Köpråd för "Ok" Soundbar för ca 2k?

Permalänk
Medlem

Köpråd för "Ok" Soundbar för ca 2k?

Tjena,
Som rubriken lyder behöver hjälp med att hitta en "ok" soundbar. Max pris ca 2,5*
Beställde ny Tv, så behöver ljud uppgradering som inte kostar skjortan så att säga.

Kollar lite på
https://www.netonnet.se/art/ljud/hogtalare/soundbar/lg-sj3/10...
https://www.netonnet.se/art/ljud/hogtalare/soundbar/lg-qp5/10...

Någon som erfarenhet av dom, eller har andra förslag?

Vore tacksam för allt hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag har haft en SJ3 för några år sedan och ljudet var förstås mycket bättre än det inbyggda TV-ljudet. Men det var allt det var också. Den har inte ens HDMI ARC, så man är fast med att använda deras kassa och svampiga fjärr (eller i mitt fall använda Harmony-kontroll).

Den andra modellen har i alla fall eARC så du kan styra den med din TV-fjärr. Men den är så galet liten så det blir i princip bara en centerkanal och bättre bas. Att den har stöd för Dolby Atmos och DTS:X är helt irrelevant och mest en checkbox för att lura kunder att den är bättre än vad den är. Det går inte att få något vettigt objektbaserat ljud med höjdkanaler ur den lilla lådan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har haft en SJ3 för några år sedan och ljudet var förstås mycket bättre än det inbyggda TV-ljudet. Men det var allt det var också. Den har inte ens HDMI ARC, så man är fast med att använda deras kassa och svampiga fjärr (eller i mitt fall använda Harmony-kontroll).

Den andra modellen har i alla fall eARC så du kan styra den med din TV-fjärr. Men den är så galet liten så det blir i princip bara en centerkanal och bättre bas. Att den har stöd för Dolby Atmos och DTS:X är helt irrelevant och mest en checkbox för att lura kunder att den är bättre än vad den är. Det går inte att få något vettigt objektbaserat ljud med höjdkanaler ur den lilla lådan.

Okej, fjärrkontroll spelar inte större roll för mig. Är mest ute att få så bra ljud som möjligt till en billig peng. Så ska jag köra på Sj3 eller finns det bättre alternativ inom 2,5k ramen tycker du? 🙏

Permalänk
Permalänk

Mycket bra förslag, ger väldigt mycket för pengarna. Jag hade satsat på JBL. Brukar vara mer polerad produkt jämfört med Denon enligt min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Tack snälla! Var på väg att köpa JBL, men såg sedan att Elgiganten hade rea på Logitech Z625 så beställde dom till min pc och ska flytta över min LG Soundbar till TVn.

Nästan så man borde köpa jbl ändå, men lg baren inte så gammal så känns lite onödigt att slänga pengar i sjön!

Hur som helst otroligt tacksam för allt hjälp!!

Permalänk
Medlem

Okej, så efter att Elgiganten annullerade min order för dom sålde alla högtalare på plats....
Är jag på väg att köpa JBL Cinema SB 170, men såg även Logitech Z906 högtalare som ett alternativ.. Även om det är en dator högtalare, vilken tror ni skulle bli bäst för Tvn av dessa två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiniguw:

Okej, så efter att Elgiganten annullerade min order för dom sålde alla högtalare på plats....
Är jag på väg att köpa JBL Cinema SB 170, men såg även Logitech Z906 högtalare som ett alternativ.. Även om det är en dator högtalare, vilken tror ni skulle bli bäst för Tvn av dessa två?

Jag har haft ett Logitech Z906 kopplat till TV i ett par år och då var jag nöjd (köpte det för 500kr begagnat). Men sedan jag bytte upp mig till något bättre så har jag insett att det är stor skillnad. Jag skulle inte använda det igen. Nu är det inte inkopplat till något längre.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har haft ett Logitech Z906 kopplat till TV i ett par år och då var jag nöjd (köpte det för 500kr begagnat). Men sedan jag bytte upp mig till något bättre så har jag insett att det är stor skillnad. Jag skulle inte använda det igen. Nu är det inte inkopplat till något längre.

Okej, jag beställde nu JBL Cinema SB 170.
Så får hoppas den är allright!

Permalänk
Medlem

Hallå! Ursäkta, lånar tråden lite: Skulle du rekommendera någon av dessa för klassisk musik?

Permalänk
Skrivet av Thelias:

Hallå! Ursäkta, lånar tråden lite: Skulle du rekommendera någon av dessa för klassisk musik?

Generellt så ger soundbar dåligt mellanregister. ( Pga storleken på elementen ). Så skulle inte rek. soundbar alla till klassiskt musik. ( Om det är symfonisk musik ). Är det mer akustisk eller dunka-dunka så kanske det funkar bättre. Bättre med stereo högtalarpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Hallå! Ursäkta, lånar tråden lite: Skulle du rekommendera någon av dessa för klassisk musik?

Rent generellt är soundbars i den här prisklassen inte mycket annat än bortkastade pengar. Provade en Lg i 2500-3000kr klassen och ljudet var sämre än dom inbyggda i den nu 6år gamla 5000kr TVn. Ett par begagnade stereohögtalare för ett par hundringar låter förmodligen bättre.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Rent generellt är soundbars i den här prisklassen inte mycket annat än bortkastade pengar. Provade en Lg i 2500-3000kr klassen och ljudet var sämre än dom inbyggda i den nu 6år gamla 5000kr TVn. Ett par begagnade stereohögtalare för ett par hundringar låter förmodligen bättre.

Fast högtalare i en 6år gammal tv är mest troligt generellt mycket bättre än högtalarna i en ny tv.
Det går inte rymma bra ljud när tvapparaterna är 2cm tjocka.
Alla nya TV apparater låter som skit.