Permalänk
Medlem

Stol för större...

Yay, ännu en tråd om stolar, men tyvärr hittar jag inte så mycket aktuellt i trådarna om just mitt problem...

Söker ny stol efter ett köp av en gaming stol från Netonnet på rea som skulle klara "större" personer. Suttit förvånansvärt bra i tre år i den, men den har gett upp och gaspistongen fungerar inte längre (höjer upp stolen, och efter slumpmässig tid börjar den sjunka) och ser även att den flyttat sig i botten delen och metallen inte längre är platt (svårt att förklara, men kort och gott, dags för ny stol). Inte hela världen, 1800 kr för 3 år och den köptes mest för jag hade analysis paralasys när min tidigare IKEA Business stol skulle bytas ut efter 15 år.

Men nu vill jag övervinna överanalysen och problemet med för många alternativ så till frågan;

Vilken stol och var köper man en bra kontorsstol om man är
186 cm lång varav det mesta är överkropp
(ryggen på min stol på jobbet är c:a 90 m inkl nackstöd/kudden som sticker upp ovanför stolryggen, och mitt huvud slutar ovanför den)
väger runt 125 kg
Sitter långa pass (förutom att använda datorn är skrivbordet min hobbystation).

Budget: max 10 tkr, gärna närmare 5-6, alla förslag och tips uppskattas mycket speciellt från personer i samma "sits"

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Är du tillräckligt nöjd med stolen du har att du hade kunnat tänka dig att köpa en ny "gaspistongen"?

Jag bytte sådan på min Kinnarps stol efter 17 år och har kvar den (även om jag inte använder den sista 2 åren då jag rullar rullstol nuförtiden).

Jag körde in med underredet till Kinnarps där de bytte den, det var hammare för att få ut den men de verkade vana.

Tänkte att köpa ny "gaspistongen" är ju billigare än en helt ny stol.

Annars kan jag rekommendera KAB kontorsstolar ex https://www.nkv.se/mobler-konferens/stolar/kontorsstolar/kont...

Det skönast jag suttit i, och deras vipp funktion är annorlunda än många andra där baksidan av sätet sänks ner när man vippar på ett annat sätt än på vanliga stolar. Det var just det som gjorde att jag tyckte att den var skön.

Edit: Utanför din budget som ny, men finns ju företag som säljer begagnade kontorsmöbler och det finns exemplar att få som är super fräscha för pengar inom din budget.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Skulle vara en plan att byta pistongen, men underredet (eller vad man nu kallar det, delen som hjulen sitter på) har ganska tunn metall och botten av pistongen har tryckts in i den så det är någon grads vinkel (svårt att förklara, men man lutar väldigt lite åt höger när man sitter i stolen, lyfter jag på fötterna snurrar stolen även om man sitter rakt i den.

KAB som du länkar ser bra ut, tyvärr lite saftig prislapp för en ny, kanske går att hitta begagnad....

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Secretlab titan XL

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."