Permalänk
Medlem

Wireless gamingmus. Vilken rekommenderas?

Chefen var givmild med ett presentkort på Elgiganten i julklapp.
Varit sugen på en trådlös mus ett tag, men har inte haft det sedan tidigt 2000tal. Så mina erfarenheter är väldigt begränsade. På den tiden var det ren katastrof att spela med..

Har en steelseries rival 600? Idag som jag trivs rätt bra med.
Men har snudd på kabel allergi! Så är på span efter något som är lika bra, men trådlöst.
Responstid och inputlag är A och O.

Vad rekommenderar ni för någon mus ?
Samt vad ska man hålla sig borta ifrån ?

God jul alla sweclockare !

Permalänk
Snusfri

Jag har 2st trådlösa Logitech.

Dels en MX Master 3 som används till typ allt som inte rör spel, sedan en Logitech PRO X Superlight som används till några olika spel.
PRO X är på alla vis en trevlig och bra mus, men jag har lite svårt att komma överens med den då jag är så pass van utformningen på MX Master 3 så det är svårt att växla.

Skulle jag köpt en "gaming mus" idag så skulle det bli Logitech G502 X Lightspeed som jag tror skulle passa mig betydligt bättre då dess utformning är betydligt mer lik MX Master 3.

PRO X är även lite i minsta laget för mig som har storlek 13-14 på handskar så det är värt att tänka på med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag älskar min logitech G pro X Superlight wireless. Rekommenderas starkt om formen och storleken passar dig!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med min Xlite V2 som jag köpte efter att ha läst så många bra recensioner om den. Väldigt lätt och responsiv är den.

https://www.maxgaming.se/sv/tradlosa-moss/xlite-tradlos-v2-co...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Logitech lightspeed tekniken är oslagbar, välj sedan en mus som liknar det du är van vid. Kika på G903, G502 X och Pro X är mitt råd. Logitech har även en musmatta (powerplay) med trådlös laddning vilket kan locka men prislappen känns rätt blodig efter att man lagt 1-1.5kkr på en mus.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xish:

Chefen var givmild med ett presentkort på Elgiganten i julklapp.
Varit sugen på en trådlös mus ett tag, men har inte haft det sedan tidigt 2000tal. Så mina erfarenheter är väldigt begränsade. På den tiden var det ren katastrof att spela med..

Har en steelseries rival 600? Idag som jag trivs rätt bra med.
Men har snudd på kabel allergi! Så är på span efter något som är lika bra, men trådlöst.
Responstid och inputlag är A och O.

Vad rekommenderar ni för någon mus ?
Samt vad ska man hålla sig borta ifrån ?

God jul alla sweclockare !

Razer Viper V2 pro
https://www.maxgaming.se/sv/tradlosa-moss/viper-v2-pro-tradlo...

Razer DeathAdder V3 Pro
https://www.maxgaming.se/sv/tradlosa-moss/deathadder-v3-pro-l...

Pulsar har också bra möss.
https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/datormoss-tillbeho...

När det kommer till möss så är det en djungel
https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/datormoss-tillbeho...

Lycka till
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Och jag slår ett slag för Xtrfy's trådlösa möss, använder M4an med glädje men är nyfiken på MZ1.

Permalänk
Medlem

Logitech G Pro X Superlight passar mig riktigt bra, kör halvt palm och halvt fingertip grip. Den kändes rätt på en gång. Även riktigt bra batteritid och laddas snabbt.

Nackdelar är dock att den är plastig (vilket är ett måste för att vikten ska kunna hållas ner), scrollhjulet är väldigt känsligt och blir känsligare ju mer man använder den (typ som på alla andra möss, vilket jag hatar), och plasten blir nednött där man placerar fingrarna. Och till normalpris är den rätt dyr (runt en tusenlapp). Och den har inte USB-C, vilket kan innebära att du behöver 2 USB-portar tillgängliga (där ena är för receivern som ska placeras nära musmattan, och andra är för laddningskabel).

Edit: Och ingen fysisk DPI-switch om man är van vid det. Behöver mjukvara.

Permalänk
Medlem

Kör själv med en Logitech G-Pro X Superlight som jag är väldigt nöjd med

Och till den använder jag en sån här. Funkar kanon! Finns även USB uttag för mottagaren till musen på baksidan.
Enda nackdelen är väl att musen blir något tyngre.

https://www.amazon.com/Soarking-Charging-Superlight-Lightspee...

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Slår även jag ett slag för Xtrfy. Har kört med deras M4 Wireless RGB under ett års tid och är riktigt nöjd. En sak jag uppskattar med denna är att alla funktioner går att styra via musen. Se SweClockers recension.

Permalänk
Medlem

Är du inte i behov av femhundraelva knappar så skulle jag verkligen rekommendera logitechs g pro. Helt underbar och otroligt snabb återanslutning efter t.ex. viloläget.

Haft min ett par år och böt nyligen till en steelseries aerox 9 då jag tröttnade på att växla mus (razer naga) när jag skulle spela ett MMO. Samma vikt men 12 tumknappar istället och lite större. Tyvärr är steelseries mjukvara helt j*** värdelös jämfört med G Hub (logitech) och musen kan helt enkelt sitta och försöka återansluta i 10-20 sekunder innan den ansluter. Logitech tog bokstavligen mindre än en sekund. Varje gång. Inte det man förväntar sig av en mus som kostat 1700kr

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Logitech G-Pro X Superlight med Powerplay musmatta samt det underbara lilla programmet
Logitech Onboard Memory Manager för inställningar av musen(så man slipper Logitech Hub).

Länk till Onboard Memory Manager: https://support.logi.com/hc/en-us/articles/360059641133

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk

Om du gillar formen och de på Rival 600
så har du deras
"SteelSeries Rival 650 Wireless" med lika form fast trådlös.
eller
"Aerox 5 Wireless" som ochså är väldigt lik fast lätt och lite modifierad form.

Permalänk
Medlem

Fan va ni är guld. Nu ska det kollas på Elgiganten vilka de har i lager osv.
Såg att de hade en Logitech som fyndvara i Halmstad. Hamnar då precis över 1500…så det är alldeles lagom prisklass för att presentkortet ska täcka .

Permalänk
Medlem

Jag måste rekommendera https://www.inet.se/produkt/6608767/taurus-gm1-w

Blev väldigt överraskad av hur bra den är

Permalänk
Medlem

Razer Viper V2 Pro och Deathadder V3 Pro är det bästa du kan få. Sensorn är faktiskt sjukt bra.
De är dock åt de dyra hållet.
Ett annat bra men billigare alternativ är Logitech G Pro X. Eller nya Pulsar X2.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Logitech Wireless G Pro så sjukt bra, bästa musen jag haft.

Kampanj just nu på Webbis.

https://www.webhallen.com/se/product/290039-Logitech-G-Pro-Wi...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Blev en Logitech pro superlight.
990kr på Elgiganten med prismatch . Precis kört ett game med den, känns jäkligt nice hittills!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Kan verkligen rekommendera Logitechs trådlösa. Pro Superlight är superhärlig om man vill ha en enklare mus utan krusiduller. Annars är g502 X Lightspeed fenomenal om man vill ha extra knappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xish:

Blev en Logitech pro superlight.
990kr på Elgiganten med prismatch . Precis kört ett game med den, känns jäkligt nice hittills!

Glöm inte Onboard Memory Manager: https://support.logi.com/hc/en-us/articles/360059641133 om du inte vill installera Logitech Hub. Rekommenderas varm.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Glöm inte Onboard Memory Manager: https://support.logi.com/hc/en-us/articles/360059641133 om du inte vill installera Logitech Hub. Rekommenderas varm.

Vad är den stora skillnaden mellan dem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xish:

Vad är den stora skillnaden mellan dem ?

Onboard Memory Manager är ett litet program som bara är till för musen och dess inbyggda minne (ingen installation behövs i Windows). Man kan skapa profiler och välja funktion på olika knappar samt ställa in Dpi. Medans Logitech Hub kan ställa in tangentbord, mus och andra enheter i Logitech familjen med alla dess finesser. Själv har jag inte så bra erfarenhet av Hubben och vill inte ha den på i bakgrunden.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag köpte razer orochi v2. Älskar den, lång batteritid och i princip den med minst responstid. Har du stora händer bör du dock avstå

Permalänk
Medlem

En ny trådlös mus som är värd att kolla in är Xtrfys M8, lite kortare än g-pro superlight, brantare framtill och lite lättare (55 gr mot 63 gr).

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Glöm inte Onboard Memory Manager: https://support.logi.com/hc/en-us/articles/360059641133 om du inte vill installera Logitech Hub. Rekommenderas varm.

Fick installera g Hub först för att ens få det andra programmet att fungera. Var tydligen nån inställning man fick stänga av i g Hub för att det andra skulle hoppa igång.
Behöver ju dock ej ha g Hub i autostart nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xish:

Fick installera g Hub först för att ens få det andra programmet att fungera. Var tydligen nån inställning man fick stänga av i g Hub för att det andra skulle hoppa igång.
Behöver ju dock ej ha g Hub i autostart nu.

Kom ihåg att starta G Hub ibland även om det redan är igång, för den är lite speciell dvs mitt program bruka inte starta om sig/uppdatera sig förens jag öppnar det då och då.

För att svara på tråden i övrigt.
Jag har kört endel möss då jag är duktig på att ta isär dom (läs förstör)

Logitech G Pro X Superlight kör jag atm, helt klart bäst; den väger ofantligt lite och ligger bra om man har mindre händer.
Logitech G Pro Wireless likt den ovan väldigt skön, lite tyngre men värdig föregångare & något billigare.
Logitech G502 Wireless är också en fantastiskt bra mus, helt otroligt bra är som MX Master fast gaming. (Brukar ändra knappar för next song, prev. song, dpi blir play/pause etc)
DELTACO DM430, märks att den är billigare (på alla sätt och vis) men ok om man inte är ute efter något speciellt eller slit och släng dock väger den rätt mycke för att vara en "simpel" mus.

I övrigt tror jag många möss som är trådlös är bra, Razers ser fina ut och även de mer "no name" håller nog måttet rätt bra.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB