Delikat 4ling boot problem...

Permalänk
Medlem

Delikat 4ling boot problem...

Jag har win 11 win10 och Ubuntu installerade och allting fungerar bra med win bootloader.
så fick jag för mig att oxå installera Debian på ledig partion,när jag installerar det så står det att den upptäckte de övriga os.
och att grub ska installeras på den primära disken.
När jag sedan bootar om så har den inte hittat de övriga 'OS. Det enda alternativet är Debian.
Jag har efter det installerat om Win 10 och då får jag tillbaka windows bootloader och funkar med ubuntu win10 win11 igen-
Jag har i win 11 easy bcd som jag försöker få Debian att fastna på bootloadern med det funkar inte.
Nåt annat bra program att testa med i windows,och hur får jag grub att upptäcka de andra OS?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Som skrev så ibland lägger inte Debian till övriga OS ordentligt till grub vid ny installation, men kör du "update-grub" efteråt så brukar den alltid hitta samtliga OS du har.

Permalänk
Medlem

Kanske ska näma att jag är newbee på linux men skriver jag sudo update-grub
Så får jag: ryssen is not in the sudoers file

Vad gör jag då?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Logga in som root och kör kommandot?

Permalänk
Medlem

kom ihåg newbee. Hur kommer jag till root?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

På något sätt lyckades jag köra update-grub.
Ska kolla om det går att boota..

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

kom ihåg newbee. Hur kommer jag till root?

Vi tar det lite från början: root är den användare på Linux och andra Unix-system som motsvarar admin på Windows. Du kan antingen logga in som root vid inloggningsprompten om du har satt ett lösenord för den användaren, eller så kan du använda kommandot 'sudo'

'sudo' utan andra parametrar efteråt byter användare till root och kör det kommando du skrivit efteråt. Efter detta går den åter till din vanliga användare. Beroende på hur du har installerat din Linux kanske du måste mata in lösenord även vid 'sudo', kan sägas.

prova t.ex. att först vid en vanlig kommandoprompt skriva

% whoami

och sen vid samma prompt skriva

% sudo whoami

(%-tecknet motsvarar prompten du skriver vid, den ska du inte skriva in).

Permalänk
Medlem

Jag får följande svar från grub.

Warning: os-prober will not be executed to detect other bootable partitions.
Systems on them will not be added to the GRUB boot configuration.
Check GRUB_DISABLE_OS_PROBER documentation entry.

Då är det alltså kört.
Finns det nån annan distro som är på samma nivå som Debian

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Jag får följande svar från grub.

Warning: os-prober will not be executed to detect other bootable partitions.
Systems on them will not be added to the GRUB boot configuration.
Check GRUB_DISABLE_OS_PROBER documentation entry.

Alltså, nu har jag ingen linuxmaskin aktiv här så jag kan inte dubbelkolla men jag tolkar det inte som kört. Snarare att du ska läsa dokumentationen om GRUB_DISABLE_OS_PROBER.

Här är en artikel som handlar om det för just Ubuntu 22.04:

https://www.omgubuntu.co.uk/2021/12/grub-doesnt-detect-window...

Edit to add: Ubuntu är ju baserat på Debian så jag skulle sätta fem spänn på att det funkar likadant där.

Permalänk
Medlem

Jag får åtkomst nekas..

root@DESKTOP-C3RGUGH:~# /etc/default/grub
-bash: /etc/default/grub: Åtkomst nekas

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Jag får åtkomst nekas..

root@DESKTOP-C3RGUGH:~# /etc/default/grub
-bash: /etc/default/grub: Åtkomst nekas

/etc/default/grub är en konfigfil, inte ett program du kan köra.

det han gör i screenshotten är

sudo gedit /etc/default/grub

Alltså att använda editorn gedit för att öppna filen, och dessutom kör han det med sudo för att vanliga användare inte har rätt att redigera den.

Efter det, spara filen, kör

sudo update-grub

Edit: Eftersom du är root som det verkar behöver du ju inte använda sudo då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Jag får åtkomst nekas..

root@DESKTOP-C3RGUGH:~# /etc/default/grub
-bash: /etc/default/grub: Åtkomst nekas

Du ska redigera den, så du måste köra som i instruktionen du fick länkat "gedit /etc/default/grub".

Jag gjorde detta på debian för inte så länge sen, vad jag minns så funkade allt på samma sätt som det beskrivs i länken. Edit: eftersom du redan är inloggad som root så utelämnar du "sudo" från alla kommandon, enligt föregående postare.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Får följande:
root@DESKTOP-C3RGUGH:~# gedit /etc/default/grub
-bash: gedit: kommandot finns inte

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Du har säkert nån annan texteditor installerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Får följande:
root@DESKTOP-C3RGUGH:~# gedit /etc/default/grub
-bash: gedit: kommandot finns inte

Ok jag förutsåg den möjligheten, men ville inte ta upp det och riskera att krångla till saker innan det behövdes

En lösning som bör fungera är:

nano /etc/default/grub

- då får du en editor som kör i terminalen, efter att du redigerat kan du avsluta med ctrl-X och då får du frågan om att spara ändringar.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

jo nu kom det upp en txt editor,men vad ska jag redigera?

GRUB_DEFAULT=0
GRUB_TIMEOUT=5
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Snart tror jag att du inte läste länken jag postade.

Du ska lägga in raden

GRUB_DISABLE_OS_PROBER=false

I artikeln lade författaren in det efter den sista raden du har kopierat in.

Permalänk
Medlem

Jo nu funkar det att boota 3 OS men den hittar inte Win 10 egentligen ingen förlust då jag kör win11 nu.
Ska prova att uppgrdera grub igen..

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Nope inget win 10.

Se vad enkelt det är om man kan...Tack för guidningen,

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Nope inget win 10.

Se vad enkelt det är om man kan...Tack för guidningen,

Skoj att det löste sig så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Nope inget win 10.

Se vad enkelt det är om man kan...Tack för guidningen,

sudo apt-get install ntfs-3g för att grub ska hitta Win10

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Det står att den redan är installerad,har kört grub uodate men hittar inget win 10.

root@DESKTOP-C3RGUGH:/home/ryssen# sudo apt-get install ntfs-3g
Läser paketlistor… Färdig
Bygger beroendeträd… Färdig
Läser tillståndsinformation… Färdig
ntfs-3g is already the newest version (1:2022.10.3-1).
0 att uppgradera, 0 att nyinstallera, 0 att ta bort och 9 att inte uppgradera.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Har båda samma BIOS mode? Om ena är legacy och andra är UEFI så kommer den inte hitta.

https://itsfoss.com/check-uefi-or-bios/

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

På debian:
root@DESKTOP-C3RGUGH:/home/ryssen# ls /sys/firmware/efi
ls: kan inte komma åt '/sys/firmware/efi': Filen eller katalogen finns inte

Jag har en älldre laptop så här finns inte tillstymelse till uefi.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Jag har sett att ibland länkar ju grup till windows boot manage.
Går det inte att få grub att länka till den på något vis?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryssen:

Jag har sett att ibland länkar ju grup till windows boot manage.
Går det inte att få grub att länka till den på något vis?

Jo, det verkar onekligen vara en rörig tråd men för att få grub att lägga till windows partitionen manuellt så kan du lägga till nedan i /boot/grub/grub.cfg. Editera hd0 och gpt1 till rätt plats, det kan du läsa mer om i detta kapitlet i manualen: https://www.gnu.org/software/grub/manual/grub/grub.html#Namin...

Citat:

menuentry "Windows 10" {
insmod part_gpt
insmod chain
set root='(hd0,gpt1)'
chainloader /EFI/Microsoft/Boot/bootmgfw.efi
}

Hur du laddar operativsystem direkt kan du läsa om i denna sektion där mer exempel om hur du gör en manuell windows konfiguration finns: https://www.gnu.org/software/grub/manual/grub/grub.html#Loadi...

Inte svaren som du kanske vill ha men jag tror inte det finns någon genväg till det du vill göra här därför visar jag exakta sektioner i manualer där du kan få bättre hjälp skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Jag har fuskat lite...
jag fick till det med nån chain ifrån Debian med Grub customizer software,så att win 11 och Debian visades på boot skärmen.
så jag bootade till Win 11 och använde Easy BCD och fixade booten för Win11 ,Win10 och ubuntu så widows bootar till grub2 och därifrån till Ubuntu.
Men hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte få varken easy bcd eller grup 2 att hitta Debian.
Input önskas.
Ä det något speciellt med Debians boot?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryssen:

Jag har fuskat lite...
jag fick till det med nån chain ifrån Debian med Grub customizer software,så att win 11 och Debian visades på boot skärmen.
så jag bootade till Win 11 och använde Easy BCD och fixade booten för Win11 ,Win10 och ubuntu så widows bootar till grub2 och därifrån till Ubuntu.
Men hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte få varken easy bcd eller grup 2 att hitta Debian.
Input önskas.
Ä det något speciellt med Debians boot?

Nej det är inget speciellt med Debians boot.

Använder du bios för debian och efi för windows?

Ifall om du bootar en linux sticka som är uefi kan du sedan prova att skriva nedan och återkomma med output.

efibootmgr

Permalänk
Medlem

Nu fick jag igång booten för Debian ,det gäller att hålla reda på alla 15 partionerna..
Jag fixade det med customizer.
Så långt allt lungt.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryssen:

Nu fick jag igång booten för Debian ,det gäller att hålla reda på alla 15 partionerna..
Jag fixade det med customizer.
Så långt allt lungt.

Vad bra att det löste sig men vad är customizer för något, ett program för windows eller är det något nytt program som man kankse missat för att konfigurera dual boot typ kanske?