TP-Link TL-SG108PE vs Netgear GS108T v3?

Permalänk

TP-Link TL-SG108PE vs Netgear GS108T v3?

Behöver en ny switch med stöd för VLAN och har kollat in dessa, men hittar inte så mycket jämförelser mellan dom.
Annars har jag haft ögonen på en UniFi Switch Lite 8-PoE, men finns inte i lager, men kan det vara värt att vänta på den?

Behöver minst en PoE-port, men inget krav på fler så det är inte det viktigaste.

Hur är webgränssnittet i jämförelse tex?

Permalänk
Medlem

Om jag var tvungen att välja mellan TL-SG108PE och GS108T så skulle jag nog välja TP-Link switchen då webbgränssnittet är lite fräschare i denna jämfört med Netgear som i princip har haft samma sunkiga gränssnitt i 10 års tid. UniFi Switch är en helt annan femma då dessa inte har något webbgränssnitt annat än UniFi-kontrollern vilket då kräver att du manuellt adopterar via SSH/set-inform alternativt sätter upp DHCP option 43 eller DNS adoption för att få in switchen in i kontrollern. Om du inte har några andra UniFi-prylar och inga planer på det så skulle jag hellre råda dig att gå på TP-Link switchen.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Om du inte var tvungen att välja mellan dessa, vad hade du valt då?

Jag har redan en UniFi AP AC lite med kontrollen installerad på servern. Problemet är bara hur länge jag måste vänta på att UniFi switchen kommer in i lager.

Permalänk
Medlem

Ja om du nu redan har UniFI accesspunkt och en UniFi-kontroller uppe så skulle jag förstås råda dig att invänta om du inte har jättebråttom. Tyvärr så tycks inte Ubiquiti prioritera produktion av just 8-portars switcharna, utan det som dyker upp emellanåt vad gäller de mindre switcharna är Flex Mini 5-portars samt Switch Lite 16 PoE. Den lilla 5-portars kan bara PoE-matas men inte mata något vidare samt att den saknar SSH-shell så den är bökigare att adoptera, och 16-portars kostar ju en del.

Gissningsvis så lär vi väl få fortsatt vänta på att produktionstakten på 16-28nm kretsar, som sitter i bl.a. nätverksutrustning, ska börja öka. Kanske tar något år eller två innan vi kommer kunna se tillgång på hela produktsortimenten igen. Det är som med exempelvis skrivare, det är total brist på minder A3-skrivare från de större tillverkarna just för att de har samma problem att få tag på de lite "större" och billigare mikroprocessorerna och styrkretsarna.

Men om inte annat så kan du ju köpa en TP-Link switch nu och byta ut till UniFi ekosystemet i framtiden när dessa blir mer lättillgängliga.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Men om inte annat så kan du ju köpa en TP-Link switch nu och byta ut till UniFi ekosystemet i framtiden när dessa blir mer lättillgängliga.

Det lutar nog åt det, då jag behöver en inom en snar framtid.
Tack så mycket för dina svar!

Permalänk
Medlem

Jag har TP-Linken. Är nöjd men gränssnittet är inte awesome.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕