Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Reportage: Louqe – små datorlådor med stor historia

Permalänk
Melding Plague

Reportage: Louqe – små datorlådor med stor historia

SFF-chassiskaparen Louqe har satt Sverige på kartan när det gäller påkostade, kompakta datorlådor. Vi besöker grundaren och djupdyker i dåtid, nutid och framtid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
DingDongerMcDongface

Härlig långläsning

Permalänk
Medlem

Där fick man ju svaret på vad som låg bakom att de tänkte sälja Ghosten i IKEA-likt platt paket. Men inget svar på varför konceptet aldrig blev av.

Jag hade också gärna hört vad som hände med "deras" svenska mirakelmaterial som skulle förändra världen, vad-det-nu-hette, döpt efter Västerås eller något.

Och jag tror fortfarande jag väntar på någon belöning från kickstarten. Inte för att jag längre minns vad det var som lovades...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Riktigt kul och intressant läsning!

Jag är ju totalt torsk på små fina chassin och ser verkligen fram mot nästa släpp

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Den stationära datorn lever och dör med vår generation"

Fan, nu blev det ju lite sentimentalt. Vem hackar lök?

Kommer göra allt för att dra mitt strå till stacken och motverka den utvecklingen. Bland annat genom att barnen har varsin stationär speldator.

Riktigt bra artikel för övrigt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Litet skrivbords-avtryck eller hänga en platt dator på väggen bakom skärmen är det enda jag kan tänka mig ... Min RAW S1 är perfekt men vet inte när eller om jag kommer bygga ihop den ... Priserna på allt skenar ..

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

"Den stationära datorn lever och dör med vår generation"

Fan, nu blev det ju lite sentimentalt. Vem hackar lök?

Kommer göra allt för att dra mitt strå till stacken och motverka den utvecklingen. Bland annat genom att barnen har varsin stationär speldator.

The reports of my death have been greatly exaggerated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är så mycket onödig skit i den där sidopanelen som kanske ingen uppskattar. En entusiast kanske tycker att det är värt 1 000 kronor extra för att få *schick*-ljudet när panelen dras loss, vilket man kanske gör några få gånger. Bara vetskapen kan för några vara värt det. Massmarknaden vill inte betala 1 000 kronor för att kunna dra upp sina paneler som något svärdet i stenen-tänk.

Jag skäms nästan lite över hur mycket glädje jag har fått ut av *schick*-ljudet. Om man inte har upplevt det så har man inte upplevt allt som PC kan ge som hobby. Det är fantastiskt att dra upp panelerna!

Jag älskar verkligen mitt Ghost S1 Mk II. Det är det överlägset bästa chassit jag nånsin har ägt eller pillat på. Det är förstås synd att många grafikkort börjar bli för tjocka nu, men jag lyckades i alla fall få in ett 3060 Ti som spinner på tyst och svalt, även om det krävde en deshroud.

Snälla Louqe, gå tillbaka till era rötter och gör en riktigt trevlig HTPC-låda i kvalitet. Det finns ett stort hål på marknaden. Fractal har visserligen nyligen släppt Ridge, som är ett rätt okej alternativ om man gillar skandinavisk design, men det är ju inget Louqe

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, blir nog ett Ghost en andra gång när framtida datorbygget ska infrias! 🙂

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Bra artikel! Kul att läsa!

Precis som många andra kollade jag mycket på Ghost S1 och ville nog köpa en. Satt länge med Lian Li PC-Q33 som var underbart. Att ha ett chassi i aluminium är något speciellt. Tycker att Raw S1 är så snyggt!

Eftersom Cooler Master NR200P finns nu så hoppas jag att de ser till att deras nya Ghost R1 blir något över det vanliga. Svårt att konkurrera med NR200P eftersom den är så billig.

Ser fram emot när de släpper ett nytt chassi och hoppas de lyckas i framtiden!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning!

Skrivet av Joppis:

"Den stationära datorn lever och dör med vår generation"

Fan, nu blev det ju lite sentimentalt. Vem hackar lök?

Kommer göra allt för att dra mitt strå till stacken och motverka den utvecklingen. Bland annat genom att barnen har varsin stationär speldator.

Riktigt bra artikel för övrigt.

Samma här broder, försett kusinbarnen med varsina stationära speldatorer, mina egna är lite för unga än men de ska såklart ha varsina SFF burkar var det lider. <3

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Stort tack för intressant och välskriven artikel!

Är en stolt ägare av Ghost S1 och är hur nöjd som helst. Jag hade dock tur att få tag på ett RX 6800, med det är svårt att få plats högpresterande grafikkort. Hoppas och tror att Ghost R1 kommer tilltala en bredare publik än den lilla skara som är besatta av att bygga superkompakt Personligen önskar jag ett Ghost S2 som bara är några centimeter bredare än S1 för just större grafikkort lagom till jag ska bygga nytt om kanske 2-3 år.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Riktigt bra artikel @wittwang! Perfekt julmysläsning.

Permalänk
Skrivmaskin

Kul återkoppling – och sorry för att det dröjde så länge Materialet inhämtades i somras, men sedan kom 200% studietakt och lite annat i vägen. Hur som helst var det otroligt givande att ta fram det här reportaget, så det får det bli mer av den varan framöver.

Permalänk
Medlem

Härlig läsning och extra intressant som ägare av Ghost S1 MK3. Älskar chassit, men kommer nog behöva byta till något annat framöver för att kunna uppgradera grafikkort. Hoppas på att kommande Ghost S2 kan passa

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]