Ubuntu server program för att se belastning

Permalänk

Ubuntu server program för att se belastning

Tjo,
Någon som har tips på bra program som man ser serverns belastning på tex cpu, ram m.m.
Googlade lite och hittade något som heter htop, men vet inte om detta är ett bra program för mitt önskemål.

Tacksam för tips

/Force

Permalänk
Medlem

htop funkar alldeles utmärkt för detta, ladda ner och prova!

apt install htop

Permalänk
Avstängd

btop är mycket bra.

sudo snap install btop

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

jag tycker 'atop -fF 1' ger det mesta man behöver - förstorar man fönstret så skriver den ut mer info med flera fält - ibland får man stoppa och starta i den större fönstret om det är många diskar om alla skall visas.

Permalänk

glances är lite coolt, kanske overkill.

Permalänk
Medlem

Htop funkar skitbra men vill du inte installera något finns top natively.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Finns det inget program med mindre info jag behöver bara veta cpun:s ram-minnets belastning i procent. Kollade på både htop och atop men ser inte belastningen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Finns det inget program med mindre info jag behöver bara veta cpun:s ram-minnets belastning i procent. Kollade på både htop och atop men ser inte belastningen ?

bara "top" utan andra bokstäver är ju farfar i genren, dessutom redan intallerad. Kolla genom denna tutorial:

https://www.howtogeek.com/668986/how-to-use-the-linux-top-com...

Prova med att trycka 1 (siffran) eller bokstaven t som båda visar CPUns användning på lite olika sätt. Prova bokstaven m som ändrar hur den visar vad som är fritt minne. Läs genom hela tutorialen och prova lite så hittar du säkert nåt du gillar.

För bara minnet, prova kommandot "free". Även det kan konfigureras på olika sätt med flaggor, mer finns i manualsidan "man free".

Permalänk
Medlem
Permalänk

hmm.. om jag fattar det rätt så cpu0 cpu1 cpu2 cpu3 är dom olika kärnorna eller har jag fel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

hmm.. om jag fattar det rätt så cpu0 cpu1 cpu2 cpu3 är dom olika kärnorna eller har jag fel ?

Korrekt.

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen du försöker få ut? Bara en ungefärlig uppfattning om hur lastad datorn är just nu, nästan grafiskt, eller är det något annat du försöker mäta?

Som du sett i dokumentationen och programmen finns det mycket mer information än bara "procent belastning". Även hur minnet hanteras mellan olika användningar kräver ju lite förståelse för att verkligen ... tja, förstå.

Så vad försöker du se?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 2x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Finns det inget program med mindre info jag behöver bara veta cpun:s ram-minnets belastning i procent. Kollade på både htop och atop men ser inte belastningen ?

#!/bin/bash

while true; do
# Get total CPU usage
total_cpu=$(grep 'cpu ' /proc/stat | awk '{usage=($2+$4)*100/($2+$4+$5)} END {print usage}')
# Get memory usage
mem_usage=$(free -h | awk 'NR==2 {printf "Total: %s Used: %s Free: %s", $2, $3, $4}')

# Print usage information
echo "CPU Usage: ${total_cpu}%"
echo "Memory Usage: ${mem_usage}"

sleep 1
done

Spara det i en fil med valfritt namn, vi tar "mittscript" som exempel, gör det exkaverbart med chmod +x mittscript, kör detta med ./mittscript
Uppdateras varje sekund (sleep 1).

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Sötast

Hahaha, denna tråden är ett av de bästa exempel på exakt vad linux är.

I windows hade alla svarat taskmanager.

I linux svarar alla vad de föredrar, och om det finns någon som inte hittar ett alternativ de är nöjda med så skapar de ett eget.

Min personliga favorit är htop men såg häromdagen en bild på btop och den gav så starka Winamp vibbar att jag bara måste prova den snart!

Permalänk
Medlem

Sällan jag vill ha så lite info så jag kör på netdata, tillgängligt utanför nätverket med auktorisering förstås.
Detta då belastning på RAM-ex i procent om vi pratar om hur mycket som nyttjas inte säger särskilt mycket i en linux-burk.

Vidare ger netdata ett närmare hum om var flaskhalsar ligger med interrupt-övervakning med mera.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Vad är det egentligen du försöker få ut? Bara en ungefärlig uppfattning om hur lastad datorn är just nu, nästan grafiskt, eller är det något annat du försöker mäta?

Som du sett i dokumentationen och programmen finns det mycket mer information än bara "procent belastning". Även hur minnet hanteras mellan olika användningar kräver ju lite förståelse för att verkligen ... tja, förstå.

Så vad försöker du se?

Det jag försöker få fram är hur mycket belastning cpu:n och ramminnet har när folks spelar Minecraft på servern. Om den orkar med mer spelare eller om det börjar bli dags att köpa in nya grejer.

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

#!/bin/bash

while true; do
# Get total CPU usage
total_cpu=$(grep 'cpu ' /proc/stat | awk '{usage=($2+$4)*100/($2+$4+$5)} END {print usage}')
# Get memory usage
mem_usage=$(free -h | awk 'NR==2 {printf "Total: %s Used: %s Free: %s", $2, $3, $4}')

# Print usage information
echo "CPU Usage: ${total_cpu}%"
echo "Memory Usage: ${mem_usage}"

sleep 1
done

Spara det i en fil med valfritt namn, vi tar "mittscript" som exempel, gör det exkaverbart med chmod +x mittscript, kör detta med ./mittscript
Uppdateras varje sekund (sleep 1).

Detta skall jag prova också
Tackar

Permalänk
Skrivet av tuomi:

Sällan jag vill ha så lite info så jag kör på netdata, tillgängligt utanför nätverket med auktorisering förstås.
Detta då belastning på RAM-ex i procent om vi pratar om hur mycket som nyttjas inte säger särskilt mycket i en linux-burk.

Vidare ger netdata ett närmare hum om var flaskhalsar ligger med interrupt-övervakning med mera.

Tackar