USB kopplar från och till i cykler (pling-plong pling-plong...)

Permalänk

USB kopplar från och till i cykler (pling-plong pling-plong...)

Jag kör Windows 11 på en dator med ett ROG STRIX Z690-A moderkort.
Jag tycker mig haft en del USB-problem sedan jag byggde datorn för snart ett år sedan.
Bland annat så fungerar bankdosan från Handelsbanken dåligt. När den varit ansluten ett tag (timmar) så börjar den disconnecta och reconnecta.
Jag har vant mig vid det och har numera bara den ansluten när jag använder den. På senare tid, efter uppdatering av diverse drivers och BIOS så är det något annat som då och då beter sig likadant.
Det enerverande plingandet kommer och kan hålla på i en kvart för att sedan försvinna i någon dag.

Hur kan jag se vilket USB-device det är som spökar?
Jag lyckas inte hitta något i loggboken och det går inte att hinna se i enhetshanteraren.

Tips för felsökning mottages med tacksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spartacus123:

Jag kör Windows 11 på en dator med ett ROG STRIX Z690-A moderkort.
Jag tycker mig haft en del USB-problem sedan jag byggde datorn för snart ett år sedan.
Bland annat så fungerar bankdosan från Handelsbanken dåligt. När den varit ansluten ett tag (timmar) så börjar den disconnecta och reconnecta.
Jag har vant mig vid det och har numera bara den ansluten när jag använder den. På senare tid, efter uppdatering av diverse drivers och BIOS så är det något annat som då och då beter sig likadant.
Det enerverande plingandet kommer och kan hålla på i en kvart för att sedan försvinna i någon dag.

Hur kan jag se vilket USB-device det är som spökar?
Jag lyckas inte hitta något i loggboken och det går inte att hinna se i enhetshanteraren.

Tips för felsökning mottages med tacksamhet.

Skulle föreslå https://www.nirsoft.net/utils/usb_log_view.html

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Usb

Hej! Jag hade ett liknande problem för ett tag sedan och jag hittade min bov med hjälp att detta program. Var dock win10 jag hade problem med. https://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html

Permalänk
Medlem

Jag hade ett mycket snarlikt problem med mitt Z390-moderkort på Windows 10 tills jag gick in i avancerade inställningar på mitt aktuella energischema under Windows energialternativ, och ändrade Inställning för valbar frånkoppling till Inaktiverad (under USB-inställningar).

Jag vet inte om det kommer funka för dig, men det är ju inte så jobbigt att ändra.