Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Alienware uppges lansera 500 Hz-skärm på CES 2023

Permalänk
DingDongerMcDongface

Hade varit intressant med ett ordentligt blindtest med olika uppdateringsfrekvens. Själv är jag urkass på att se någon direkt skillnad efter 120 Hz, även om jag köper att andra är mindre blinda än vad jag är.

Permalänk
Bildexpert 📺

Handlar inte så mycket om att se saker utan om koordination och taktil förmåga.

Jämför med att svinga ett tennisracket där vi normalt inte upplever en temporal aliasing/fördelning av tiden. Svinget upplevs som ett kontinuerlig rörelse för det är så verkligheten fungerar. Vi kan inte riktigt varsebli skillnader ned på plancknivå.

Med 144 Hz är det som att racket rör sig genom luften i temporala steg ≈7 ms i taget. Vilket är enorm skillnad mot ≈16,7ms vid 60 Hz – även om just du kanske inte märker den skillnaden. Det är ungefär en lika jämn upplevelse som att dra en pinne längs med en sågklinga. Fast har man inga referenspunkter kan det vara så jämnt som man anser det vara jämnt.

Med 500 Hz är vi nere på 2 ms och då är de där temporala hacken mycket mindre. Och när det blir fel, när det tappas frames, är avbrottet fortfarande kortare än vid 144 Hz. Vad jag kunnat läsa mig till om just gränssnitt med koordination öga och hand verkar det som vi behöver nå 1000 Hz med 0 ms latens för att uppleva att exempelvis en digital pensel ska upplevas lika responsiv som en vanlig pensel.

Verkar därmed finnas en mänsklig tröskel för temporala skillnader som är nere på millisekunden. Handlar alltså inte om varseblivningen eller reaktionsförmågan (som är långsam) utan hur vi rör oss i det fysiska rummet. Likt hur man kan se en tennisboll komma och träffa exakt rätt med ett racket. Hade nog inte fungerat lika bra om racket och boll fryste fast i luften och bara rörde sig var sjunde millisekund.

Sedan är jag fortfarande helt värdelös på tennis, så att för mig hade det nog inte varit skillnad.

FPS-nivåerna är inga större problem idag. Ingen väljer en sådan här skärm för att köra Witcher 3 med Ultra och RT på allt. Man kör spel som Valorant, LOL, Destiny med flera och där har man hållt sig på nivåer om 400–500+ FPS sedan flera år.

Permalänk
Rekordmedlem

För litet och väldigt lågupplöst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

144Hz känns som 60Hz idag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Laxpudding:

Med 500 Hz är vi nere på 2 ms och då är de där temporala hacken mycket mindre. Och när det blir fel, när det tappas frames, är avbrottet fortfarande kortare än vid 144 Hz. Vad jag kunnat läsa mig till om just gränssnitt med koordination öga och hand verkar det som vi behöver nå 1000 Hz med 0 ms latens för att uppleva att exempelvis en digital pensel ska upplevas lika responsiv som en vanlig pensel.

Det där var ett sjukt bra exempel där jag faktiskt får medge att även jag upplever skillnad, jämfört med exempelvis spel då. Det är kanske bland det mest frustrerande med att rita/måla digitalt ställt mot fysiskt, att rörelsen inte riktigt hänger med och att hela flödet koordinationsmässigt därmed blir lite...off bara. Spännande

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det där var ett sjukt bra exempel där jag faktiskt får medge att även jag upplever skillnad, jämfört med exempelvis spel då. Det är kanske bland det mest frustrerande med att rita/måla digitalt ställt mot fysiskt, att rörelsen inte riktigt hänger med och att hela flödet koordinationsmässigt därmed blir lite...off bara. Spännande

Just detta är en anledning till att jag älskar att rita/måla på Ipad Pro. Det är så penna och papper man kan få digitalt.