektive utsida. Men du kan vara lugn, jag tänker inte försöka isolera trefaskabeln till spisen med överblivna påsar från grafikkort...

Det handlar inte om volt som du skriver...
Utan om Ah..

Bara ville nämna det så andra vet.
Att Antistatpåsar är ledande...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Det handlar inte om volt som du skriver...

Jo, det handlar om 1,5 V nominellt i det aktuella fallet. Huruvida den påstyp det rör sig om duger till 400 kV, vilket den förstås inte gör, är irrelevant.

Citat:

Utan om Ah..

Och vad är det du mäter i amperetimmar?

Permalänk
Medlem

Nu är jag devopsare och inte så bra på hårdvara. Men frågan är ju intressant.

Jag tänker på mina gamla mobiler som jag har, som legat urladdade i typ 5-7 år.
Startar jag en av dom så är dom precis lika som när jag stängde av dom sista gången.
Alla inställningar allt finns kvar.

hur fungerar t.ex. ett sd-kort?
Kan man inte anamma samma teknik på moderkort, så man slipper batteriet.

Har verkligen ingen aning!

Men intressant!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Som flera varit inne på så är väl just det avslutande konstaterandet om läckande batterier främst aktuell för batterityper som användes förr i tiden, inte de som brukar sitta i någorlunda moderna datorer (typiskt CR2032).

Sedan så handlar det nog mycket om att det är en beprövad och kostnadseffektiv lösning.

Vad gäller att inte hålla tiden så finns det ju absolut apparater som har den begränsningen, men det är väl inte direkt aktuellt att införa detta som en "breaking change" på PC-hårdvara.

Men RGB är det?
Hade hellre sett att tillverkarna lagt pengar på att skippa "CMOS-teknologin" och det tillhörande batteriet än att införa RGB.
CR2032 kan faktiskt läcka, även om det är synnerligen ovanligt. Server-moderkort har ju tekniken att koppla upp sig till en tidsserver vid boot, exempelvis. Borde inte kosta ohemula pengar (någon liten RGB-lysdiod kanske behöver offras?) att ha sådant på vanliga moderkort.

Nu när jag funderar på det, så tror jag att mina nyare moderkort också kopplar upp sig på en tidsserver vid boot. Så batteriet borde vara obsolet. (Förutom då att moderkortet tappar inställningarna utan batteri.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Något som är uppfu%kat idag är ju UEFI, man måste ju pilla med bcdedit för att plocka bort saker OSet lagt in, det nollas ju inte, vart lagras det?

Skrivet av jnsson:

Vad är det för saker OS lägger in i UEFI?

Skrivet av Sysop:

Boot configuration data, hittade själv - i nvram enligt dokumentet.

Det som pratas om i länken ligger på din boot drive, i partitionen "System" som du kan se i "Disk management" och inte i moderkortets minne.

Angående att man sparar inställningar i volatilt minne är ett medvetet val, eftersom BIOS/UEFI ligger på någon typ av EEPROM chip med standardinställningarna, så kan man enkelt nollställa inställningarna. Annars behövs någonting som kan skriva till ett EEPROM chip bara för att nollställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jo, det handlar om 1,5 V nominellt i det aktuella fallet. Huruvida den påstyp det rör sig om duger till 400 kV, vilket den förstås inte gör, är irrelevant.

Precis så ja..

Skrivet av ztenlund:

Och vad är det du mäter i amperetimmar?

Hur mycket ström antistatpåsen läcker, när det behövs isolering...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Det som pratas om i länken ligger på din boot drive, i partitionen "System" som du kan se i "Disk management" och inte i moderkortets minne.

Angående att man sparar inställningar i volatilt minne är ett medvetet val, eftersom BIOS/UEFI ligger på någon typ av EEPROM chip med standardinställningarna, så kan man enkelt nollställa inställningarna. Annars behövs någonting som kan skriva till ett EEPROM chip bara för att nollställa.

Aha okej, tack för förtydligandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Men RGB är det?
Hade hellre sett att tillverkarna lagt pengar på att skippa "CMOS-teknologin" och det tillhörande batteriet än att införa RGB.

Jag tycker faktiskt inte att det där är någon jättebra jämförelse.
RGB är irriterande, men det tar inte bort grundläggande funktion som funnits sedan eldkvarn brann. (Däremot får det allt att se ut som billigt skräp.)

Skrivet av Networker:

CR2032 kan faktiskt läcka, även om det är synnerligen ovanligt.

Ja, det är säkert så att det *kan* hända, men min egen erfarenhet säger att förutsättningarna är helt annorlunda jämfört med gamla NiCd-batterier t.ex..

Skrivet av Networker:

Server-moderkort har ju tekniken att koppla upp sig till en tidsserver vid boot, exempelvis. Borde inte kosta ohemula pengar (någon liten RGB-lysdiod kanske behöver offras?) att ha sådant på vanliga moderkort.

Nu när jag funderar på det, så tror jag att mina nyare moderkort också kopplar upp sig på en tidsserver vid boot. Så batteriet borde vara obsolet. (Förutom då att moderkortet tappar inställningarna utan batteri.)

Jag har ingen känsla att det är vanligt förekommande även om det förstås är en möjlig lösning. Det förutsätter ju hursomhelst att man har nätverksåtkomst och tillgång till någon NTP-server eller vad man ni vill använda (hur ska den väljas?), annars är man ju rökt.

Det är ju där någonstans som det blir en "jobbig förändring" på det viset, man bryter mot förväntningar som är etablerade sedan eldkvarn brann.
Och i och med att uppsidan inte är särskilt stor så förstår jag att ingenting händer. Tror ju i så fall på större chans till förändring i samband med något annat större skifte, när alla förväntningar ändå slängts upp i luften.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304