Permalänk

Bitlocker

Hejsan! Har kört fast i en ominstallation utav en laptop. Laptopen i fråga har i dagsläget inget OS installerat och när jag pluggar in min USB-sticka med Win 11 på och väljer HDD så kommer det upp att bitlocker är aktiverat på hårddisken och att man ska starta datorn och stänga av bitlocker innan man fortsätter. Hur går jag till väga när jag liksom inte kan avaktivera det på något sätt då jag inte kommer till ett bootat windows? Finns det något simpelt sätt att göra det genom CMD i felsökningsläget som man kan öppna upp under installation? Tacksam för all hjälp jag kan få här då min kunskap inte räcker till.

Permalänk
Medlem

Hej,

Om du har kod/recoverynyckel kan du avkryptera via manage-bde i cmd (kolla manage-bde /? för info i cmd).

Verkar dock märkligt att den skulle vara bitlocker-låst om den inte har något operativ. Testat att formatera om disken som du försöker installera OS:et på? Kanske behöver nollställa TPM i BIOS/UEFI om den haft bitlocker aktiverat tidigare. Är disken från en annan maskin som tidigare haft bitlocker aktiverat eller vise-versa?