Bör detta ärende anmälas till ARN?

Permalänk

Bör detta ärende anmälas till ARN?

Hej allesammans!

Tänkte höra hur ni ställer er i mitt reklamationsärende.

Jag köpte ett par svarta vinterkängor i slutet av oktober 2021. Skorna kostade drygt 3000kr när jag köpte de och i mitten av mars 2022 insåg jag att skorna hade lossnat inuti vilket jag skrev till företaget i form av ett reklamationsärende. Det står på företagets hemsida att reklamationsärenden kan ta uppemot en månad, beroende på vilken leverantör de måste vidarebefordra reklamationen till. Sista mailet jag skickade till de i mitten av juni behöver jag påminna de om över två månader senare. Sista augusti godkänner företaget min reklamation och jag skickade in skorna i slutet av sepember. Jag skrev som svar på deras godkännande att jag gärna tar emot nya skor och att jag skickar in de trasiga snarast. Reklamationen godkänns efter ~6månader alltså.

När företaget sedan tagit emot returen skriver de att min storlek på skorna i samma färg inte finns i lager, och de skriver att jag kommer få en återbetalning. Jag kikar in på deras webbsida och ser att skorna inte finns i lager men att samma sko fast i brunt finns tillgänglig. 2 timmar efteråt skriver jag och frågar när svarta kommer in i lager igen och att jag gärna får de bruna skorna som ersättningsvara istället. Då hävdar företaget att ärendet är avslutat och att jag får köpa nya istället. Denna säsong kostar skorna drygt 5000kr och då ber jag företaget ge mig täckningsbidrag men återigen säger de att ärendet är avslutat och inte kommer hantera det vidare, i linje med konsumentköplagen.

I detta skede hänvisar jag till [hallåkonsument, punkt 1 - "vad du kan kräva av företaget"]. Här står det:
- "Om företaget inte kan erbjuda en likadan vara kan det vara okej att få en vara som är likvärdig": Bruna fanns tillgängliga vid reklamationsbeskedet. Företaget svarar att det inte går att "skruva tillbaka klockan" nu när jag redan fått återbetalningen samt att inga skor fanns i lager när det hanterades. Värt att tillägga är att svarta i min storlek kommer in i lager igen 2 dagar senare, som att det är något lotteri när företaget själva överskrider handläggningstiden med 5 månader. Missförstår jag "Du kan själv föreslå vilken lösning du vill ha av företaget.", citerat hallåkonsument, med tanke på att jag inte fick välja ö.h.t. utan att företaget direkt sa att jag får återbetalning?

Vidare står det på hallåkonsument, att "i tredje hand" får jag som konsument välja att häva köpet och om köpet hävs kan jag kräva täckningsbidrag för att köpa nya. Som svar på detta skriver företaget "Vi kan inte ge er den rabatt som ni efterfrågar då ni köpte produkten för flera år sen. De produkter vi har på lager är nya säsongsvaror, alltså inte samma säsong som den du ägde.". Med tanke på att jag reklamerade 5 månader efter inköp, så anser jag verkligen att detta argument inte håller och att jag borde få täckningsbidrag.

Hör gärna er take på detta, och jag är inte helt check på konsumentköplagen så hade gärna fått lite återkoppling för att inte höra av mig till ARN i "onödan". Jag slutade få svar till sist, trots att jag fortsatte ställa nya frågor för att förstå mig på hur de "har rätt".

Permalänk
Medlem

Ja, jag hade tagit detta till ARN.

Permalänk
Medlem

Det värsta som kan hända om du tar det till Arn är att de inte "tar upp fallet" om de anser att butiken har handlat rätt. Så mitt tips är att prova och se vilket utfall det får.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd

Frågan är väl hur länge skor ska hålla. Det beror givetvis på hur mycket man går i dem. Tror att du får svårt att vinna, men det är bara min gissning.

Det som verkligen brukar slitas är sulan om man promenerar mycket. I alla fall på mina skor. Att saker lossnar inuti skorna är väl inte särskilt ovanligt om man nu promenerar mycket.

Du skriver inte vad som lossnat inuti skorna, vilket verkar vara ditt största problem och anledningen till att du gjorde reklamation. Det gör att jag inte riktigt kan ta dig på allvar, då det skulle vara det första jag skrev. Men, men.

Permalänk
Sötast

Mitt förra par vinterkängor höll i lite över 10 år och kostade väl halva priset av 3000 så visst bör de hålla längre än så.
Och ja, hur de hanterat ditt ärende är under all kritik.

Jag är nog för lat för ARN själv så hade väl lämnat en dålig review och köpt av något annat företag istället.
Känns inte lönt att få ett utbytes par ändå om de första inte ens höll ett halvår. Säkerligen kinaskit/deichmann kvalitet.

Permalänk
Medlem

XXL menar att man inte kan ha bomullsstrumpor i skorna de säljer, då går skorna sönder och går inte att reklamera (hälkappan i båda mina >1000kr-skor havererade snabbt), men i det här fallet (har ingen aning om vilken butik det gäller förresten) tycks det ju som att företaget snabbt betalat ut pengar innan de stämt av med kunden. Det är ett otyg när företag, ofta när det gäller varor som sålts på rea, hellre betalar pengar än reparerar eller ger ersättningsvara. Har inga legala tips men önskar TS lycka till, och företaget otur.

(Jag lagade mina skor med en skinnbit vid hälen, då höll de typ 5+ år till, i övrigt var skorna alltså ok kvalisort).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av beethovenkodar:

Hej allesammans!

Tänkte höra hur ni ställer er i mitt reklamationsärende.

Jag köpte ett par svarta vinterkängor i slutet av oktober 2021. Skorna kostade drygt 3000kr när jag köpte de och i mitten av mars 2022 insåg jag att skorna hade lossnat inuti vilket jag skrev till företaget i form av ett reklamationsärende. Det står på företagets hemsida att reklamationsärenden kan ta uppemot en månad, beroende på vilken leverantör de måste vidarebefordra reklamationen till. Sista mailet jag skickade till de i mitten av juni behöver jag påminna de om över två månader senare. Sista augusti godkänner företaget min reklamation och jag skickade in skorna i slutet av sepember. Jag skrev som svar på deras godkännande att jag gärna tar emot nya skor och att jag skickar in de trasiga snarast. Reklamationen godkänns efter ~6månader alltså.

När företaget sedan tagit emot returen skriver de att min storlek på skorna i samma färg inte finns i lager, och de skriver att jag kommer få en återbetalning. Jag kikar in på deras webbsida och ser att skorna inte finns i lager men att samma sko fast i brunt finns tillgänglig. 2 timmar efteråt skriver jag och frågar när svarta kommer in i lager igen och att jag gärna får de bruna skorna som ersättningsvara istället. Då hävdar företaget att ärendet är avslutat och att jag får köpa nya istället. Denna säsong kostar skorna drygt 5000kr och då ber jag företaget ge mig täckningsbidrag men återigen säger de att ärendet är avslutat och inte kommer hantera det vidare, i linje med konsumentköplagen.

I detta skede hänvisar jag till [hallåkonsument, punkt 1 - "vad du kan kräva av företaget"]. Här står det:
- "Om företaget inte kan erbjuda en likadan vara kan det vara okej att få en vara som är likvärdig": Bruna fanns tillgängliga vid reklamationsbeskedet. Företaget svarar att det inte går att "skruva tillbaka klockan" nu när jag redan fått återbetalningen samt att inga skor fanns i lager när det hanterades. Värt att tillägga är att svarta i min storlek kommer in i lager igen 2 dagar senare, som att det är något lotteri när företaget själva överskrider handläggningstiden med 5 månader. Missförstår jag "Du kan själv föreslå vilken lösning du vill ha av företaget.", citerat hallåkonsument, med tanke på att jag inte fick välja ö.h.t. utan att företaget direkt sa att jag får återbetalning?

Vidare står det på hallåkonsument, att "i tredje hand" får jag som konsument välja att häva köpet och om köpet hävs kan jag kräva täckningsbidrag för att köpa nya. Som svar på detta skriver företaget "Vi kan inte ge er den rabatt som ni efterfrågar då ni köpte produkten för flera år sen. De produkter vi har på lager är nya säsongsvaror, alltså inte samma säsong som den du ägde.". Med tanke på att jag reklamerade 5 månader efter inköp, så anser jag verkligen att detta argument inte håller och att jag borde få täckningsbidrag.

Hör gärna er take på detta, och jag är inte helt check på konsumentköplagen så hade gärna fått lite återkoppling för att inte höra av mig till ARN i "onödan". Jag slutade få svar till sist, trots att jag fortsatte ställa nya frågor för att förstå mig på hur de "har rätt".

Företaget har rätten att erbjuda dig återbetalning, men det är inget du måste gå med på, du har rätten att välja något annat, dvs en liknande produkt, kostnaden för ett täckningsköp, etc.

Men har du gått med på återbetalning så är det inget du kan göra, det är avslutat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

XXL menar att man inte kan ha bomullsstrumpor i skorna de säljer, då går skorna sönder och går inte att reklamera (hälkappan i båda mina >1000kr-skor havererade snabbt), men i det här fallet (har ingen aning om vilken butik det gäller förresten) tycks det ju som att företaget snabbt betalat ut pengar innan de stämt av med kunden. Det är ett otyg när företag, ofta när det gäller varor som sålts på rea, hellre betalar pengar än reparerar eller ger ersättningsvara. Har inga legala tips men önskar TS lycka till, och företaget otur.

(Jag lagade mina skor med en skinnbit vid hälen, då höll de typ 5+ år till, i övrigt var skorna alltså ok kvalisort).

Så det är alltså mina strumpors fel att hälen i alla mina skor går sönder? Det hade jag aldrig kunnat gissa mig till

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Frågan är väl hur länge skor ska hålla. Det beror givetvis på hur mycket man går i dem. Tror att du får svårt att vinna, men det är bara min gissning.

Det som verkligen brukar slitas är sulan om man promenerar mycket. I alla fall på mina skor. Att saker lossnar inuti skorna är väl inte särskilt ovanligt om man nu promenerar mycket.

Du skriver inte vad som lossnat inuti skorna, vilket verkar vara ditt största problem och anledningen till att du gjorde reklamation. Det gör att jag inte riktigt kan ta dig på allvar, då det skulle vara det första jag skrev. Men, men.

Vinterskor skall hålla något längre än en säsong kan man tycka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Frågan är väl hur länge skor ska hålla. Det beror givetvis på hur mycket man går i dem. Tror att du får svårt att vinna, men det är bara min gissning.

Det som verkligen brukar slitas är sulan om man promenerar mycket. I alla fall på mina skor. Att saker lossnar inuti skorna är väl inte särskilt ovanligt om man nu promenerar mycket.

Du skriver inte vad som lossnat inuti skorna, vilket verkar vara ditt största problem och anledningen till att du gjorde reklamation. Det gör att jag inte riktigt kan ta dig på allvar, då det skulle vara det första jag skrev. Men, men.

Fast reklamationen godkändes ju av företaget, så hur länge skor ska hålla har väl inget med saken att göra? Problemet här är att företaget återbetalade köpet medan TS hellre ville få en likvärdig vara i ersättning.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Mitt förra par vinterkängor höll i lite över 10 år och kostade väl halva priset av 3000 så visst bör de hålla längre än så.
Och ja, hur de hanterat ditt ärende är under all kritik.

Jag är nog för lat för ARN själv så hade väl lämnat en dålig review och köpt av något annat företag istället.
Känns inte lönt att få ett utbytes par ändå om de första inte ens höll ett halvår. Säkerligen kinaskit/deichmann kvalitet.

Gillar skorna så hade gärna fått nya och det bör inte vara kinaskit om det är Bally tänker jag, med tanke på deras säljpunkter mm men jag kanske bara blir lurad hehe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Fast reklamationen godkändes ju av företaget, så hur länge skor ska hålla har väl inget med saken att göra? Problemet här är att företaget återbetalade köpet medan TS hellre ville få en likvärdig vara i ersättning.

Trots det så har TS inte berättat vad som gick sönder. Märkligt. Det skulle vara min största poäng om en sko gick sönder.

Ni övriga tycker enbart att det är fel att företaget återbetalar pengarna som TS lagt ut på skorna, trots att personen använt dem i flera månader.

Om nu något var fel på skorna och företaget betalar de pengar som TS lagt ut, vad mer kan då företaget göra? Snälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Trots det så har TS inte berättat vad som gick sönder. Märkligt. Det skulle vara min största poäng om en sko gick sönder.

Ni övriga tycker enbart att det är fel att företaget återbetalar pengarna som TS lagt ut på skorna, trots att personen använt dem i flera månader.

Om nu något var fel på skorna och företaget betalar de pengar som TS lagt ut, vad mer kan då företaget göra? Snälla.

Exempel på vad de skulle kunna göra är att följa våra konsumentlagar.
Återbetalning är en ok lösning om båda parter är med på det.
Annars är det samma vara eller likvärdig vara tillbaka som gäller. Alternativt täckköp av samma / liknande vara hos annan återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Arns beslut är ju tyvärr inget företaget behöver följa, så känns som detta blir svårt att få rätt i såtillvida att företaget följt alla lagar. Kanske det sistnämnda som Arn kan hjälpa till med.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Trots det så har TS inte berättat vad som gick sönder. Märkligt. Det skulle vara min största poäng om en sko gick sönder.

Ni övriga tycker enbart att det är fel att företaget återbetalar pengarna som TS lagt ut på skorna, trots att personen använt dem i flera månader.

Om nu något var fel på skorna och företaget betalar de pengar som TS lagt ut, vad mer kan då företaget göra? Snälla.

Tanken är med omleverans är om du lyckas köpa en sak på rabatt så skall företaget, säg att jag köpte en GoogleTV 4K för 499kr på Inet. Sen går den sönder och Inet ger mig 499kr istället för att ge mig en ny GoogleTV 4K. OK om GoogleTVn har gått ur sortimentet, men faktum är att ÅF har rätt att välja hur man ska ersätta.

Oops.. det är ju köparen som får välja.. får rätta mig där. Tack!

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

felaktig info
Permalänk
Medlem

Ta pengarna och köp ett annat märke
.
Tänk om du får samma dåliga kvalite vid inbyte av bruna skor.

Permalänk
Medlem

Du har fått bära ett par dyra kängor gratis en hel säsong, detta skulle iallafall jag vara fullt nöjd med.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Avstängd

Hur orkar du ens, du fick tillbaks pengarna och fick använda ett par kängor helt gratis tills de gick sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaevel:

Exempel på vad de skulle kunna göra är att följa våra konsumentlagar.

Jag tycker det är ganska uppenbart att företaget betalat tillbaka pengarna till TS för att slippa dennes trams. Som sagt, om man klagar på en sko, så säger man exakt vad som är felaktigt och ger inte en väldigt generell bild av vad som är fel. Om innersulan lossnar, så skriver man direkt ut det. Det skulle jag gjort.

TS kommer givetvis inte vinna i ARN. Att tro något annat är inte rimligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slipbit:

Tanken är med omleverans är om du lyckas köpa en sak på rabatt så skall företaget, säg att jag köpte en GoogleTV 4K för 499kr på Inet. Sen går den sönder och Inet ger mig 499kr istället för att ge mig en ny GoogleTV 4K. OK om GoogleTVn har gått ur sortimentet, men faktum är att ÅF har rätt att välja hur man ska ersätta.

Jag tolkar det som du skriver att företaget ska ersätta konsumenten med en likvärdig produkt. Det kan säkert stämma med elektronikprodukter som inte förnedras på samma sätt som ett par skor gör. Skor som man promenerat i under ett par månader är inte likvärdiga med ett helt par nya skor, då skor slits och det bildas en viss lukt i dem.

När jag gjorde lumpen så har jag för mig att tre deciliter vätska gick över till skorna varje dygn. Det påverkar givetvis skorna. Om inte annat, så luktar de annorlunda.

Permalänk
Medlem

Skulle ta detta till ARN och se vad dom säger.
Men är också nyfiken på vilka skor det handlar om? För 3000:- får man ju t.ex ett par fina Meindl kängor eller liknande. Är en hyfsad summa för ett par kängor.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag tycker det är ganska uppenbart att företaget betalat tillbaka pengarna till TS för att slippa dennes trams. Som sagt, om man klagar på en sko, så säger man exakt vad som är felaktigt och ger inte en väldigt generell bild av vad som är fel. Om innersulan lossnar, så skriver man direkt ut det. Det skulle jag gjort.

TS kommer givetvis inte vinna i ARN. Att tro något annat är inte rimligt.

Det är köparen som styr hur problemet ska åtgärdas. Konsumentköplagen:

Citat:

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet.

Det är alltså inte säljaren som kan välja fritt vilken åtgärd som ska genomföras.

Om TS har lämnat någon viljeyttring som gjort det möjlig för säljaren att tolka som att säljaren kan häva köpet så kan inte TS vinna i ARN. Men har TS uttryckligen begärt omleverans så avgörs fallet solklart till TS fördel. Om TS inte alls uttryckt sin vilja så blir det förstås svårare att komma i efterhand och begära annan åtgärd, men jag tror fortfarande att TS vinner om hen begär mellanskillnaden för ett nytt par av samma eller ersättande sort.

KKL 26§, 1st har en passus om oskälig kostnad för säljaren, det tror jag knappast gäller här. Det är dessutom uppenbart att det är säljarens fel att det gått så lång tid (och hunnit ske prisförändringar) för att få reklamantionen att gå framåt. Reklamationen ska hanteras inom "skälig tid", vilket ska bedömas enligt branchstandard. Att byta ett par skor går fort om man inte är totalt inkompetent eller ovillig. Säljaren har dessutom gjort fel som skyller på tillverkaren - tillverkaren är inte part i det hela och säljaren ska ersätta köparen inom "skälig tid" oavsett mellanhavanden mellan säljare och tillverkare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KAD:

Det är alltså inte säljaren som kan välja fritt vilken åtgärd som ska genomföras.

Jag förstår din poäng, men jag tycker också du bör ta i beaktande att det finns människor som försöker få saker som de inte har rätt till.

Jag tycker jag i flera inlägg poängterat att man ska ta upp det som är mest viktigt för ens klagomål, vilket inte TS gjort, utan denne har i väldigt generella ordalag beskrivit att skorna inte fungerar. Om jag vore TS, så hade jag utförligt beskrivit vad som varit fel i det ursprungliga inlägget. Det hade varit min poäng för att driva ett mål mot företaget.

Om man inte på ett forum kan beskriva exakt vad som är fel, så kommer man inte vinna ett mål och man kommer att få motstånd från andra medlemmar i forumet som tror att personen inte talar sanning.

Så, jag ber om ursäkt för att jag är så negativ i detta delforum, men jag lyckas alltid hitta saker som jag inte tycker stämmer. I viss mån är det nog ett sundhetstecken då ett forum som alltid håller med TS inte är riktigt friskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag tycker det är ganska uppenbart att företaget betalat tillbaka pengarna till TS för att slippa dennes trams. Som sagt, om man klagar på en sko, så säger man exakt vad som är felaktigt och ger inte en väldigt generell bild av vad som är fel. Om innersulan lossnar, så skriver man direkt ut det. Det skulle jag gjort.

Vad spelar det för roll vad TS skrivit ut här i tråden, det viktiga är ju vad företaget har fått för information. Och exakt vad TS skrev i reklamationen är inte redovisat här.

Sen fick ju företaget in skorna och kunde se problemet själva innan de tog slutgiltigt beslut om åtgärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag tycker det är ganska uppenbart att företaget betalat tillbaka pengarna till TS för att slippa dennes trams. Som sagt, om man klagar på en sko, så säger man exakt vad som är felaktigt och ger inte en väldigt generell bild av vad som är fel. Om innersulan lossnar, så skriver man direkt ut det. Det skulle jag gjort.

TS kommer givetvis inte vinna i ARN. Att tro något annat är inte rimligt.

TS har köpt en vara, som förhållandevis kort tid efter köpet går sönder. Företaget tar för det första fem månader på sig att hantera ärendet vilket är långt över skälig tid, och tar sedan ensidigt beslutet att häva köpet (vilket inte är ett alternativ företaget har rätt att välja) och återbetala köpesumman. TS står nu utan skor och måste betala ett högre pris för att införskaffa ett nytt par, således har TS lidit skada och är berättigad till skadestånd motsvarande prisskillnaden. Detta är ett typfall för täckningsköp och har avgjorts flera gånger av ARN. Om TS uppgifter stämmer är det ingen tvekan om att ARN bedömer till TS fördel.
Här en länk till Lawline som avhandlar ett jämförbart ärende.

Forumdelen heter Konsumenträtt, inte konsumenhittepålitevadsomhelstharegentligeningenaning vilket är vad dina inlägg grundar sig i.

Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag tycker jag i flera inlägg poängterat att man ska ta upp det som är mest viktigt för ens klagomål, vilket inte TS gjort, utan denne har i väldigt generella ordalag beskrivit att skorna inte fungerar. Om jag vore TS

Företaget har godkänt TS reklamation, så vad spelar det för roll att TS här inte i detalj beskriver felet? Frågan gäller skadeståndsanspråket, och dina återkommande försök att misstänkliggöra TS på en helt irrelevant basis blir tämligen löjliga.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av beethovenkodar:

Hej allesammans!

Tänkte höra hur ni ställer er i mitt reklamationsärende.

Jag köpte ett par svarta vinterkängor i slutet av oktober 2021. Skorna kostade drygt 3000kr när jag köpte de och i mitten av mars 2022 insåg jag att skorna hade lossnat inuti vilket jag skrev till företaget i form av ett reklamationsärende. Det står på företagets hemsida att reklamationsärenden kan ta uppemot en månad, beroende på vilken leverantör de måste vidarebefordra reklamationen till. Sista mailet jag skickade till de i mitten av juni behöver jag påminna de om över två månader senare. Sista augusti godkänner företaget min reklamation och jag skickade in skorna i slutet av sepember. Jag skrev som svar på deras godkännande att jag gärna tar emot nya skor och att jag skickar in de trasiga snarast. Reklamationen godkänns efter ~6månader alltså.

När företaget sedan tagit emot returen skriver de att min storlek på skorna i samma färg inte finns i lager, och de skriver att jag kommer få en återbetalning. Jag kikar in på deras webbsida och ser att skorna inte finns i lager men att samma sko fast i brunt finns tillgänglig. 2 timmar efteråt skriver jag och frågar när svarta kommer in i lager igen och att jag gärna får de bruna skorna som ersättningsvara istället. Då hävdar företaget att ärendet är avslutat och att jag får köpa nya istället. Denna säsong kostar skorna drygt 5000kr och då ber jag företaget ge mig täckningsbidrag men återigen säger de att ärendet är avslutat och inte kommer hantera det vidare, i linje med konsumentköplagen.

I detta skede hänvisar jag till [hallåkonsument, punkt 1 - "vad du kan kräva av företaget"]. Här står det:
- "Om företaget inte kan erbjuda en likadan vara kan det vara okej att få en vara som är likvärdig": Bruna fanns tillgängliga vid reklamationsbeskedet. Företaget svarar att det inte går att "skruva tillbaka klockan" nu när jag redan fått återbetalningen samt att inga skor fanns i lager när det hanterades. Värt att tillägga är att svarta i min storlek kommer in i lager igen 2 dagar senare, som att det är något lotteri när företaget själva överskrider handläggningstiden med 5 månader. Missförstår jag "Du kan själv föreslå vilken lösning du vill ha av företaget.", citerat hallåkonsument, med tanke på att jag inte fick välja ö.h.t. utan att företaget direkt sa att jag får återbetalning?

Vidare står det på hallåkonsument, att "i tredje hand" får jag som konsument välja att häva köpet och om köpet hävs kan jag kräva täckningsbidrag för att köpa nya. Som svar på detta skriver företaget "Vi kan inte ge er den rabatt som ni efterfrågar då ni köpte produkten för flera år sen. De produkter vi har på lager är nya säsongsvaror, alltså inte samma säsong som den du ägde.". Med tanke på att jag reklamerade 5 månader efter inköp, så anser jag verkligen att detta argument inte håller och att jag borde få täckningsbidrag.

Hör gärna er take på detta, och jag är inte helt check på konsumentköplagen så hade gärna fått lite återkoppling för att inte höra av mig till ARN i "onödan". Jag slutade få svar till sist, trots att jag fortsatte ställa nya frågor för att förstå mig på hur de "har rätt".

Nej. Har du fått full ersättning för dina utlägg trots att du kunnat använda skorna en säsong finns inte en chans att ARN tar upp fallet, de har fullföljt sitt åtagande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det är köparen som styr hur problemet ska åtgärdas. Konsumentköplagen:
Det är alltså inte säljaren som kan välja fritt vilken åtgärd som ska genomföras.

Om TS har lämnat någon viljeyttring som gjort det möjlig för säljaren att tolka som att säljaren kan häva köpet så kan inte TS vinna i ARN. Men har TS uttryckligen begärt omleverans så avgörs fallet solklart till TS fördel. Om TS inte alls uttryckt sin vilja så blir det förstås svårare att komma i efterhand och begära annan åtgärd, men jag tror fortfarande att TS vinner om hen begär mellanskillnaden för ett nytt par av samma eller ersättande sort.

KKL 26§, 1st har en passus om oskälig kostnad för säljaren, det tror jag knappast gäller här. Det är dessutom uppenbart att det är säljarens fel att det gått så lång tid (och hunnit ske prisförändringar) för att få reklamantionen att gå framåt. Reklamationen ska hanteras inom "skälig tid", vilket ska bedömas enligt branchstandard. Att byta ett par skor går fort om man inte är totalt inkompetent eller ovillig. Säljaren har dessutom gjort fel som skyller på tillverkaren - tillverkaren är inte part i det hela och säljaren ska ersätta köparen inom "skälig tid" oavsett mellanhavanden mellan säljare och tillverkare.

Problemet är ju att varan hade ett konstruktionsfel och samma vara finns inte längre (spekulation men troligt), en ny modell där felet är åtgärdat finns nu men kanske inte kan räknas som likvärdig eftersom priset ökat så mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Företaget har godkänt TS reklamation, så vad spelar det för roll att TS här inte i detalj beskriver felet? Frågan gäller skadeståndsanspråket, och dina återkommande försök att misstänkliggöra TS på en helt irrelevant basis blir tämligen löjliga.

Om jag hade velat få hjälp på ett forum, så hade jag utförligt beskrivit vad som var fel med skorna. Det hade hjälpt mig i min fortsatta kamp mot företaget. Om jag enbart ger en generell beskrivning av ärendet, så får jag inte lika specifika råd som jag skulle vilja ha.

Vi vet fortfarande inte varför företaget godkänner reklamationen. Är det på grund av den luddiga beskrivning som TS gjort här? Som sagt, ibland kan det finnas skäl för företag att godkänna reklamationer bara för att slippa en jobbig kund som själv gjort fel. Kanske inte så här, men det lär förekomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det är köparen som styr hur problemet ska åtgärdas. Konsumentköplagen:
Det är alltså inte säljaren som kan välja fritt vilken åtgärd som ska genomföras.

Om TS har lämnat någon viljeyttring som gjort det möjlig för säljaren att tolka som att säljaren kan häva köpet så kan inte TS vinna i ARN. Men har TS uttryckligen begärt omleverans så avgörs fallet solklart till TS fördel. Om TS inte alls uttryckt sin vilja så blir det förstås svårare att komma i efterhand och begära annan åtgärd, men jag tror fortfarande att TS vinner om hen begär mellanskillnaden för ett nytt par av samma eller ersättande sort.

KKL 26§, 1st har en passus om oskälig kostnad för säljaren, det tror jag knappast gäller här. Det är dessutom uppenbart att det är säljarens fel att det gått så lång tid (och hunnit ske prisförändringar) för att få reklamantionen att gå framåt. Reklamationen ska hanteras inom "skälig tid", vilket ska bedömas enligt branchstandard. Att byta ett par skor går fort om man inte är totalt inkompetent eller ovillig. Säljaren har dessutom gjort fel som skyller på tillverkaren - tillverkaren är inte part i det hela och säljaren ska ersätta köparen inom "skälig tid" oavsett mellanhavanden mellan säljare och tillverkare.

Men om säljaren inte kan hitta en ersättningsprodukt och den har utgått så blir det sista alternativet att ge tillbaka pengarna till köparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nej. Har du fått full ersättning för dina utlägg trots att du kunnat använda skorna en säsong finns inte en chans att ARN tar upp fallet, de har fullföljt sitt åtagande.

Håller inte med. Kunden har, så vitt jag förstår, inte fått säga sitt.

Rätt till avhjälpande eller omleverans
4 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper ett fel på varan eller gör en omleverans. Konsumenten får välja mellan åtgärderna.

Att TS haft användning av skorna är irrelevant när det gäller reklamation.

Källa: Konsumentköplagen (2022:260)

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net