Köpråd aktiva högtalare

Permalänk
Medlem

Köpråd aktiva högtalare

Hej!

Ska köpa nya aktiva högtalare till min skivspelare, så jag tänkte höra vad ni lite mer insatta har att rekomendera?

Budget runt 5 lökringar.

Tack!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Jag har spenderat senaste veckan med att försöka besvara denna fråga jag själv...

Var på jakt efter aktiva högtalare som ska användas till skivspelare (Technics 1200), musikstreaming, och TVn i vardagsrummet.

Jag landade i och beställde här om dagen hifiklubbens Argon Fenris A5 för 4000 kr. Jag tittade även på Audio Pro A28 men landade i Fenris då den har inbyggt riia-steg till skivspelaren och att jag redan har en Chromecast Audio hemma som jag kan köra Spotify via.

Jag kan uppdatera i tråden med vad jag tycker när jag fått hem dom. Hifiklubben har ju rätt fin 60 dagars returpolicy jag tänkte nyttja om de inte lever upp till vad jag vill ha.

Permalänk
Medlem

Många rekommenderar ju Audio Pro och Argon.

Själv rekommenderar jag Klipsch R-51PM (jag har föregångaren) men vet inte vad du har för kontakt på skivspelaren. 1 x 3.5mm stereo , 1 x Bluetooh , 1 x optisk , 1 x stereo RCA (phono/line) , 1 x subwoofer pre out , 1 x USB-B
Många bra högtalare runt 3500-5000kr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, fick bli som Avskummet skrev. Ett par fenris a5 👍

Permalänk
Medlem

Rek danska Dali som jag haft i över 20 år. Finns olika prismodeller på Hifikubben att lyssna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Många rekommenderar ju Audio Pro och Argon.

Själv rekommenderar jag Klipsch R-51PM (jag har föregångaren) men vet inte vad du har för kontakt på skivspelaren. 1 x 3.5mm stereo , 1 x Bluetooh , 1 x optisk , 1 x stereo RCA (phono/line) , 1 x subwoofer pre out , 1 x USB-B
Många bra högtalare runt 3500-5000kr.

Skulle akta mig lite för Klipsch:
Vad jag har hört skvaller om är att de numera är tillverkade i Kina allihopa, och varumärket bara är ett "varumärke" numera, som lever/säljer på sitt goda gamla rykte.
-Alltså tar överbetalt för generiska kinesiska produkter de bara stämplar sitt varumärke på.

(Kan jämföras med Marantz "Pro" idag, som inte alls är samma gamla hederliga Marantz som det var förr). -Idag är det en "kines-produkt".. (Sorry, vill inte uppröra några duktiga kineser alls, ber om ursäkt för ordvalet i sådant fall)

Kolla här, bara skräp idag: https://www.youtube.com/watch?v=UMcMPNIQc5o

Det jag är ute efter att säga, är att man ska inte "lita på gamla fina varumärken idag", för de flesta har nya ägare samt tillverkar bara skräp idag, jämfört med förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Skulle akta mig lite för Klipsch:
Vad jag har hört skvaller om är att de numera är tillverkade i Kina allihopa, och varumärket bara är ett "varumärke" numera, som lever/säljer på sitt goda gamla rykte.
-Alltså tar överbetalt för generiska kinesiska produkter de bara stämplar sitt varumärke på.

(Kan jämföras med Marantz "Pro" idag, som inte alls är samma gamla hederliga Marantz som det var förr). -Idag är det en "kines-produkt".. (Sorry, vill inte uppröra några duktiga kineser alls, ber om ursäkt för ordvalet i sådant fall)

Kolla här, bara skräp idag: https://www.youtube.com/watch?v=UMcMPNIQc5o

Det jag är ute efter att säga, är att man ska inte "lita på gamla fina varumärken idag", för de flesta har nya ägare samt tillverkar bara skräp idag, jämfört med förr.

Klipsch referens-serie har tillverkats i kina sedan 2003, rätt många företag har sin tillverkning där. Men att det skulle vara "bara ett varumärke" på en "kina-produkt".. dumt att sprida rykten/skvaller utan substans. Så vitt jag vet ägs de fortfarande av Voxx International där även Onkyo, Magnat och Jamo ingår...bland annat.

Som tillägg kan nämnas att deras RP-280F kom först 2015 (dvs tillverkade i Kina) och är något av det bättre i prisklassen. (Lägg därtill deras center rp-450c, vilket är en av de bästa centerhögtalare jag hört.)

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Skulle akta mig lite för Klipsch:
Vad jag har hört skvaller om är att de numera är tillverkade i Kina allihopa, och varumärket bara är ett "varumärke" numera, som lever/säljer på sitt goda gamla rykte.
-Alltså tar överbetalt för generiska kinesiska produkter de bara stämplar sitt varumärke på.

(Kan jämföras med Marantz "Pro" idag, som inte alls är samma gamla hederliga Marantz som det var förr). -Idag är det en "kines-produkt".. (Sorry, vill inte uppröra några duktiga kineser alls, ber om ursäkt för ordvalet i sådant fall)

Kolla här, bara skräp idag: https://www.youtube.com/watch?v=UMcMPNIQc5o

Det jag är ute efter att säga, är att man ska inte "lita på gamla fina varumärken idag", för de flesta har nya ägare samt tillverkar bara skräp idag, jämfört med förr.

Har du ens kollat reviews med klipsch?
Generiska kinesiska produkter? Med den logiken så all teknik likadan och skräp så länge den tillverkas i kina? Vilket vore ännu mer komiskt om du tror det

Och det är inte som de bara köper någon random OEM i kina och slänger på Klipsch sticker om du tror det, tror man på det så ja, då är det inte lönt att försöka säga något annat till den personen

Och btw
"ASSEMBLED IN HOPE, AR
The Klipsch Heritage Series, Professional, THX Ultra2, Palladium, select Reference II as well as many of the professional and cinema speakers are still assembled, outfitted and finished by hand and never with the assistance of robotics in Hope, Arkansas."

"Vad jag hört, skvaller", ja dvs massa skitsnack som du försöker förmedla vidare

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Klipsch referens-serie har tillverkats i kina sedan 2003, rätt många företag har sin tillverkning där. Men att det skulle vara "bara ett varumärke" på en "kina-produkt".. dumt att sprida rykten/skvaller utan substans. Så vitt jag vet ägs de fortfarande av Voxx International där även Onkyo, Magnat och Jamo ingår...bland annat.

Som tillägg kan nämnas att deras RP-280F kom först 2015 (dvs tillverkade i Kina) och är något av det bättre i prisklassen. (Lägg därtill deras center rp-450c, vilket är en av de bästa centerhögtalare jag hört.)

De är säkert bra. Man måste gilla diskanten annars bör man se på annat. Mest ljusaste ljud som finns.
Jag har även hört på palladium med Audio Resarch. Lika dant där. Diskanten är för ljus.
Finns många andra lika bra märken som låter mer homogent.

Permalänk
Skrivet av Networker:

Skulle akta mig lite för Klipsch:
Vad jag har hört skvaller om är att de numera är tillverkade i Kina allihopa, och varumärket bara är ett "varumärke" numera, som lever/säljer på sitt goda gamla rykte.
-Alltså tar överbetalt för generiska kinesiska produkter de bara stämplar sitt varumärke på.

(Kan jämföras med Marantz "Pro" idag, som inte alls är samma gamla hederliga Marantz som det var förr). -Idag är det en "kines-produkt".. (Sorry, vill inte uppröra några duktiga kineser alls, ber om ursäkt för ordvalet i sådant fall)

Kolla här, bara skräp idag: https://www.youtube.com/watch?v=UMcMPNIQc5o

Det jag är ute efter att säga, är att man ska inte "lita på gamla fina varumärken idag", för de flesta har nya ägare samt tillverkar bara skräp idag, jämfört med förr.

Många märken lägger sina billigare serier på tillverkning i china. Medan det dyrare görs närmare. Däremot vad som är bra eller inte går ej att säga. Däremot är det alltid smart att lyssna på det man köper. Det klipsch lider utav är ett ljud som blir allt för ljust i diskanten. Mina öron klarar inte klipsch.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte gå på varken Dali eller Klipsch.
Hade jag sökt efter något i den prisklassen hade det definitivt blivit dessa högtalare.

https://www.avd.se/hemmabio/hogtalare/aktiva-hogtalare/system...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Personligen skulle jag inte gå på varken Dali eller Klipsch.
Hade jag sökt efter något i den prisklassen hade det definitivt blivit dessa högtalare.

https://www.avd.se/hemmabio/hogtalare/aktiva-hogtalare/system...

Dali var bättre för när de hadde banddiskant. De lät mer behagligt. De nya låter bara tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

De är säkert bra. Man måste gilla diskanten annars bör man se på annat. Mest ljusaste ljud som finns.
Jag har även hört på palladium med Audio Resarch. Lika dant där. Diskanten är för ljus.
Finns många andra lika bra märken som låter mer homogent.

Just deras diskant fick en redig justering med just introduktionen av Rp-xxxF serien (2015) där det "vassa togs bort". Jag skulle nog säga att du inte har lyssnat på Klipsch på x antal år då det är ett vanligt, och felaktig, antagande gällande deras senare modeller. Innan denna förändring håller jag dock med dig, då var det; antingen gillar man det eller så gillar man det inte, med vass diskant.

Själv har jag extremt svårt för Dali där "tråkiga och uddlösa" ger en någorlunda korrekt beskrivning.

On topic:
Gällande Klipsch aktiva högtalare kan jag inte uttala mig då jag saknar erfarenhet från dem. Använder dock ett par Audio Pro T14 till datorn och tv'n i sovrummet och är mycket nöjd med det ljudet.

Till en skivspelare enbart för musik... hade jag nog inte rekommenderat aktiva högtalare alls, ett par Dynavoice DM-6 med en liten och billig förstärkare till. Mycket kompetenta högtalare och slår högt över sin prisklass.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Klipsch referens-serie har tillverkats i kina sedan 2003, rätt många företag har sin tillverkning där. Men att det skulle vara "bara ett varumärke" på en "kina-produkt".. dumt att sprida rykten/skvaller utan substans. Så vitt jag vet ägs de fortfarande av Voxx International där även Onkyo, Magnat och Jamo ingår...bland annat.

Som tillägg kan nämnas att deras RP-280F kom först 2015 (dvs tillverkade i Kina) och är något av det bättre i prisklassen. (Lägg därtill deras center rp-450c, vilket är en av de bästa centerhögtalare jag hört.)

Onkyo har väl gått omkull?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Just deras diskant fick en redig justering med just introduktionen av Rp-xxxF serien (2015) där det "vassa togs bort". Jag skulle nog säga att du inte har lyssnat på Klipsch på x antal år då det är ett vanligt, och felaktig, antagande gällande deras senare modeller. Innan denna förändring håller jag dock med dig, då var det; antingen gillar man det eller så gillar man det inte, med vass diskant.

Själv har jag extremt svårt för Dali där "tråkiga och uddlösa" ger en någorlunda korrekt beskrivning.

On topic:
Gällande Klipsch aktiva högtalare kan jag inte uttala mig då jag saknar erfarenhet från dem. Använder dock ett par Audio Pro T14 till datorn och tv'n i sovrummet och är mycket nöjd med det ljudet.

Till en skivspelare enbart för musik... hade jag nog inte rekommenderat aktiva högtalare alls, ett par Dynavoice DM-6 med en liten och billig förstärkare till. Mycket kompetenta högtalare och slår högt över sin prisklass.

Det där med högtalare och hur de låter är väldigt knepigt att ge rekommendationer om, om vi pratar lite bättre kvalitet än "mainstream"/"svenssonhögtalare man köper på elgigantens rea": Ens egna öron, ens preferens (som sitter i hjärnan/psyket) samt framförallt lyssningsmiljö. Rummet/omgivningen man lyssnar på musiken i. Jag som är över 50 hör fortfarande trots allt upp till 15kHz. En pensionär som hör till 8 kHz och en ungdom som hör till 20kHz uppfattar ljudet från samma högtalare totalt olika. Kan låta jättebra för en, kan låta helkasst för en annan. Klipsch har jag haft hemma, men lämnat tillbaka. Lät som mina JBL som jag tänkte byta ut. Inte för att de lät dåligt, utan för jag är prylgalen...

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Just deras diskant fick en redig justering med just introduktionen av Rp-xxxF serien (2015) där det "vassa togs bort". Jag skulle nog säga att du inte har lyssnat på Klipsch på x antal år då det är ett vanligt, och felaktig, antagande gällande deras senare modeller. Innan denna förändring håller jag dock med dig, då var det; antingen gillar man det eller så gillar man det inte, med vass diskant.

Själv har jag extremt svårt för Dali där "tråkiga och uddlösa" ger en någorlunda korrekt beskrivning.

On topic:
Gällande Klipsch aktiva högtalare kan jag inte uttala mig då jag saknar erfarenhet från dem. Använder dock ett par Audio Pro T14 till datorn och tv'n i sovrummet och är mycket nöjd med det ljudet.

Till en skivspelare enbart för musik... hade jag nog inte rekommenderat aktiva högtalare alls, ett par Dynavoice DM-6 med en liten och billig förstärkare till. Mycket kompetenta högtalare och slår högt över sin prisklass.

Det är RP som kom efter 2015 som jag referar till. Palladium som är deras top of The line. Ändra på det så måste de ändra på hornet. Säger säkert fel namn. Advance Acustic som också kör horn. Deras högtalare låter inte ljusa. Vet att klipsch är populärt. Var också inne på ett par. När jag hörde de så vart det nej tack. Samma problem har jag med Audiovector. Deras AMT är för hög i frekvens så jag får ont i huvudet.

Permalänk

Och jag älskar Klipsch för att de för mig låter varma och mysiga! Smaken är som baken! (Dessutom är de otroligt vackra att titta på!)

Visa signatur

Cooler Master NR200P Orange Edition | ASUS ROG Strix B550-i | AMD Ryzen 5600x | MSI Suprim X 3080 (deshroud + Noctua 120mm x2) | HyperX Fury 3600mhz 2x16GB | WD SN750 1TB | Noctua C14s push/pull + Noctua 120mm x2 | Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det är RP som kom efter 2015 som jag referar till. Palladium som är deras top of The line. Ändra på det så måste de ändra på hornet. Säger säkert fel namn. Advance Acustic som också kör horn. Deras högtalare låter inte ljusa. Vet att klipsch är populärt. Var också inne på ett par. När jag hörde de så vart det nej tack. Samma problem har jag med Audiovector. Deras AMT är för hög i frekvens så jag får ont i huvudet.

Det var just det de gjorde, de ändrade på hornet till nya RP serien 2015 för att få bort den vassa diskanten som tidigare modeller "lidit" av. Att de lyckades styrks av i stort sett varenda recension av dem, samt av de som faktiskt lyssnat på skillnaderna mellan dem och dess tidigare modeller.

Palladium ligger i 200.000:-+ klassen och är inte riktigt relevant.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal