Geforce RTX 4000-serien presenteras den 20 september

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 4000-serien presenteras den 20 september

I samband med att Nvidias kvartalsrapport spikas, lovar VD Jensen Huang att berätta mer om den kommande "Ada Lovelace"-serien på GTC 2022.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såå vi måste vänta 2 år igen som med 3000 serien innan 4000 serien får rimligt pris?

Permalänk
Medlem

Äntligen

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Såå vi måste vänta 2 år igen som med 3000 serien innan 4000 serien får rimligt pris?

Möjligt men tveksamt. Mer tror jag på att RTX 3000 serien kommer krasha i pris.
1. Översaturerad marknad.
2. nyare kort finns.
3. lågkonjuktur på ingång.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Står faktiskt i kö ännu för ett Gigabyte Aorus 3060Ti som jag försökte runt årskiftet 2020-21. Har visserligen köpt 2 andra 3000 serie kort sen dess, men kul att se hur länge jag kan vara kvar i kön får hoppas att 4000-seriens väntetider inte blir riktigt lika extrem

Permalänk
Medlem

Alltid kul med nya generationer men är detta fenomen "samexistens men högre lanseringspris" vanligt för GPUs?

Nvidias VD berättar att "Ampere" är den mest populära grafikkortsserien i företagets historia, men att det trots det finns ett stort lager av osålda grafikkort. För att få de äldre korten sålda ska den nya arkitekturen till en början samexistera med "Ampere" genom högre prissättning. Samtidigt upprepas att prissänkningar på de äldre produkterna ska ske.

Alltså inte speciellt dyrare kretsar osv utan mer att de vill sälja av lagrena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Det lär inte hända den här gången. Folk håller hårdare i sina pengar, kryptobrytningen har avstannat, Nvidia har köpt på sig högre produktionskapacitet än de bedömer sig behöva...

Pris och tillgång lär bli mycket rimligare den här gången.

Permalänk
Medlem

"Folk köper inte våra grafikkort, så vi släpper nya modeller som är ännu dyrare."

Smart!

Permalänk
Medlem

"samexistens men högre lanseringspris"?

Får vi månne se 4090 och 4080 "First Edition" detta år för $$$$? Och så nästa år, när 30-lagret sinat, släpps de "på riktigt" för endast $$$?

Permalänk
Medlem

Hoppas founders edition gör comeback i Sverige, Turing och Ampere var otroligt snygga!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Clasito:

Hoppas founders edition gör comeback i Sverige, Turing och Ampere var otroligt snygga!

De skulle ju potentiellt kunna ingå ett samarbete med en utvald ÅF i Sverige för att saluföra FE-korten, likt de gjort i andra länder i Europa. Tror dock inte att de kommer att öppna upp direktförsäljning igen via sin webbplats.

Permalänk
Medlem

Min spåkula säger att priserna kommer vara helt galet höga, då Nvidia inte har hängt med krypton. Huruvida dem kommer spela dumma eller faktiskt vara dumma, kommer bli intressant.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Spår att det blir skyhöga priser, samt lansering Q1 2023.

Permalänk
Medlem

För att få de äldre korten sålda ska den nya arkitekturen till en början samexistera med "Ampere" genom högre prissättning. Samtidigt upprepas att prissänkningar på de äldre produkterna ska ske.

För att sälja icke moderna (3000-serie) grafikkort, kommer vi att göra 100% pris pålägg på 4000-serie (pålägget kommer att existera endast i 2 år). Så att ni "plebs" antingen betalar det dubbla och täcker vår (orealistiskt girig) pengarbehov eller får nöja sig med ett 2års gammalt kort till lanseringspriset. Om 2 år kommer vi att ta bort pålägget ochprasentera det till er som en jättestor rabatt. Och då kan vi göra samma sak med med 5000-serie om ni ( plebs) blir för snåla och kommer att hålla i pengarna.

Tyvärr grabbar ( och tjejer) Jag hellre köper ett kort från miners än från nån återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Möjligt men tveksamt. Mer tror jag på att RTX 3000 serien kommer krasha i pris.
1. Översaturerad marknad.
2. nyare kort finns.
3. lågkonjuktur på ingång.

Du glömde krypto och dess krasch i samband med högre elkostnader, ingen vill minea längre.

Permalänk
Medlem

Undrar om AMD kommer göra samma sak. De kör ju chiplets just pga att det blir billigare att tillverka pga högre yields. Kan bli AMDs år detta.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Att påstå att RTX har återuppfunnit grafik- och spelsidan var väl lite överdrivet kan jag tycka. Ser fram emot vad som presenteras den 20:e dock.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

För att få de äldre korten sålda ska den nya arkitekturen till en början samexistera med "Ampere" genom högre prissättning. Samtidigt upprepas att prissänkningar på de äldre produkterna ska ske.

För att sälja icke moderna (3000-serie) grafikkort, kommer vi att göra 100% pris pålägg på 4000-serie (pålägget kommer att existera endast i 2 år). Så att ni "plebs" antingen betalar det dubbla och täcker vår (orealistiskt girig) pengarbehov eller får nöja sig med ett 2års gammalt kort till lanseringspriset. Om 2 år kommer vi att ta bort pålägget ochprasentera det till er som en jättestor rabatt. Och då kan vi göra samma sak med med 5000-serie om ni ( plebs) blir för snåla och kommer att hålla i pengarna.

Tyvärr grabbar ( och tjejer) Jag hellre köper ett kort från miners än från nån återförsäljare.

För mig förefaller det mer sannolikt att 3000-serien reas ut medan 4000-serien senareläggs, och topp-korten lanseras först. Billigt lär det inte bli men hutlösa pålägg rimmar illa med hur marknaden ser ut just nu. Folk konsumerar mindre och skenande inflation gör plånböckerna tunnare. Efterfrågan är mindre medan produktionskapaciteten är högre.

Permalänk

Rätt galet att en timmes spelande på ett 4080 motsvarar 17 timmars speltid på en steam deck under maximal belastning. Jag hoppar denna generation oci inväntar Hopper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Rätt galet att en timmes spelande på ett 4080 motsvarar 17 timmars speltid på en steam deck under maximal belastning. Jag hoppar denna generation oci inväntar Hopper.

Hopper är iofs redan släppt... Och den lär inte ge mkt speltid.

Permalänk
Medlem

Undra om det blir tok-lansering även denna gång? Nu köpte jag direkt och fick ett 3080 efter en vecka men FOMO är på riktigt nuförtiden, så jag gör nog likadant igen

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Lite kul att Ethereum ska bli klara med sin övergång till proof of stake från proof of work den 19e september. Den mängd nya 3000 serie kort, före detta miner kort och folk som har tidigare generationer (3000 och äldre) som alla kommer slåss om samma köpare som de nya 4000 serie korten kommer verkligen påverka denna lansering ordentligt.

Edit: stavfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

De skulle ju potentiellt kunna ingå ett samarbete med en utvald ÅF i Sverige för att saluföra FE-korten, likt de gjort i andra länder i Europa. Tror dock inte att de kommer att öppna upp direktförsäljning igen via sin webbplats.

Kanske är det som är tanken här.

Under 2022 släpps bara 4090FE och 4080FE för säg $2000 och $1200. Inga tredjeparts-kort, de får ägna sig åt att kränga slut på 30 (som prissänks).

Sen under 2023 så släpps 4090 och 4080 Third Party (och 4070 osv) för en iaf något mer human summa, säg $1500 och $800. Finns det några FE-kort kvar är det bara för Nvidia att justera priset då.

Permalänk
Medlem

Det ska jag allt se på, men många rykten har ju redan på förhand kommit, så man vet ju på ett ungefär vad 400 serien kommer och prestera.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Så en annonsering om att ytterligare en annonsering kommer?
Börjar bli lite tröttsamt när alla bolag försöker att dominera nyhets flödena.

Permalänk
Medlem

Om man planerar att bygga en ny dator, när kan man förvänta sig köpa dessa nya kort? Lär ju knappast vara lönt att vänta in de nya korten, eller handlar det mer om att vänta in sänkningen av de äldre korten ?

Permalänk

Jag hänger inte med i denna hets av saftigare grafikkort.

Okej. Spelar ni mkt i 4K? På stor skärm då eller? Över 30" ? Jag fattar inte riktigt...vad man har dessa kort till. Jag spelar i 1440P och MS Flight Simulator 2022. Ligger erunt 50-60 fps på en 144hz skärm (30 fps satt) Det funkar ju hur bra som helst med mitt RTX 3060 Ti (stock) och min AMD 5600X. Visst, det hackar på marken men det är nog mer en bugg. Jag...hänger inte riktigt med. Visst, jag kan köpa dessa prylar med (så där är inte någon bitter begränsning), men det hade varit kul att höra vad ni spelar och i vilken upplösning, fps osv? Det är ju fantastiska kort (speciell syskonen till mitt kort och uppåt), men ja...mitt behov är lite...ja, nada. Just nu. Men visst - hade jag köpt idag så hade jag köpt en 3070Ti (för samma pris kanske). Men behovet är egentligen ickebefintligt. Möjligen att jag vill gå från 16Gb till 32. Thats it. Vet folk som än diag sitter på ett 2070 och är nöjda, eller t o m ett GTX 1080. Men men... Men det hade varit kul att höra vad ni spelar, eller vad ni gör.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Min spåkula säger att priserna kommer vara helt galet höga, då Nvidia inte har hängt med krypton. Huruvida dem kommer spela dumma eller faktiskt vara dumma, kommer bli intressant.

Inte om de vill sälja kort. När 3000-serien släpptes pushade det verkligen gränserna för att se vad folk var villiga att betala men denna gången har vi lågkonjunktur plus sjuka elpriser. Tror inte de kan pusha extrema priser hur mycket som helst, speciellt inte om AMD håller tillbaka på prissättningen (om de nu skulle göra så dvs).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Jag hänger inte med i denna hets av saftigare grafikkort.

Okej. Spelar ni mkt i 4K? På stor skärm då eller? Över 30" ? Jag fattar inte riktigt...vad man har dessa kort till. Jag spelar i 1440P och MS Flight Simulator 2022. Ligger erunt 50-60 fps på en 144hz skärm (30 fps satt) Det funkar ju hur bra som helst med mitt RTX 3060 Ti (stock) och min AMD 5600X. Visst, det hackar på marken men det är nog mer en bugg. Jag...hänger inte riktigt med. Visst, jag kan köpa dessa prylar med (så där är inte någon bitter begränsning), men det hade varit kul att höra vad ni spelar och i vilken upplösning, fps osv? Det är ju fantastiska kort (speciell syskonen till mitt kort och uppåt), men ja...mitt behov är lite...ja, nada. Just nu. Men visst - hade jag köpt idag så hade jag köpt en 3070Ti (för samma pris kanske). Men behovet är egentligen ickebefintligt. Möjligen att jag vill gå från 16Gb till 32. Thats it. Vet folk som än diag sitter på ett 2070 och är nöjda, eller t o m ett GTX 1080. Men men... Men det hade varit kul att höra vad ni spelar, eller vad ni gör.

Ditt inlägg är skrivet på ett sätt som får dig att framstå som en virrig och konfunderad människa.

Jag har en 32^-skärm som kör 4K 144hz. Uppskattar personligen RTX något enormt i spelen som stödjer det och ser därför oerhört mycket fram emot 4000-serien. CPU kan jag uppgradera var fjärde generation (bryr mig inte om att nå norr om 80-fps) men när det gäller grafikkraft vill jag kunna ha allt ögongodis.

Man kan såklart spela en massa spel också på integrerad grafik, men för mig är det grafiska en stor del av upplevelsen.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem

Jag väntar till 6090. Mycket nöjd med min 3090.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |