Ryzen 5600X plötslig hög temperatur vid lätta uppgifter + fläktkurvor

Permalänk
Medlem

Ryzen 5600X plötslig hög temperatur vid lätta uppgifter + fläktkurvor

Ny PC med Ryzen 5600X + Pure Rock 2 och MSI B550 Gaming Plus med uppdaterat BIOS och drivrutiner installerade. Ligger på 35C vid idle men gör jag enkla saker som att starta browsern eller ladda ner spel från Steam går temperaturen upp till 60C på ett par sekunder!? Det jag kollar på är CPU Die i HWINFO64. Visst jobbar CPU:n i 20-30% vid lätta uppgifter men känns ändå konstigt. När jag spelar går den inte över 70C med 1400 RPM som högst.

Sedan undrar jag vad för fläktkurvor jag ska köra för CPU-fläkten spinner upp och ner som bara den på grund av de plötsliga temperaturförändringarna. Har Fractal Design 7 Compact med två fläktar som körs på max konstant också och undrar om några tips på fläktkurvor på de också.

Permalänk
Inaktiv

Låter helt normalt.

Angående fläktarna så brukar det finnas en inställning på hur snabbt de ska reagera på temperaturförändring. I alla fall Asus moderkort brukar ha en sådan funktion.

Permalänk
Medlem

Om CPU:n ligger på 20-30 % användning med bara en webbläsare igång låter något riktigt galet. Eller vad räknar du som lätta uppgifter?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Att cpu går upp i arbete vid nedladdning av spel från steam upplever jag också nu efter jag uppgraderade till 500Mbit/s och inte internetlinan längre är lika mycket flaskhals.

I det fallet handlar det troligen om lasten som uppstår för att skyffla filerna till disken

Så har du en snabb internetlina och diskar som kan hantera hastigheten så är inte nedladdning med steam längre en lätt belastning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ryzen fungerar såhär, den boostar när det behövs och då blir det snabbt varmt. Allt under 85c är i stort sett inget att bry sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Om CPU:n ligger på 20-30 % användning med bara en webbläsare igång låter något riktigt galet. Eller vad räknar du som lätta uppgifter?

Njae menade när jag startar browsern så den återupptar alla fönster och tabbar så går den igång till kanske 70% sen minskar snabbt till 0-5% som den ligger på vid idle. Och då spikar temperaturen i ett par sekunder så fläktarna går bananas. Antar att detta är mer ett problem med min fläktkurva dock.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Att cpu går upp i arbete vid nedladdning av spel från steam upplever jag också nu efter jag uppgraderade till 500Mbit/s och inte internetlinan längre är lika mycket flaskhals.

I det fallet handlar det troligen om lasten som uppstår för att skyffla filerna till disken

Så har du en snabb internetlina och diskar som kan hantera hastigheten så är inte nedladdning med steam längre en lätt belastning.

Jo det sant, är väl inte som förr i tiden då det inte var så CPU-intensivt. Har över 500 Mbit minns inte exakt. Märkte dock inte detta med min Ryzen 3700X men de fungerar väl olika kanske eller så pga fläktarna som jag märker det nu.

Skrivet av Haglund:

Ryzen fungerar såhär, den boostar när det behövs och då blir det snabbt varmt. Allt under 85c är i stort sett inget att bry sig om.

Ja den boostar till 4.6 GHz ganska ofta även för mindre uppgifter. Men men, då vet jag att det är normalt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Freezard:

Ja den boostar till 4.6 GHz ganska ofta även för mindre uppgifter. Men men, då vet jag att det är normalt.

Det är under "lättare" och främst enkeltrådade jobb som de pushar hårt.
Kör ex. cinebench enkeltrådat vs flera och se skillnaden i boost, temp och energiförbrukning.

RyzenMaster programmet visar dig vad cpun håller på med om det är intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezard:

Ja den boostar till 4.6 GHz ganska ofta även för mindre uppgifter. Men men, då vet jag att det är normalt.

Normalt, som sagt, men jojo-effekten kan ju dock reta gallfeber på en ändå. Jag brottades med samma problem på min 3600X för ett par år sedan. Det var ett ännu större gissel med den högljudda stockkylaren, för övrigt. Då gjorde jag som jag skrev i det här inlägget. I de allra kortaste ordalag, så kom jag runt problemet genom att låta kylaren ligga konstant på 35 procent (vilket var den ljudnivå jag mäktade med att lyssna på) tills processorn når ungefär 63 grader (för varmare än så blev den aldrig i sitt ständiga boostande), för att sen öka ganska brant.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11