Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpt delidad i5 4670K. Kylpasta eller flytande metall?

Permalänk
Medlem

Köpt delidad i5 4670K. Kylpasta eller flytande metall?

Hej!
Jag knep en 4670K på tradera som är delidad och tidigare körts med flytande metall. Inför försäljningen har säljaten rengjort processorn på all flytande metall. Med tanke på att processorn kostade typ 68:- vill jag inte spendera 5 gånger mer än processorns värde på flytande metall. Hur illa är det att köra med kylpasta under IHS-plåten? Typ MX4 eller motsvarande? Är det bättre eller sämre än den pasta som sitter på från fabrik? Vinner man något på att skippa värmespridaren helt?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Att delidda och byta original TIM mot en bra kylpasta var en vanlig mod på Haswell.
Så kör på pasta med gott samvete.
Men behåll IHS'en.
Den behövs för att montera CPU'n med standard sockel montering.
Plus att den såklart skyddar kärnan från snedbelastning som ju väldigt enkelt knäcker den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Att delidda och byta original TIM mot en bra kylpasta var en vanlig mod på Haswell.
Så kör på pasta med gott samvete.
Men behåll IHS'en.
Den behövs för att montera CPU'n med standard sockel montering.
Plus att den såklart skyddar kärnan från snedbelastning som ju väldigt enkelt knäcker den.

Ah okey. Tack för tips! Då kör jag på det. Är det förresten något lim som är speciellt lämpligt för att limma dit värmespridaren?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ah okey. Tack för tips! Då kör jag på det. Är det förresten något lim som är speciellt lämpligt för att limma dit värmespridaren?

behöver inte limmas bara låt den hållas fast av processorlåset och kylpastans kladdighet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ah okey. Tack för tips! Då kör jag på det. Är det förresten något lim som är speciellt lämpligt för att limma dit värmespridaren?

Skrivet av Rouge of Darkness:

behöver inte limmas bara låt den hållas fast av processorlåset och kylpastans kladdighet.

Japp ^^this^^