Apple iphone, watches och batterihälsa.

Permalänk
Medlem

Apple iphone, watches och batterihälsa.

Även om jag inte betraktar mig som en Apple fanboy så måste jag säga att jag uppskattar deras ekosystem mer och mer. Jag har varit en "windows / linux guy" i 30+ år och min första apple produkt var en iphone 4 det år de kom ut.

Sedan dess har jag ägt en massa av deras produkter och bytt iphone med intervallen 2-3 år.

MEN nu till frågan.

Mellan min första iphone 4 och min iphone Xs Max hade jag aldrig problem med batterihälsan, efter 2-3 med försiktig laddning så låg jag altid på ca 98-100% i batterihälsa.

Men nu, min senaste iphone 12 pro som är 1,5 år gammal är redan nere på 97% och min apple watch series 7 som är enbart 1 år gammal är nere på 94%. Jag kollade snabbt på min gamla apple watch series 3 som jag köpte 2018, den har fortfarande 100% i batterihälsa.

Mina barn tar kål på sina iphones efter bara ett år och är ofta nere på 80% eller under eftersom dom alltid har sina telefoner på laddning.

Vad är era erfarenheter med mobila enheter och batterier, ser ni någon trend med att de blir sämre, bättre eller same same?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Ser batterier som färskvara och räknar med att de blir sämre och sämre. På min tidigare iPhone 6s var det rent bedrövligt, tror jag bytte batteri en gång per år när det begav sig men grundkapaciteten i den telefonen var redan galet låg.

Har en iPhone Xs från 2018 och där har jag bara bytt batteri en gång sedan dess så klar förbättring!
Bytte för cirka 1 år sedan och ligger på 92% idag och kanske är jag mitt i mellan ditt "batteribeteende" och dina barns

Läst och hört att det finns många trick för att ett batteri ska hålla längre, ladda aldrig mer än 90%, ladda aldrig ur det och helst ska det inte gå under 20% etc. men aldrig orkat hålla på så. Hellre inte tänka på det och "misshandla" batteriet och göra ett byte när man känner att det börjar bli alltför trött.

Gällande batterihälsa så verkar många lägga in ett emotionellt värde i siffran och inte vad de faktiskt får ut av det.
Brukar istället titta mer på antalet battericykler som brukar ge en mer rättvis bild. Du kan få fram det manuellt men har du en Mac så kan du ladda ner "coconutbattery" som är ett trevligt litet gratisprogram.

Brukar räkna på att ungefär 350-400 cykler per år används vid ett hyfsat normal beteendemönster.

97% hälsa efter 1,5 låter som ett strålande resultat dock och 94% låter helt ok det också.

Permalänk
Medlem

Precis som ovan nämner så ser även jag batterier nu som färskvara. Har nu Apple Watch Series 6 ca 2.5 år gammal och är nere på 82%. Då är det precis att den klarar sig en jobbdag. Då har jag fått stänga av att den inte ska sluta ladda till 80% då det inte spelar någon roll när batteriet är gammalt. Hade inte förväntat mig ett bättre batteri heller då den används dagligen.

Funderar på att lämna in den för ett batteribyte för 1000:-, men fick höra att man då får en utbytesenhet istället och blev genast lite bitter.

Permalänk
Skrivet av nihilist71:

Även om jag inte betraktar mig som en Apple fanboy så måste jag säga att jag uppskattar deras ekosystem mer och mer. Jag har varit en "windows / linux guy" i 30+ år och min första apple produkt var en iphone 4 det år de kom ut.

Sedan dess har jag ägt en massa av deras produkter och bytt iphone med intervallen 2-3 år.

MEN nu till frågan.

Mellan min första iphone 4 och min iphone Xs Max hade jag aldrig problem med batterihälsan, efter 2-3 med försiktig laddning så låg jag altid på ca 98-100% i batterihälsa.

Men nu, min senaste iphone 12 pro som är 1,5 år gammal är redan nere på 97% och min apple watch series 7 som är enbart 1 år gammal är nere på 94%. Jag kollade snabbt på min gamla apple watch series 3 som jag köpte 2018, den har fortfarande 100% i batterihälsa.

Mina barn tar kål på sina iphones efter bara ett år och är ofta nere på 80% eller under eftersom dom alltid har sina telefoner på laddning.

Vad är era erfarenheter med mobila enheter och batterier, ser ni någon trend med att de blir sämre, bättre eller same same?

Jag bryr mig sällan om att noja över batterihälsan: Gör enheten vad den ska (håller en dag med marginal kvar i slutet av dagen) är jag nöjd. Börjar den uppföra sig dåligt behöver man fundera på om man ska lägga några hundralappar på ett nytt batteri eller några tusenlappar på en ny enhet.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.
Jo jag försöker hålla laddningen mellan 20 - 80% och laddar aldrig över natten.
En annan "killer" för moderna batterier ska ju vara värme, om batteriet blir varmt kan det ta mer stryk. Och numera laddar man ju mest trådlöst och jag har noterat att telefonen / batterierna blir ju ofelbart varmare vid trådlös laddning jämfört med kabelladdning.

Min ipad pro är drygt 3 år och dess batteri börjar bli lite trött så jag överväger att byta batteri i den för en tusenlapp för den fyller mina behov väl fortfarande.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Tack för era svar.
Jo jag försöker hålla laddningen mellan 20 - 80% och laddar aldrig över natten.
En annan "killer" för moderna batterier ska ju vara värme, om batteriet blir varmt kan det ta mer stryk. Och numera laddar man ju mest trådlöst och jag har noterat att telefonen / batterierna blir ju ofelbart varmare vid trådlös laddning jämfört med kabelladdning.

Min ipad pro är drygt 3 år och dess batteri börjar bli lite trött så jag överväger att byta batteri i den för en tusenlapp för den fyller mina behov väl fortfarande.

Vad jag har förstått med trådlös laddning är att batterierna måste jobba för att även ta emot laddning jämfört med kabel då den gör ”jobbet”. Vilket resulterar i dubbel belastning på batteriet undet en livstid. Om det stämmer eller ej vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Min lur är snart 2 år gammal och har 79% batterihälsa med varningen ”service”.

Jag misshandlar batteriet duktigt. Ser det som ett verktyg som ska användas och byter batteriet snart.

Jag ser det som slöseri med tid och livskavalitet att försöka optimera batterihälsa. Lev istället och betala de där 800 kronor när det är dags för batteribyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Min lur är snart 2 år gammal och har 79% batterihälsa med varningen ”service”.

Jag misshandlar batteriet duktigt. Ser det som ett verktyg som ska användas och byter batteriet snart.

Jag ser det som slöseri med tid och livskavalitet att försöka optimera batterihälsa. Lev istället och betala de där 800 kronor när det är dags för batteribyte

Jo jag kanske ska förtydliga att jag inte lider några men av detta med batterihälsa, det är mest mitt teknikintresse / nörderi som kommer in i bilden.

Jag är också intresserad av eventuella trender, t ex att Apple går ner i kvalitet på sina komponenter, ex batterier.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Jag har oxå en watch 7.
Kollade nu för jag börjar bli irriterad på att den funkar dåligt på 4g.

När jag har telefonen med mig så funkar den perfekt.
När jag tex lämnar telefonen i bilen så drar den slut på 4timmar.
Då använder jag den inte ens, den sitter bara på armen.

Batterihälsa säger 90%!!
Den är bara dryga året. 8900kr för sån skit.
Seriöst besviken. Jag ser normalt alltid till att aldrig dra mina enheter under 20%.
När watchen varnar på 10% stänger jag av den. I början så drog den slut utan förvarning och den bara sten-dog. Verkar som det var någon bugg i watchos 8…

Telefonen håller fint om man laddar mellan 20-100%.
Den är lika gammal och ligger på 100% (13 pro)

Permalänk
Viking

Min iPhone 11 höll sig stark på 100% i ett år innan den började tappa. Nu 3 år senare ligger det på 73%. 😬
Verkligen dags att byta. Dock klarar jag mig oftast en dag fortfarande.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Kör en Apple Watch 4 sedan den släpptes och har en batterihälsa på 86% och en iPhone 13 Pro (också sedan den släpptes) och sitter på 95% kapacitet. Förstår inte hur man lyckas dränera dessa enheter på batterier så fort som vissa gör. Aldrig någonsin haft detta problem med någon av mina enheter. Tränar, sover, vandrar och har klockan på mig varje dag, men lyckas ändå behålla kapaciteten över tid. Låter den sällan ladda ur såklart, vilket förstör cellerna i batteriet på lång sikt. Har aldrig någonsin hamnat under 85% på mina tidigare iPhones heller, då de ändå varat i både två och tre år. Känns mest som om folk slarvar helt ärligt.

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att watch 7 framför allt dränerar batteriet när man lämnat mobilen i bilen, annars ligger den runt 35-40% när man sätter den på laddning.
Tror det måste vara nåt fel på ”cellular” varianten.
Tjejens SE som jag köpte samtidigt håller mycket bättre och då går det ibland dagar utan att hon använder den, men den har inte ”cellular”.
Jag har gått igenom och stängt av allt jag anser vara onödigt på min, men ändå så håller den på och drar ur batteriet när den är ”solo”, batterisparläge hjälper inte så mycket heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Jag har märkt att watch 7 framför allt dränerar batteriet när man lämnat mobilen i bilen, annars ligger den runt 35-40% när man sätter den på laddning.
Tror det måste vara nåt fel på ”cellular” varianten.
Tjejens SE som jag köpte samtidigt håller mycket bättre och då går det ibland dagar utan att hon använder den, men den har inte ”cellular”.
Jag har gått igenom och stängt av allt jag anser vara onödigt på min, men ändå så håller den på och drar ur batteriet när den är ”solo”, batterisparläge hjälper inte så mycket heller.

Så är det tyvärr med tekniken. Wifi/bluetooth drar betydligt mycket mindre ström än att köra på 3G/4G

Permalänk
Medlem

Jag har en ipone xr 4år gammal inget batteribyte än.
Laddar mellan 20-80%.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har jag fått nåt jäkla superbatteri eller vad?

😅

Lustigt hur den kan räkna så olika ändå 🧐
Telefonen är en 11:a, 3 år gammal, och jag får fortfarande ut 6-7soC time och brukare oftast klara mig mellan 1-1½ dags utan laddning.
Körde i början med snigelladdning, dvs medföljande laddaren. Men kör numera med en Anker Powerport III Nano.
Men hur kan det ändå komma sig att den inbyggda skiljer sig så mycket när den kollar hälsan? Fattar ju att batteriet så klart inte är 100% efter över 3 år, men det jag får ut av den skiljer sig inte nämnvärt från när jag köpte den

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har jag fått nåt jäkla superbatteri eller vad?
<Uppladdad bildlänk>
😅
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>
Lustigt hur den kan räkna så olika ändå 🧐
Telefonen är en 11:a, 3 år gammal, och jag får fortfarande ut 6-7soC time och brukare oftast klara mig mellan 1-1½ dags utan laddning.
Körde i början med snigelladdning, dvs medföljande laddaren. Men kör numera med en Anker Powerport III Nano.
Men hur kan det ändå komma sig att den inbyggda skiljer sig så mycket när den kollar hälsan? Fattar ju att batteriet så klart inte är 100% efter över 3 år, men det jag får ut av den skiljer sig inte nämnvärt från när jag köpte den

Jag gissar på att batterihälsan inte är en exakt vetenskap och 100% korrekt. Det finns nog en ganska stor felmarginal och två olika batterier där den ena visar 96% och den andre visare 100% kan nog ändå vara lika ”friska”.

Permalänk
Medlem

Sånt här övertygar mig allt mer hur mycket jag kommer vilja välja en Fairphone i framtiden så man kan lösa sånt här själv utan att det kostar skjortan.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag gissar på att batterihälsan inte är en exakt vetenskap och 100% korrekt. Det finns nog en ganska stor felmarginal och två olika batterier där den ena visar 96% och den andre visare 100% kan nog ändå vara lika ”friska”.

Ja jo det förstår jag ju. Ändå lite intressant hur det kan diffa så pass mycket.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har haft iphone sen 3s släpptes, har aldrig haft några större problem med batterierna och min erfarenhet säger så här:
Ladda aldrig helt fullt och låt inte telefonen ligga och "ladda på fullt"
Småladda inte, dvs koppla inte in den i laddaren bara för att "få upp batteriet" 10%, ska du ladda så gör det ordentligt.
Försöka att hålla batteriet mellan 20-80% hela tiden, jag laddar min telefon varje morgon vid datorn, sen när det börjar närma sig 80-90% så drar jag ur sladden, och det brukar räcka utan problem tills nästa morgon.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Jag har haft iphone sen 3s släpptes, har aldrig haft några större problem med batterierna och min erfarenhet säger så här:
Ladda aldrig helt fullt och låt inte telefonen ligga och "ladda på fullt"
Småladda inte, dvs koppla inte in den i laddaren bara för att "få upp batteriet" 10%, ska du ladda så gör det ordentligt.
Försöka att hålla batteriet mellan 20-80% hela tiden, jag laddar min telefon varje morgon vid datorn, sen när det börjar närma sig 80-90% så drar jag ur sladden, och det brukar räcka utan problem tills nästa morgon.

Tycker man ska ladda som man känner för. Min senaste laddning var från 8% till 30%.

Ett batteri behöver bytas förr eller senare och känns inte tillräckligt motiverat att leva sitt liv kring att försöka förlänga batteriets livslängd. Utan lev på och byt när det är dags

Jag har inte heller solskydd till mina möbler när jag inte är hemma. Jag tänker att om nu möblernas tyg bleks så de blir fula så köper jag nya

Permalänk
Viking
Skrivet av RVX:

Har jag fått nåt jäkla superbatteri eller vad?
<Uppladdad bildlänk>
😅
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>
Lustigt hur den kan räkna så olika ändå 🧐
Telefonen är en 11:a, 3 år gammal, och jag får fortfarande ut 6-7soC time och brukare oftast klara mig mellan 1-1½ dags utan laddning.
Körde i början med snigelladdning, dvs medföljande laddaren. Men kör numera med en Anker Powerport III Nano.
Men hur kan det ändå komma sig att den inbyggda skiljer sig så mycket när den kollar hälsan? Fattar ju att batteriet så klart inte är 100% efter över 3 år, men det jag får ut av den skiljer sig inte nämnvärt från när jag köpte den

Eller har jag fått ett samsungbatteri?! 😡
/s

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Tycker man ska ladda som man känner för. Min senaste laddning var från 8% till 30%.

Ett batteri behöver bytas förr eller senare och känns inte tillräckligt motiverat att leva sitt liv kring att försöka förlänga batteriets livslängd. Utan lev på och byt när det är dags

Jag har inte heller solskydd till mina möbler när jag inte är hemma. Jag tänker att om nu möblernas tyg bleks så de blir fula så köper jag nya

Precis, ladda när man känner för det, ibland 27% och ibland 43% och ibland 100% Jag har aldrig behövt byta batteri i någon telefon, jag byter till ny telefon långt innan batteriet är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Eller har jag fått ett samsungbatteri?! 😡
/s

Hoppas inte 🤔
Genuine no sarcasm...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X