Någon testat AliExpress-märket MLLSE? RTX 3070 för 4500 kr. Mobil GPU för desktop?

Permalänk
Medlem

Någon testat AliExpress-märket MLLSE? RTX 3070 för 4500 kr. Mobil GPU för desktop?

Jag var nyss inne på AliExpress där jag snubblade över att RTX 3070 8GB av (det för mig helt okända) märket MLLSE för 4500 ink moms. Helt orimligt, förstås. Eller?

Eftersom jag älskar märkliga skitprodukter var jag tvungen att googla lite. Hittade inte jättemycket information. Mest intressant var en YouTube-video från kanalen Tech YES City. Aldrig hört talas om den tidigare, men såg halvseriös ut.

Tyvärr ingen information om specifikt RTX 3070 på den kanalen, men han hade ett AMD RX 6600 från samma märke (MLLSE). Där hade de anpassat mobilversionen av chippet för desktop. Med förvånansvärt bra resultat, dessutom. I de flesta av hans tester presterade det rent av bättre än desktop-versionen.

Någon här på forumet som har first hand experience av kortet?
Eller kvalificerade teorier?
Eller rena gissningar?
Ska man tro att deras RTX 3070 också är en desktop-anpassning av ett mobilchip?

Jag är lite sugen på att test-köpa, i vetenskapens namn. Förutsatt att det inte exploderar direkt när jag sätter det i datorn kan jag säkert sälja det utan att göra för stor förlust ...

AliExpress: https://www.aliexpress.com/item/1005004759695446.html?spm=a2g...
YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=1KHXR0mqLdo

Dte rä svrta tt stvaa + Förtydligar lite
Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Hmm vad är det är det ett RTX 3070 eller ett AMD?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Kortet som jag kikade på är att Nvidia RTX 3070 från MLLSE, men jag kunde inte hitta någon vettig information om det. Det enda jag hittade var information om en AMD RX6600 från samma märke. Borde kanske ha varit tydligare med det.

Uppdaterade trådstart för att det ska bli lite tydligare.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sådan, men det går att få tag på RTX 3070 för samma pris om inte mindre på tex Tradera.
Fick tag på ett Gigabyte 3070 Vision för 4100:- som kusinen på Tradera inkl kvitto för ett tag sedan.
Hade aldrig köpt något på AliExpress och inte heller något märke man aldrig hört talas om. Ser misstänktsamt ut som ett kort från PNY förvisso utan RGB osv, men man vet aldrig.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Inte för att vara sådan, men det går att få tag på RTX 3070 för samma pris om inte mindre på tex Tradera.
Fick tag på ett Gigabyte 3070 Vision för 4100:- som kusinen på Tradera inkl kvitto för ett tag sedan.
Hade aldrig köpt något på AliExpress och inte heller något märke man aldrig hört talas om. Ser misstänktsamt ut som ett kort från PNY förvisso utan RGB osv, men man vet aldrig. <Uppladdad bildlänk>

Det var ruggigt likt PNY-kortet ja. Nästan så att man kan misstänka att de köpt in begagnade sådana och refurbishat ...

Du har säkert helt rätt om att det är mer prisvärt att handla på Tradera. Och säkrare. Men jag är som sagt en sucker för suspekta varumärken. Man vill ju veta vad det är för vansinne

Edit: Särskilt nu när 40xx-serien släpps lär det väl komma ännu fler/billigare 30xx-kort på Tradera. Så nu är kanske helt fel läge att shoppa brandfarligt gods från Kina

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Utseendemässigt är det ett Gainward GeForce RTX™ 3070 Phoenix "GS" (möjligen utan RGB). Jag skulle dock inte lita på den typen av produkt från Aliexpress. Tänk på att "recensionsvideon" har affiliatelänkar till Aliexpress, jag skulle mao ta "recensionen" med en rejäl nypa salt.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Utseendemässigt är det ett Gainward GeForce RTX™ 3070 Phoenix "GS" (möjligen utan RGB). Jag skulle dock inte lita på den typen av produkt från Aliexpress. Tänk på att "recensionsvideon" har affiliatelänkar till Aliexpress, jag skulle mao ta "recensionen" med en rejäl nypa salt.

Snygg spaning med affiliate-länkarna! Då försvann onekligen 95% av trovärdigheten från den källan.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Det var ruggigt likt PNY-kortet ja. Nästan så att man kan misstänka att de köpt in begagnade sådana och refurbishat ...

Du har säkert helt rätt om att det är mer prisvärt att handla på Tradera. Och säkrare. Men jag är som sagt en sucker för suspekta varumärken. Man vill ju veta vad det är för vansinne

Edit: Särskilt nu när 40xx-serien släpps lär det väl komma ännu fler/billigare 30xx-kort på Tradera. Så nu är kanske helt fel läge att shoppa brandfarligt gods från Kina

Så är det, folk dumpar sina 3070 nu, trots att dem är faktiskt jäkligt bra ändå ihop med DLSS.

Skrivet av FoxOne:

Utseendemässigt är det ett Gainward GeForce RTX™ 3070 Phoenix "GS" (möjligen utan RGB). Jag skulle dock inte lita på den typen av produkt från Aliexpress. Tänk på att "recensionsvideon" har affiliatelänkar till Aliexpress, jag skulle mao ta "recensionen" med en rejäl nypa salt.

Gainward och PNY ser ut i princip..... bara klisterlapparna och färgen på skruvarna...

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Gainward och PNY ser ut i princip..... bara klisterlapparna och färgen på skruvarna...

Det vore inte första gången, Palit (som äger märket Gainward) och PNY har haft kort som varit i stort sett identiska förr också. Relationen mellan dem är något oklar, men med tanke på att PNY är ett ganska litet företag som säljer allt möjligt medan Palit är en av världens största tillverkare av grafikkort så är det kanske inte helt otänkbart att PNY köper in grafikkort från Palit ibland.

Så troligtvis gäller samma sak för dessa MLSSE-kort, att de bara är OEM-kort från Palit som de satt sitt eget märke på. Vilket nog egentligen bara är positivt om så är fallet.

Sen är förstås den stora frågan om man faktiskt får vad som anges, att köpa saker som grafikkort på AliExpress/Wish/eBay är en riskfylld aktivitet i bästa fall och man vet aldrig riktigt vad man faktiskt får.

Permalänk
Medlem

Nu såg jag att det t.o.m. står på klisterlappen på baksidan av kortet de visar att det är ett Leadtek WinFast RTX 3070 Life ES som verkar vara samma kort som Gainward och PNY. Så det är i så fall inte ens OEM-kort utan de har bara tagit ett Leadtek-kort och klistrat dit sitt eget märke, utan att ens bry sig om att ta bort klisterlappen på baksidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nu såg jag att det t.o.m. står på klisterlappen på baksidan av kortet de visar att det är ett Leadtek WinFast RTX 3070 Life ES som verkar vara samma kort som Gainward och PNY. Så det är i så fall inte ens OEM-kort utan de har bara tagit ett Leadtek-kort och klistrat dit sitt eget märke, utan att ens bry sig om att ta bort klisterlappen på baksidan

Hahahaha...

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nu såg jag att det t.o.m. står på klisterlappen på baksidan av kortet de visar att det är ett Leadtek WinFast RTX 3070 Life ES som verkar vara samma kort som Gainward och PNY. Så det är i så fall inte ens OEM-kort utan de har bara tagit ett Leadtek-kort och klistrat dit sitt eget märke, utan att ens bry sig om att ta bort klisterlappen på baksidan

Haha, det har du ju helt rätt i!

Serienumret(?) på klisterlappen börjar dessutom med 2020, ska man gissa att det är tillverkningsår? Så gammalt Leadtek-kort som suttit i en mining-rig i två år? 😬

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Haha, det har du ju helt rätt i!

Serienumret(?) på klisterlappen börjar dessutom med 2020, ska man gissa att det är tillverkningsår? Så gammalt Leadtek-kort som suttit i en mining-rig i två år? 😬

Med stor risk så är det fd mining-kort, men det är det till 99,9 % på Tradera med.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceKey:

Så är det, folk dumpar sina 3070 nu, trots att dem är faktiskt jäkligt bra ändå ihop med DLSS.

Gainward och PNY ser ut i princip..... bara klisterlapparna och färgen på skruvarna...

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Är väl 3-4 märken som alla har exakt samma design med olika namn idag. Alla med samma referenspcber