Permalänk
Medlem

gamingskärm för ps5

hej jag har en ps5 jag letar efter en gamingskärm till den 27'' helst curved som fungerar till ps5 så jag kan få upp till 120 hz i 1080p när jag spelar osv nån som vet någon bra skärm

Permalänk
Bildexpert 📺

Om det är 27-tum 120 Hz 1080p som är målet, snarare än 4K – där en PS5:a kanske skiner som mest – då fungerar alla curved-27:or på marknaden. Krävs inget särskilt för det.

Du kan också köra 1440p/120 på PS5:n vilket även det är ett alternativ. 27-tum, 4K/120 curved är däremot svårare att få till.

Det finns fler skärmar än någon hinner testa. Så tricket är att använda prisjakt, söka på din kriterier och sortera dem efter rankning för vilka som det klickas mest på. Oftast är det de modellerna som testas flitigast och som man kan googla fram mest information om. Det är så man får tänka när man handlar: gå på det som är bekräftat och testat.

27-tum, Full HD och Curved
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s483339325&o=lokal...

27-tum, Full HD plus 1440p Curved:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s483339343&o=lokal...

Permalänk
Medlem

Jag är också ute efter en skärm så jag lånar din tråd.

Vad jag har förstått så ska man iallfall satsa på IPS.

Vad tycker ni experter om 32" och 1440p upplösning, blir det inte bra alls? Kan köpa en LG 27GP850-B för ett bra pris men är orolig att det ska bli grynigt? Är det bättre att gå på 27"?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Axan:

Jag är också ute efter en skärm så jag lånar din tråd.

Vad jag har förstått så ska man iallfall satsa på IPS.

Vad tycker ni experter om 32" och 1440p upplösning, blir det inte bra alls? Kan köpa en LG 27GP850-B för ett bra pris men är orolig att det ska bli grynigt? Är det bättre att gå på 27"?

IPS är det trygga valet med mesta allroundegenskaperna. Man kan däremot ha andra krav och önskemål som pekar mot annan teknik.

Detta med "grynig" bild eller liknande är ett evigt dumsnack där någon utgår från sig själv eller endast repeterar faktoider vad man läst på annat håll.

I fråga om synfält och upplösning per pixel är skillnaden 24, 27 och 32 tum ungefär 7–8 centimeter per steg. Drar du en 24-tummare sju centimeter närmare dig är den likadan som en 27 i fråga om upplösning och synfält. En gång till och den är som en 32:a i synfältet. Då kan man utforska själv med sin befintliga skärm vad som är lämpligt.

Därför handlar detta alldeles självklart om vad som passar just dina behov. Har du bra syn, stör dig på pixlighet och ett väldigt trångt skrivbord? Då är 32 tum full hd förmodligen det minst lämpliga valet. Men det skulle lika gärna kunna vara att 24-tummaren är det sämre valet beroende på din syn, dina krav och ditt skrivbord.

Ingen kan berätta för dig ifall 32 tum är för stort eller för litet, för grovgrynigt eller för smått. Det kan du endast komma underfund med själv. Och det kanske är värt en extra fundering och lite praktisk research när det ändå handlar om tusentals kronor och tusentals timmar som ska spenderas framför skärmen.

Permalänk

På ps5 är väl kravet att den ska kunna köra 120+hz via hdmi antar jag eller har den dp?

De flest monitorer iaf fram till för ett par år sen och fortfarande många som endast leverera mer än 60 via dp.
Så antar att även det ska med i kalkylen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

IPS är det trygga valet med mesta allroundegenskaperna. Man kan däremot ha andra krav och önskemål som pekar mot annan teknik.

Detta med "grynig" bild eller liknande är ett evigt dumsnack där någon utgår från sig själv eller endast repeterar faktoider vad man läst på annat håll.

I fråga om synfält och upplösning per pixel är skillnaden 24, 27 och 32 tum ungefär 7–8 centimeter per steg. Drar du en 24-tummare sju centimeter närmare dig är den likadan som en 27 i fråga om upplösning och synfält. En gång till och den är som en 32:a i synfältet. Då kan man utforska själv med sin befintliga skärm vad som är lämpligt.

Därför handlar detta alldeles självklart om vad som passar just dina behov. Har du bra syn, stör dig på pixlighet och ett väldigt trångt skrivbord? Då är 32 tum full hd förmodligen det minst lämpliga valet. Men det skulle lika gärna kunna vara att 24-tummaren är det sämre valet beroende på din syn, dina krav och ditt skrivbord.

Ingen kan berätta för dig ifall 32 tum är för stort eller för litet, för grovgrynigt eller för smått. Det kan du endast komma underfund med själv. Och det kanske är värt en extra fundering och lite praktisk research när det ändå handlar om tusentals kronor och tusentals timmar som ska spenderas framför skärmen.

Stort tack för ditt fantastiska svar. Jag kanske beställer hem skärmen och testar, byter om den inte känns bra.

Ha en fin helg

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rouge of Darkness:

På ps5 är väl kravet att den ska kunna köra 120+hz via hdmi antar jag eller har den dp?

De flest monitorer iaf fram till för ett par år sen och fortfarande många som endast leverera mer än 60 via dp.
Så antar att även det ska med i kalkylen.

Detta stämmer inte. Du brukar väl repetera detta hela tiden?

Från 2015 blev 18 Gbps HDMI (1080p/240 eller 1440p/144) standard på nybyggda spelskärmar. Enda undantagen är G-sync-modulsskärmar samt att modeller med gammal teknik slinker igenom och säljs trots att dee är som utgångna ägg i en närbutik. En klassiker är den evigt återkommande BenQ XL2411Z men också andra skärmar från ASUS är i praktiken 2012-teknik vilka fortfarande såldes så sent som 2019-20. Där har vi haft 60 Hz max på HDMI.

Alla är undantag från regeln och utgör idag på sin höjd enstaka procent av utbudet på marknaden.

Väldigt få skriver på ett forum för att berätta att 120 Hz över HDMI fungerar (som väntat) för 99 fall av 100 nyköp. Däremot kanske man läser och minns alla trådar när någon försöker med XL2411Z eller en beggad PG279Q med G-syncmodul och förgäves trixar med HDMI och 120 Hz?