Nederländsk domstol: "Webbkameratvång bryter mot mänskliga rättigheter"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

En kompis jobbar på distans för ett amerikansk företag och de kräver att hon har mjukvara installerad som tar hennes bild var 10:e minut under arbetstiden.

Hatar amerikanska bolag och deras människofientliga inställning. Jobbar för ett nu som varit rätt ok men nu har det gått riktigt bra och det lockar till sig massa corporate suits som ska "effektivisera" och "ta företaget till nästa nivå". En stor anledning till att det gått så bra är att de anställda har tillåtits att få vara kreativa, ta egna beslut och anpassa arbetsmetoden efter marknaden där man verkar. Men nu ska alla pushas in i samma modell "för den fungerar" (i USA...). Idioti! Sorry för rant.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

inte speciellt förvånad att ett Amerikanskt bolag "krockar" med oss i Europa. Om fler var insatta hur kass arbetslivet är i USA så skulle fler i Sverige och Europa sluta klaga, det är rent slaveri i USA jämfört hem här, och Amerikanska bolag har överlag inte förstått att en anställd som mår bra och har det bra är mycket mer produktiv än en piskad anställd.

Jag ha konsultat för flera Amerikanska bolag, både här hemma i Sverige och USA, då jag haft kontakten med människor i USA för att lösa jobbet som skall utföras. ibland i system som ligger borta i USA och ibland här. iom det så har jag vittnat och själv varit med om "Spännande" situationer där jag varit glad att jag varit konsult bara. och haft en bra Svensk arbetsgivare.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Hatar amerikanska bolag och deras människofientliga inställning. Jobbar för ett nu som varit rätt ok men nu har det gått riktigt bra och det lockar till sig massa corporate suits som ska "effektivisera" och "ta företaget till nästa nivå". En stor anledning till att det gått så bra är att de anställda har tillåtits att få vara kreativa, ta egna beslut och anpassa arbetsmetoden efter marknaden där man verkar. Men nu ska alla pushas in i samma modell "för den fungerar" (i USA...). Idioti! Sorry för rant.

been there done that, i ungefär 8 av 10 fall så är risken för att de allt de fina och kreativa arbete som gjorts går nu i spillror och nästa "nivå" kommer inte att slutföras ens.

det är så jävla frustrerande. speciellt när ni förmodligen offrat en hel del också utöver att ni varit kluriga och kreativa.

Yänkare är väldigt ointelligenta. och följer bara någon "guide" för det mesta, väldigt 4 kantigt.
De faller ofta på "Vi är Amerikaner, vi är bäst, vi kan allt."

lite som Nvidia, som mer eller mindre kastar ut EVGA. stort misstag, stort misstag att köra race:et de kör nu.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Listan över vad som är mänskliga rättigheter bara ökar. UNDHR är dock inte bindande i lag bara för att ett land skrivit på det fördraget så det har väl ringa betydelse?

"In international law, a declaration is distinct from a treaty in that it generally states aspirations or understandings among the parties, rather than binding obligations."

Och endast 48 av världens länder har ens skrivit på deklarationen.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Vansinnigt. Skulle aldrig arbeta för ett företag som bryr sig om annat än resultat. Om jag väljer att jobba naken i en trädkoja är liksom inte relevant.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur det kan finnas människor här som tycker att företag ska kunna kontrollera aktivitet eller liknande för den delen heller?

Det enda som har någon betydelse är ifall jobbet blir gjort eller inte. Om du jobbar hemma och allt flyter på, låt då personen köra på som vanligt och sluta upp med övervakning. Det spelar ingen roll om det är via något jävla mjukvaruprogram som kollar musklick/knapptryckningar eller kameror.

Om det märks att saker och ting inte fungerar, börja då med att fråga personen om arbetet är otillfredställande och ifall det inte finns andra uppgifter som denne kanske kan börja sig an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Vansinnigt. Skulle aldrig arbeta för ett företag som bryr sig om annat än resultat.

Även om medarbetarna kommer i kläm? Jag skulle inte vilja tillbaka till den tiden då man såg på personal som något man kunde byta ut så fort som prestationen inte var på topp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Även om medarbetarna kommer i kläm? Jag skulle inte vilja tillbaka till den tiden då man såg på personal som något man kunde byta ut så fort som prestationen inte var på topp.

Hur menar du?
Frihet att göra sitt arbete som man vill, förutsatt att man levererar, måste väl alltid vara bättre än att sitta kedjad till ett bås/en webbkamera där man förväntas leverera detsamma?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Listan över vad som är mänskliga rättigheter bara ökar. UNDHR är dock inte bindande i lag bara för att ett land skrivit på det fördraget så det har väl ringa betydelse?

"In international law, a declaration is distinct from a treaty in that it generally states aspirations or understandings among the parties, rather than binding obligations."

Och endast 48 av världens länder har ens skrivit på deklarationen.

Det är inte den Förenta Nationernas deklaration om mänskliga rättigheter detta avser, som jag förstår den nederländska domstolens text, utan den europeiska deklaration vilket har en starkare status inom EU genom att vara ratificerad av alla medlemsländer.

"Aan het observeren van werknemers zijn strenge voorwaarden verbonden. In zijn arrest van 28 november 2017 overwoog het Europese Hof voor de Rechten van de Mens: “(…) that video surveillance of an employee in the workplace, be it covert or not, must be considered as a considerable intrusion into the employee’s private life (…), and hence [the court] considers that it constitutes an interference within the meaning of Article 8 [Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms]. Any interference can only be justified under Article 8 § 2 if it is in accordance with the law, pursues one or more of the legitimate aims to which that provision refers and is necessary in a democratic society in order to achieve any such aim” (ECLI:CE:ECHR:2017:1128JUD007083813, § 55)."

Skrivet av Fenrisulvfan:

Går det inte bara att sätta en tejpbit över kameran, så kan den ju vara igång hur mycket den vill?
Jag tycker inte det är orimligt att behöva ha kameran på under arbetstid om man jobbar på distans, annars är det ju lätt att fuska med vem som faktiskt gör jobbet.
Det är dock viktigt att informera folk om att dem faktiskt är övervakade och då även exakt hur, detta bör även påminnas om till exempel på inloggningsskärmen.

Att kringgå övervakningsdoktrinen ger väl rimligtvis samma reaktion som att helt undvika.

Vem som gör jobbet är väl rimligtvis rätt ovidkommande. Är man så orolig för att arbetarna beställer låglönefolk att knappa ihop arbetet som underleverantörer, likt i en The Onion-sketch?

Jag tycker den nederländska domstolen är på rätt spår. Man ska inte tvingas till en intim övervakning på sin arbetsplats, än mindre om arbetsplatsen - ekonomiskt tacksamt nog för arbetsgivaren - är placerad i arbetarens hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

been there done that, i ungefär 8 av 10 fall så är risken för att de allt de fina och kreativa arbete som gjorts går nu i spillror och nästa "nivå" kommer inte att slutföras ens.

det är så jävla frustrerande. speciellt när ni förmodligen offrat en hel del också utöver att ni varit kluriga och kreativa.

Yänkare är väldigt ointelligenta. och följer bara någon "guide" för det mesta, väldigt 4 kantigt.
De faller ofta på "Vi är Amerikaner, vi är bäst, vi kan allt."

lite som Nvidia, som mer eller mindre kastar ut EVGA. stort misstag, stort misstag att köra race:et de kör nu.

Det är min andra amerikanska arbetsgivare. Mycket processer och check in the box övningar som ska genomföras och som man får försöka jobba runt för att få något vettigt gjort och inte bara sitta och rapportera. Min erfarenhet är också att allting är så oerhört kortsiktigt men det kanske snarare är kvartalsekonomins fel. Något gör de väl rätt ur ett ekonomiskt perspektiv antar jag eftersom de ändå lyckas ganska bra resultatmässigt men det känns lite som att ljuset brinner i två ändar och att inget riktigt blir gjort egentligen, det är mycket "släcka bränder". Också, den anglo-saxiska ledarstilen leder ofta till att folk inte vågar ta upp eventuella problem utan sopar det under mattan och jobbar sedan stenhårt på att täcka upp för det. Nja, jag ska gnugga på några år till, sen får jag se hur jag gör.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Hur menar du?
Frihet att göra sitt arbete som man vill, förutsatt att man levererar, måste väl alltid vara bättre än att sitta kedjad till ett bås/en webbkamera där man förväntas leverera detsamma?

Tror ni menar samma men i ditt första inlägg var det lite otydligt vad du menade. Menar du att resultatet är det viktigaste eller är det ett problem att de endast bryr sig bara om resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Tror ni menar samma men i ditt första inlägg var det lite otydligt vad du menade. Menar du att resultatet är det viktigaste eller är det ett problem att de endast bryr sig bara om resultatet.

Jag menar att så länge man man kan visa på resultat bör en klok arbetsgivare inte lägga sig i var/när/hur det görs. Inom rimlighetens gränser, förstås.

Det jag menar med att jag föredrar företag som mäter resultat. Inte närvaro eller andra i slutändan meningslösa parametrar.

(Min filosofi har sedan gymnasiet alltid varit att ligga en vecka före planeringen. Prov i kemi på torsdag? Då har jag pluggat färdigt torsdagen innan. Deadline för ett projekt på måndag? Då har jag projektet klart måndagen innan. Det ger mig en enorm frihet att att planera min vardag. Men det förutsätter en resultatorienterad arbetsgivare, inte en arbetsgivare som är besatt av detaljstyrning av arbetstimmarna.)

Edit: Det fungerar förstås bara i vissa branscher. Kirurgen som opererar en vecka tidigare, eller militären som ensam går till attack en vecka tidigare blir kanske inte så uppskattad ...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag menar att så länge man man kan visa på resultat bör en klok arbetsgivare inte lägga sig i var/när/hur det görs. Inom rimlighetens gränser, förstås.

Det jag menar med att jag föredrar företag som mäter resultat. Inte närvaro eller andra i slutändan meningslösa parametrar.

(Min filosofi har sedan gymnasiet alltid varit att ligga en vecka före planeringen. Prov i kemi på torsdag? Då har jag pluggat färdigt torsdagen innan. Deadline för ett projekt på måndag? Då har jag projektet klart måndagen innan. Det ger mig en enorm frihet att att planera min vardag. Men det förutsätter en resultatorienterad arbetsgivare, inte en arbetsgivare som är besatt av detaljstyrning av arbetstimmarna.)

Edit: Det fungerar förstås bara i vissa branscher. Kirurgen som opererar en vecka tidigare, eller militären som ensam går till attack en vecka tidigare blir kanske inte så uppskattad ...

Håller med om att frihet är bra och att det är värdet som skapas som är det viktiga, men även att det inte sker på bekostnad av de anställde vilket var det den andre påpekade. Tror vi alla menar samma. Frihet och stöd från arbetsgivaren och att tillsammans skapa något bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Håller med om att frihet är bra och att det är värdet som skapas som är det viktiga, men även att det inte sker på bekostnad av de anställde vilket var det den andre påpekade. Tror vi alla menar samma. Frihet och stöd från arbetsgivaren och att tillsammans skapa något bra.

Läste inlägget igen, nu tolkar jag det som du. Bra att du kom in som tolk (Det här fick mig att inse hur lätt det är att missförstå folk online. Inte konstigt att forumtrådar lätt spårar ur!)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det är inte den Förenta Nationernas deklaration om mänskliga rättigheter detta avser, som jag förstår den nederländska domstolens text, utan den europeiska deklaration vilket har en starkare status inom EU genom att vara ratificerad av alla medlemsländer.

Europakonventionen på svenska, om man som oftast inte skriver ut hela dess namn.

https://www.echr.coe.int/documents/convention_swe.pdf

(Den finns förstås även i Eur-lex.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

Finns det verkligen ett sådant lag? Jag vill inte att min chef ska försöka rollspela som min psykolog/läkare.

Ja, en arbetsgivare har en skyldighet att ingripa om det finns tecken på att en arbetstagare mår dåligt. Det är reglerat genom arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

T.ex. om det finns tecken på alkohol/drog/spelmissbruk men även om det uppstår en livskris, t.ex. ett dödsfall av närstående eller en skilsmässa.

Bara för att nämna några saker.

Edit: Nej dom ska inte agera psykolog/läkare, däremot ta kontakt med företagshälsan och betala för att du ska få träffa en sakkunnig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Vid möte tycker jag det är självklart den ska vara på. Det är redan svårt som de är att kommunicera över teams så att ta bort ansiktsuttryck gör det hela ännu svårare.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Jo jo, tänk på alla de elever jag har nu "kränkt" ur deras säng för att sminka sig och står framför Chromebookens webcam 08:30 varje morgon för en halv månad.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

I vissa möten behövs kameran för att folk inte helt ska zonea ut. Andra möten funkar bra med den av. Tycker problemet med Teamsmöten är att de som normalt är fåordiga blir ännu tystare medan de som pratar mycket gör det ännu mer.

dock så har jag upplevt nu under 3 år av hemarbete att de med svajig uppkoppling bör köra utan. jag hade en period i början på året mobilt bredband då vi byggde hus och inte hade fått in fibern än. samtal/möten kopplade ner konstant när jag hade kamera igång

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Mycket bra! Boomers och maktgalna mellanchefer med sjuka kontrollbehov behöver tas ner på jorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Mycket bra! Boomers och maktgalna mellanchefer med sjuka kontrollbehov behöver tas ner på jorden.

Vad har boomer med maktgalna mellanchefer att göra...brist på förståelse för tekniken är väl rätt irrelevant för om folk vill övervaka andra eller inte...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Det är min andra amerikanska arbetsgivare. Mycket processer och check in the box övningar som ska genomföras och som man får försöka jobba runt för att få något vettigt gjort och inte bara sitta och rapportera. Min erfarenhet är också att allting är så oerhört kortsiktigt men det kanske snarare är kvartalsekonomins fel. Något gör de väl rätt ur ett ekonomiskt perspektiv antar jag eftersom de ändå lyckas ganska bra resultatmässigt men det känns lite som att ljuset brinner i två ändar och att inget riktigt blir gjort egentligen, det är mycket "släcka bränder". Också, den anglo-saxiska ledarstilen leder ofta till att folk inte vågar ta upp eventuella problem utan sopar det under mattan och jobbar sedan stenhårt på att täcka upp för det. Nja, jag ska gnugga på några år till, sen får jag se hur jag gör.

det fungerar ett tag, sen måste de omsätta personal som inte säger emot och inte är utbrända. å så fortsätter ekorrhjulet, det är därför det fungerar i långa loppet också. anställda är förbrukningsmaterial för dem tyvärr, och inte en tillgång.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.