Import från LTT store tull?

Permalänk
Medlem

Import från LTT store tull?

Skapade denna tråd i konsumenträtt då det verkade passa bäst beklagar om det är fel.

Jag beställde en t shirt från Gamers Nexus och fick betala nästan dubbla priset efter alla avgifter med importen.

Hur är det med att köpa från LTT store? Tänker att många här borde följa Linus Tech Tips och som ni vet har han nu skruvmejsel och ryggsäck som verkar riktigt bra.

EU förhandlade fram frihandelsavtal med Kanada CETA men jag förstår inte riktigt om det gäller privatimport för personligt bruk eller bara för företag som ska sälja varorna vidare.

Blir så otroligt dyr ryggsäck om man ska betala 250 dollar plus 50 dollar i frakt och sen 100-150 dollar importavgifter och skatter.

Ni får också tipsa på var man hittar samma kvalite på saker men inom EU.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

LTT drar moms & skatt i butiken men båda gångerna jag beställt så har det fastnat i tullen så jag fick betala dubbelt + tullavgift.
Fick tillbaka det jag betalade till LTT men den extra tullavgiften gör att det drar iväg.
Har sagt åt LTT att märka paketen bättre med att moms är dragen men verkar inte ha hjälpt.
Så räkna med +25% och 100kr i tull på ditt paket.
Frågan är även om de drar 25% på pris + för betald moms eftersom jag antar de går på totala summan på paketet, dyrt är det iaf.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS ROG PA32UCDM & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Beställde en musmatta därifrån nyligen. Gick på tusenlappen med frakt och tull.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Får undvika att köpa där då.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Sist jag köpte ett gäng tröjor och vattenflaska för cirka en månad sedan så fick jag ingen extratull när paketet kom till Sverige, utan allt drogs när jag betalade i LTT Store och sen kom paketet fram ungefär 20 dagar senare hos mitt ombud.

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem

Älskar LTT men alla deras grejer är så extremt överprisade. Varför köpa den skruvmejseln när iFixit som de själva gör reklam för många gånger är billigare?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelegrino:

Älskar LTT men alla deras grejer är så extremt överprisade. Varför köpa den skruvmejseln när iFixit som de själva gör reklam för många gånger är billigare?

Det är ju två helt olika produkter.

Permalänk
Medlem

Jag ville också köpa därifrån men med frakt och deras redan ganska höga priser (på vissa grejer) och att det blir importavgift + tull gör att jag drar mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Skruvmejseln gick på 1100kr och det är innan tullen har varit där och tafsat. Kan bli en helt absurt dyr skruvmejsel vilket jag inte riktigt hängde med på, trodde endast att det var frakt som skulle betalas (hade glömt från förra gången då jag också betalade moms innan utchekning) och såg det inte förrän den var beställd. Men vafan, jag känner att jag väldigt gärna vill ha den samt att det är ett projekt jag hoppas går bra. Gjorde en snabb uträkning att de redan har sålt skruvmejslar för 49.000.000kr (exklusive moms), det är fan inte dåligt på fyra dagar.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

I slutändan känner jag bara...äsch, va fan det är inget annat än en vanlig sketen jävla skruvmejsel...who gives a shis liksom?.
Men jag får väl ändå erkänna att transparensen kring hela ledet fram till en färdig produkt är härligt att se. Ärligt och öppet, borde anammas av flera tillverkare.
Men känns ändå verkligen inte som att det för mig skulle vara värt det, oavsett hur bra den skulle kännas då en mejsel från ex iFixit eller liknande garanterat skulle duga lika bra.
Man måste vara bra fan av LTT för att motivera detta köp, speciellt för oss som åker på till tull och liknande.
Är det nån som på allvar har köpt en?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Otroligt jävla dyr skruvmejsel. Den är ju nice o allt. Men sjukt överprisad.
Sen att detta sketna land ska ha sin del av tull o moms gör ju att man inte kan köpa nånting från andra sidan Atlanten.... =/
Det sjukast av allt är att man ska betala tull o moms på frakten????

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det sjukast av allt är att man ska betala tull o moms på frakten????

Tull på varorna, moms på allt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Herregud, ca: 1100 för en sketen skruvmejsel? Har ni aldrig sett en skruvmejsel innan eller varför betala detta idiotpris? Fanimej ett av de roligaste ämnen jag läst denna vecka.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

T o m 2500kr är jäkligt mycket för en ryggsäck. Ibland så undrar man hur de har mage att sälja till sådana ocker-priser.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

T o m 2500kr är jäkligt mycket för en ryggsäck. Ibland så undrar man hur de har mage att sälja till sådana ocker-priser.

Har man 100 tusentals simps efter sig så kan man göra mycket pengar. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Herregud, ca: 1100 för en sketen skruvmejsel? Har ni aldrig sett en skruvmejsel innan eller varför betala detta idiotpris? Fanimej ett av de roligaste ämnen jag läst denna vecka.

Exakt! Det är ju likadant när det gäller grafikkort och TV-apparater - varför betala tio tusen för ett grafikkort när man kan köpa ett för några hundra? Varför betala extra för en OLED när man kan köpa en LCD för 3500kr?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Exakt! Det är ju likadant när det gäller grafikkort och TV-apparater - varför betala tio tusen för ett grafikkort när man kan köpa ett för några hundra? Varför betala extra för en OLED när man kan köpa en LCD för 3500kr?

Vad gör skruvmejseln värd 1100kr jämfört med t.ex. biltemas spärrskruvmejsel för 350kr?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad gör skruvmejseln värd 1100kr jämfört med t.ex. biltemas spärrskruvmejsel för 350kr?

Jag är helt ointresserad av skruvmejslar men även jag förstår att det är skillnad på produkter och att dom kan ha olika prisklasser.

Det jag vet är att Biltemas snöskyffel av plast är helt jäkla värdelös. Den kostar 300kr medan K-Rauta säljer en för 1150kr som är många gånger bättre.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv

Kanada borde gå med EU så vi slipper tull och vi får köpa uranium till kompispris.

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Den har magnetiska bits, den har plats för 12st custom size bits (vanliga bits passar också men då bara 6st) i handtaget, den har sjukt starka magneter som göra att man inte tappar skruvar eller att bitsen fastnar i skruven när man tar bort skruvmejseln m.m m.m.

Ska erkänna att jag var sjukt sugen och nära på att köpa skruvmejseln efter att jag sett videon om den, trots att jag varit väldigt skeptisk till allt LTT säljer och tycker att det är grovt överprisat. Men blev ingen beställning när jag insåg hur sjukt dyr den skulle bli. Uppåt en tusenlapp hade jag absolut kunnat tänka mig tycka var motiverat pris för en riktigt bra skruvmejsel, med tanke på att jag letat efter en med starka magnetiska bits i flera år, men mer än så blev tyvärr för mycket tyckte jag.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Den har magnetiska bits, den har plats för 12st custom size bits (vanliga bits passar också men då bara 6st) i handtaget, den har sjukt starka magneter som göra att man inte tappar skruvar eller att bitsen fastnar i skruven när man tar bort skruvmejseln m.m m.m.

Ska erkänna att jag var sjukt sugen och nära på att köpa skruvmejseln efter att jag sett videon om den, trots att jag varit väldigt skeptisk till allt LTT säljer och tycker att det är grovt överprisat. Men blev ingen beställning när jag insåg hur sjukt dyr den skulle bli. Uppåt en tusenlapp hade jag absolut kunnat tänka mig tycka var motiverat pris för en riktigt bra skruvmejsel, med tanke på att jag letat efter en med starka magnetiska bits i flera år, men mer än så blev tyvärr för mycket tyckte jag.

Ja då var det ju lite mer än en vanlig spärrskruvmejsel, tack

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Förstår inte var problemet är. De har spenderar 3 år på att ändra och kämpa med att göra en mejsel som de tyckte var bättre än de som fanns ute på marknaden.
Annars kan man alltid köpa den megapro som de ändå utgick och samarbetade med för 10 dollar mindre eller snapon för 10 dollar mer.
Sen att vi är fucked med tull och skatt på frakten som förstör prissättningen är inte riktigt deras problem....även om att se till att eu skatt och sånt är fixat vid checkout (har inte testat) så man slipper det när det når sverige.
De kunde och var rekomenderade att släppa en rebrandad megapro istället (av megapro)....men de valde de att inte göra för de ville ha något "bättre" (personliga åsikter)....det ska de ha cred för.
Lite sugen själv på en, men kostanden med tull och det blir lite väl för mig. Hade ju varit värre om de ommärkt en billig mejsel och fått betala tull och skatt på den...när man kan köpa den orginella....nu försökte de göra något bättre från en redan bra produkt och inte bara märka om existerande grejer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Bra fråga egentligen men vad jag förstått så tog de marknadsledande skruvmejseln i den modellen och gjorde den bättre med lite R&D på ett par hundratusen dollar och 3 år av arbete. Vad jag förstått så säljer de den för samma pris som tidigare marknadsledaren fast direkt från deras hemsida dvs utan några mellansteg. De lär tjäna fint på det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Du kan ju se själv

https://youtu.be/2K5Gqp1cEcM

Permalänk
Sötast

Slår vad om att minst hälften i tråden har betalt lite eller mycket extra för sina kläder och eller bil och eller något annat för att det är ett speciellt märke som man av någon anledning gillar och vill använda.

Är ju extremt vanligt med mode/kläder.

Ser inget konstigt med att supportera något man gillar. LTT är som en vän för många nördar, minst en video per dag, året runt. Om det är något man gillar så känns det ju än mindre främmande att se till att de kan betala sina löner.

De som sett videon om dess utveckling tycker nog det är extra roligt att köpa den, plus det kommer krävas en del för dem att gå vinst på dem

Hur mycket betalar folk för adidas och liknande som de inte egentligen har någon form av anslutning till överhuvudtaget? lite wierd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Fattar inte heller riktigt hypen helt ärligt.
Även om jag bodde i Kanada så är ju 69$ otroligt dyrt....antar att det är i kanadensiska $ iofs?
Die hard fans för dom som köper detta faktiskt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jula säljer en bättre sats för 279:- https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/... + denna med mindre mejslar för 99:- . Datorn blir lika snabb som LLT`s när man skruvar me dessa mejslar

Permalänk
Medlem

Jag har inte längre några muskler i handleden efter många års datorsittande så jag kör på en rosa Clas Ohlsson skruvdragare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Jula säljer en bättre sats för 279:- https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/... + denna med mindfre mejslar för 99:- . Datorn blir lika snabb som LLT när man skruvar me dessa mejslar

Ahh...
Vilket grymt set du länkade till.
Kolla in den här produkten för liknande pris...
Skruvmejselset

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

I slutändan känner jag bara...äsch, va fan det är inget annat än en vanlig sketen jävla skruvmejsel...who gives a shis liksom?.
Men jag får väl ändå erkänna att transparensen kring hela ledet fram till en färdig produkt är härligt att se. Ärligt och öppet, borde anammas av flera tillverkare.
Men känns ändå verkligen inte som att det för mig skulle vara värt det, oavsett hur bra den skulle kännas då en mejsel från ex iFixit eller liknande garanterat skulle duga lika bra.
Man måste vara bra fan av LTT för att motivera detta köp, speciellt för oss som åker på till tull och liknande.
Är det nån som på allvar har köpt en?

De har sålt åtminstone 60 000 stycken.

Grejen är att om man använder samma mejsel varje dag, i exempelvis arbetet så är $69 småpotatis om det är riktig kvalitet. Jag har själv ingen anledning att köpa den, men har heller inget emot den.

Sen får man också tänka på att det är folk som vill stödja en Youtubekanal också, alltså samma anledning till att folk köper "merch" ö.h.t.