[LÖST] 'Skriv över äldre'

Permalänk
Medlem

[LÖST] 'Skriv över äldre'

I jobbet (Windowsmiljö) använder jag Total Commander väldigt mycket och det är där oumbärligt.
Privat med Linux Mint duger den i Cinnamon förinstallerade Nemo. Jag tycker nog att den är bäst om man jämför med Caja, Nautilus och Thunar och alltså inte bara för att den ingår i Cinnamon.

I Nemo kan man ju få dubbla paneler om man vill (F3) och normalt är det sällan jag behöver den vyn. När det är aktuellt så är det ofta frågan om en sammanslagning av ex. en backup på ett ställe med en backup på ett annat ställe. Valet att slå ihop finns ju men sedan behöver man välja att ersätta alla eller hoppa över alla. Jag vill likt i TC kunna välja "Skriv över äldre".

Har inte forskat om det finns plugin/inställningar för detta i ovan nämnda filhanterare.
Jag har tidigare i olika omgångar använt mig av de filhanterare som Mints Programhanterare listar när man som sökord använder 'commander'.

Nu i min nyinstallerade Mint 21.1 där jag försöker hålla nere antalet program testade jag dem på nytt:
Midnight Commander - lite väl yxig och efter att ha installerat den, tagit bort den samt installerat den på nytt startar den inte.
Krusader - lite väl mycket som installerades samtidigt men det hänger väl ihop med att den eg. är tänkt för KDE. Där kunde man inte enkelt lägga till en genväg i verktygsfältet genom att ex. dra mappen Hämtningar dit.
Gnome-commander - den visade inte nytt innehåll även om man bytte enhet/disk
DoubleCommander - den jag använt tidigare. Lite knepigare gränssnitt än ex. TC och detta med genvägar funkade inte där heller.
TuxCommander - hela skrivbordsmiljön fryser

Såå... nu har jag ingen annan filhanterare än Nemo. Vill ha tips på någon filhanterare (behöver inte vara 'twin-panel") där alternativet att 'skriva över äldre' finns, eller går att fixa till.

Testade efter inlägget skrevs:
XFE - skriver inte över äldre
PCManFM - skriver inte över äldre
emelFM2 - skriver inte över äldre
worker - skriver inte över äldre
4pane - skriver inte över äldre
Efter tips nedan:
Dolphin - önskad funktion utgråad, se dock nedan
Konqueror - önskad funktion utgråad, se dock nedan

Testat fler
Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte hjälpa dig med dessa commander program men kan rekommendera programmet rsync.
rsync -av -update Verkar vara det du vill åstadkomma eller ?
https://www.tecmint.com/sync-new-changed-modified-files-rsync...

Permalänk
Avstängd

Som plasma användare så är jag nöjd med Dolphin då den har allt man kan tänka behöva en filhanterare till även om jag inte är super nöjd heller med filhanterarna i linux, det är en av få saker som jag aldrig hittat något som passar mig själv.

Men till dolphin så finns det massa addons som du kan installera direkt från inställningar men här kan du ta del av dom utan att installera filhanteraren om du vill kolla vad som finns tillgängligt.

Dolphin Service Menus

Video:

Sen finns Konqueror också men den har jag inte provat på flera år men den är en allt i ett klient med stöd för dom flesta protokollen och är en webläsare och filhanterare i ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Kan tyvärr inte hjälpa dig med dessa commander program men kan rekommendera programmet rsync.
rsync -av -update Verkar vara det du vill åstadkomma eller ?
https://www.tecmint.com/sync-new-changed-modified-files-rsync...

Skrivet av wuseman:

Som plasma användare så är jag nöjd med Dolphin då den har allt man kan tänka behöva en filhanterare till även om jag inte är super nöjd heller med filhanterarna i linux, det är en av få saker som jag aldrig hittat något som passar mig själv.

Men till dolphin så finns det massa addons som du kan installera direkt från inställningar men här kan du ta del av dom utan att installera filhanteraren om du vill kolla vad som finns tillgängligt.

Dolphin Service Menus

Video:

https://www.youtube.com/watch?v=HhU48xYis88

https://youtu.be/POyV6erhMpU?t=15

Sen finns Konqueror också men den har jag inte provat på flera år men den är en allt i ett klient med stöd för dom flesta protokollen och är en webläsare och filhanterare i ett.

https://lcom.static.linuxfound.org/var/uploads/Image/articles/148002-1.jpg

rsync - både ja och nej. Den skulle göra jobbet, den gång det behövs, skulle jag tro. Har hittat ett GUI för den, grsync. Kommer dock kanske att sakna den överblick som man skulle få med sk. 'twin panel'.
Får kanske installera och öva lite.
Tillägg: Nej, den gör inte som jag vill. Väljer jag MappA som källa och MappB som mål hamnar MappA inuti MappB vilket inte är vad jag önskar...

Dolphin - verkar trevlig och den klarar ju nästan det jag vill.

Det finns val att skriva över äldre men det är utgråat?

Filerna är nästan identiska utom en ny fil i källan.

grsync nej tack
Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

I jobbet (Windowsmiljö) använder jag Total Commander väldigt mycket och det är där oumbärligt

Ja, och nu har jag TC även i Linuxmiljö, via Wine (á 1,3 GB...)
Varför gå över ån efter vatten...

Men jag är fortfarande intresserad av en riktigt bra filhanterare i "native" Linux.

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem

@Mikael63 Alle sätt är bra förutom de dåliga

Skrivet av Mikael63:

rsync - både ja och nej. Den skulle göra jobbet, den gång det behövs, skulle jag tro. Har hittat ett GUI för den, grsync. Kommer dock kanske att sakna den överblick som man skulle få med sk. 'twin panel'.
Får kanske installera och öva lite.
Tillägg: Nej, den gör inte som jag vill. Väljer jag MappA som källa och MappB som mål hamnar MappA inuti MappB vilket inte är vad jag önskar...

rsync fungerar inte så skulle tippa på du glömde sista / i sökvägen.
Exempel
rsync -auv /home/kalle/mappA/ /home/kalle/mappB/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

@Mikael63 Alle sätt är bra förutom de dåliga
rsync fungerar inte så skulle tippa på du glömde sista / i sökvägen.
Exempel
rsync -auv /home/kalle/mappA/ /home/kalle/mappB/

Jag använde grsync

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Det finns val att skriva över äldre men det är utgråat?

Lurigt!
Om man först väljer 'Verkställ för alla' kan man välja 'Skriv över äldre filer'
Extra lurigt för att inte säga dumt är att inte alla filer kontrolleras först...

Kan kanske bli löst detta, ska kika på lite annat i Dolphin först.

Ed. Saknar "kopiera/flytta till andra panelen men annars får den nog bli mitt standardval.

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Jag använde grsync

Tmux kanske kan vara nåt?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael63:

Ja, och nu har jag TC även i Linuxmiljö, via Wine (á 1,3 GB...)
Varför gå över ån efter vatten...

Men jag är fortfarande intresserad av en riktigt bra filhanterare i "native" Linux.

Du måste välja verkställ för alla filer, alla filer i det fallet du visar är ju bara 1 fil så prova det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Du måste välja verkställ för alla filer, alla filer i det fallet du visar är ju bara 1 fil så prova det.

Ja..

Skrivet av Mikael63:

Lurigt!
Om man först väljer 'Verkställ för alla' kan man välja 'Skriv över äldre filer'
Extra lurigt för att inte säga dumt är att inte alla filer kontrolleras först...

Kan kanske bli löst detta, ska kika på lite annat i Dolphin först.

Ed. Saknar "kopiera/flytta till andra panelen men annars får den nog bli mitt standardval.

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro