Alla dina uttalanden är helt orimliga och varken förankrade i någon konsumentlagstiftning eller ens det aktuella fallet. Du verkar inte ens ha förstått problemställningen, utan hittar på ditt eget problem och försöker lite konspiratoriskt argumentera utifrån det. Oaktat varför säljaren godkände reklamationen, så har de godkänt reklamationen. Det är den enda fakta som behövs för att ta ställning till TS faktiska fråga. Huruvida de sedan gjorde de för att slippa en "jobbig kund" eller för att det var en legitim reklamation är helt irrelevant, de har godkänt reklamationen - punkt! Även ARN (eller en domstol för den delen) berör endast de delar som är tvistiga. Så om säljare och köpare är överens om att det är fråga om en giltig reklamation, så kommer det inte att prövas av dessa instanser, utan det är endast ersättningsfrågan, som är den fråga där säljare och köpare har olika uppfattning som kommer att prövas.
Jag förstår mig inte alls på din argumentation. Du får tycka exakt vad du vill om att svenskar är bortskämda och privilegierade, men det har inget som helst med denna frågeställning att göra. Du tycker att TS fått en fullgod kompensation, men om vi försöker vända på argumentet. Om nu TS vill ha exakt samma sko (sannolikt med förhoppningen att det första paret var ett så kallat "måndagsexemplar", snarare än att kvalitén är så pass undermålig), varför ska TS lida skada genom att han först fick en vara med undermålig kvalité? För om han nu får pengarna tillbaka för att sedan köpa om exakt samma modell, men nu till ett 66% högre pris, vad har TS vunnit här? Om varan inte hade gått sönder så hade TS betalat 3000:-, men nu, för att varan var undermålig, så tvingas han betala 5000:- för exakt samma vara. TS har ju inte "fått använda ett par skor gratis under en säsong", verkligheten är ju att TS får betala 2000:- för den säsongen. Visserligen får han ett par helt nya skor, men den ekvationen går bara ihop gynnsamt för TS om den förväntade livslängden på skorna är 1,5 säsonger. Om man förväntar sig att skorna ska hålla längre än så blir resultatet en enorm förlustaffär för TS. På vilket sätt är det rimligt?
Det finns en hel paragraf i KKL (6 kap. 4§) om prisskillnad och täckningsköp, där alltså hela poängen med paragrafen är att konsumenten ska få ersättning om han till följd av reklamation tvingas köpa samma (eller en likvärdig vara) till ett högre pris. Men den menar du alltså är helt irrelevant och "lagens intention" har tydligen "upplevts" ändå, för intentionen med denna paragraf är alltså vadå, om nu inte detta?