Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lurad på marketplace

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Klart de måste samarbeta om du kommer fram till den andra personen när du ringer, du måste ju godkänna med en kod i ett SMS för att lägga till numret till Swish.

Bara en tanke här men om scammern har köpt ett abonnemang/sim och reggat ett swish med det numret sedan gjort sig av med numret och sedan får en annan person detta nummer ifrån operatören för att det är ledigt.
Är detta ett möjligt scenario?

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpangoeselite:

Uppdatering, vill gärna ha nya råd angående detta.

Polisen skulle inte göra något då han är åtalad för fler brott än detta, banken kunde inte hjälpa oss med att få adress osv.
Har senaste dagarna skickat ca 2 sms till numret vi swishade ihopp om att få något slags svar.
Jag har senare listat ut hans adress på egen hand.

Idag ringde ett okänt nummer, en vän till denna bedragare och hotar mig och min familj indirekt till LIVET om jag fortsätter smsa killen eller polisanmäler honom ( som redan är gjort sen dag 1 ).
Han nämner min adress, vem jag bor med, mina fyra sista siffror i personnr osv.
Jag blir såklart tagen/chockad och säger att jag kommer lägga ner häxjakten, då jag har småbarn och vill såklart inte att något ska hända dem..
Jag får heller inte polisanmäla detta samtal.

Efter samtalet skriver bedragaren ett sms som lyder : Ring eller smsa så löser vi det ( antar att han menar att vännen ska göra något mot mig/oss om jag hör av mig något mer )

Är det såhär det ser ut i Sverige?
Vad ska jag göra, polisanmäla detta eller inte då det var väldigt obehagligt?

Av erfarenhet kan jag bara säga... släpp det.
det är inte värt det..

Mvh Numera ensambarn i familjen. och där pratar vi inte mera om mig.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Sötast

Helt klart best om det anmäls. Brottet klassas om från vad.... internet scam? till olaga hot och hot om våld

Desto fler anmälningar desto bättre! Hur exakt skall de få reda på att det var du som ringt polisen? tror inte polisen öppnar med: "timangoeselite sa att ni hotat honom!

Hur långt bort ifrån dig bor de? Kommer de lägga ett dygn resa på att åka dit med risk för att bli tagna för mord också? hm.
Antar att det är small fish som försöker vara tuffa och råna folk på småpengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Bara en tanke här men om scammern har köpt ett abonnemang/sim och reggat ett swish med det numret sedan gjort sig av med numret och sedan får en annan person detta nummer ifrån operatören för att det är ledigt.
Är detta ett möjligt scenario?

Jo det är fullt möjligt, men rent generellt behåller du ju ditt nummer. Nummer brukar bli tillgängliga efter tre månader.

Har du inte längre numret skulle jag föreslå att logga in på hitta.se, eniro.se, merinfo.se med flera och ta bort numret.

Hur bankerna (de som äger Swish) vill göra i ditt scenario är inte helt klart. Den nya ägaren av numret kan ju då inte använda swish i värsta fall. Men de lär ju i så fall få ett nytt nummer från operatören om bankerna inte kan avaktivera bedragarens swish.

Permalänk
Medlem

Det är bara du själv som kan svara på den frågan. Själv anser jag att man alltid ska anmäla brott oavsett.
Om du blivit hotad till livet så borde polisen se annorlunda på det jämfört med ett onlinebedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpangoeselite:

Uppdatering, vill gärna ha nya råd angående detta.

Polisen skulle inte göra något då han är åtalad för fler brott än detta, banken kunde inte hjälpa oss med att få adress osv.
Har senaste dagarna skickat ca 2 sms till numret vi swishade ihopp om att få något slags svar.
Jag har senare listat ut hans adress på egen hand.

Idag ringde ett okänt nummer, en vän till denna bedragare och hotar mig och min familj indirekt till LIVET om jag fortsätter smsa killen eller polisanmäler honom ( som redan är gjort sen dag 1 ).
Han nämner min adress, vem jag bor med, mina fyra sista siffror i personnr osv.
Jag blir såklart tagen/chockad och säger att jag kommer lägga ner häxjakten, då jag har småbarn och vill såklart inte att något ska hända dem..
Jag får heller inte polisanmäla detta samtal.

Efter samtalet skriver bedragaren ett sms som lyder : Ring eller smsa så löser vi det ( antar att han menar att vännen ska göra något mot mig/oss om jag hör av mig något mer )

Är det såhär det ser ut i Sverige?
Vad ska jag göra, polisanmäla detta eller inte då det var väldigt obehagligt?

Här har du några alternativ : Polisanmäl. Han kommer inte skada dig eller din familj för 2000kr, då är man rejält dum i huvudet iallafall.. Polisen och rättsväsendet kommer däremot inte göra något för din skull kan jag lova dig.

Sålänge den här personen inte verkar tillhöra något större MC-gäng eller orten-gäng skulle jag föredra metoderna nedanför däremot.

Det sista alternativet är att bara lägga ner skiten och bita i det sura äpplet, 2000kr är ingenting.

Jag har själv blivit utsatt för grovt bedrägeri på strax under 100.000kr och vet hur det känns, skillnaden är att jag inte vet vem personen är eller var den befinner sig. Har bara accepterat det och går vidare med livet, jag är glad i min tur att det inte handlade om flera miljoner som folk har blivit lurade på.

§8
Permalänk
Medlem

Polisanmäl hoten också, skit ska fan inte komma undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpangoeselite:

Är det såhär det ser ut i Sverige?
Vad ska jag göra, polisanmäla detta eller inte då det var väldigt obehagligt?

Daltandet har pågått länge, har du redan blivit dömd för ett gröve brott är det fritt fram att begå lindrigare brott innan straffet verkställs. Åklagaren lägger ändå ner allt som inte har ett högre straffvärde.

§1.7
Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Då kör vi en lite påminnelse om reglerna

Citat:

§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad igen*

Nu kör vi en liten påminnelse om reglerna för forumdelen:

Citat:

§ 1 Personuppgifter
Det är inte tillåtet att publicera personuppgifter (namn, adress, telefonnummer, personnummer etc.) i forumet. Kom ihåg att förtalsparagrafen i brottsbalken gäller oavsett sanningshalten i påståendet.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad igen*

Nu kör vi en liten påminnelse om reglerna för forumdelen:

Tråkigt egentligen för det är att varna andra

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bean:

Tråkigt egentligen för det är att varna andra

Visst har vi förståelse för att man vill varna andra eller jävlas lite med bedragaren, men det är inte rätt väg att gå. Dels kan du, som tidigare sagt, få problem iom. förtalsparagrafen (spelar ingen roll om påståendet är sant eller ej) och dels kan oskyldiga drabbas. Det är ju inte jätteovanligt att kriminella kapar andras identitet. Även vi (Sweclockers/Geeks) kan få problem ifall vi tillåter publicering av personuppgifter.

TL:DR: Posta inte personuppgifter o.l.

Edit: PM:a mig vid frågor/synpunkter (§11).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Sjukt, dom har alltså satt det i system och ringer sen upp och hotar folk ? sånt är ju inte bra om dom tror dom hittat ett system för att ingen vågar anmäla då kommer sånt här här aldrig sluta om ingen anmäler dom... men jag tycker folk aldrig ska swisha till okända det blir bara risk för att man ger pengar till bedragare tyvärr.

Permalänk
Medlem

Förstår att det är ett tufft läge, men den ”rätta saken att göra” är att anmäla det. På så sätt bidrar du också till att minska andras lidande, för det finns väl inget som tyder på att personerna bättrat på sitt beteende.

Du skulle förstås också kunna ringa polisen och be dem om råd och vägledning, men tror inte de säger så mycket mer än att du ska anmäla det.

I regel är gapet mellan ord och handling stort, så man ska nog inte överdriva de där orden personen sade i telefonen. Samtidigt så finns det många idioter därute 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av timpangoeselite:

Uppdatering, vill gärna ha nya råd angående detta.

Polisen skulle inte göra något då han är åtalad för fler brott än detta, banken kunde inte hjälpa oss med att få adress osv.
Har senaste dagarna skickat ca 2 sms till numret vi swishade ihopp om att få något slags svar.
Jag har senare listat ut hans adress på egen hand.

Idag ringde ett okänt nummer, en vän till denna bedragare och hotar mig och min familj indirekt till LIVET om jag fortsätter smsa killen eller polisanmäler honom ( som redan är gjort sen dag 1 ).
Han nämner min adress, vem jag bor med, mina fyra sista siffror i personnr osv.
Jag blir såklart tagen/chockad och säger att jag kommer lägga ner häxjakten, då jag har småbarn och vill såklart inte att något ska hända dem..
Jag får heller inte polisanmäla detta samtal.

Efter samtalet skriver bedragaren ett sms som lyder : Ring eller smsa så löser vi det ( antar att han menar att vännen ska göra något mot mig/oss om jag hör av mig något mer )

Är det såhär det ser ut i Sverige?
Vad ska jag göra, polisanmäla detta eller inte då det var väldigt obehagligt?

Anmäl detta hot, annars kommer de ju bara fortsätta och detta beteende kommer sprida sig. Ytterst osannolikt att någon väljer att skrida till verket på små pengar och om de gör det så är de så pass instabila att de inte kommer kunna åstadkomma något.

Nu eskalerar ju även hotbilden och även prioriteringslistan hos polismyndigheten. Det kan även vara som så att detta kan användas i de brott som han är åtalad i för att påvisa att bedragaren är en fara för allmänheten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av timpangoeselite:

Uppdatering, vill gärna ha nya råd angående detta.

Polisen skulle inte göra något då han är åtalad för fler brott än detta, banken kunde inte hjälpa oss med att få adress osv.
Har senaste dagarna skickat ca 2 sms till numret vi swishade ihopp om att få något slags svar.
Jag har senare listat ut hans adress på egen hand.

Idag ringde ett okänt nummer, en vän till denna bedragare och hotar mig och min familj indirekt till LIVET om jag fortsätter smsa killen eller polisanmäler honom ( som redan är gjort sen dag 1 ).
Han nämner min adress, vem jag bor med, mina fyra sista siffror i personnr osv.
Jag blir såklart tagen/chockad och säger att jag kommer lägga ner häxjakten, då jag har småbarn och vill såklart inte att något ska hända dem..
Jag får heller inte polisanmäla detta samtal.

Efter samtalet skriver bedragaren ett sms som lyder : Ring eller smsa så löser vi det ( antar att han menar att vännen ska göra något mot mig/oss om jag hör av mig något mer )

Är det såhär det ser ut i Sverige?
Vad ska jag göra, polisanmäla detta eller inte då det var väldigt obehagligt?

Anmäl det direkt till polisen.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Anmäl detta hot, annars kommer de ju bara fortsätta och detta beteende kommer sprida sig. Ytterst osannolikt att någon väljer att skrida till verket på små pengar och om de gör det så är de så pass instabila att de inte kommer kunna åstadkomma något.

Nu eskalerar ju även hotbilden och även prioriteringslistan hos polismyndigheten. Det kan även vara som så att detta kan användas i de brott som han är åtalad i för att påvisa att bedragaren är en fara för allmänheten.

Dels har vi ju den allmänna delen att om folk inte anmäler de brott som man utsatts för så finns heller inte några resurser att bemanna upp polis och övriga rättsväsendet.

Vet av erfarenhet från mitt yrkesutövande att det är många som hotar om saker, men att därifrån dels ta steget till att faktiskt göra något är det långt för de allra flesta och då landar majoriteten av de som gör något ändå på skadegörelsebrott och sällan på de som är brott mot person.

Så vi har ju majoriteten där det är hot i verbal/skriven form, en minoritet av dessa går ju vidare till fysiska angrepp på bostäder eller fordon och en minoritet av dessa går vidare mot person. Det är en klen tröst när man blivit utsatt för hotet, men läs även här nedanför.

ALLA saker ska anmälas. Det som händer nu med hot i avsikten att avskräcka någon att anmäla något är ju övergrepp i rättssak, där minimistraffet är fängelse sex månader.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF