Är det dags att överge Webhallen som team röd?

Permalänk
Medlem

Är det dags att överge Webhallen som team röd?

Hej,

Jag tänkte slänga ut frågan lite där ute hur ni andra resonerar. Jag har sedan länge varit team blå när det gäller att handla och team röd när det gäller vad jag vill ha för grafikkort. Det jag märker nu är att Webhallen inte prioriterar team röd alls, deras utbud har inte uppdaterats på månader och i kontakt med kundtjänst så säger de hela tiden att de "är i förhandlingar".

Nu har deras Blackweek öppnat och jag väntad mig att de åtminstone skulle finnas några nya kort att kunna beställa till ett bra pris. Man vill ju köpa där man trivs liksom! Däremot har inget dykt upp. Det är 0 på AMD fronten. Alltså månader av väntan.

Det värsta är att när jag köpte mitt senaste grafikkort, till mitt förra datorbygge 2012, så var det samma visa. Det blev att köpa grafikkortet på INET för de hade de bästa erbjudandena på AMD-kort.

Så nu ställer jag er frågan, har det alltid varit såhär? Är Webhallen endast för stiffa Nvidia-människor i storstan och inte för oss team redneck? Jag kommer nu att tvingas gå över till Inet men då kommer jag också gå över till deras kundklubb, jag har ändå några timmar investerade i Webhallenspelet och X-antal XP i Webhallen kundklubb. Men vad gör det när man aldrig får något svar om varorna kommer och det inte går att handla där?

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | PowerColor Radeon RX 7900 XT 20GB HellHound | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/3dst6D

Permalänk
Medlem

Hur kan man ens komma på tanken att som privatperson vara ensidigt lojal mot ett specifikt företag i detaljhandeln?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nobbe34:

Det värsta är att när jag köpte mitt senaste grafikkort, till mitt förra datorbygge 2012, så var det samma visa. Det blev att köpa grafikkortet på INET för de hade de bästa erbjudandena på AMD-kort.

Du köpte alltså inte ett AMD-kort från Webhallen för tio år sedan när du senast byggde en dator och funderar nu på om du ska överge Webhallen gällande AMD-kort? Då blir ju frågan, när köpte du senast ett AMD-kort från Webhallen?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Du köpte alltså inte ett AMD-kort från Webhallen för tio år sedan när du senast byggde en dator och funderar nu på om du ska överge Webhallen gällande AMD-kort? Då blir ju frågan, när köpte du senast ett AMD-kort från Webhallen?

Ja, för de har ju aldrig grejorna inne? De ingår ju också i komplett-koncernen som har exklusivt avtal med Nvidia tydligen. Så tänker mig att de kanske fokuserar på att inte vara team röd? Därför jag skriver här eftersom de verkligen inte verkar prioritera oss, och har inte gjort det på lång tid. Måste jag köpa ett kort vartannat år för att få ha en åsikt eller?

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | PowerColor Radeon RX 7900 XT 20GB HellHound | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/3dst6D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nobbe34:

Ja, för de har ju aldrig grejorna inne? De ingår ju också i komplett-koncernen som har exklusivt avtal med Nvidia tydligen. Så tänker mig att de kanske fokuserar på att inte vara team röd? Därför jag skriver här eftersom de verkligen inte verkar prioritera oss, och har inte gjort det på lång tid. Måste jag köpa ett kort vartannat år för att få ha en åsikt eller?

Du får ha hur mycket åsikter som helst. Sen hur relevanta dom är, det är en annan sak.

Personligen håller jag med åsikterna i post nr 2.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Hur kan man ens komma på tanken att som privatperson vara ensidigt lojal mot ett specifikt företag i detaljhandeln?

Ensidigt lojal är jag ju inte, men skiljer det knappt 10 % på totalen i min order så tänker jag mig att de pengarna är lite roliga att lägga på att gå upp i XP i deras kundklubb. Men det är ju knappast så att jag har tänkt köpa deras AMD-kort för 16K när jag får motsvarande på INET för 9K. Även "lojalitet" har ju såklart ett pris.

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | PowerColor Radeon RX 7900 XT 20GB HellHound | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/3dst6D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nobbe34:

Ensidigt lojal är jag ju inte, men skiljer det knappt 10 % på totalen i min order så tänker jag mig att de pengarna är lite roliga att lägga på att gå upp i XP i deras kundklubb i en riskkapitalists ficka. Men det är ju knappast så att jag har tänkt köpa deras AMD-kort för 16K när jag får motsvarande på INET för 9K. Även "lojalitet" har ju såklart ett pris.

FTFY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Med tanke på att jag köpte aktier i Webhallen (komplett group) så ville jag såklart handla där i första hand. Men ja, nu blev det att gå till konkurrenten istället. Samt att sälja aktierna i Webhallen, team red said adios!

För nu hade Inet mycket bättre priser och Webhallen själva uppmanade att gå till en annan aktör då det "vackra med markandsekonomi är att det finns flera aktörer". Har man varit trogen kund i 20 år och försökt handla hos dom, men de inte känner att det är viktigt då får man väl ta det. Deras argument var ju såklart väldigt sunda, den största marknadsandelen har Nvidia och har alltid haft. Så de kommer i huvudsak att köra på dessa kort.

Nu tror ju jag att detta är AMD och team reds tidevarv och det kommer vara idiotiskt. Men vi får se vart vi hamnar.

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | PowerColor Radeon RX 7900 XT 20GB HellHound | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/3dst6D