Hur komma förbi Plex inloggning

Permalänk
Medlem

Hur komma förbi Plex inloggning

Precis som titeln lyder.
Hur tusan kommer man förbi inloggnings sidan för Plex servern?

Fick hem ny tv idag och då den är smart så tänkte jag testa Plex.
Installerade Plex på Synology NASen och kom först till inloggnings sidan. Men det fanns en liten länk längst ned som visade en knapp när jag klickade på den för att komma vidare.
Satte upp allt och det visar sig att det inte är så straight forward att komma åt servern med TV-appen. Han läsa att det kunde ha med utgånget certifikat på TVn att göra. Men när jag skulle felsöka och kolla inställningar på servern så hade jag blivit autoutloggad från NASen vilket även gjorde att jag inte kunde gra något på Plex sidan.
Nu går det som sagt inte att komma in igen då jag bara får inloggningen uppkörd i nyllet, utan någon länk för att komma vidare 🤮
Har sjävklart loggat in på NASen igen.

Jag som har hört så mycket bra om Plex...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Precis som titeln lyder.
Hur tusan kommer man förbi inloggnings sidan för Plex servern?

Fick hem ny tv idag och då den är smart så tänkte jag testa Plex.
Installerade Plex på Synology NASen och kom först till inloggnings sidan. Men det fanns en liten länk längst ned som visade en knapp när jag klickade på den för att komma vidare.
Satte upp allt och det visar sig att det inte är så straight forward att komma åt servern med TV-appen. Han läsa att det kunde ha med utgånget certifikat på TVn att göra. Men när jag skulle felsöka och kolla inställningar på servern så hade jag blivit autoutloggad från NASen vilket även gjorde att jag inte kunde gra något på Plex sidan.
Nu går det som sagt inte att komma in igen då jag bara får inloggningen uppkörd i nyllet, utan någon länk för att komma vidare 🤮
Har sjävklart loggat in på NASen igen.

Jag som har hört så mycket bra om Plex...

För att logga in på tv apparna så brukar man gå till plex.tv/link och där knappa in en kod som visas på tv:n.
Någon annan inloggningssida känner jag inte till, såvida det inte råkar vara någon "local" offline login, där du loggar in direkt i servern utan mellanhand.

Permalänk

Jag har själv kört Plex, Emby och en hel del eget meck men numera kör jag Jellyfin. Kostar gratis, finns appar för många system, transcodingen fungerar bättre än Plex i min mening och framförallt så behöver du inte logga in via Plex servrar för att komma åt DITT egna data.

https://jellyfin.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

För att logga in på tv apparna så brukar man gå till plex.tv/link och där knappa in en kod som visas på tv:n.
Någon annan inloggningssida känner jag inte till, såvida det inte råkar vara någon "local" offline login, där du loggar in direkt i servern utan mellanhand.

Det är denna inloggningssida jag kommer till på NASen när jag klickar på genvägen för Plex.
Förmodar dock att det egentligen inte gör någon skillnad på om jag är inloggad på NASen eller ej när jag ska komma åt Plexserverns sida.
Bild redigerad. Se post nedan...

Skrivet av Clint Eastwood:

Jag har själv kört Plex, Emby och en hel del eget meck men numera kör jag Jellyfin. Kostar gratis, finns appar för många system, transcodingen fungerar bättre än Plex i min mening och framförallt så behöver du inte logga in via Plex servrar för att komma åt DITT egna data.

https://jellyfin.org/

Mjo, trillade över Jellyfin precis. NASen har ett paket för det. Men tror inte jag såg någon app för det på TVn förut när jag gick igenom alla som kunde installeras.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad du menar med att "komma förbi" sidan?
Du har skapat ett konto gissar jag?

Då loggar du in på varje ny enhet och på så sätt kommer du åt dina delade bibliotek.

Skapade du bara med ett användarnamn/lösenord så väljer du "continue with Email" så kan du logga in med användarnamnet och lösenordet du valde när du satte upp din server.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Förstår inte vad du menar med att "komma förbi" sidan?
Du har skapat ett konto gissar jag?

Då loggar du in på varje ny enhet och på så sätt kommer du åt dina delade bibliotek.

Skapade du bara med ett användarnamn/lösenord så väljer du "continue with Email" så kan du logga in med användarnamnet och lösenordet du valde när du satte upp din server.

Det är just det jag inte har gjort. Kom förbi detta första gången.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det är just det jag inte har gjort. Kom förbi detta första gången.

Skapa ett konto och logga in då? Eller menar du att du gjort det men inte lyckas logga in? Du behöver ett plex-konto för att använda plex.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Skapa ett konto och logga in då? Eller menar du att du gjort det men inte lyckas logga in? Du behöver ett plex-konto för att använda plex.

Så det är alltså ett krav att ha konto?
I så fall får jag testa DLNA istället och se hur den standardklienten på TVn är

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Så det är alltså ett krav att ha konto?
I så fall får jag testa DLNA istället och se hur den standardklienten på TVn är

Tror det är ett krav, men som alltid kanske det går att komma runt, vet ej svaret på det dock.

Gör det, alternativt fixa en enhet som stödjer Kodi så får du en bra lokal spelar som fixar det mesta.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

Så det är alltså ett krav att ha konto?
I så fall får jag testa DLNA istället och se hur den standardklienten på TVn är

Plex kräver konto och att du är online, du kommer altså inte ens åt dina egna filmer om internet strular.

Emby kräver konto och internet för "premium" (vilket även kostar månadsavgift), det går att köra med bara lokalt konto utan "premium"-tjänster och det fungerar även om internet är nere men blir väldigt segstartat då det försöker koppla upp online en bra stund innan det fattar att internet saknas (lite som steam)

Jellyfin är helt gratis och open source, och fungerar lika bra att streama lokalt helt utan internet, som över internet till app i mobilen. Är baserat på den sista öppna gratis versionen av emby som sen vidareutvecklats av communityt. Behövs inga registreringar eller konton online (bara lokalt på din egen server)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Klubba:

Plex kräver konto och att du är online, du kommer altså inte ens åt dina egna filmer om internet strular.

Emby kräver konto och internet för "premium" (vilket även kostar månadsavgift), det går att köra med bara lokalt konto utan "premium"-tjänster och det fungerar även om internet är nere men blir väldigt segstartat då det försöker koppla upp online en bra stund innan det fattar att internet saknas (lite som steam)

Jellyfin är helt gratis och open source, och fungerar lika bra att streama lokalt helt utan internet, som över internet till app i mobilen. Är baserat på den sista öppna gratis versionen av emby som sen vidareutvecklats av communityt. Behövs inga registreringar eller konton online (bara lokalt på din egen server)

Skrivet av ELF:

Precis som titeln lyder.
Hur tusan kommer man förbi inloggnings sidan för Plex servern?

https://support.plex.tv/articles/207538527-do-i-need-a-plex-a...

-
-
För er som undrar:
Man kommer åt inloggning från servern, man kan logga in och se allt även om allt inte visas korrekt.
Använda sig av hostname:port eller ip:port på annan dator funkar inte men man kan använda Plex-appen (Visa bilder, lyssna på musik även om det tar tid att spela upp, men inte titta på film/serier eftersom den behöver en codec)

Bekräftar att denna funkar (Om än kanske segt i början eller på moibila enheter) https://www.howtogeek.com/303282/how-to-use-plex-media-server...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Plex kräver konto och att du är online, du kommer altså inte ens åt dina egna filmer om internet strular.

Det här stämmer inte, det går alldeles utmärkt att spela upp sina egna filmer om internet försvinner.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LudvigLindell:

Det här stämmer inte, det går alldeles utmärkt att spela upp sina egna filmer om internet försvinner.

Jasså? Har inte använt det själv bara sett klagomålen på div forum/reddit/github och liknande. Kanske har de ändrat efter kritiken?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Jasså? Har inte använt det själv bara sett klagomålen på div forum/reddit/github och liknande. Kanske har de ändrat efter kritiken?

Personligen har jag aldrig nånsin haft problem med det under alla år. Andra kan jag inte tala för.

Vad jag förstått så ska man behöva gå igenom diverse steg för att det ska funka men jag har aldrig gjort nåt, funkar ändå.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Det blev en uppgradering av gamla mediaspelaren till en Raspberry Pi 4.
Ska hämta ut den idag, sen blir det bara att vänta på chassit.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Så det är alltså ett krav att ha konto?
I så fall får jag testa DLNA istället och se hur den standardklienten på TVn är

Truenas har en officiell plug-in som inte behöver konto! (och en annan som behöver plex pass. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Jasså? Har inte använt det själv bara sett klagomålen på div forum/reddit/github och liknande. Kanske har de ändrat efter kritiken?

Så länge du har loggat in en gång så behöver du inte internet för att kolla på det som finns på servern om den står lokalt.

Man kan däremot inte lägga till en ny enhet utan internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Jellyfin är helt gratis och open source, och fungerar lika bra att streama lokalt helt utan internet, som över internet till app i mobilen. Är baserat på den sista öppna gratis versionen av emby som sen vidareutvecklats av communityt. Behövs inga registreringar eller konton online (bara lokalt på din egen server)

Jellyfin är riktigt bra, men där det brister är tyvärr i appar. Google TV/Android är klockren, Apple TV kräver att du trixar med beta-version och den fungerar sådär, LG WebOS och Samsung Tizen(?) kräver nyare versioner/apparater alternativt sideloading.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dhanjel:

Jellyfin är riktigt bra, men där det brister är tyvärr i appar. Google TV/Android är klockren, Apple TV kräver att du trixar med beta-version och den fungerar sådär, LG WebOS och Samsung Tizen(?) kräver nyare versioner/apparater alternativt sideloading.

Har bara kört på Android TV, Android och iOS och inga problem där i.a.f.
Enligt hemsidan stödjer det ju ändå väldigt mycket https://jellyfin.org/clients/

Räcker åt mig i.a.f, men trist om Apple TV strular, är ju ändå hyffsat populär, som sagt inget jag testat och kan uttala mig om men på iphone är det inga problem i.a.f

Permalänk
Medlem

Testa att logga in med incognito om du kör chrome. Har inte läst igenom alla inlägg men jag hade liknande problem och allt löstes av incognito.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Testa att logga in med incognito om du kör chrome. Har inte läst igenom alla inlägg men jag hade liknande problem och allt löstes av incognito.

(Firefox)
Men jag sitter med en Raspberry Pi 4 nu istället

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.