Bör detta ärende anmälas till ARN?
Hej allesammans!
Tänkte höra hur ni ställer er i mitt reklamationsärende.
Jag köpte ett par svarta vinterkängor i slutet av oktober 2021. Skorna kostade drygt 3000kr när jag köpte de och i mitten av mars 2022 insåg jag att skorna hade lossnat inuti vilket jag skrev till företaget i form av ett reklamationsärende. Det står på företagets hemsida att reklamationsärenden kan ta uppemot en månad, beroende på vilken leverantör de måste vidarebefordra reklamationen till. Sista mailet jag skickade till de i mitten av juni behöver jag påminna de om över två månader senare. Sista augusti godkänner företaget min reklamation och jag skickade in skorna i slutet av sepember. Jag skrev som svar på deras godkännande att jag gärna tar emot nya skor och att jag skickar in de trasiga snarast. Reklamationen godkänns efter ~6månader alltså.
När företaget sedan tagit emot returen skriver de att min storlek på skorna i samma färg inte finns i lager, och de skriver att jag kommer få en återbetalning. Jag kikar in på deras webbsida och ser att skorna inte finns i lager men att samma sko fast i brunt finns tillgänglig. 2 timmar efteråt skriver jag och frågar när svarta kommer in i lager igen och att jag gärna får de bruna skorna som ersättningsvara istället. Då hävdar företaget att ärendet är avslutat och att jag får köpa nya istället. Denna säsong kostar skorna drygt 5000kr och då ber jag företaget ge mig täckningsbidrag men återigen säger de att ärendet är avslutat och inte kommer hantera det vidare, i linje med konsumentköplagen.
I detta skede hänvisar jag till [hallåkonsument, punkt 1 - "vad du kan kräva av företaget"]. Här står det:
- "Om företaget inte kan erbjuda en likadan vara kan det vara okej att få en vara som är likvärdig": Bruna fanns tillgängliga vid reklamationsbeskedet. Företaget svarar att det inte går att "skruva tillbaka klockan" nu när jag redan fått återbetalningen samt att inga skor fanns i lager när det hanterades. Värt att tillägga är att svarta i min storlek kommer in i lager igen 2 dagar senare, som att det är något lotteri när företaget själva överskrider handläggningstiden med 5 månader. Missförstår jag "Du kan själv föreslå vilken lösning du vill ha av företaget.", citerat hallåkonsument, med tanke på att jag inte fick välja ö.h.t. utan att företaget direkt sa att jag får återbetalning?
Vidare står det på hallåkonsument, att "i tredje hand" får jag som konsument välja att häva köpet och om köpet hävs kan jag kräva täckningsbidrag för att köpa nya. Som svar på detta skriver företaget "Vi kan inte ge er den rabatt som ni efterfrågar då ni köpte produkten för flera år sen. De produkter vi har på lager är nya säsongsvaror, alltså inte samma säsong som den du ägde.". Med tanke på att jag reklamerade 5 månader efter inköp, så anser jag verkligen att detta argument inte håller och att jag borde få täckningsbidrag.
Hör gärna er take på detta, och jag är inte helt check på konsumentköplagen så hade gärna fått lite återkoppling för att inte höra av mig till ARN i "onödan". Jag slutade få svar till sist, trots att jag fortsatte ställa nya frågor för att förstå mig på hur de "har rätt".